Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart

€ 1.199,-
Specificaties 7,6" • 2208x1768 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart Review

MeShellTestpanel 1 november 2021, laatste update op 1 november 2021, 293 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart

Een grote uitgave waarvan je je niet mag afvragen wat het nou eigenlijk voor je doet want die vraag is niet te beantwoorden. Ga jij het avontuur aan?

Pluspunten

• Gimmick waarde
  • OLED schermen
  • Bouwkwaliteit
  • Camera's

Minpunten

• Robuustheid
  • Doet veel net niet
  • Batterij

Intro

Via een artikel op de hoofdpagina van Tweakers kon je je des tijd opgeven als je een Galaxy Fold 3 wilde testen. Uiteraard leek mij dat een goed idee. Zo geschiedde en werd ik enige dagen later tot mijn verbazing gemaild dat ik uit de hoge hoed gerold kwam en spoedig het toestel thuis zou mogen ontvangen. Het bewuste toestel is dus niet mijn eigendom, en zal het nooit worden ook. Ik word dus niet gesponsord. Mijn opdracht luid dan ook een eerlijke review te schrijven en dan na twee weken het toestel weer in te leveren.

Mijn 'mobile’ achtergrond is dat ik vanaf het eerste moment iPhone-gebruiker ben en totaal geen affiniteit met het Android ecosysteem heb. Echter zal deze review voornamelijk de hardware beschrijven want dat is uiteraard het unieke aan deze telefoon. Echter ben ik me bewust dat de hardware staat of valt met de softwareondersteuning.

Ik ga hier niemand proberen van zijn sokken te blazen met allerhanden technische specificaties, die kan iemand die dit toestel overweegt in geval van interesse met gemak op internet terugvinden als deze doorslaggevend zijn voor de te maken keuze. Ik kan wel zeggen dat het allemaal heerlijk snappy aanvoelt.

De buitenkant

Wat is nou eigenlijk de voorkant van het toestel? Want de voorkant wordt de achterkant als je het toestel opent, en dan de binnenkant wordt de voorkant... Daarmee slaan we meteen de spijker op z'n kop, wat hebben we hier nu eigenlijk in handen, en hoe moeten we er nou mee om gaan? Het beste wat Samsung kan overkomen is dat we stoppen met het stellen van die vraag en gewoon gaan ondervinden hoe we dit in ons leven toe moeten gaan passen. Maar dan geef je € 1800,- uit aan iets waarvan je nog niet mag afvragen wat het voor je gaat doen...

Laten we de voorkant in dichtgeklapte toestand de voorkant noemen voor het gemakt. Een langgerekt scherm. In de hoogte is er genoeg ruimte beschikbaar, maar in de breedte laat het te wensen over. Waar dit echt een nadeel oplevert is wanneer je het toetsenbord wilt gaan gebruiken. Grote vingers zijn snel te groot. Voor surfen op het web levert het wel wat van je aanpassingsvermogen op. Er is verticale ruimte genoeg en pagina's passen zich prima aan in de breedte. Maar alles wordt dan wel onleesbaar klein. Het toestel draaien in landscape modus levert weliswaar een oplossing voor het probleem wat betreft de breedte. Maar helaas past er dan in de hoogte weer niet genoeg op het scherm om een fijne leeservaring te bewerkstelligen.

Maar in gebruik zul je het voorscherm voornamelijk gebruiken voor het beantwoorden van berichten en ‘even snel wat opzoeken’. Voor dat eerste kan de breedte van het toetsenbord van het voorscherm problematisch zijn. Ook bijvoorbeeld is de linkerbovenhoek niet bereikbaar met je duim. Bij Whatsapp bijvoorbeeld keer je linksboven terug van een chat naar je hoofdlijst, hier heb je dus altijd twee handen voor nodig.

De binnenkant

En nu komt het toestel tot in zijn volle glorie tot z'n recht als ‘telefoon’. Het grote scherm komt op je af als nooit tevoren en zal je echt van je sokken blazen. Apps schalen redelijk en het scherm is heerlijk snel met zijn hoge refresh-rate. Echt een genot om naar te mogen kijken. Maar is het ook praktisch? Bij het surfen is absoluut zeker! Webpagina's schalen goed en de meeste apps dito.

Maar je moet er wel echt even voor gaan zitten. Omdat het een groot scherm is komt je hand heel wijd te staan als je hem met een hand vast wil houden. Zelfs met relatief grote hand. Na een kwartiertje was het bij mij echt wel gedaan. En met je duim boven op het scherm en je vingers onder het scherm het toestel vast houden is geen optie, want dan zit je met je duim op het touchscreen. Dus zul je ook hier 90% van de tijd twee handen nodig hebben.

Ook komt het voor dat het schalen dus totaal verkeerd afloopt. Zo ondervond ik in de Alarm app van Android dat er delen over elkaar heen kwamen te staan en dat doet voor deze prijs zeker afbreuk aan de ervaring. Laten we het zo zeggen, ik had op dat gebied meer verwacht voor deze prijs.

Gebruik

YouTube. Ik ben niet iemand die enige waarde hecht aan comments op YouTube. Ik heb geen twitter en Instagram heb ik alleen voor mooie foto's van nog mooiere auto's. Het is dus best aardig dat je onder een filmpje comments hebt staan op je scherm, maar als het je niets boeit heb je er niet veel aan. En omdat je maar een half scherm vult is het filmbeeld exact even groot als dat het op een reguliere telefoon zou zijn geweest. Oké dan zetten we hem fullscreen, helaas... Eigenlijk is bijna al het materiaal tegenwoordig 16:9 en het scherm van de Fold is 4:3. Hetgeen resulteert in zwarte balken onder en boven. Het beeld blijft dan dus wederom even zo groot als een reguliere telefoon.

Facebook dan, wat levert het dan meer op dan op een reguliere telefoon. Grotere afbeeldingen, en wat meer witruimte links en rechts van de timeline. Ook hier komt de beperking van een 4:3 scherm weer naar boven.

Ik kan nog wel een paar voorbeelden noemen, maar eigenlijk komt het steeds weer op hetzelfde neer... de verhouding van het scherm. Bij een applicatie als kaarten vult het scherm zich dan wel prima, maar is dat een echte game-changer dan voor je? Voor mij persoonlijk niet.

Camera

Meer dan uitstekend. Zoals je al jaren van de Samsung S serie gewend bent. Prachtige foto's voor een telefoon. Zoals bij alle telefoons is het voor het gros van de mensheid meer dan voldoende als je het over de kwaliteit van de foto's hebt en het gebruiksgemak. Uiteraard zal er altijd een groep blijven die het prima vinden om met een spiegelreflexcamera rond te lopen op vakantie of tijdens hun tripjes naar het bos of de duinen, maar dat is appels met peren vergelijken. Er bestaan wel allerhande mogelijkheden om belichting, sluitertijden en ISO-waardes aan te passen. Voor de gemiddelde ‘Tweaker’ leuk speelgoed, maar voor het overgrote deel van de samenleving gaat dit al te ver. Wel zijn de kleuren iets te verzadigd voor mij, dat blijft persoonlijk natuurlijk. Maar zoals reeds eerder vermeld, uitstekend, voor een telefoon...

Marktpositie

Hoe zie ik deze telefoon in de markt? Er zijn twee hoeken om het vanuit te bekijken. Wil je 1 toestel wat alles kan, maar dan wel concessies moet doen links en rechts. Of twee lossen apparaten die waar ze voor bedoeld zijn concessie-loos doen...

Voor mij gevoel probeert dit apparaat bovenal een telefoon te zijn welke door middel van een vouwbaar scherm een grote telefoon kan zijn. Het probeert zeker geen tablet vervanger te zijn. Echter doet een tablet beter wat deze telefoon in opengeklapte toestand doet.

Als je de telefoon gebruikt als dichtgeklapte telefoon gaat het bellen prima. Maar voor dagelijks gebruik vind ik hem niet geschikt door het te smalle scherm, wat in landscape modus weer niet hoog genoeg is. Dus als media consumptie apparaat is hij in dichtgeklapte toestand ook niet heel geschikt.

Er zijn voor mij twee use-cases voor dit apparaat. De eerste is de jeugd. Waar niet zo zeer de functionaliteit een doorslaggevende factor is, maat wel de prijs. Voor deze prijs wordt het een absoluut statussymbool. Een daar zijn jongvolwassen mensen nou eenmaal gevoelig voor.

Op de tweede plaats denk ik vooral aan forenzen. Als je bijvoorbeeld een uurtje in de OV zit en dat vaak gebruikt om media te consumeren als Netflix of iets dergelijks op een tablet, heb je altijd twee apparaten bij je. Die weer altijd opgeladen moeten zijn, en hun eigen accessoires hebben. Mocht je kunnen leven met de concessies als eerder beschreven maakt het je OV leven wel een stukje simpeler door met een minder verscheidenheid aan devices op pad te gaan. Uiteraard is de kanttekening hierbij als je vindt dat je telefoon hier prima genoeg voor geschikt is, is het geen apparaat voor jou.

Hardware

Fysiek is het een heel knap staaltje engineering. Je ziet dat er veel aandacht besteed is aan de afwerking van het toestel. Het zit zeer solide in elkaar, en veraste mij in de positieve zin van het woord. Hij voelt heel stevig aan. Ik ben dan ook zeker niet bang dat het scharniermechanisme het zal begeven. Samsung is in staat een premium toestel te maken en dat blijkt hier ook eens temeer. Waar ik mezelf wel aan stoor is de vouw in het middel van het scherm. Elke keer weer in deze test periode van twee weken voelde het voor mij als een concessie als ik die vouw zag zitten. Of ik het scharnier mechanisme door het scherm heen voelde tijdens het vegen over het scherm.

Het OLED-scherm blijft op zichzelf een fantastisch scherm en is wat mij betreft ongeëvenaard in een telefoon. Over de batterij kan ik kort zijn, prima als je alleen de voorkant als telefoon gebruikt. Maar zodra je meerdere malen per dag het binnenste scherm gaat gebruiken haal je vaak het einde van de dag niet zonder tussentijds bij te laden. Dit gaat behoorlijk rap, maar je moet er wel steeds om denken. Verder zijn de specificaties dik in orde. 5G, de processor, meer dan voldoende werkgeheugen, water bestendigheid. Samsung raadt het toestel in combinatie met zand alleen wel af en daar wringt de schoen voor mij wel. Een dagje naar het strand zul je dus telefoonloos moeten doen. Ik heb kinderen in de onderbouwleeftijd van de basisschool. Mensen in vergelijkbare situaties snappen dus dat ik wel eens een kastanje van de grond of een ‘mooi boomblad’ mee moet nemen in mijn zakken. Dan zou er dus ook wat zand terecht kunnen komen in mijn broek of jaszak. Ik vraag mij heel erg af of dat dan al niet voldoende is om schade aan het toestel te veroorzaken. Ik stel dus mijn vragen bij de robuustheid in het dagelijks gebruik. Ik zie wat dit betreft dan ook meer een zakelijke toepassing voor dit toestel.

Een tabletvervanger? Nee zeker niet. Als je binnen het ecosysteem van Samsung zou blijven heb je voor € 1400,- een S21 en een Tab S. Dat is 400 euro minder dan een Fold 3 kost, en heb je twee apparaten die beter zijn in hun individueel bedoelde taak dan de Fold 3 dat ooit zou kunnen.

Ik kan natuurlijk niet bepalen voor een ander wat wel en niet goed is, waar diegene zijn of haar geld aan uit mag geven. Maar als ik voor mezelf spreek, kan ik de aanschafprijs niet verantwoorden. Als een Fold 3 hetzelfde zou kosten als een S21 heb ik nog steeds liever een S21. Deze is nou eenmaal beter in het zijn van een telefoon dan een Fold 3, maar wel 1000,- goedkoper. Voor mij is de gimmick waarde van een Fold dit verschil niet te rechtvaardigen. Nogmaals, het is voor iedereen aan zichzelf deze overweging te maken. Mocht je van je werkgever dit toestel als cadeau krijgen is hij het overwegen waard, maar dan nog zou ik liever een S21 willen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties