€ 274,-
Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart Review

Bomans95Testpanel 17 oktober 2021, laatste update op 17 oktober 2021, 239 views Testpanel

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart

De Armorlock is een aanrader als je op zoek bent naar een snelle, robuuste en veilige SSD.Hierbij is het wel van belang dat je de robuustheid en snelheid van deze disk nodig hebt. Als je deze niet nodig hebt zijn er namelijk goedkopere alternatieven.

Pluspunten

• Intuïtieve beveiliging
  • Zakelijk en degelijk uiterlijk
  • Robuust (val, stof en waterbestendig)
  • Duidelijke app
  • Snel

Minpunten

• Hoge prijs

Mobiliteit Score: 5

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart

Ondanks dat ik al jaren op Tweakers rondsnuffel en veelvuldig gebruik heb gemaakt van de reviews, had ik nog nooit zelf een review geplaatst. Toen ik in het kader van het Tweakers Oktober Testfest een oproep zag om je aan te melden als reviewer, besloot ik mij aan te melden om de Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart te reviewen. Tot mijn grote vreugde kreeg ik enige tijd later een mail van Tweakers met daarin de mededeling dat ik de Armorlock mocht gaan reviewen.

Toen ik in afwachting van de ontvangst onderzoek deed naar de Armorlock, kwam ik al snel een YouTube commercial tegen. In deze commercial valt te zien dat de Armorlock gericht is op filmmakers en muziekproducers en andere creatieve mensen die behoefte hebben aan snelle veilige opslag op locatie. Nu ben ik niet bijster creatief, maar een stofvrije, schokbestendige SSD klinkt als iets wat ook voor mij bruikbaar kan zijn. Daarnaast was dit voor het eerst dat ik een externe SSD zou gaan gebruiken en was ik benieuwd naar de meerwaarde die de hogere snelheid bood.

In deze review ga ik mijn antwoord geven op vragen zoals: Weegt de hogere snelheid op tegen de hogere prijs? Hoe gebruiksvriendelijk is de beveiliging? Is de SSD makkelijk mee te nemen?
Graag wil ik Tweakers en Western Digital bedanken voor het beschikbaar stellen van deze disk en het mogelijk maken van deze review.
Algemene beoordeling
De Armorlock arriveert in een kleine witte verpakking bedrukt met instructies en features. Deze verpakking bevat de volgende onderdelen:
o De SSD
o Handleiding
o Garantieformulier
o USB-C naar USB-C kabel
o USB-A naar USB-C kabel
De handleiding is in een duidelijke beeldtaal opgesteld en maakt de installatie en koppeling van de Armorlock een duidelijk proces. Het garantieformulier heeft informatie in alle grote en middelgrote talen en heeft daardoor ook de omvang van een stembiljet.
Daarnaast zitten er ook nog twee kabel(tjes) in de verpakking. Deze zijn USB-C naar USB-A en USB-C naar USB-C. De kabels voelen stevig aan, alhoewel ze wel aan de korte kant zijn met hun 30cm.

de verpakking

de inhoud van verpakking

de duidelijke opstartinstructies

Het eerste wat opvalt aan de Armorlock Is het zwart kunststoffen uiterlijk van de disk. Dit kunststof heeft in het centrum uitsparingen waardoor de goudkleurige heatsink zichtbaar is. Daarnaast is er een duidelijk zichtbaar zilverkleurig logo aan de bovenkant van de Armorlock te zien. Een ledlamp geeft de vergrendelingsstatus van de Armorlock aan. Wit licht aan de rechterzijde betekent dat de SSD ontgrendeld is terwijl er gele leds aan de linkerzijde gaan branden na vergrendeling. Ook is er een ledlampje aan de onderkant, die aangeeft wanneer de drive in gebruik is. Als verbinding is er aan de bovenkant van de drive een USB-C poort. De disk ziet er naar mijn mening zakelijk uit en voelt stevig aan. Dit in tegenstelling tot sommige andere robuuste SSD’s die vaak een zeer opvallend uiterlijk hadden. Mij kon het uiterlijk van de SSD wel bekoren.
Opstarten
De Armorlock is door zijn beveiliging geen plug-and-play SSD. Voor het opstarten word je geacht eerst de bijbehorende Armorlock app te downloaden naar je telefoon. Deze is beschikbaar in een Android en een iOS variant. In mijn review heb ik gebruik gemaakt van de Android variant. Na opstarten van de app vraagt de app eerst verschillende toestemmingen (Camera, Bluetooth & Locatie), hierbij wordt duidelijk aangegeven waarom de app deze permissies nodig heeft.

Na de gevraagde toestemmingen te hebben verleend dient de QR-code achter op de drive te worden gescand. Waarna de gescande drive in de app verschijnt en je je creativiteit los kan laten op de naam en de kleur van de drive.

het scherm na eerste keer opstarten

Hierna wordt gevraagd welk bestandsformaat moet worden gebruikt. Hierbij koos ik voor het NTFS-formaat aangezien de Armorlock gebruikt zou worden in combinatie met een Windows systeem. Daarnaast is het ook nog mogelijk om HFS+ en exFAT formats te gebruiken.

Ook werd er gevraagd of de locatie van de drive moet worden bijgehouden, waartoe de app toestemming vraagt om de locatiegegevens van de gekoppelde telefoon te mogen gebruiken.

Vervolgens wordt de schijf geformatteerd, waarbij de app je een recovery key geeft voor het geval andere toegangsmethodes niet meer werken. De app is hier bijzonder volhardend in geeft zelfs bij doorklikken nog een extra waarschuwing met daarin de vraag of je de recovery key wel echt goed hebt opgeslagen of uitgeprint. Hierbij ook de duidelijke waarschuwing om deze key offline te bewaren.

Zodra de schijf geformatteerd is, hoeft er alleen nog maar op het slot icoontje in de app te worden gedrukt om de schijf te ontgrendelen.
Prestaties
De Armorlock is volgens de verpakking in staat om een maximale overdrachtssnelheid van 1000mb/s te bereiken. Deze snelheid bereikt de drive echter alleen wanneer er gebruik wordt gemaakt van USB3.1 en USB 3.2. Tijdens de testfase had ik echter alleen de beschikking over een laptop met USB3.0 aansluitingen, waardoor ik de maximale overdrachtssnelheid niet heb kunnen testen. Echter op het internet zijn voldoende reviews en testen te vinden waaruit blijkt dat de Armorlock deze snelheid ook echt haalt.

Als iemand die echter tot dan toe vrijwel alleen externe HDD’s had gebruikt was ik zeer benieuwd of je de toegenomen snelheid ook in het dagelijks leven zou merken. Hier kon het antwoord alleen maar een volmondig ja op zijn, zelfs met een maximale overdrachtssnelheid van 480MB/s was het verschil direct te merken. Minuten werden seconden. Toen ik na eerder gebruik te hebben gemaakt van de Armorlock gebruik maakte van een HDD werd het gebrek aan snelheid zelfs storend voor mij.

Een ander sterk voordeel waar ik van tevoren niet bij had stil gestaan was de stilte. De Armorlock is door z’n gebrek aan bewegende delen nagenoeg volkomen stil.

snelheid via een USB3.0 verbinding
Beveiliging
Een van de belangrijkste aspecten van de Armorlock is zijn beveiliging. In een tijd waar datalekken en gestolen data veelvuldig het nieuws halen geen onbelangrijk aspect.

De Armorlock is beveiligd doormiddel van 256-bits AES-XTS-hardware versleuteling en NIST P-256 elleptisch op curven gebaseerd sleutelbeheer. De data op de disk, wordt ontgrendeld via de app op je smartphone die via bluetooth contact maakt met de disk. Een disk kan door meerdere gebruikers worden ontgrendeld als daar toestemming voor wordt gegeven in de app. De toestemming hiervoor kan via de app gegeven en ingetrokken worden, dit proces werkt in de praktijk tot nu toe vlekkeloos. De ontgrendeling van de disk werkt over het algemeen uitstekend behalve dat het soms even (seconden geen minuten) kan duren voordat de bluetooth verbinding is gemaakt. Meestal kwam deze verbinding echter vrijwel direct tot stand.

Wanneer je de verbinding van de computer met de Armorlock verbreekt wordt de drive automatisch vergrendeld. Hierdoor heb je eigenlijk alleen op het moment van opstarten door dat je met een beveiligde SSD aan het werken bent. Het ontgrendelen zelf werkt zeer intuïtief. Nadat de app is opgestart hoeft er alleen maar op het slotje te worden gedrukt waarna de schijf wordt ontgrendeld. Dit proces was direct duidelijk, en neemt vrijwel geen tijd in beslag.

het appscherm bij een vergrendelde drive

het appscherm bij een ontgrendelde drive, de achtergrondkleur komt overeen met de ledkleur op de drive zelf

Een ander middel waardoor de drive is beveiligd is de mogelijkheid om deze van afstand te wissen. Dit heb ik nog niet in de praktijk getest, maar zorgt in mijn ogen wel voor een extra beveiligingslaag. Daarnaast kan in de app de laatst bekende locatie van de drive worden bekeken. Dit werkt echter alleen wanneer de Armorlock is ingeplugd, iets wat de functie in mijn ogen minder nuttig maakt.
Mobiliteit
Een ander voor mij belangrijk onderdeel van een externe gegevensdrager is de mobiliteit. Hoe makkelijk is de disk mee te nemen? Is de disk direct aanraakbaar of wordt hij gloeiend heet? Is de disk bestand tegen schokken? Werkt de disk nog als er drinken overheen komt of hij op straat valt?

De Armorlock is 1,8 cm diep, 8,2 cm breed en 13,4 cm lang, hiermee verschilt hij qua grootte niet veel van een mobiele telefoon. De disk past makkelijk in de hand, broekzak of borstzak. Een voordeel hierbij is dat de aluminium kern de warmte goed afvoert waardoor de disk zelfs net na gebruik koel genoeg is om direct mee te nemen.

Volgens de productinformatie is de Armorlock valbestendig tot 3 meter. Tijdens de reviewperiode heb ik de disk enige malen van bureau en stahoogte (+-2m) laten vallen, dit leverde geen noemenswaardige schade aan het exterieur van de disk op. Ook de functionaliteit van de disk bleef onveranderd. Ook heeft de disk een pletbestendigheid tot 450 kg, de schijf had dan ook geen enkele schade toen ik besloot om op de schijf te gaan staan.

De Armorlock heeft ook een Ip67 rating, dit betekent dat de disk stofvrij is en tot 30minuten op 1 meter diepte kan worden ondergedompeld. In de praktijk betekent dit dat de Armorlock ook robuust genoeg is om buiten kantoor en huis te gebruiken. De disk heeft zijn meerdere bezoeken aan bouwlocaties in de reviewperiode dan ook zonder problemen overleeft.

Een belangrijk aspect wat ik tijdens de reviewfase niet heb kunnen testen, is de duurzaamheid van de schijf. Hoe lang gaat de schijf mee? Blijft de schijf even goed werken? Hoe verwerkt de schijf updates? Als dit in toekomst mijn blik op het product veranderd zal ik deze review met deze informatie aanvullen.
De Armorlock staat nu in verschillende webshops te koop voor prijzen tussen de 250 en 300 euro. Dit is ongeveer 100 euro duurder dan SSD’s in dezelfde snelheidsklasse. Daarbij moet wel worden gezegd dat je bij deze SSD’s de robuustheid en veiligheid van de Armorlock mist. Vergeleken met andere robuuste SSD’s met dezelfde snelheid is de Armorlock dan vaak weer 50 tot 100 euro goedkoper.
Hierbij is het wel belangrijk om te kijken naar de overdrachtssnelheid van je verbindingen aangezien een langzamere SSD een stuk goedkoper is.
De Armorlock is een aanrader als je op zoek bent naar een snelle, robuuste en veilige SSD. De disk heeft een handzaam formaat en voelt zeer degelijk aan. Door zijn robuustheid is de disk erg geschikt voor gebruik buiten kantoor, hierbij helpt ook de intuïtieve beveiliging en de mogelijkheid om de disk door meerdere mensen te laten ontgrendelen.

Heb jij ook een Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart?