QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven)

QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven) Review

flo89Testpanel 17 oktober 2021, 195 views Testpanel

QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven)

Erg goede NAS voor zijn prijsklasse.

Pluspunten

• Makkelijk te installeren.
  • Door de QNAP software veel apps te installeren.
  • Dockers
  • Top als PLEX Server

Minpunten

• Plastic behuizing
  • 32bit met oude processor. Lekker zuinig en snel genoeg voor bestanden op te slaan. Mist wat power voor het draaien van zwaardere apps.

Kwaliteit voeding Score: 3
Bouwkwalitiet, afwerking en Vormgeving
De NAS ziet er netjes en compact uit. De Kunststof behuizing is blauwe met wit. Zelf vind ik wit kunststof altijd een beetje goedkoop er uit zien. Gezien de NAS echter toch in de kast komt te staan is dit verder geen probleem.
Ondanks dat hij van kunststof is voelt hij wel degelijk en sterk.

Koelingsmogelijkheden
Tijdens het testen heb ik de NAS op mijn tv meubel gezet. Hierbij viel mij op dat hij weinig geluid produceerde. De koeling deed goed zijn werk echter bleef hij relatief stil. In het Tv meubel stond nog een NAS (WD My Cloud Home). De ventilator van deze NAS hoorde ik boven de Qnap uitkomen ondanks dat deze in een gesloten kast stond. Bij het testen heb ik verder niet gemerkt dat de NAS buitengewoon warm werd.

Installatiegemak
Dit was de eerste keer dat ik een NAS zelf moest installeren. De NAS die ik al heb kwam volledig voor geconfigureerd binnen. De Quick installation guide is duidelijk. Hierin word duidelijk hoe je de harde schijven installeert en hoe je hem aansluit.
Nadat ik hem aan had gezet en Qfinder had gedownload/geïnstalleerd. Werd ik naar de website van Qnap gestuurd waarna ik stap voor stap door de installatie werd geleid. Ondanks dat ik geen IT expert ben lukte mij dit toch goed.

Kwaliteit van voeding
De voeding bestaat uit 2 delen waardoor de omvormer niet in de NAS zelf zit maar er buiten. Zelf vind ik het niet prettig als ik zo’n los blok achter het apparaat heb liggen. Ik snap wel goed dat ze deze keuze hebben gemaakt. Elke omvormer produceert namelijk warmte. Door dit er buiten te plaatsen blijft hij koeler en hoeft de ventilatie van het apparaat minder hard te werken om hem koel te houden.

Inbouwmogelijkheden en Modbaarheid

De nas beschikt over 2 bays voor zowel 3.5" SATA HDD, 2.5" SATA HDD of 2.5" SATA SSD. De versie die ik heb ontvangen heeft 2 GB ram walt ruim voldoende is voor wat ik er mee doe. Deze is verder uit te breiden tot 8GB. Mocht mijn PLEX server dit later toch nodig hebben zal ik dit wellicht uitbreiden.

Specs volgens fabrikant:

CPU AnnapurnaLabs, een Amazon company Alpine AL314 4-core 1,7 GHz processor
CPU-architectuur 32-bit ARM
Floating Point Unit ☑︎
Encryptie-engine ☑︎
Systeemgeheugen 2 GB SO-DIMM DDR3
Maximale hoeveelheid geheugen 8GB DDR3
Geheugen sleuf 1 x SO-DIMM DDR3
Flash-geheugen 512 MB (Dual boot OS-bescherming)
Schijfhouder 2 x 3,5-inch SATA 6Gb/s, 3Gb/s
Gewicht (netto) 1,46 kg
Voedingseenheid 60 W/65 W adapter, 100-240 V
Stroomverbruik: HDD slaapstand 8,46 W
Stroomverbruik: Bedrijfsmodus, typisch 15,6 W
Getest volledig gevuld met schijven.
Systeemwaarschuwing Zoemer
Kensington beveiligingsslot ☑︎

Door dat hij Dockers ondersteund zijn er tal van mogelijkheden om er naar eigenwens in te richten. Ook heeft de Qnap een uitgebreide app store voor het installeren van de meest voorkomende apps.

Op het moment van schrijven kost hij €290,-. Dit is een nette prijs voor een NAS met deze specificaties. Ik heb de NAS gekregen om een review te schrijven echter had ik zelf dit geld er zelf zeker voor overgehad.

Gegevensback-up van eindapparaten
Ik gebruik de NAS niet als back-up apparaat voor mijn laptop. Mijn Laptop heeft maar 128Gb aan geheugen. Om dit te compenseren sla ik alles op op de NAS. Hij is snel genoeg dat ik geen verschil merk t.o.v. opslaan op mijn laptop. Ik kan mij voorstellen dat dit niet werkt voor gamen en andere zwaardere programma’s. Wel heb ik de app op mijn telefoon geïnstalleerd die mijn foto’s back-upt. Dit werkt super. Hierdoor kan ik ook direct mijn foto’s openen op mijn laptop.

Snapshots (en back-up van snapshots)
Bij het instellen van de NAS kreeg ik een pop-up menu waarin precies uitgelegd wordt hoe het werkt en wordt je geholpen om het in te stellen. Gezien ik mijn NAS voornamelijk gebruik voor het opslaan van mijn film, muziek en foto’s welke ik deel via PLEX zal ik weinig gebruik maken van deze functie. Ondanks dat heb ik wel ingesteld dat hij altijd elke week een snapshot maakt. Waarna hij vervolgende de oude verwijderd. Mocht ik problemen ondervinden van een groot deel van mijn bestanden kwijt zijn kan ik de snapshot van de voorafgaande week terug zetten.
Voor de review heb ik een snapshot terug gezet. Dit werkt goed echter kost dat wel wat tijd.

2.5GbE.
De voordelen van de 2,5 GbE poort heb ik niet kunnen ervaren omdat mijn router maximaal 1GbE ondersteund.

Heb jij ook een QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven)?

Hoort er niet bij de review te staan dat je de NAS hebt gekregen in ruil voor de review ?
Ik bedoel zo'n blauw balkje boven de review met de woorden "sponsoring" en "gekregen", zoals bv hier:
productreview: AVM FRITZ!Box 7590 AX review door adjep07