LG 49WL95C-W Wit

€ 1.005,57
Specificaties 49" • 5120x1440 • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 49WL95C-W Wit Review

Ypuh 16 oktober 2021, laatste update op 23 november 2021, 294 views Product gekocht

LG 49WL95C-W Wit

Een échte eyecatcher die fijn is in gebruik voor werk/studie, maar toch ook een behoorlijke lijst met kleine verbeterpunten. Ben in ieder geval zeer tevreden (zit nog in de honeymoon fase), maar hij zal niet voor iedereen geschikt zijn.

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Went snel
  • USB-C opladen is top
  • Eén aansluiting naar je laptop
  • Eyecatcher
  • Bevorderd productiviteit
  • Alle randapparatuur aangesloten op je monitor

Minpunten

• Lichtsensor té responsive
  • Geen ingebouwde webcam
  • Ingebouwde speakers matig
  • Extra USB-C aansluiting was fijn geweest
  • Videos (en games) scalen niet altijd
  • Vensters i.p.v. scherm delen in Teams/Zoom/Discord etc.
  • HDR10 stelt niets voor
  • Het plastic tikt soms bij warm worden/afkoelen (niet zo storend als het klinkt)

Heb deze monitor nu twee maanden in gebruik. Speel geen games, dus enkel gekocht voor thuiswerken/studeren. Vanwege de honeymoon fase nog even getwijfeld over 5*, maar als je alle minpunten opsomt kan ik hem niet perfect noemen. Wel ben ik er uitermate content mee.

Wat ik er gaaf aan vind:
  • De grootte van het scherm maakt indruk en schiet nergens tekort
  • Bouwkwaliteit lijkt prima. Jammer genoeg zie je de mooie witte achterkant niet, maar qua scherm/bezels/aansluitingen etc. zit het gewoon degelijk in elkaar
  • De USB-C met 85w power delivery is een aanwinst. Een enkel draadje naar mijn zware laptop die bij normaal gebruik op 100% blijft. Ideaal als je regelmatig je laptop loshaalt
  • De monitor fungeert als een docking station. Je kunt ook 2 PC's aansluiten en de HP tool maakt er dan een soort (slimme) softwarematige KVM switch van waarmee je bijv. content van de ene PC naar de andere PC kunt slepen via het scherm
  • Voor werk/studie een overschot aan ruimte waar je (m.b.v. PowerToys) verrassend snel aan gewend raakt
  • Ook al zit ik vlak bij een raam, ik heb nog geen last gehad van reflecties of slechte afleesbaarheid. De matte coating doet uitstekend werk
  • Native 5120x1440p wallpapers zijn de bom
Wat ik iets minder vind:
  • Beeldkwaliteit zal je niet omver blazen (PPI, HDR, zwart waarden, kleuren etc. zijn allemaal gemiddeld)
  • Er zit één USB-C aansluiting op wat zowel een groot voordeel is (laptop opladen) als nadeel, want USB-C randapparatuur komt steeds vaker voor en met één kabel zijn alle poorten op zowel mijn laptop als monitor nu vol
  • Een deel van de aansluitingen zit rechts aan de zijkant. Met een toetsenbord+muis zijn de twee normale USB poorten al bezet. De webcam end extra WiFi adapter moeten dus aan de zijkant aangesloten worden, wat niet de mooiste oplossing is. Gelukkig wel grotendeels uit het zicht
  • De lichtsensor reageert veel te vlot. Ik zit bij een raam en bij ieder klein wolkje dimt het scherm vrij abrupt. Soms 'twijfelt' hij meerdere keren in een minuut wat erg storend is. Andere dagen heb je hier geen last van
  • De lichtsensor is ook nog eens onhandig geplaatst. Aangezien de monitor niet over een webcam beschikt, is midden bovenop de plek waar je een webcam plaatsen wilt (zie foto)
  • Ik gebruik een Ergotron HX Monitor Arm, maar met de standaard voet heb je nauwelijks cable management op een simpele clip na. Toch zonde van zo'n mooi scherm die je ook voor het design koopt
  • Het scherm tikt/kraakt regelmatig bij het opwarmen/afkoelen. Ik had hier al iets over gelezen, maar blijft toch een beetje een vreemde gewaarwording de eerste keren. Vind het verder niet storend, het klinkt erger dan het is, maar ik hoop dat het weg gaat. Update: Na 2 maanden lijkt daar nog geen teken van
  • Lang niet alle content is geschaald op 5120x1440p
  • Geluid is niet blikkerig, maar ook niet om over naar huis te schrijven (mijn 12+ jaar oude 24" Iiyama deed dit beter)
Er valt vast nog wel het nodige te zeggen. De lijst met nadelen is redelijk, vooral omdat deze vrij snel aan het licht komen. Let wel: ik speel geen games en gebruik de monitor niet voor video. Ook is mijn referentie niet erg up to date, ik heb geen televisie en de grootste monitor waar ik ooit op gewerkt heb was tot voor kort slechts een Full-HD 24".

Grootste nadeel is in mijn beleving de lichtsensor die ik vaak uitgeschakeld heb, terwijl dit een fijne feature zou zijn als deze goed (langzamer/vloeiender) zou werken en op een andere plaats zat. Enerzijds is het een top-of-the-line product met dito verwachtingen, maar de lijst met kleine nadelen laat zien dat er nog wel wat te wensen over is. Waarom niet 6-8 USB(-C) aansluitingen, een ingebouwde webcam (het is immers een monitor gericht op de thuiswerker) en speakers van €20 i.p.v. minder dan een tientje? Voor games/video/écht mooie kleuren zou ik een ander scherm aanraden.

Gelukkig mogen deze nadeeltjes de pret niet drukken, er valt namelijk enigszins omheen te werken. Overall is het een fijne monitor die de aanschafprijs (€1.050) waard is. De gangbare prijs in de huidige markt van rond de €1.300 lijkt me wat aan de hoge kant, maar je zult desondanks niet teleurgesteld zijn.

Heb jij ook een LG 49WL95C-W Wit?