1 review

AEG AX51-304WT

€ 149,-
Specificaties Luchtreinigingsventilator - Bekijk alle specificaties

AEG AX51-304WT Review

PeacekeeperNL 16 oktober 2021, laatste update op 17 augustus 2022, 1.269 views Product geleend

AEG AX51-304WT

Deze AEG-luchtreiniger is geschikt voor ruimtes tot 60m2, en zal veelal niet misstaan. Voorzien van een elegant design en (beperkte) smartfunctionaliteiten kan het een waardevolle toevoeging zijn voor je woning. Of dit ook voor jou geldt, moet je zelf bepalen. Ik vertel je hier over mijn ervaringen. Lees snel verder!

Pluspunten

• Elegant design
  • Mogelijkheid voor muurmontage (niet meegeleverd)
  • Meestal stil
  • Werkt met de AEG Wellbeing app
  • Sinds zeer recent koppelbaar met Google Home

Minpunten

• Hoge prijs voor zowel aanschaf luchtreiniger alsook accessoires
  • Google Assistant integratie biedt geen meerwaarde

Historie:
• 20211016 - Initiële review
• 20211017 - Update, hoofdstuk Stroomverbruik toegevoegd
• 20211020 - Update, hoofdstuk Waarom een luchtreiniger? toegevoegd
• 20220817 - Typo fix

Disclaimer: Ik heb deze luchtreiniger te leen gekregen via Reviewclub ten bate van het schrijven van deze review! Deze review is verder niet door Reviewclub of AEG gemodereerd, beïnvloed of wat dan ook, en betreft dus volledig mijn ongezouten mening en oordeel!

De luchtreiniger in het hoekje, kort nadat het tapijt was gelegd

Luchtreinigers worden denk ik meer in woningen gebruikt waar mensen met een allergie wonen, wij hebben in het verleden een luchtreiniger (Winix Zero) aangeschaft voor onze kat die ernstige longklachten had. Helaas mocht dit niet baten, echter merkten we wel een ander voordeel: de luchtreiniger ving veel stof op in ons oude, stoffige huis.

Links de AEG AX51-304WT, rechts de Winix Zero

Onlangs kreeg ik de kans om via Reviewclub de AEG AX51-304WT luchtreiniger (verder ‘luchtreiniger’) te testen, en dit vonden wij bij uitstek het moment om de Winix Zero te vergelijken met deze van AEG. Omdat wij zelf geen klachten aan de luchtweg hebben, kan ik over de werking van alle filters echter weinig zeggen, dus verwacht dit in ieder geval niet in mijn review! Wel zal ik proberen te vertellen wat onze ervaringen zijn in combinatie met een stoffig huis.

Extra (voor ons leuk) detail hierbij is dat ik de luchtreiniger ontving toen we midden in de verbouwing van onze slaapkamer zaten. Ik heb de luchtreiniger dan ook goed gebruikt toen we de vloer gingen egaliseren (stof van egalisatiemortel), de ondervloer gingen leggen (stof van groene ondervloerplaten) en een nieuw tapijt werd gelegd (tapijt en stof gaan erg goed samen…).

Benieuwd geworden? Lees dan snel verder!

Waarom een luchtreiniger?

In de comments kreeg ik, terecht, de vraag wat het doel/nut is van een luchtreiniger. Een luchtreiniger kan helpen bij/tegen (fijn)stof, rooklucht/nare geuren en bij allergieën zoals bijvoorbeeld stofallergie, huisstofmijt, hooikoorts/pollenallergie en astma.

In hoeverre dit daadwerkelijk werkt, durf ik geen uitspraken over te doen. Voor aanschaf van onze Winix Zero had ik reeds enkele wisselende reviews gelezen. Wij hebben de Winix toentertijd aangeschaft omdat onze toenmalige kat een ernstige longaandoening had, waarvan de oorzaak en juiste behandeling ons onbekend is gebleven. In de hoop onze kat ook maar enige verlichting te geven van de grote hoeveelheid stof in ons huis (en het is echt een stofnest...) hebben we toen de Winix aangeschaft.

Voor de luchtwegaandoening van onze kat heeft het helaas, zover wij konden merken, niet gebaat. Wel merkten we dat de hoeveelheid stof in huis een aardig stuk minder werd.

Een luchtreiniger filtert dus stof en haren uit de lucht, en afhankelijk van het type filter van de luchtreiniger ook (ultra)fijnstof, pollen, bacteriën, en naar verluidt soms ook virussen. Bright heeft op YouTube ook nog een video aan een test met een drietal luchtreinigers gewijd.

Unboxing

De doos waarin de luchtreiniger wordt geleverd vind ik behoorlijk groot. Eenmaal uitgepakt vonden wij de luchtreiniger een elegant uiterlijk hebben, welke een stuk beter bij onze woning past dan de Winix Zero welke we tot nu toe altijd gebruikten. Qua formaat is het nog altijd een relatief lomp ding, maar een stuk kleiner dan de omdoos waar deze in kwam.

In de handleiding wordt aangegeven dat er zogenaamde decorkits beschikbaar zijn (op dit moment zijn er twee opties beschikbaar, het is mij niet bekend of er op een later moment meer keuze komt). Hiermee kun je het uiterlijk van de luchtreiniger aanpassen en tevens voorzien van een hendel.

In de handleiding staat verder vermeld dat het mogelijk is de luchtreiniger aan de muur te monteren, het montagemateriaal hiervoor is echter niet meegeleverd. Hierover verderop meer.

Specificaties

De specificaties, zoals opgegeven door de fabrikant

Het stroomsnoer is verder circa 2 meter lang.

Stroomverbruik

Ik had deze review al eventjes in ontwikkeling. Sinds kort heb ik een Shelly Plug S waarmee ik stroomverbruik van gestekkerde apparaten (tot 2500W) kan meten. Als extra toevoeging wil ik in de toekomst mijn reviews van gestekkerde (en ook USB-) apparaten voorzien van een kort hoofdstuk van het door mij gemeten stroomverbruik. In hoeverre de data van de Shelly Plug S klopt, weet ik niet. Ik heb ook niet de apparatuur om dit te kunnen nameten. Weet je een goede methode waarop ik dit kan controleren, let me know!

Met de Shelly Plug S heb ik gedurende 24 uur het (gemiddelde) verbruik gemeten. In de 'Manual' stand, op maximaal vermogen, verbruikt de luchtreiniger 43 Watt per uur. In een relatief schone omgeving (continu groene balk) verbruikt de luchtreiniger overdag gemiddeld 7.5 Watt per uur. In de nachtstand (zolang het donker is) verbruikt de luchtreiniger circa 3.8 Watt per uur, doordat de verlichting op het display uit gaat, en de reiniger zijn werk doet in de laagste/stilste stand. In stand-by is het verbruik 0.8 Watt per uur.

Opmerking hierbij is dat het mij vervolgens niet lukte om via de app de luchtreiniger weer in te schakelen. Ook wel interessant, in stand-by stand duurde het circa 15 seconden nadat de stekker uit het stopcontact was getrokken voordat het apparaat daadwerkelijk uit viel.

Om de vergelijking met onze Winix te maken: Op maximaal vermogen verbruikt ie 47 Watt (fabrieksopgave is 70). In een relatief schone omgeving (continu blauwe balk) verbruikt de luchtreiniger overdag gemiddeld 5.8 Watt en in de nachtstand circa 3.4 Watt per uur. Stand-by is er geheel geen verbruik waargenomen. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de Winix geschikt is voor ruimtes tot 99m2, waar de AEG geschikt is voor ruimtes tot 60m2 en de Winix geen IoT-capabilities heeft.

(Eerste) gebruik

De luchtreiniger staat nog uit zodra je de stekker in het stopcontact steekt. Door op de aanraakgevoelige powerknop te tikken gaat ie aan, en gaat dan automatisch in de smart-modus.

De luchtreiniger is te koppelen met de AEG Wellbeing app. Hierin kun je o.a. de (historische) luchtkwaliteit zien, de levensduur (percentage) van de filters, binnenhalen van eventuele firmwareupdates en het selecteren van een modus, ook buitenshuis. Om de luchtreiniger te koppelen met de wifi dien je eerst de powertoets circa 5 seconden aan te raken tot het wifi icoontje gaat knipperen.

Vervolgens dien je de barcode te scannen welke achter de frontklep, op het apparaat zit. Bij mij ging dit echter niet zo goed, dus moest ik de 24-cijferige code handmatig over te tikken. Toen ik dit eindelijk had gedaan ging het direct goed.

Initieel was het niet mogelijk om de AEG Wellbeing app met Google Assistant te koppelen, maar sinds 12 oktober is er een app-update uitgebracht welke deze koppeling wel mogelijk maakt. Hierover verderop meer.

De luchtreiniger is wel hoorbaar in maximale stand, maar in de smart-modus, wanneer de luchtkwaliteit voldoende/goed is, hoor je hem niet. Ook in mode 3 (halverwege) hoor je hem heel zachtjes, maar dit ervaren wij niet als storend.

Trekt de lucht rondom de voorzijde aan. De voorzijde is niet poreus/luchtdoorlatend maar een groot kunststof geheel. De gereinigde lucht blaast hij aan de bovenzijde naar links uit, in tegenstelling tot onze Winix Zero, welke de lucht (deels) van voren en vanaf de zijkanten aan de voorzijde aanzuigt, en aan de bovenzijde naar rechts uitblaast.

De AEG-luchtreiniger is voor mijn gevoel een stuk stiller dan de Winix Zero die we hebben staan, maar dit kan ook komen doordat de Winix Zero inmiddels iets ouder is, en doordat we in een stoffig huis wonen de motor wellicht al wat verder gesleten is.

Een verschil wat ons opviel aan de AEG-luchtreiniger ten opzichte van de Winix is de hoeveelheid lichtproductie, of beter, het gebrek eraan. Zeker aangezien de luchtreiniger in de slaapkamer staat is het erg fijn als deze zo min mogelijk licht maakt, en hoewel ze beiden een nachtstand hebben waarop de meeste LED’jes worden gedimd, hebben we van de Winix echt nog last, maar van de AEG zeker niet.

Op de luchtreiniger zitten uiteraard sensoren om de luchtkwaliteit te meten. Deze deeltjessensors zitten aan de rechter zijkant. Met de deeltjessensors (PM 1, 2,5, 10) kan de luchtreiniger in de zogenoemde Smart-modus de reinigingssnelheid aanpassen, afhankelijk van de door de sensoren waargenomen waarden. Tijdens het instellen van de luchtreiniger in de app word je geadviseerd eens in de 4 weken met de stofzuiger de sensoropening te reinigen.

Verder is het te adviseren eens in de zoveel tijd de filterhouder schoon te maken. Op onderstaande foto zie je links de AEG met in het centrum voornamelijk groene stof van de ondervloerplaten (is stof van één dag) en rechts de Winix waar het verzamelde stof van afgelopen maand op zit.

De filterhouder klik je eraf vanaf de bovenzijde, vervolgens zit deze nog aan de zijkanten geklemd. Vervolgens kun je met de stofzuiger de filterhouder reinigen. De filters zelf zou ik niet adviseren te reinigen met een stofzuiger of wat dan ook, maar de keuze hierin is uiteraard aan jezelf. Daarnaast weet ik niet of dat voor deze luchtreiniger uitmaakt; de filters zijn dus voorzien van zgn. ‘Smart tags’. De luchtreiniger weet daardoor dat een filter ‘op’ is.

Nadat je de filterhouder hebt schoongemaakt kan je de luchtreiniger weer in elkaar zetten en in gebruik nemen.

De gemeten waardes blijven tot op zekere hoogte bewaard, echter wanneer je de stekker er (per ongeluk) uit trekt, of de stroom valt uit, ging bij ons de opgeslagen meetdata verloren. Doordat wij midden in een verbouwing zaten heb ik de luchtreiniger een redelijk aantal keren moeten verplaatsen, en iedere keer was de historische data weg.

Dan gelijk terugkomend op het verplaatsen, dit is middels de ‘hendel’ aan de achterzijde, waarmee de luchtreiniger aan de muur kan worden gemonteerd, goed te doen, maar de luchtreiniger kantelt dan wel voorover. Aangezien het voornamelijk voor de bevestiging is bedoeld, is dit vrij logisch. Indien je een decorkit gebruikt, dan krijg je er ook nog een PU-lederen hendel bij die je op een logischere plek kunt bevestigen. Een handige Harry kan eventueel een dergelijke hendel ook zelf maken met een stevig stukje stof en de juiste maat bout.

Google Assistant integratie
Op 12 oktober heeft de Android app van AEG Wellbeing een app update gehad waardoor het mogelijk is om via de instellingen van de Wellbeing app deze te verbinden met Google Home, waardoor Assistant ook controle krijgt over de luchtreiniger. Uiteraard heb ik dit ook uitgeprobeerd, maar ik moet zeggen dat ik de toegevoegde waarde zelf nul acht. De reden is als volgt.

Met Google Assistant kun je de luchtreiniger aan- of uitschakelen, niet meer, niet minder. Het is dus niet mogelijk om Google Assistant te vragen of de luchtreiniger gedurende 15 minuten op maximaal vermogen de lucht kan reinigen, als je weet dat je schoonouders er over een half uur zijn. Hiervoor dien je nog altijd handmatig naar de Wellbeing app te gaan, of fysiek naar de luchtreiniger, en na een kwartier hem handmatig weer in de ‘smart’ modus te zetten (of welke modus dan ook).

Aangezien bij ons de luchtreiniger 24/7 dienstdoet, is dit voor mij vooralsnog een nutteloze integratie. Ik verwacht ook niet dat de Google Assistant integratie in de toekomst verandering hierin gaat brengen.

Wellicht dat in de toekomst wellicht Home Assistant hierin wat zou kunnen bieden (op dit moment heb ik hier nog geen ervaring mee, maar als ik een keer tijd te veel heb wil ik dit als test gaan opzetten), echter is er op dit moment nog geen AEG-integratie met Home Assistant, aldus de site.

Accessoires

Eerst in zijn algemeenheid over de accessoires ben ik van mening dat deze voor mijn gevoel best slecht verkrijgbaar zijn. Nu ben ik geen fan van Amazon, maar zelfs Amazon heeft veel accessoires niet in het assortiment of niet op voorraad. Ook de fabrikant zelf heeft accessoires beperkt op voorraad. De beschikbare accessoires voor deze luchtreiniger bestaan uit filters, een muurbevestigingshaak en decorkits om het uiterlijk van de luchtreiniger aan te passen.

Filters
Uiteraard zijn er voor de luchtreiniger vervangbare filters leverbaar. Volgens de fabrikant zijn de filters voorzien van ‘smart tags’, waarmee wordt bijgehouden hoe goed een filter nog presteert, en wanneer deze vervangen moet worden. In mijn testperiode heb ik het filter niet vol gekregen dat deze aan vervanging toe was.

Mijn Winix heeft (gelukkig) niet van die smart filters, maar geeft vanzelf aan wanneer het tijd wordt het filter te vervangen. Het HEPA-filter wordt aangeraden eens in het jaar te vervangen, of vaker bij een sterk verontreinigde omgeving. Een nieuw filter inclusief meerdere koolstoffilters voor de Winix Zero is verkrijgbaar vanaf 49.95 euro.

Voor de AEG-luchtreiniger zijn de filters zowel los alsook als set verkrijgbaar. De set (te vinden onder artikelnummer AFWBRZ3) is veelal verkrijgbaar voor de adviesprijs van 69.99 euro, of op dit moment via Amazon.de voor 55.87 euro. Het (EPA-)filter los staat voor een adviesprijs van 49.99 euro, de koolstoffilter tegen (o.a.) nare luchtjes heeft een adviesprijs van 39.99 euro.

Ook heeft AEG een (EPA-)filter beschikbaar waarmee ze beweren actieve bescherming tegen virussen te geven, dit filter is los verkrijgbaar voor de adviesprijs van 59.99 euro

De Winix heeft dus een HEPA-filter, AEG geeft zelf niet aan wat voor type filter er wordt gebruikt, maar Coolblue geeft zelf aan dat het een EPA-filter betreft.

bron

Muurbevestigingshaak
Zoals vermeld in de unboxing is het ook mogelijk de luchtreiniger aan de muur te monteren. Hiervoor is een speciale muurbevestigingshaak beschikbaar met een adviesprijs van 9.98 euro. Voor dit geld krijg je er geen schroeven en pluggen bij, uitsluitend de bevestigingshaak.

Decorkits
Voor de AEG-luchtreiniger zijn decorkits beschikbaar, om het design wat aan te passen. De adviesprijs van een decorkit vind ik met 49.99 euro aan de hoge kant liggen. Op het moment van schrijven van deze review zijn de kleuren Nordic Forest en Soft Birch beschikbaar.

Met zo’n decorkit krijg je dan een nieuw frontpaneel, gemaakt van gerecyclede PET-flessen, een PU-lederen hendel en houten poten. Standaard bij de luchtreiniger, zoals aangegeven in de unboxing, zit een wit frontpaneel en kunststof poten meegeleverd. Een hendel zit er niet bij, en mocht je de luchtreiniger geregeld verplaatsen, lijkt mij dit een handige toevoeging; het greepje aan de achterzijde werkt wel, maar deze vind ik niet ideaal om de luchtreiniger frequent mee te verplaatsen.

Terug naar boven

In hoeverre iemand met allergie voor stof, huismijt of pollen/hooikoorts gebaat is bij een luchtreiniger kan ik jullie niet zeggen. Hier lees ik wisselende verhalen over, en wij hebben hier, gelukkig, geen last van. Wel hebben wij last van de hoeveelheid stof in huis, maar we hebben gemerkt dat dit behoorlijk minder is geworden sinds we een luchtreiniger in huis hebben (de Winix in ons geval).

Of de AEG-luchtreiniger een blijvertje wordt, durf ik nog niet te zeggen, de tijd zal het leren. Maar mocht je de kans krijgen een luchtreiniger als deze uit te proberen, en je hebt last van één van voorgenoemde allergieën, zou ik je zeker aanraden het een poging te geven. Indien je het product overweegt aan te schaffen voor allergieën, en je hebt geen kans om het eerst uit te proberen, dan zou ik, gezien de kosten van het apparaat, er nog een keer over nadenken.

AEG hanteert zelf de adviesprijs van 389,95 euro. Voor dit product vind ik dat echt veel te veel. Op het moment van schrijven van deze review kost de AEG-luchtreiniger bij Bol.com echter 249 euro, en was er zelfs tot 17 oktober 2021 extra kassakorting waardoor deze luchtreiniger nog maar 224,10 euro kostte. Voor dit laatste bedrag zou ik deze luchtreiniger zeer zeker aanraden, en voor 249 euro vind ik het nog steeds een redelijke deal. De Coolblue prijs van 297 euro vind ik echter al te ver gaan, en dus de adviesprijs van AEG al helemaal.

Links

AEG privacy statement

Productpagina op de website van de fabrikant
Handleiding (PDF)
In verband met een signature/ID kan het zijn dat deze link na verloop van tijd niet meer werkt, dan kan je via de website van de fabrikant een werkende link vinden.

Afsluiting

Heb je aan de hand van mijn review nog vragen over de AEG AX51-304WT luchtreiniger, stel ze gerust hieronder in de comments. Heb je een foutje gespot of heb je aanvullingen op de review? Stuur me dan met liefde een PB'tje!
En last but not least, als je het einde van deze review hebt gehaald, hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen (en eventueel een reactie achter te laten)! Ik zou het ook top vinden als je mijn review zou willen beoordelen. Dit kan rechtsboven, of onder de afbeeldingengalerij.

Terug naar boven

Heb jij ook een AEG AX51-304WT?

Ik ben zelf niet zo bekend met luchtreinigers en dit is eigenlijk de eerste review die ik lees. Ik ben wellicht een beetje een zeur, maar ik mis (en wellicht omdat het de eerste review is die ik lees van dit onderwerp) wat het doel van dit soort apparaten is en in hoeverre dit apparaat voldoet daar aan, eventueel in vergelijking met de Winix die je al hebt schijnbaar. Ook een stukje over het verschil in luchtkwaliteit mis ik een beetje, maar als ik het zo lees, is dat niet echt een objectief iets en moeilijk aan te geven, klopt dat?
Hi CH4OS,

Bedankt voor je reactie!

Een zeur vind ik je in ieder geval niet. Sterker nog, zoals je verder in mijn reactie zult lezen denk ik zelfs dat je opmerking van toegevoegde waarde is voor de kwaliteit van deze review!

Zelf vraag ik me ook af wat het grote effect is van een luchtreiniger. Zelf merken we er aan onze luchtwegen niks van, maar wij hebben ook geen last van allergieën voor stof, huisstofmijt of pollen/hooikoorts. Zeker deze laatste schijnt een luchtreiniger wel bij te kunnen helpen, als je een goeie koopt.

Wij hebben onze eerste luchtreiniger gekocht voor onze vorige kat. Zij had een ernstige luchtwegaandoening waardoor ze erg benauwd raakte en heel veel begon te hoesten. In de hoop dat het enige verlichting zou brengen hebben we toen een luchtreiniger aangeschaft. Helaas heeft dit geen (voor ons) merkbaar effect gehad op onze kat, en hebben we haar enkele maanden later alsnog moeten laten inslapen om haar uit haar lijden te verlossen.

Wel merkten we dat we minder last van stof kregen (wat op de meubels dwarrelt zegmaar). Ons huis is vrij stoffig en iedere week schoonmaken was geen overbodige luxe. Nu met een luchtreiniger merken we dat het stof er wel nog steeds is, maar in mindere mate.

Sommige mensen (van de reviews die ik online lees) schijnen enorm veel ervan te merken, anderen weer niet. Ik denk dat dit heel erg subjectief is in hoeverre je iets merkt van de werking. Wat ik mij wel kan inbeelden is dat het koolstoffilter kookgeur uit de ruimte filtert. Wij hebben echter een aparte keuken, die al niet royaal groot is, dus om de luchtreiniger daar nu neer te zetten gaat mij een beetje ver.

Op het moment dat je keuken ook in/aan je woonkamer vast zit, kan ik mij prima inbeelden dat de luchtreiniger van toegevoegde waarde is, omdat de kookgeur dan sneller uit je huis weg is. Verder op het moment dat je in huis rookt (kan het me niet inbeelden, maar er schijnen genoeg mensen te zijn die het doen) kan ik me ook inbeelden dat de rookgeur sneller uit het huis wordt gefilterd, evenals een deel van de verontreiniging (zodat je muren minder snel geel worden)

Wellicht dat ik dit nog in mijn review kan verwerken, dat lijkt me misschien wel van toegevoegde waarde. Helaas heb ik daar op dit moment even niet de tijd voor, dus wellicht in de loop van komende week. Mocht je willen dat ik je dan tag/informeer dat het is aangevuld, let me know.

Heb ik je vragen hiermee voldoende beantwoord?
Bedankt voor de uitgebreide reactie! :) Ik kan eea wat mijn vraag aangaat nu wel beter in context plaatsen! Helemaal tof als je de review ervoor gaat uitbreiden ook! :) Al hoef ik dan niet per se getagged te worden; mijn vraag is voldoende beantwoord, bedankt!
Mooie review. Overigens gebruikt nagenoeg alle IoT spul 2.4Ghz. IoT devices verstoken over het algemeen zeer weinig data waardoor bandbreedte niet zoveel uitmaakt. Tevens komt een 2.4Ghz signaal verder dan een 5Ghz signaal wat het ook geschikter maakt voor IoT devices buitenhuis.
Hi Freekers,

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een goed punt welke je aanhaalt. Ik had er eigenlijk nog helemaal niet zo bij stilgestaan/het op die manier bekeken. In dat opzicht kan het minpuntje er denk ik wel van af ;) Ga ik later deze week verwerken samen met de feedback van @CH4OS.

Nogmaals dank!