Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart

€ 279,-
Specificaties Gamingbureaustoel - Bekijk alle specificaties

Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart Review

KarolWTestpanel 16 oktober 2021, 1.198 views Testpanel

Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart

Dit is een prima stoel die in mijn optiek wel een paar tekortkomingen heeft. Afhankelijk van je lichaamsbouw, met name je lengte, zal deze stoel of erg prettig zijn of oncomfortabel. De bouwkwaliteit lijkt meer dan voldoende om jaren mee te gaan.

Pluspunten

• Kantelmechanisme
  • Zitcomfort
  • Bouwkwaliteit
  • Rubbere wieltjes

Minpunten

• Beschadigingen uit doos
  • Zitdiepte niet te verstellen
  • Armsteunen te ver van lichaam
  • Zitvlak loopt omhoog

Into
Hoi allen! Tweakers heeft mij een goede twee weken geleden uitgeloot en de kans gegeven om de Sharkoon Skiller SGS40 te testen voor het Oktober Testfest en natuurlijk kan ik daar geen nee tegen zeggen! Door het vele thuiswerken was het vinden van een nieuwe stoel een actiepunt waar ik nog aan moest beginnen dus deze kans is timing-technisch erg handig geweest.

Ik zal de SGS40 voornamelijk vergelijken met de bureaustoelen die ik op kantoor gebruik: de Herman Miller Sayl, een instapmodel van dat merk en mijn oude bureaustoel: een no-name goedkoop rotding. Voor jullie beeldvorming kunnen de specs van mijn vleeszak mogelijk ook relevant zijn en die zijn aardig gemiddeld voor een Nederlandse man: een lengte van 184 cm en een gewicht van 85 kg.

Algemene Beoordeling
Ik geef deze stoel 3 v.d. 5 sterren.

Waar ik blij mee ben:
  • Kantelmechanisme van de rugleuning is legendary. Het is heerlijk om achterover te leunen met de voetjes op het bureau.
  • Zitcomfort is over het algemeen goed.
  • Rubberen wieltjes rollen zalig.
  • De stoel is zwaar en lijkt aardig hufterproof.
Waar ik niet zo blij mee ben:
  • De twee scheuren in het synthetisch leer.
  • Geen verstelbaar zitvlak in de diepte
  • Armsteunen de ver naar buiten voor mijn lichaam
  • Zitvlak loopt omhoog aan de kant van de knieën
Had ik deze stoel gekocht als m’n budget €300 was? Misschien. De stoel had waarschijnlijk wel een plek op m’n shortlist gekregen.

Had ik deze stoel gekocht met een hoger budget? Waarschijnlijk niet. Ik zou dan liever doorsparen voor een tweedehands ‘kantoorstoel’ als een Herman Miller Mirra o.i.d.

Eerste indruk, bouwkwaliteit en afwerking
Mijn eerste gedacht bij het optillen van de doos waar deze stoel in zat: “fuck, wat is dit ding zwaar joh”. Ik zal wel eventjes starten met wat unboxing foto’s.

Allereerst de doos v.d. stoel + vloermat + rubberen wieltjes:

De stoel was goed ingepakt:

Ziehier de verschillende onderdelen:

Twee beschadigingen aan weerszijden van de stoel waar de rugleuning vast komt te zitten aan het zitvlak:

Jammer, maar het wordt gelukkig gemaskeerd door wat plastic.

Tadaa, de stoel in zijn volledige glorie:

Het in elkaar zetten van de stoel is easy peasy. Ik was daar zo’n 30 minuutjes mee bezig (als ik de handleiding erbij had gepakt was het waarschijnlijk sneller gelukt :P )

Het is een joekel van een stoel. Zwaar, groot en het voelt solide aan. Als ik zo voel aan de stoel en er flink aan rammel dan denk ik dat dit ding best wel hufterproof is. Ik maak mij wel een beetje zorgen over hoe het synthetische leer de tand des tijds zal doorstaan aangezien deze kapot uit de doos is gekomen. Ik hoop niet dat de scheuren groter worden en uiteindelijk dus zichtbaar worden door het gebruiken van de stoel.

De afwerking van de stoel is best netjes. Het stiksel ziet er goed uit, de kruisvoet is mooi en de wieltjes rollen heerlijk. Wel voelen de plastic kappen van het kantelmechanisme wat goedkoop en afgeraffeld. Op zich geen probleem want daar kijk je voor de rest alleen naar.

Al met al lijkt mij de bouwkwaliteit meer dan voldoende en de afwerking is gemiddeld.

De stoel staat op het moment van schrijven in de pricewatch voor pak ‘em weg €250 - 300 euro afhankelijk van de kleur. Zou ik bereid zijn om €250 euro uit te geven voor deze stoel? Ik denk denk het niet. Ik zou dan liever doorsparen voor een ‘echte’ kantoorstoel die qua comfort en afwerking superieur is. Denk aan een tweedehands Herman Miller Aeron/Mirra of iets van een Steelcase o.i.d.

Ik vind het ook moeilijk om een uitspraak te doen over prijs/performance ratio. Ik heb namelijk geen vergelijkingsmateriaal voor deze stoel. Ik kan deze stoel vergelijken met een no-name bureaustoel van een paar tientjes of een Herman Miller stoel van een prijsklasse hierboven. Beide vergelijkingen zijn onhandig.

Zitcomfort / zitgemak
M’n allereerste impressie was: wat een ruimte en wat een stevigheid. Het zitvlak is groot, erg groot. Het is prettig m’n billetjes en bovenbenen de ruimte krijgen maar hierdoor ontstaat wel het nadeel dat het een brede stoel is. De armsteunen kunnen maar beperkt naar binnen schuiven waardoor ik m’n armen relatief ver van m’n lichaam moet houden om m’n ellebogen op de armsteunen te laten rusten. Voor een wat groter persoon zal dit geen probleem zijn maar gezien de afmetingen van mijn vleeszak redelijk gemiddeld zijn kan ik mij best voorstellen dat de meeste vrouwen en een aanzienlijk gedeelte van de mannen dit ook als oncomfortabel ervaren. Ik heb dit opgelost door de armsteunen niet te gebruiken en wat dichter op m’n bureau te schuiven zodat ik daar mijn armen op kan rusten.

Het tweede wat mij opviel is de stevigheid van de stoel. Als ik het zitvlak of de rugleuning met m’n handen beet pak dan voelen de materialen zacht aan maar zodra ik plaatsneem dan valt het op dat er voldoende ondersteuning is en dat zit erg prettig. Ik hou er niet van om in de stof van een stoel te verzakken dus de stevigheid van het zitvlak en de rugleuning is een zeker een dikke plus!

Als we dan even bij het zitvlak blijven dan heb ik toch nog één kritiekpunt: het uiteinde van de voorkant van het zitvlak lijkt op te lopen, zie rode cirkel op foto:

Ik snap niet waarom dit is gedaan. Misschien zodat de gebruiker beter op z’n plek blijft zitten? Ik weet het niet. Ik zou het juist andersom willen zien: dat het daar naar beneden overloopt. Nu voel ik redelijk wat druk bij m’n knieholte en dat is jammer.

De favoriete functie van de stoel is het kantelmechanisme van de rugleuning! Ik vind het zo lekker om met m’n voeten op het bureau te relaxen en met het kantelmechanisme van de SGS40 is dit nog prettiger geworden. M’n oude bureaustoel, een merkloos rotding, had een lage rugleuning waardoor m’n hoofd geen ondersteuning kreeg bij het achterover leunen en dat is met de Sharkoon wel mogelijk wat het nóg prettiger maakt. Raad eens in wat voor houding deze review is geschreven? ;) Ik betwijfel of het langdurig in deze houding zitten bevorderlijk is voor mijn lichaam maar op de korte termijn voelt het heerlijk.

Materiaal
De volgende materialen ben ik tegengekomen:
Wieltjes van plastic en zacht rubber
Voetkruis van metaal
Gasveer van metaal
Kantelconstructie van metaal
Zitvlak en rugleuning van kunstleder
Armsteunen van een relatief hard, maar enigszins kneedbaar kunststof

De stoel voelt in z’n geheel solide aan en ik denk niet dat je deze zomaar kapot krijgt. Wel maak ik mij een beetje zorgen over de kwaliteit van het kunstleder gezien deze al gescheurd uit de doos is gekomen. De tijd zal het leren.

Verstelbaarheid
In één woord: top! De stoel kan men op de volgende manieren verstellen:
Rugleuning: kan een heel stuk naar achter kantelen tot 14 graden.
Armsteunen: de hoogte, naar voren/achter, naar binnen/buiten & de draaiing.
Zitvlak: hoogte en de helling.

Het enige dat ik mis, en daar baal ik best van, is het verstellen van de diepte van het zitvlak. Ik heb relatief korte bovenbenen waardoor het uiteinde van het zitvlak tegen mijn knieholte drukt.

Heb jij ook een Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart?