Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)

€ 233,05
Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US) Review

grondbaviaanTestpanel 16 oktober 2021, laatste update op 16 oktober 2021, 180 views Testpanel

Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)

Set voelt zeer degelijk aan, ziet er strak uit en heeft een zeer goede bouwkwaliteit. Jammer dat het in een zakelijke omgeving beperkt te bruiken is.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Ziet er mooi uit
  • Bouwkwaliteit
  • Werkt out of the box
  • Goede accuduur
  • Fijne polssteun

Minpunten

• Logitech Options (+) werkt niet
  • Conclave toetsen minder fijn
  • Kleine Shift links
  • Caps Lock lichtje werkt niet
  • F-toetsen moet de FN knop ingedrukt worden
  • Logitech klantenservice

Voor Tweakers mocht ik de Logitech MX set for Business testen, deze heb ik dan ook op de maandag na ontvangst meegenomen naar mijn werk en daar 3 weken gebruikt.

Verpakking
De door is zoals we vaker hebben gezien een strakke kleine bruine doos

Hier zit een zwarte door in waar de muis, het toetsenbord, de palmrest en een braided USB-A naar USB-C kabel in zit.
Aan de binnenkant van deze zwarte doos is beschreven hoe je het instelt, dit bespaard weer een extra A4tje, slim.

De set
Het eerste wat me opviel was dat het toetsenbord een flink gewicht heeft, hierdoor voelt het al meteen degelijk aan. De muis is lekker licht en ligt fantastisch in de hand.
De bouwkwaliteit is uitstekend, en de hele set ziet er strak, mooi, luxe en duur uit.
Achtergrondverlichting op het toetsenbord is ook mooi, echter is dit vooral een visuele functie, aangezien het, bij ons in ieder geval, nooit donker is op het kantoor. De nabijheidssensor die erin zit werkt ook goed, zodra je met je handen bij het toetsenbord komt gaat de verlichting automatisch aan. Ik zou wel graag willen zien dat de verlichting aan blijft tot je je handen weghaalt. Nu gaat die na een aantal seconden uit als je niet begint te typen. Hierdoor heb je, zeker als je na moet denken, constant lichtjes die aan en uit gaan.

Het typen zelf voelt erg lekker, de toetsen hebben voldoende travel en zijn duidelijk in feedback, wanneer ze de aanslag pakken. De conclave toetsen vind ik persoon minder fijn, ook merk ik dat ik na 3 weken gebruik nog steeds erg veel typfouten maak tijdens het blind typen, terwijl dat op andere toetsenborden (die ik eerst op mijn werk had, en op mijn laptop) wel gewoon gaat.

Ik kan nu goed meer dan 8 uur per dag klikken en typen zonder ergens last van te krijgen, de polssteun moet je wel goed plaatsen, persoonlijk heb ik hem schuin liggen. Ook deels omdat hij anders onder mijn horloge ligt, en dat wel pijnlijk wordt.

Eerste setup en problemen
Om hem in te stellen heb ik hem mee naar boven genomen, alles aangesloten op mijn laptop en vervolgens 3,5 uur bezig geweest met Logitech Options aan de praat te krijgen, dit is uiteindelijk niet gelukt.
Het Options programma ziet de Bolt receiver namelijk niet als een unifying receiver en wordt daarom waarschijnlijk niet herkend. Ook als ik via Bluetooth verbond kon ik hem niet zien in Option of Options+.

Ik heb verschillende fora afgezocht, kon niks vinden. Ik heb hier op Tweakers een vraag geplaatst op het forum waar ik geen reactie op heb gehad. Bij Logitech zelf heb ik een ticket aangemaakt, ook hier is het al 3 weken stil. Van Tweakers zelf kreeg ik na bijna 2 weken een mail terug dat ze het binnenkort door zetten naar de correcte persoon binnen Logitech, ik ben benieuwd.

Gebruik op het werk
Waar ik werk werken we in de cloud via thin clients van 10Zig. Deze ondersteunen geen bluetooth.
Ook mogen we zelf geen programma's installeren (zoals ook bij de meeste bedrijven) hierdoor heb ik op het werk Options niet kunnen proberen.
Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn dat ze een app uitbrengen voor Android/Apple en je de extra functies van het toetsenbord en muis hiermee in kan stellen, aangezien deze via bluetooth verbonden kunnen worden.

Het goede nieuws is dat met de Bolt receiver de muis en het toetsenbord meteen werken, ook heb ik hem in onze vergaderruimte geprobeerd, waar een aanzienlijke afstand is tussen gebruiker en het scherm en ook hier werkte het vlekkeloos.

Tijdens mijn werk kwam wel de grootste ergernis naar voor, dat is dat om de F toetsen te gebruiken je de FN toets ingedrukt moet hebben, en deze zit aan de rechterkant. Bij elk toetsenbord wat ik staat deze links en activeert deze de functies, niet de F-toets.
Op mijn laptop bijvoorbeeld moet ik, als ik de helderheid van mijn toetsenbordverlichting omhoog wil zetten de FN toets indrukken en dan F6. Op de MX Keys moet je alleen F4 induwen. Als je de F4 knop nodig hebt moet je eerst FN ingedrukt houden.
Tijdens mijn werk gebruik ik de F-toetsen erg veel en is dit best vermoeiend. Misschien kun je dit omzetten in Logitech Options, maar dat kan ik niet controleren, omdat dat niet werkt.

Bij snelle bewegingen met de muis wil hij wel eens verschieten, en ik merkte op sommige dagen dat de muis heen en weer sprong op het beeld. De muis moest dan een keer uit en aangezet worden. Misschien dat dit met mijn muismat te maken heeft.

Het wisselen tussen verschillende computers heb ik niet kunnen proberen, en na met mijn collega's gesproken te hebben is dit ook niet echt een functie die wij veel zouden gebruiken. Aangezien we in de cloud werken, als we een bestand willen delen of naar een laptop over willen zetten, zetten we het gewoon in de projectmap neer, daar kan (bijna) iedereen bij.

De MX set for Business heeft een adviesprijs (op moment van schrijven) van bijna €250,-. Heel eerlijk, zelf zou ik dit er niet aan uitgeven. Vooral vanwege het feit dat Options niet goed werkt. (in de andere reviews zie ik dat ik niet de enige ben die hier problemen mee heeft).

De muis ligt erg lekker in de hand, maar als je net zoals ik toch maar op één computer werkt is de gewone MX net zo goed. (als je een originele of een MX2 pakt ben je nog een stuk goedkoper uit ook)
Het toetsenbord is een ander verhaal. Er zijn geen andere toetsenborden met dezelfde functionaliteiten te koop, al helemaal niet voor deze prijs. Maar er zijn in deze prijsklasse wel toetsenborden die fijner typen, al lever je dan in op overige functies.

De verbinding is hartstikke goed, hier zit geen vertraging in en is ook op afstand nog top.

Hoe dan ook, bij mij blijft die voor mijn computer liggen en ben er zeer tevreden mee. Al blijf ik hopen op die app zodat ik mijn muis en toetsenbord via mijn telefoon in kan stellen.

Heb jij ook een Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)?

Vraag & Aanbod