Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart

€ 274,-
Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart Review

pingreplyTestpanel 16 oktober 2021, 78 views Testpanel

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart

Stevig, veilig en snelle externe opslag. Met een IP67-rating en de hardware encryptie is dit in veel opzichten een hele veilige keuze voor externe opslag. Mensen die vaak onderweg zijn kunnen met een gerust hart aan de slag met deze storage, wel tegen een hogere prijs.

Pluspunten

• Stof- en waterbestendig (IP67) design
  • 256bit AES-XTS hardwareencryptie
  • Eenvoudig unlocken met app
  • Zowel USB-C als USB-A kabel meegeleverd

Minpunten

• App nodig om te unlocken
  • Prijs per GB is stuk hoger dan andere portable disk met zelfde snelheid

Mobiliteit Score: 5
Inhoudsopgave:

Ik had op de website gezien dat het mogelijk was om deel te nemen aan het Tweakers Oktober Testfest 2021 en werd ik uitgekozen om deze Sandisk externe disk te testen. Eenmaal het product binnen te hebben gekregen ben ik de externe disk gaan testen. In deze review wil ik de resultaten delen, zodat iedereen een keuze kan maken op onder andere mijn review.

Uitpakken

De externe disk werd geleverd in een kleine verpakking wat net iets groter was als de disk zelf. De verpakking was stevig en beschermt de disk goed, al kan deze disk zelf heel goed tegen een stootje.

Meegeleverd in de verpakking zijn de volgende onderdelen:
  • Sandisk G-Drive ArmorLock NVMe SSD 1TB
  • Korte handleiding
  • Technical Support, Safety, and Warranty Guide
  • USB-C naar USB-C kabel van iets meer dan 30cm lang
  • USB-C naar USB-A kabel van iets meer dan 30cm lang

Specificaties

• 1TB (931,34GB beschikbaar)
  • Maximale lees- en schrijfsnelheid van 1.000MB/s
  • Hardwarematig 256-bits AES-XTS versleuteling
  • IP67-rating
Fysieke beveiliging en buitenkant
De disk is beveiligd tegen zowel valpartijen als water en stof.
Het heeft een kunststof behuizing en voelt heel stevig aan. Nergens steekt iets uit of zijn er losse onderdelen.
Volgens de specificaties kan de disk een val aan van 3 meter en is pletbestendig tot 450 kilogram. Ik ben dit gaan testen door de disk van zo'n 2 meter te laten vallen en dat heeft hij overleefd. Kijkende naar de behuizing is dat ook wel te verwachten.
Ook heeft de disk een IP67-rating gekregen, wat inhoudt dat hij volledig stofdicht is en waterdicht tot 1 meter diepte tot een duur van 30 minuten. Ik heb dit getest door de disk in een bak water te leggen, een kwartier te wachten, deze weer droog te maken en weer aan te sluiten. De disk werkte gewoon hoe het zou moeten.
De disk zelf heeft een goudkleurige heatsink, waardoor warmte goed weg kan. En dit ziet er ook wel speciaal en mooi uit. De USB-C connector gaat er in de bovenkant in en aan de voorkant zijn er twee leds. Als de linkerled oranje brandt, dan is de disk gelocked en als de rechterled wit brandt, dan is de disk unlocked. Aan de onderkant is nog een derde led wat de disk activiteit laat zien, deze knippert dan.
Aan de achterkant is een qr-code te zien waarmee je de disk kan koppelen aan de applicatie.
Technische beveiliging
De data op de disk wordt beschermd met hardwarematige AES 256-bits AES-XTS versleuteling. Er is geen snelheidsverlies om data te encrypten of te decrypten.
Warmteproductie
De disk wordt wel warm, maar door de heatsink geeft dit geen issues met de prestaties. De disk is gewoon goed beet te houden, dus deze wordt dus niet te warm.
Geluidsproductie
Hier kan ik kort en bondig in zijn: geen bewegende delen, dus ook geen geluidsproductie.
Compatibiliteit
Er zijn 3 bestandssystemen mogelijk en je kan de disk niet op een andere manier indelen. Dit heeft te maken met het encrypten van de data. Als het apparaat 1 van deze 3 bestandssystemen kan lezen, is er toegang.
Multi-user
Aangezien je voor het unlocken in bluetooth-bereik moet zijn om de disk te unlocken, moest er een manier verzonnen worden dat je toch de disk kan uitlenen aan anderen. Er is multi-user support aanwezig, wat je in moet stellen in de app. Uitleg hierover kan je hier vinden: https://www.youtube.com/watch?v=lgtbu-0p5ow

Applicatie

De app heet ArmorLock en kan geinstalleerd worden op een iOS- of een android-apparaat. Eenmaal opgestart wordt er een introductie getoond en hierna kan de drive toegevoegd worden. Hiervoor is bluetooth vereist en cameratoegang. Dat laatste wordt gebruikt om de qr-code te scannen die aan de achterkant van de drive zit. Na het scannen van de qr-code kan je de naam opgeven, kleur-id (wordt gebruikt in de app, maar de drive zelf toont geen andere kleur led), bestandsindeling, locatie bijhouden en geavanceerde opties.
Qua bestandsindelingen zijn er maar 3 mogelijkheden:
  • macOS (HFS+)
  • Windows NTFS
  • Windows en macOS (exFAT)
Zelf heb ik gekozen voor exFAT, omdat ik deze drive onder zowel windows als macOS ben gaan testen.
Na het instellen van het bestandssysteem wordt er een herstelcode getoond waarmee toegang tot de drive als laatste redmiddel geregeld kan worden.

Als de drive wordt gekoppeld, dan is de applicatie nodig om de drive te unlocken. Via bluetooth wordt deze dan unlocked. Als de drive unlocked is, dan kan deze niet gelocked worden via de app. Daarvoor moet de disk losgekoppeld worden van de computer, zodat deze automatisch weer gelocked wordt.

Prestaties

De prestaties zijn uitstekend. De aangegeven schrijf- en leeswaardes komen vrijwel overeen met wat ik gemeten heb onder zowel windows als macOS. Ik haal zo rond de 900-1000MB/sec met zowel lezen als schrijven, als de disk via USB-C aangesloten is.

Dit is een goede en snelle disk, met daarnaast ook fysieke beschermmiddelen. Hij is stevig en heeft de IP67-rating, waardoor hij nog beter beschermd is als andere externe disks. Snelheid is top. Minpunt is de prijs, maar als je vaak onderweg bent zou dit geen bezwaar moeten zijn. Data verliezen kost meer dan de eenmalige extra kosten voor deze externe disk.

Heb jij ook een Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart?