Aten 4-Port USB3.0 4K DisplayPort Triple Display KVMP Switch

€ 955,75

Aten 4-Port USB3.0 4K DisplayPort Triple Display KVMP Switch Review

Freeze-OhTestpanel 15 oktober 2021, laatste update op 22 oktober 2021, 1.301 views Testpanel

Aten 4-Port USB3.0 4K DisplayPort Triple Display KVMP Switch

Een technisch foutloos product, dat echter iets meer bij de tijd had kunnen gebracht worden met wat modernere features. Eenvoudig in gebruik, maar vol met allerlei mogelijkheden. Helaas houdt de prijs van het apparaat voor veel mensen waarschijnlijk een prive-aanschaf tegen. Echter een prima product voor professioneel gebruik

Pluspunten

• uitstekende bouwkwaliteit
  • Technisch werkt het allemaal meer dan prima
  • Bijna alle benodigde kabels bijgevoegd (en dat zijn er nog wel wat)

Minpunten

• Technisch loopt het kastje iets achter (geen usb-c, geen HDR, te weinig USB poorten
  • alleen maar DP in en alleen maar HDMI uit
  • had compacter gekund
  • geen mogelijkheden tot kabel management

Features Score: 5
Inleiding:

Voor het Tweakers Testpanel had ik de eer om de Aten CS1964 KVM switch te beoordelen.
KVM staat voor Keyboard, Video, Mouse en je kunt hiermee dus eenvoudig switchen tussen verschillende computers terwijl je randapparatuur (toetsenbord, muis en monitor(en)) niet gewisseld hoeven te worden. De CS1964 doet er nog een stapje bovenop en laat je ook je audio (koptelefoon en microfoon) en USB mee-switchen.

Eerlijk gezegd kwam het apparaatje me best goed uit. Nu mijn werk nog steeds voornamelijk vanuit huis gedaan wordt komt het vaak voor dat ik mijn werklaptop en mijn prive PC tegelijk aan heb staan. Switchen tussen deze twee apparaten heb ik eigenlijk op een enorme houtje-touwtje manier in elkaar gezet: door middel van een USB-switch en de bedieningsknopjes op mijn 3 monitoren jongleer ik me van de ene computer naar de andere. Zo’n KVM switch zou mijn leven dus best wel eens een heel stuk makkelijker kunnen maken in de drie weken dat hij in mijn bezit is.

Algemene beoordeling

De switch komt in een prima verpakking aan. Hij is aan alle hoeken beschermd met twee blokken schuimplastic.
De kartonnen omdoos is van het zakelijk type. Een duidelijk plaatje van het product op de voorkant, terwijl de achterkanten en zijkanten vol met informatie staan over de technische staaltjes van de switch en de inhoud van de doos. Verder nog netjes voorzien van een plastic handvat.
Keurig verzorgt, niets op aan te merken.

De ruimte die aan de zijkanten van de doos overblijft zit tot zijn nok toe vol gepakt met een een enorme hoeveelheid zakjes: 6 displayport kabels (van goede kwaliteit), 2 USB (3.0) kabels, en 4 audio jack 3.5 millimeter kabels (2 x roze (microfoon) en 2 x groen (audio)). Verder nog een poweradapter (maar niet met een USB connectie) en een stroomkabel van prima kwaliteit, een handleiding, en vier rubberen voetjes die aan de onderkant van de switch geplakt kunnen worden.

Dan de KVM switch zelf: Het is een stevig kastje gemaakt uit twee delen plaatstaal die met een flink aantal schroefjes aan elkaar vast zijn gezet. Nergens geeft het kastje mee als je er stevig op drukt.

De voorkant heeft in het midden een plastic plaatje met daarop 5 kwalitatief goede zilverenkleurige knoppen, die weliswaar van plastic zijn. De knoppen zelf hebben een duidelijke feedback: je weet precies wanneer je ze ingedrukt hebt.

Het kastje is matzwart van kleur, en de coating heeft een licht reliëf. Vingerafdrukken zijn niet te zien op het kastje zelf.
Op het plastic voorplaatje kun je ze een klein beetje zien, maar niet storend en ze zijn makkelijk af te nemen.
Tot zoverre een zeer degelijke indruk: je weet direct dat je een stevig apparaat in handen hebt en je voelt meteen dat hij wel tegen een stootje kan.

De achterkant is bezaaid met connecties. Dat moet ook wel, de CS1964 stelt je in staat om 4 computers met 3 monitoren te verbinden. Dat betekent automatisch dat je 3 monitor connecties + USB + 2 audiopoorten maal 4 aan het kastje moet hangen. Vervolgens gaan er vanaf de switch dan weer 3 HDMI connecties naar de monitoren toe.
Enig kabelmanagement is na een volledige installatie dus wel aan de orde.

De switch is vrij groot: 33,5cm breed, 6,5cm hoog en 15,5 cm diep. Gezien de hoeveelheid aansluitingen op de achterplaat is die ruimte nodig, maar toch had ik het gevoel dat het met wat creatief ontwerpen wat kleiner had gekund. De switch zelf voelt relatief licht en ‘hol’ aan.
De schroefjes staren me uitnodigend aan…. Toch even binnenin kijken. Demonteren gaat zeer eenvoudig, de schroefjes laten zich eenvoudig losdraaien en de twee plaatstalen delen zijn daarna makkelijk uit elkaar te halen.
De binnenkant toont inderdaad dat het nog wel iets compacter had gekund. De drie boven elkaar gemonteerde printplaatjes laten voldoende ruimte over, en hebben ook niet de hele diepte van het kastje nodig. De Aten chip die voor alle schakel magie zorgt is duidelijk zichtbaar.

Features

Nou, ga er maar even voor zitten..
De (engelstalige) handleiding legt het veel beter uit dan ik dat kan, maar hieronder de voor mij belangrijkste punten in het Nederlands:

-Een USB keyboard/Muis en drie HDMI monitoren controleren 4 Displayport computers
-Support voor N-Key rollover (tot 15 gelijktijdige toetsaanslagen)
-Support voor 3 maal 4K UHD@60Hz displays met HDCP support
-ingebouwde 2-poorts USB3.1 hub (5Gbps)
-onafhankelijk switchen van KVM, USB en audio (je kunt dus bijvoorbeeld het geluid van de ene PC door laten spelen terwijl je op een andere PC bezig bent)
-Hot plug functionaliteit: je kunt dus een computer aansluiten terwijl de switch op dat moment aanstaat

Switchen tussen verschillende PC’s kun je doen door op de knopjes op het voorpaneel te drukken, maar je kunt ook je keyboard gebruiken omdat de switch bepaalde toetsencombinaties kan onderscheppen. Het gaat allemaal heel eenvoudig. Toch is het in het begin een klein beetje wennen: doordat je USB, Geluid, en KVM separaat van elkaar kunt wisselen kun je aanvankelijk even in de war raken over ‘waar je nu eigenlijk zit’. Gelukkig geven de duidelijke ledjes op het frontpanel je snel een overzicht.
De switch emuleert verschillend toetsenborden, dus je kunt in principe met een pc-toetsenbord ook een Apple en een Sun (Jawel!!!!!) toetsenbord emuleren.

Die functionaliteit is allemaal mooi, maar eigenlijk werkt de Aten gewoon direct vanuit de doos helemaal zoals ik wilde, en heb ik eigenlijk alleen maar de 5 knopjes op het frontpaneel gebruikt die naar volle tevredenheid werkten.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Dit gaat een heel kort hoofdstukje worden: helemaal top!
In de weken dat ik de Aten op mijn burootje had staan haperde het apparaat geen enkel moment. Switchen tussen de twee PC’s en mijn laptop ging snel en vlekkeloos, en de monitoren werden foutloos aangestuurd (1 x 4K, 2 x QHD in portrait mode). USB werkt zoals het hoort, en ook dat schakelde probleemloos tussen de drie apparaten.

Gebruiksgemak

Gebruiksgemak is meer dan prima. Als je de switch wilt gebruiken voor waar hij in de basis voor bedoeld is, werkt het frontpaneeltje helemaal naar behoren en heb je daar meer dan genoeg aan. Wil je meer, dan zijn de keyboard shortcuts en hotkey configuratie settings precies de zaken die je nodig hebt om het apparaat helemaal naar je hand te zetten.

Alles perfect?
Ondanks mijn enthousiasme zijn er toch wel een paar zaken aan te merken op deze switch.
Het hangt er echt een beetje vanaf op welke manier je de switch gebruikt of de onderstaande nadelen ook gelden voor jouw situatie.

Het eerste waar ik mij over verbaasde was dat alle grafische outputs vanaf de PC naar de switch van het type Displayport zijn.
Voor een desktop PC met een losse grafische kaart is dat vaak geen probleem, de meeste kaarten hebben minstens twee, maar vaak ook drie DP uitgangen.
Maar zodra je een laptop aan de KVM-switch wilt hangen krijg je problemen.
Er is volgens mij geen enkele laptop op de markt te vinden die standaard beschikt over drie DP uitgangen.
Als je al drie displays op een laptop kunt aansturen zijn de uitgangen bijna altijd combinaties van USB-C, HDMI en DP.
Ik moest dus met een flink aantal verloopjes aan de slag om mijn laptop (Lenovo P70) op de drie schermen aan te sluiten.
Het werkte uiteindelijk allemaal vlekkeloos, maar de installatie zelf was best een beetje puzzelen.
Ook de output van de switch richting de monitoren is enigszins vreemd.
Aten verwacht dat je drie schermen hebt die allemaal voorzien zijn van een HDMI connectie. Ook dat is lang niet altijd het geval, en in mijn geval waren ook hier twee verloop kabeltjes nodig. Hier zouden drie DP uitgangen juist veel logischer zijn.

De hoeveelheid USB poorten had ook beter gekund (1 voor en 1 achter. Technisch zijn het er vier, maar 2 usb poorten achteraan zijn dedicated aansluitingen voor een keyboard en een muis en kunnen niet voor andere zaken gebruikt worden)
Het poorten tekort heb je echter met een klein USB-hubje zo opgelost.
Om bij de tijd te blijven hadden een paar USB-C aansluitingen echter zeker niet misstaan.

Ook bemerkte ik dat de KVM switch geen HDR ondersteunde nadat ik hem op een TV had aangesloten.

Voor de zakelijke markt zijn dit allemaal geen onoverkomelijke bezwaren, en de keuzes voor de aansluitingen zijn in deze optiek logisch.
Als thuiswerker die graag zijn spullen optimaal op elkaar wil afstemmen voor maximaal werk comfort zou je echter toch wat meer flexibiliteit van de aansluitingen verwachten.
Juist het eenvoudig kunnen aansluiten van je laptop zou voor mij enorm meespelen in de overweging deze switch aan te schaffen.
Als je vervolgens naar de prijs kijkt, verwacht ik echter niet dat veel mensen deze toch zeer handige en uitgebreide KVM switch privé zullen aanschaffen.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen was ik zeer tevreden over deze KVM-Switch. Het liefst stuur ik hem niet meer terug naar Aten…. Helaas houdt de prijsstelling van dit magische kastje me tegen om er zelf een aan te schaffen. De Aten CS1964 staat op het moment van schrijven voor een prijs van net onder de duizend euro in de pricewatch. Die prijs geeft je dan de mogelijkheid om 4 PC’s volledig ‘transparant’ tussen drie monitoren te schakelen. Voor dat geld heb je tegenwoordig bijna een fatsoenlijke grafische kaart.
Tjsa…. dan toch maar terug naar mijn 15 euro USB switchje en de autoscan op mijn monitoren

Een technisch zeer stabiel, en functioneel enorm handig apparaat dat ik voor professionele doeleinden zonder twijfel aan eenieder zou aanraden.
Voor de thuiswerkomgeving is deze switch echter te duur, te rigide in zijn aansluitingen, en loopt hij technisch helaas iets achter met zijn mogelijkheden.

Heb jij ook een Aten 4-Port USB3.0 4K DisplayPort Triple Display KVMP Switch?