Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)

€ 240,79
Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US) Review

roefderoeverTestpanel 15 oktober 2021, laatste update op 2 november 2021, 359 views Testpanel

Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)

De MX Keys combo for Business is gericht op zakelijk gebruik en biedt een zeer luxe uitstraling, veel functionaliteit en uitstekende ergonomie. De Logi Bolt techniek maakt de set compleet met betere beveiliging, stabiliteit en bereik.

Pluspunten

• Hoge bouwkwalitiet
  • Luxe uitstraling
  • Veel functionaliteit
  • Uitstekende ergonomie
  • Logi Bolt doet wat het belooft
  • Toetsverlichting
  • Prima accuduur en USB-C

Minpunten

• Aan de prijs
  • Originele MX Keys en MX Master 3 zijn ook goed en goedkoper

Van Tweakers kreeg ik de kans om de nieuwe MX keys combo for business te testen. Voor de helderheid: ik heb de MX keys combo for business cadeau gekregen in ruil voor deze review, en ik ben al jaren trouw en tevreden Logitech gebruiker. Desondanks zal ik in deze review mijn oprechte ervaring met jullie delen.

Ik heb voor een andere PC al een reguliere MX Keys en een MX Master 2 in gebruik en gebruik op mijn werk een Apple Magic keyboard en muis. Daarmee zal ik op sommige momenten de vergelijking maken.
Logitech MX Keys combo for business
De Logitech MX Keys combo for business bestaat uit twee los verkrijgbare Logitech producten, het MX Keys keyboard en de MX Master 3 muis. In de combo for business zit echter de Logi Bolt uitvoering van beide producten met een verbeterde, op zakelijk gebruik gerichte, draadloze techniek. In deze review vertel ik je meer over het gebruik van de beide producten en over mijn ervaring met Logi Bolt.
Unboxing
De MX Keys combo for business wordt geleverd in een subtiele bruine doos met zwarte tekst. In de bruine buitendoos zit een zwarte doos waar de producten netjes beschermd in verpakt zijn. De set wordt geleverd met enkele boekjes, de Bolt receiver en een USB-A naar USB-C kabel om de producten op te laden. Heel zakelijk, maar niet spannend.

Vormgeving & bouwkwaliteit
De MX Keys als de MX Master 3 vallen op door een subtiele, maar zeer hoogwaardige uitstraling. Door het strakke ontwerp denk ik dat weinig mensen de apparaten lelijk zullen vinden en passen ze in vrijwel elke omgeving.

De MX Keys beschikt over een mooie grijze topplaat van metaal die de hele bovenkant afdekt en doorloopt tot de voor- en zijkanten. De bovenrand is gemaakt van donkerder kunststof dat voorzien is van een subtiel Logi-logo en een status led. De toetsen zijn donkergrijs met duidelijk afleesbare tekens. De toetsen zijn voorzien van subtiele verlichting die door de tekens heen schijnt en subtiel rondom de toetsen zichtbaar is. Wat bij het oppakken meteen opvalt is het stevige gewicht van de MX Keys. Het toetsenbord voelt ‘substantieel’ aan en geeft je een zeer degelijk en luxe gevoel. Het gewicht draagt ook bij aan de stabiliteit, het toetsenbord is voorzien van verschillende rubberen pootjes en blijft netjes op de plaats staan. Het toetsenbord is niet voorzien van pootjes om de achterkant te verhogen. Wel wordt de MX Keys combo for Business standaard geleverd met een polssteun.

De toetsen zelf zijn voorzien van een concaaf ontwerp. Dat schijnt te helpen bij het vinden van de juiste aanslag. Dat voelt in het begin mogelijk wat vreemd aan maar went snel en ik mis het tegenwoordig als ik gebruik maak van het Apple Magic keyboard.

De MX Master 3 past perfect bij de MX Keys. De muis is gemaakt van donkergrijs kunststof met enkele lichtgrijze elementen die goed matchen bij de kleur van de Keys. Mooie details zijn de van echt metaal (aluminium) gemaakte scrollwielen. Deze geven de muis een hoogwaardige afwerking en voelen erg prettig aan. De scrolwielen zijn voorzien van een subtiel gegroefd ontwerp waardoor ze veel grip bieden. De MX Master 3 heeft een prettige vormgeving waardoor deze lekker in je (rechter-) hand ligt.

Helaas trekt het kunststof van de MX Master 3 wel snel stofjes aan.

De scrollwielen zijn van echt metaal, dat voelt luxe aan.
Gebruiksgemak drivers & ondersteuning
Wanneer je de Logi Bolt ontvanger in de USB poort van je Windows pc steekt wordt deze meteen herkend waardoor je direct met je toetsenbord en muis aan de gang kunt. Het is niet noodzakelijk om drivers of software te installeren om je apparaten te gebruiken. Ook zijn beiden apparaten vanuit de fabriek al gekoppeld aan de bijgeleverde Logi Bolt ontvanger.

Aansluiten via Bluetooth is ook een makkie. Beide apparaten beschikken over ‘easy switch’ waarmee je ze aan kunt sluiten op wel 3 verschillende apparaten. Met één druk op de knop 1, 2 of 3 schakel je over naar een alternatieve pc. Wil je een apparaat via Bluetooth koppelen dan kies je de gewenste positie en houd je deze ingedrukt om het toetsenbord of de muis in de koppelmodus te zetten. Daarna zoek je ze op via het apparaat waar je mee wilt koppelen. Dat is makkelijk en werkt goed.

Wil je meer controle over je toetsenbord en muis, weten hoe vol je accu’s nog zijn of de functie van bepaalde knoppen aanpassen kun je gebruik maken van Logitech Options. Zorg echter wel dat je een nieuwste versie van Options download van de Logitech site, want de oude versie die nog op mijn PC stond was nog niet compatible met de Logi Bolt ontvanger.
Ergonomie
Op ergonomie scoort de MX Keys combo for business erg hoog. Dat begint al met de eerder aangehaalde concave toetsen op het toetsenbord die erg prettig werken. Ook fijn is dat het toetsenbord beschikt over een plat ontwerp. Gelukkig gaat dat niet ten koste van de ‘travel’ van de toetsen. Die is, zeker voor een plat toetsenbord, erg royaal en geeft een erg prettige feedback. De toetsen maken ook weinig geluid, met een mooi gedempte aanslag.

In Nederland is het toetsenbord alleen te krijgen met de Europese standaard layout met een kleine shift aan de linker kant. Ik begreep van de commentaren online dat veel mensen liever de klassieke US layout hebben met een langere shift-toets. Ik zelf heb er weinig moeite mee, hoewel bij een potje gamen een langere shift wel lekkerder werkt.

De polssteun maakt de goede ergonomie af. De MX Keys combo for business wordt standaard geleverd met een polssteun die bij de reguliere MX Keys optioneel aangeschaft kan worden. Ik gebruik alle toetsenborden altijd helemaal vlak en heb een polssteun daardoor nooit eerder gemist. Zeker bij de MX Keys met zijn platte en lage ontwerp kun je naar mijn idee ook zonder steun. Desondanks moet ik zeggen dat Logitech polssteun erg prettig is. De steun is afgewerkt in een zachte kunststof met een vulling die aanvoelt als gel. Daarmee wordt het comfort nog een beetje beter.

De MX Master 3 scoort, net zoals zijn voorgangers, erg goed op ergonomie. Mits je hem rechts gebruikt, want als linkspoot kun je er helaas niks mee… De muis ligt lekker in de hand en door de brede ‘vleugel’ aan de linkerkant kun je ook je duim goed kwijt. Groot voordeel zijn de verschillende, goed bereikbare knoppen. Vlak bij je duim heb je twee prettig geplaatste ‘vooruit’ en ‘terug’ knoppen en het horizontale scrol wiel. Onder je duim heb je nog een extra actieknop die ik zelf vrijwel nooit gebruik. Je kunt de functie van de toetsen op de muis trouwens makkelijk aanpassen naar jouw wensen in de Logitech Options software.

De MX Master 3 naast de MX Master 2 (rechts), nieuw ontwerp maar wat goed was is behouden.

Het reguliere verticale scrol wiel kan naar keuze mét of zonder klikjes werken. Ik gebruik de muis altijd zonder de klikjes waardoor je super snel door webpagina’s of lange documenten vliegt. Je wisselt met een druk op de knop achter het scrol wiel tussen vrijloop en met klikjes. Handige optie op de recente MX masters is dat je het scrol wiel ook met klikjes kunt gebruiken en als je dan een goede slinger aan het wiel geeft schakelt hij zelf over naar scrollen zonder klikjes. Kijk, daar is goed over nagedacht!
Logi Bolt
De MX keys combo for business maakt gebruik van de nieuwe Logi Bolt techniek. Logitech zegt dat deze op Bluetooth gebaseerde techniek nog een betere / stabielere verbinding mogelijk maakt (zeker in drukke omgevingen) en betere beveiliging biedt. Voor kritische zakelijke omgevingen is beveiliging natuurlijk van groot belang. Voor mij als thuisgebruiker is dat een minder zwaarwegend argument. Wat ik wel belangrijk vind is de stabiliteit van de verbinding en het bereik en daar kan ik kort over zijn: Logitech Unifying was goed, Logi Bolt is (veel) beter.

Ik heb de MX Keys combo for business vergeleken met mijn oudere MX Keys en MX Master 2 die via Unifying ontvanger verbonden waren met mijn pc. Het eerst verschil is meteen duidelijk, wanneer ik de Unifying ontvanger in de USB poort achterop mijn monitor steek is de verbinding met de MX Master 2 niet meer stabiel. Bewegingen worden soms niet of soms schokkerig geregistreerd. Met de MX Keys merk ik dat er soms een lettertje kwijt raakt tijdens het typen. Daarom had ik de Unifying ontvanger ook altijd met een verlengkabeltje los op mijn bureau liggen.

De eerste test voor Bolt was dan ook meteen om de Bolt ontvanger in de USB poort achterop mijn monitor te prikken. Resultaat: meteen een stabiele verbinding en geen problemen ervaren tijdens de weken dat ik de set in gebruik heb. Dat is een duidelijke verbetering.

Bij een vrije zichtlijn is het bereik van de oude Logitech Unifing techniek al veel meer dan je praktisch nodig kunt hebben. Daarin kan de Logi Bolt zich niet onderscheiden, het bereik is wel duidelijk beter wanneer je de ontvanger achter je pc of monitor weggestopt hebt. Ook zegt Logitech dat de Logi Bolt techniek stabieler werkt in drukke omgevingen. Daarom heb ik de set ook nog een dagje meegenomen naar mijn werk. Daar wordt in één ruimte met een eclectische verzameling van dect- en mobiele telefoons, draadloze Logitech muizen en toetsenborden, draadloze HP OEM sets en Apple Magic Mouse en Keybords gewerkt. Zelfs in die omgeving gaf de Logi Bolt geen kik en kon ik probleemloos ongeveer 10 meter van mijn werkplek lopen en toch mijn pc gewoon bedienen. Die 10 meter werd overigens gelimiteerd door de ruimte die ik heb om weg te lopen en niet door de ontvangst.
In het dagelijkse gebruik
In het dagelijkse gebruik is de Logitech MX keys combo for business een genot om te gebruiken. Ik merk elke keer als ik thuis achter mijn pc schuif het comfort en gebruiksgemak van zowel het toetsenbord als de muis. Het toetsenbord typt heerlijk en geeft een prettige feedback waardoor je snel en accuraat typt. Vooral de toetsaanslag van de MX Keys is een verademing vergeleken met ietwat harde en ongedempte aanslag van een Apple Magic Keyboard.

De MX Master 3 ligt prettig in de hand en biedt een mooie balans tussen gewicht en wendbaarheid. De precisie van de MX Master 3 staat buiten kijf, net als de oudere MX Masters overigens. De sensor is nog beter geworden, maar in het dagelijkse gebruik merk je het verschil tussen heel goed en nog een beetje beter vrijwel niet. Waar ik wel een duidelijk verschil merk is tussen de MX Master 3 en de Apple Magic Mouse. De MX Master is in het gebruik veel preciezer dan de Apple muis. Dat merk je bij het bedienen van de aanwijzer maar vooral het scrollwiel van de MX Master 3 is zo veel preciezer en prettiger in gebruik dan het touch systeem van de Magic Mouse. Daar is vorm bij Apple iets te veel voor functionaliteit gegaan in mijn ogen.

Ik heb de Logitech MX Keys combo for Business gebruikt op mijn Windows (11) PC en mijn Apple M1 Macbook van het werk. Op beide apparaten werkt de set zonder problemen. De Windows PC is verbonden met de Logi Bolt ontvanger en voor de verbinding met de Macbook maak ik gebruik van Bluetooth. Groot voordeel is het makkelijk wisselen tussen apparaten met de ‘easy switch’ techniek. Met één druk op de knop verbind je de muis of toetsenbord met een andere pc. Helaas moet je wel op zowel de muis als het toetsenbord op een knop drukken om te wisselen. Het was zo mooi geweest als de muis het toetsenbord automatisch zou volgen. Het opzetten van de verbinding na het wisselen gaat zowel met de Logi Bolt ontvanger als met Bluetooth vrijwel direct en zonder merkbare vertraging..Voor Apple gebruikers is het prettig dat het toetsenbord voorzien is van ‘CMD’ en ‘OPT’ toetsen waardoor je ook op je Apple PC alle functionaliteit kunt gebruiken.

Uiteraard heb ik ook een potje gegamed met de set om te kijken hoe dat bevalt. En ondanks dat de set daar niet voor verkocht wordt gaat dat uitstekend (voor mij als casual gamer). Ik merk absoluut geen vertraging in het verwerken van mijn input en de feedback die het toetsenbord geeft is meer dan voldoende voor een vrijetijdsgamer. Ben je een e-sporter of super fanatieke gamer dan zijn er uiteraard betere toetsenborden en muizen op de markt.

De accuduur lijkt prima te zijn. Na 3 weken intensief en vrijwel elke dag één tot enkele uren gebruik is de accu van het toetsenbord nog altijd 80% vol en die van de muis 90%. En dat is met de toetsenverlichting aan, maar die schakelt alleen in als het ook nodig is en zin heeft. De Bolt techniek lijkt daarin zeker niet meer stroom te gebruiken dan de oude Unifing ontvanger, ik heb zelfs het idee dat de Bolt apparaten iets langer meegaan. Opladen met de USB-C kabel gaat snel en zonder gedoe. Groot voordeel van de MX Master t.o.v. bijvoorbeeld een Apple Magic Mouse is dat je het apparaat gewoon kunt gebruiken tijdens het opladen.

De MX Keys is voorzien van slimme toetsenverlichting. Mooi en praktisch.
Prijs en conclusie
De MX Keys combo for Business kost een kleine 250 euro inclusief BTW. Dat is stevig. Voor een zakelijke omgeving waar veiligheid van groot belang is en waar intensief gebruik gemaakt wordt van de set is dat wat mij betreft desondanks een no-brainer. Ik zou er zeker blij van worden als ik van mijn baas een dergelijke set kreeg om mee te werken. Voor een thuisgebruiker is de keuze wat lastiger. Zeker omdat je voor minder geld de originele MX Keys en MX master 3 met Logitech Unifying ontvanger kunt kopen. Ook in die uitvoering met de Logitech Unifying techniek zijn dit een heerlijke muis en toetsenbord. Ik zou daarom zeggen dat voor thuisgebruik de oude versie volstaat, tenzij je verbindingsproblemen ervaart met de oude draadloze techniek.

Vergeleken met de Apple Magic Mouse en Magic Keyboard is het wat mij betreft duidelijk. Ja de apparatuur van Apple werkt prima en ziet er, zeker in combinatie met een mooie Mac, fantastisch uit. Maar ik zou zonder twijfel voor het gebruiksgemak en betere ergonomie en uitgebreide functionaliteit van de Logitech MX Keys combo for Business gaan. En hoewel de uitstraling helemaal anders is dan die van Apple is de MX Keys combo for Business zeker niet lelijker.

Al met al ben ik erg blij met de MX Keys combo for business. Je merkt pas hoeveel plezier en comfort een goede muis en goed toetsenbord je kunnen bieden als je het zelf hebt kunnen ervaren. Wel jammer dat vrijwel ieder ander toetsenbord en iedere andere muis ineens heel knullig aanvoelen als je hier eenmaal aan gewend bent.

Heb jij ook een Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)?

Vraag & Aanbod