QNAP QHora-301W

€ 282,01
Specificaties WiFi-ax • 6-poorts switch (max 10Gbps) - Bekijk alle specificaties

QNAP QHora-301W Review

RhinostrilTestpanel 15 oktober 2021, laatste update op 16 oktober 2021, 86 views Testpanel

QNAP QHora-301W

Deze router valt moeilijk aan te raden. Meestal doet hij prima z'n werk. Daarnaast beschikt het over mooie specs en goede features. Tijdens het testen echter, verliep het soms (heel) stroef. Ik denk dat dit product voor een kleine groep mensen perfect is.

Pluspunten

• Specificaties
  • Hoge potentiele snelheden
  • Goed bereik
  • Mooie interface
  • Enterprise Features

Minpunten

• voelt goedkoop
  • meerprijs voor 10GbE
  • software problemen
  • soms onduidelijke setup
  • Qnap-ID nodig

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3

Qnap QHora-301W - Tested

materialen, user experience en interfaces
Om te starten krijg je een bescheiden doos met daarin enkel de onderdelen die je zal nodig hebben.
De verpakking bevat een gebruiksaanwijzing waar slechts 4 pagina’s van belang zijn, het apparaat en een 2-delige voeding kabel. Op zich vind ik hier niets op aan te merken, er is geen overdreven hoeveelheid afval en het product is niet bedolven onder promotiemateriaal.

Een eerste indruk van de bouwmaterialen/ omvang. Het apparaat voelt tegelijkertijd stevig maar goedkoop aan. Ik denk dat het ligt aan de verhouding van gewicht en omvang. Ook is er ruim voldoende ventilatie voorzien waardoor het gevoel van een “lege” behuizing versterkt. De fit van sommige poorten, zoals usb, op het apparaat is ook niet extreem strak. Over het algemene uiterlijk kan je echter niet klagen het ziet er strak uit, geen overdreven gamer accenten.

Setup van het apparaat: Ik had gelukkig toegang tot een laptop met een ethernet plug zodanig dat ik de installatiestappen vrij eenvoudig kon doorlopen. De webinterface van de initialisatie zag er goed uit en was grotendeels gebruiksvriendelijk.

Ik had wel wat vraagtekens bij een installatiestap waar je “Regulatory domain Settings” moest instellen. Dat is een instelling waar je moet aanduiden in welk land de router zich bevindt. Omdat ik ervan uitging dat het product kon werken zonder dit in te stellen drukte ik op skip. Niet veel later werd echter duidelijk dat het overslaan van die stap de router in een beperkte modus lanceert.

Naast je locatie wil de router ook nog liefst dat je Inlogt met een Qnap ID. Elke tweaker met een beetje zelfrespect denkt na over accounts aanmaken bij externe diensten. En wel zeker als die account NAS configuraties en netwerkinstellingen remote kunnen bedienen. Ik koos er dus voor om enkel een lokale login en wachtwoord te hanteren. Sommige features blijven dan maar buiten mijn bereik.

Setup van de wifi bands, performance en aanpasbaarheid
Bij de instellingen van je wifi krijgt je 3 verschillende “Virtual AP Groups” om mee te spelen. Elk beschikken ze over SSID’s. Standaard zal je 1 SSID hebben waarop de 2 bands automatisch worden beheerd door “smart connect”. Dat is een feature die tracht een optimale verbinding te onderhouden tussen de router en verbonden apparaten. In de realiteit kiest smart connect veel vaker voor de 2.4Ghz band dan je zou willen, hierover later meer.

De performance van de router kan het beste beschreven worden als behoorlijk, niet uitzonderlijk.
Je kan er in principe heel hoge snelheden mee bereiken maar dan zal je in elke stap van de keten over de juiste hardware moeten beschikken. Van Fiber naar 1Gbit Ethernet naar apparaat met wifi6 capaciteiten. Enkel dan kan je van alle voordelen genieten bij deze router.
De snelheden die ik haal met mijn vorige modem geleverd door proximus (b-box 3) zijn over het algemeen lager dan met de QHora-301W maar mijn bottleneck zit nog steeds bij de inkomende verbindingssnelheid. Het bereik was echter merkbaar beter, op bijna alle apparaten die ik testte had ik nog ruim genoeg bereik op de plaatsen waar mijn vorige router het typisch zou begeven.
Het apparaat dat consistent de beste resultaten haalde in de verbindingstest was een Ipad Pro (versie 2021 met m1), het slechtste resultaat kwam dan weer van een samsung s8. Daarbij was de verbinding vaak erg wisselvallig.
Gemiddelde verbinding snelheid op 5.0ghz via 100mbs wired connectie:
5.0ghz draadloze verbinding op mijn oude router:

De twee 10-Gigabit poorten waarover het apparaat beschikt kunnen gebruikt worden als inkomende internetverbinding. Ze zijn er echter voornamelijk om apparaten op het intranet te connecteren met elkaar. Enkel als je inkomende verbinding hoger is dan 1000 mbs zal je het verschil merken.
Een 10 gigabit verbinding verzadigen is voor mij niet simpel. Ik heb slechts een handvol apparaten die er gebruik van zouden kunnen maken. Zo gezegd, zo gedaan en de transfersnelheden liggen even hoog als je ze zou verwachten. Hier heb ik niets op aan te merken.
De apparaten die ik heb verbonden waren een zelfgemaakt mediaservertje met 10 gigabit ethernet adapter. Naar een desktop, die met een geleende 10 gigabit netwerkkaart kon verbonden worden.
Voor mij is een dergelijke interne verbinding eigenlijk overbodig, de drives op mijn mediaserver kunnen gewoon niet mee met de beschikbare bandbreedte, ook niet in raid-opstellingen. Het is en blijft wel fijn om te weten dat je apparaat enigszins futureproof is.

Sommige features zoals de SD-WAN functie is eigenlijk enkel nuttig voor gebruikers die meerdere sites willen verbinden met elkaar, het lijkt mij dat je dan beter naar een Enterprise oplossing gaat en niet deze router, die gericht is op consumenten. Ook de instelbare Vlan (vpn) verbinding is eigenlijk enkel handig als je meerdere sites met gelijkaardige routers als deze wil verbinden. Iets wat niet veel gebruikers zullen doen (vermoed ik).

Tijdens het testen van de draadloze verbinding merkte ik dat de router nogal agressief was in het schakelen naar 2.4 ghz waardoor de testresultaten soms lager waren dan verwacht.
Geen probleem zou je denken met al die toegankelijke instellingen. Zet gewoon de smart connect functie uit en laat enkel de 5,0 Ghz band aan staan. In theorie … zou dat moeten werken.
Ik weet niet exact wanneer het gebeurde maar door een reeks aanpassingen te maken (of via wps te verbinden) werkt de 5.0 band op mijn unit gewoon niet meer. Er kon dus enkel gebruik worden gemaakt van de 2.4 band en de smart connect feature die probeert zelf niet te verbinden met de 5.0 band. Dan maar een fabrieksherstel proberen doen…
Geen verandering in het resultaat.
Ik probeerde ook een andere “operation mode” om het probleem te verhelpen, door het apparaat enkel als WAP te gebruiken. Alweer was er geen verschil.
vereenvoudigde modus

Ik merkte ook op dat de webinterface nu aanzienlijk trager liep dan voorheen. Een instelling aanpassen zorgde voor loading schermen die een 4-tal seconden duurden. Geen ramp maar toch verontrustend.

Mijn gok is dat het te maken zal hebben met een instelling van de firmware. Toen ik namelijk geen locatie koos, bij de eerste opstart, zat de router in “Basic mode”. Ondanks dat die waarschuwing na het verdwijnen van de 5.0 band nergens te zien was had ik het vermoeden dat de router nog steeds in die basic mode vastzat. Ik stond op het punt om de volgende dag een ticket aan te maken bij de klantenservice (die overigens in Taiwan zit). Een snelle of vlotte oplossing zat er dus niet aan te komen.
Wonderbaarlijk was het probleem de volgende dag vanzelf verholpen. Ik heb niets aan de instellingen gewijzigd maar nu werken zowel de 5.0 als 2.4 ghz banden op het apparaat. Enerzijds ben ik blij dat het probleem verholpen is, anderzijds zit ik nog steeds met veel vragen en durf ik niet verder te prutsen aan de instellingen. Ik heb dus over het algemeen gemengde gevoelens.
Dit apparaat is overkill voor gebruikers die niet écht van plan zijn om alle features te benutten.
De router is juist goed voor de gebruiker die absoluut een 10 gig verbinding wil binnen het netwerk en verder kleine aanpassingen zou willen maken aan de verbinding.
Beschikken over de juiste hardware op elk niveau is eigenlijk ook nodig om alle waarde te halen uit het apparaat.
Als je een verbinding hebt van max 100 mbs (voorlopig vrij veel voorkomend in België 8)7 ) zal je enkel merken dat het bereik beter is dan gewoonlijk.
Ook denk ik dat de router zich leent voor mensen die al andere Qnap-apparaten bezitten en binnen het ecosysteem willen blijven, of deze router op meerdere locaties willen installeren.

Als het je zuiver om wifi 6 te doen is, dan is dit geen ideale optie naar mijn mening.
Voor alle andere power users, die écht veel controle willen over hun apparaat, is dit ook niet de juiste optie lijkt mij. Dan betaal je beter meer bij een concurrerend platform voor gelijkaardige features op een stabiel platform. Of minder als de 10 gig verbindingen niet van belang zijn.
Mijn negatieve ervaring met de draadloze banden is misschien een uitzondering, maar hoe dan ook zou ik met een naar gevoel zitten als ik dit product 100% zou aanbevelen.

Heb jij ook een QNAP QHora-301W?