be quiet! Shadow Rock Slim 2

€ 45,25
Specificaties 135mm diameter met 23,7dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Shadow Rock Slim 2 Review

Senn19Testpanel 15 oktober 2021, laatste update op 16 oktober 2021, 62 views Testpanel

be quiet! Shadow Rock Slim 2

Voor de prijs is dit een hele goede koeler, hij is mooi stil alleen kan het installeren duidelijker

Pluspunten

• Koelt goed
  • Maakt weinig geluid
  • Goede modbaarheid

Minpunten

• Installatie beetje onduidelijk

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Geluidsproductie (min) Score: 4
De BeQuiet Shadow Rock Slim 2, toen ik hoorde dat ik deze voor het Tweakers Testfest 2021 mocht testen was ik daar best blij mee, hoewel mijn 2 jaar oude AMD Wraith cooler zijn werk prima deed ging ik ervan uit dat het wel een stuk beter zou kunnen.

Installatie gemak
Het installeren van de Shadow Rock Slim 2 was te doen, het was goed te doen na even goed alles bekijken aangezien de handleiding niet heel uitgebreid was. Er zaten meerdere beugeltjes en alles bij zodat je hem op zowel een Intel moederbord alsook een AMD-moederbord kan installeren, deze beugeltjes zaten mooi in aparte zakjes waarop stond waar ze voor waren zodat je niet van alles hoeft te proberen om erachter te komen dat je de verkeerde hebt. Het vastmaken van de koeler aan de beugeltjes was wel een dingetje, de fan die alles koelt zit namelijk gelijk boven een van de schroeven die je moet vastmaken. Dit lukt wel uiteindelijk maar het is wel even priegelen. De koeler is verder geen kleine jongen want hij paste maar net in mijn case (een Coolermaster MasterBox Lite 5). Let er dus op dat als je deze koeler aanschaft je wel hebt gekeken of hij in de case past.

Prestaties
Ik heb de Shadow Rock Slim 2 getest in meerdere games om te kijken welke temperaturen hij zou bereiken.
De games die ik heb getest waren de volgende 4:
GTA V, Crusader Kings 3, Cities Skylines en Horizon Zero Dawn. Ik heb deze games allemaal voor ongeveer 2 uur gespeeld om zo een beetje een consistent resultaat te behalen. In alle games zat de temperatuur van de CPU heel constant tussen de 40-45°C. Bij de standaard AMD-koeler was dit minimaal wel een temperatuur van 55-60°C met soms uitschieters richting de 70°C. Nou was de koelpasta op deze koeler ook niet heel nieuw (iets meer dan een jaar oud). Ook is de hoeveelheid geluid die de Shadow Rock Slim 2 maakt een heel stuk minder, de AMD-koeler maakte meer geluid en zorgde ook voor meer vibraties na een tijdje. Het geluid van de Shadow Rock Slim 2 is een stuk minder aanwezig en ik merk ook veel minder vibraties.

Modbaarheid en compatibiliteit
De Shadow Rock Slim 2 kan gebruikt worden op Intel moederborden maar dus ook AMD-moederborden. Voor beide moederborden is er een apart zaak met montage spullen. Ook is er optie tot het modden van de koeler. Er zitten 2 soorten montage beugels bij waarmee je de fan vastmaakt aan de koeler, eentje is voor de standaard meegeleverde BeQuiet fan en de andere kan je gebruiken bij wat dikkere andere fans. Wel is hij een beetje te groot voor een kleinere case dus niet geschikt voor elke PC.

Heb jij ook een be quiet! Shadow Rock Slim 2?