1 review

Tascam DR-60D MKII

€ 213,-
Specificaties Audiorecorder - Bekijk alle specificaties

Tascam DR-60D MKII Review

JanVa 14 oktober 2021, 205 views Product gekocht

Tascam DR-60D MKII

Geweldige field recorder/mixer, 2x48 volt phantom power en duidelijke bediening zonder teveel in menu's te hoeven spitten. Goede regelbare uitgangen. Perfect in combi met videocamera. Jammer van de matige kwaliteit xlr connectors en grootste nadeel: kort te gebruiken op batterijen indien phantom (vreet stroom). Gelukkig aansluiting 5v (powerbank).

Pluspunten

• Veel knoppen, gebruiksgemak
  • Zeer mooie ruisvrije opnames
  • Phantom power
  • Veel handige (extra) functies
  • 4 kanalen (2 lijn + 2 mic/lijn)
  • 3x regelbare audio uitgangen
  • Perfect in combinatie met camera
  • Te voeden met powerbank (5v usb)

Minpunten

• Vreet Batterijen
  • xlr locks slechte kwaliteit
  • Gain afstemming gaat in stapjes

Ik gebruik deze Tascam als audio mixer en recorder bij video opnames . Mij camera heeft net als zoveel camera's slechte audio en als geluidstechnicus irriteert dat direct teveel. Deze Tascam heeft zeer mooi lage ruis toevoeging opnamegeluid (goede pre-amps en DA converter) en is zeer gebruikersvriendelijk wat betreft bediening en (extra) functies. Heel handig is dat je kunt kiezen tussen 4 aparte kanalen opnemen of 2 + 2 waarbij de tweede stereo opname enkele db's zachter opneemt. Mocht achteraf je instelling te luid zijn dan heb je een backup. En geloof me, dat gebeurt in live situaties. Ofwel als ik maar twee microfoons nodig heb dan neem ik altijd in 2 + 2 mode op voor de zekerheid. ook heel handig is dat er meerdere uitgangen zijn. Zo kun je behalve opnemen ook tegelijk een mix doorsturen naar je camera . Bijvoorbeeld als referentie (synchronisatie in post). Daarnaast heb je dan ook een regelbare en goed luide hoofdtelefoonuitgang. Je kunt ook snel kiezen welke ingangen je op je hoofdtelefoon wilt horen. Super handig als een van je microfoons of lijn signalen een brom heeft maar je weet niet welke. Een nadeel waarmee te leven is dat de gain regeling in hoorbare stapjes gaat. Maar daar is mee te leven. Het display laat goed de signalen zien. Vele echte knoppen maakt bediening zoveel handiger en sneller dan door een menu heen worstelen of een touchscreen. Phantom power vreet stroom maar dat is logisch gezien het voltage opgepompt moet worden. Met mijn 2 sennheisers gaat het mis als er niet voldoende stroom meer is in de batterijen. Ik werk dan ook altijd in combinatie met een flinke powerbank. Er kunnen een hele rits 1.5 alkaline batterijen in de tascam maar daar ga je met 2x phantom ingeschakeld heel snel doorheen. Een groot nadeel is de matige kwaliteit XLR connectoren. Dit kan resulteren in een kapot locking mechanisme waardoor je XLR niet meer uit de Tascam komt. Hiervoor is een trucje (zoek Youtube stuck xlr tascam) maar beter dit te voorkomen door XLR's te gebruiken zonder lock gleufje(zie foto bijgesloten). Ook de mini usb aansluiting waarmee je een powerbank aansluit is fragiel. Maar dat terzijde is deze Tascam echt zeer aan te raden als field audiorecorder (bij je video camera) Lekker compact maar niet te klein. Ik heb er nog nooit spijt van gehad en zou m voor geen enkele andere field audio recorder willen ruilen. Of deze 'brick' mooi of lelijk genoemd kan worden is meer persoonlijke smaak maar qua intuïtief gebruiksgemak werkt de vorm perfect naar mijn mening. En de prijs kwaliteit verhouding is ronduit geweldig.

Heb jij ook een Tascam DR-60D MKII?