€ 87,90
Specificaties Video capture - Bekijk alle specificaties

Aten Camlive+ UC3021 (HDMI naar USB-C UVC-video-opname met PD 3.0 stroomdoorvoer) Review

DesorTestpanel 14 oktober 2021, laatste update op 20 oktober 2021, 559 views Testpanel

Dit product doet wat het moet doen, niet meer en niet minder. Lees dus goed de productspecificaties want er zijn enkele haken en ogen. Voelt goedkoop maar is stevig. Zeer makkelijk in gebruik, ook voor een leek. Een aanrader als je in de beoogde doelgroep valt voor dit product.

Pluspunten

• Heel makkelijk in gebruik
  • Doet alles wat het moet doen
  • Verscheidenheid aan nuttige functies
  • Camera mount boven en onder
  • Geen software nodig, geen driverinstallatie
  • Kwaliteit kabels, startklaar met quick-guide

Minpunten

• Matige bouwkwaliteit, wel stevig
  • Voelt als goedkoop product maar is duur
  • Goedkopere alternatieven

Disclaimer: Ik heb dit product in bruikleen ontvangen om te reviewen als deel van het Tweakers Testpanel 2021. Ik ben niet bekend met de productlijn van ATEN of andere vergelijkbare producten en ontvang een tegemoetkoming voor deze review.
Verpakking
De ATEN Camlive+ UC3021 komt in een stevige kartonnen verpakking met plastic inzetstuk om de inhoud stabiel te houden. De belangrijkste producspecificaties, verpakkingsinhoud en instructies voor gebruik staan op de verpakking duidelijk vermeld.
Inhoud
  • ATEN Camlive+ UC3021
  • 53 cm USB-C -> USB-C kabel
  • 50 cm USB-C -> USB-A kabel
  • Informatieblad garantietermijn/registratie en ‘Win an extra year of warranty’
  • Quick Start Guide
  • 27mm x 4mm Camera mount adapter

De Quick Start Guide bevat een beknopte maar duidelijke omschrijving van de functies van het apparaatje en een aantal voorbeelden van geschikte software om het apparaat mee te gebruiken. Verdere informatie is beschikbaar op de website van ATEN.
Bouwkwaliteit
De ATEN Camlive+ UC3021 heeft een plastic omhulzing die vrij goedkoop aanvoelt. De foto's op de website lijken een digitaal model te zijn; het product in de werkelijkheid is minder glanzend zwart en meer mat zwart met een licht structuur. Hoewel elke aanraking een hol geluid produceert voelt het product wel stevig aan, en buigt of deukt niet in. De poorten zitten stevig vast in de plastig omhulzing.

Direct bij het openen van de verpakking werd duidelijk dat een deel van de plastic behulzing los zit. Hoewel dit geen directe invloed heeft op de functie van het apparaat verwacht ik dit niet bij een 'premium' product van >100 euro. Vooral omdat het apparaat geadverteerd wordt voor gebruik buitenshuis en als camera mount is enige stevigheid te verwachten. Dit defect valt echter onder de garantie dus schrijf ik het weg als eenmalig incident.

De bijgeleverde camera mount adapter is gemaakt van zwartgekleur metaal. De schroef sluit zeer stevig aan op beide kanten van het apparaat. Op de schroef is op sommige plekken de zwarte coat al een beetje losgelaten, dit kan bij langer gebruik zichtbaarder worden.

Het product ziet er verder netjes uit; een mat zwart plastic omhulzing met een dunne afwerking van glanzend zwart plastic en vier rubberen pootjes.
60W power pass-through voor laptops en Android telefoons
Deze functie werkt out-of-the-box alleen met USB-C input en output, echter met een koppelstuk kunnen ook o.a. Iphones en micro-USB telefoons gebruik maken van de laadfunctie. Let op dat niet alle USB kabels die geschikt zijn voor datatransfer ook geschikt zijn voor power pass-through.
Ik heb verschillende laders en kabels geprobeerd om de flexibiliteit van deze functie te testen. Standaard laders voor mobiele telefoons (5W t/m 20W) lijken prima te werken op verschillende apparaten. Op een laptop wordt dit gedetecteerd als ‘Slow charging’. De 65W lader van mijn Lenovo laptop valt net buiten de specificities en laadt de laptop niet op.

Bij 1 uur laadtijd lijkt er weinig verschil in laadsnelheid met of zonder de ATEN Camlive+ UC3021 er tussen.

4k videosignaal input naar 1080p60 output met 4k loop-out
Zoals verwacht functioneert de Aten UC3021 precies zoals beschreven; niet meer en niet minder. 1080p en 4k bronnen worden zonder opvallende vertraging via HDMI input ontvangen en via USB-C in 1080p60 ontvangen op laptop en mobiele telefoon (Getest via OBS, Skype en Twitch met PS4 video output). Hoewel niet alle kabels geschikt leken voor de power pass-through functie heb ik geen belemmeringen kunnen vinden voor het sturen van deze gegevens.

Helaas heb ik geen 4k beeldscherm tot mijn beschikking om de HDMI 4k loop-out volledig te testen. Echter op mijn 1080p TV is er geen opvallend verschil tussen directe transfer via HDMI en gebruikmakend van de ATEN Camlive+ UC3021, ongeacht of er via USB-C out wordt gestreamed of niet.

Streamen via de camera van mobiele telefoon via USB-C -> HDMI kabel heb ik als leek niet aan de praat gekregen, een ervaren tweaker zal dit ongeacht uit weten te vogelen.

Zoals eerder genoemd ben ik niet bekend met deze productklasse en ook niet de doelgroep voor dit product. Een uurtje online 'research' wijst uit dat de ATEN Camlive+ UC3021 niet uniek is in zijn functies; hier zijn vele en goedkopere alternatieven voor.
Echter de combinatie van deze functies lijkt als totaalpakket uniek te zijn. Met name de power pass-through functie en de camera mount ontbreken bij andere vergelijkbare producten, waardoor dit product een unieke en gemakkelijke oplossing is voor langdurige streaming/vlogging sessies buitenshuis. In deze situatie is dit product de prijs zeker waard, echter voor gebruik binnenshuis zijn er vele goedkopere alternatieven.

Tevens is het waard te noemen dat er grote variatie is in de prijzen van dit product bij verschillende leveranciers. Op moment van schrijven is dit product beschikbaar tussen de 125 euro en 207 euro.
De ATEN Camlive+ UC3021 is een no-nonsense product waarbij gebruiksgemak en functie hoger in het vaandel ligt dan de bouwkwaliteit. Er zijn veel goedkopere oplossingen beschikbaar voor binnenshuis, echter voor buitenshuis streamen is er geen ander geschikt alternatief.

Heb jij ook een Aten Camlive+ UC3021 (HDMI naar USB-C UVC-video-opname met PD 3.0 stroomdoorvoer)?