Ubiquiti UniFi 6 Lite

€ 124,95
Specificaties Access Point, WiFi max. 1,5Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi 6 Lite Review

harry997 13 oktober 2021, laatste update op 11 april 2022, 8.070 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi 6 Lite

Prima, op details wat anders dan andere access points. In de review wat observaties over range, snelheid, stroomverbruik, verbruiksgemak vs TP-link en de unifi-AP-AC lite.

Pluspunten

• Schappelijk design
  • Alles zoals verwacht
  • Controller hoeft niet te blijven draaien

Minpunten

• Set-up niet vlekkeloos

In vergelijk met de TP-link EAP 245 en unifi AP-AC LR (wifi 5), hier wat korte impressies:
Stroomverbruik
Al deze APs verbruiken ~5 watt in idle en ~7 Watt bij (volle) belasting. Geen verschil. Gemeten via de POE switch. Al deze APs accepteren 802.11af ipv 802.11at POE (vaak simpelere, fan-loze switches)
Range
Ik heb geen detail metingen gedaan, maar in de praktijk is de range zo goed als gelijk van de TP-Link EAP 245, Unifi AP-AC LR en de 6 lite. Op zich goed dat de 6 lite dus vergelijkbaar is met de 5 LR.

Noot: De range is ook vergelijkbaar met de standaard ziggo router. Verwacht dus geen beter bereik met het plaatsen van een AP op dezelfde plek als je router. De range wordt wel beter als je m bv buiten de meterkast plaatst, of natuurlijk bekabeld op een andere verdieping.
Snelheid
De 6 lite ondersteunt snelheden tot ~1200 Mbps als je een wifi 6 client hebt (op een 2x2 radio, zegmaar, bijna alle apparaten in je huis), en wifi 5 clients net zoals de andere APs tot max 866 Mbps (op de 2x2 radio). Ik heb alleen speedtest.com gebruikt op onze 300Mpbs ziggo lijn; tussen de 0 en 300 Mbps heb ik geen significante snelheidsverschillen kunnen zien. Ik zag ook alleen de 1200 Mbps link speed als ik in de AP klom. (getest met M1 macbook pro, ook 802.11ax 2x2). Daarnaast is de ethernet uplink natuurlijk ook maar 1Gb/s dus verwacht geen merkbaar snelheidsverschil.
Setup / User interface
Unifi setup via de mobiele app zonder gebruik van de controller software is super simpel. App downloaden, QR code scanner, wifi naam + wachtwoord verzinnen en het werkt. Dit is dan ook het enige wat je in kan stellen. Meerdere SSIDs of guest network is allemaal niet mogelijk. Je kan wel users zien na instellen van de AP.

Unifi setup met de controller is voor gevorderden. Eerst stond automatisch de DHCP server aan (waarom???) waardoor het hele netwerk kriebels kreeg. Het duurt natuurlijk even voordat je door hebt dat er iets is en wat het dan is, en het dan nog vinden in de settings... Daarna wilde de APs alleen nog maar een 2,4GHZ signaal sturen... ongeacht de settings... Toen alles nog maar eens factory-reset en nogmaals gedaan. De interface is wel echt ongelofelijk en alles is in te stellen. De controller hoeft trouwens niet te blijven draaien, behalve voor specifieke features maar Ubiquiti wil niet zeggen welke (zucht). Voornamelijk het guest captive portal volgens mij. Je kan dus even de controller software draaien op je PC; alles installeren; uitzetten en nooit meer naar omkijken.

TP-Link zonder controller installeren is ook prima te doen. Ik heb het niet met de mobiele app maar onder windows gedaan, ging prima en snel. Iets meer instellingen dan bij Unifi: bijvoorbeeld een guest network is wel mogelijk.

TP-Link met Omada controller is nog simpeler. App op de mobiel en alles is simpel te regelen. Je hebt meer dan voldoende instellingen maar minder dan bij Ubiquiti, wat het mijns inziens een stuk simpeler houdt zonder dat je nuttige features mist. De interface is wel een paar jaartjes outdated als je de unifi interface ziet. Ook hier hoeft de controller niet te blijven draaien, en de features die dan niet meer werken zijn oa captive portal en 801.11k/v/r fast roaming. Je kan dus even de controller software draaien op je PC; alles installeren; uitzetten en nooit meer naar omkijken.
What else
De Unifi 6 lite is de kleinste maat (zelfde als AP AC lite); hoge WAF factor. EAP245 is iets maar niet veel groter en naar mijn smaak iets minder smaakvol.

Muurbevestiging bij unifi 'klikt' vast en moet je met een pinnetje van bovenaf losmaken voordat je m los kan draaien. Ik weet niet welke idioot dat bedacht heeft. Ten eerste: het is uberhaupt niet nodig, ik heb nog nooit een AP van de muur zien komen. Ten tweede: na 4 jaar weet je echt niet meer dat dat moest en waar dat pinnetje dan in moet. Ten derde: Je moet er nog maar bij kunnen. Als je m zo monteert (valt namelijk niet echt op) dat de ingang van het pieletje richting plafond / muur zit, zie je t niet en kan je er nauwelijks bij. Spreek Frans: Unifi zero points. Bij TP-link is t gewoon draaien.

De TP-Link heeft nog een Ethernet out, dit kan soms van pas komen. En als niet, t zit niet in de weg. Unifi alleen 1x ethernet in.

Edit: leesbaarheid

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi 6 Lite?

TP-Link zonder controller is ook prima te doen. Ik heb het onder windows gedaan, ging prima en snel. Iets meer instellingen dan bij TP-Link, zoals bijvoorbeeld een guest network is wel mogelijk.

Deze snap ik niet helemaal. Verder een lekker leesbaar basisverhaal m.b.t. dit access point.
Waar ik zei tp-link bedoelde ik unifi. Stop de tijd.

Text geupdate :)
Fijne review, thanks! Vooral de vergelijking met Tp-link. Ik heb momenteel een AP lite 5 en ben aan het oriënteren voor uitbreiding gezien een verhuizing naar een grotere woning. Het gebruiksgemak van tp-link lijkt mij fijn. Ik ben namelijk geen pro. Maar anderzijds heb ik reeds Unifi. Heb jij enig idee of er voor- of nadelen zitten aan het combineren van de ‘oude’ AP 5 lite & de nieuwe AP 6 lite in één netwerk?
Nee daar lijkt me geen nadeel aan. Dat is hier tzt ook de bedoeling. 6 waar het “druk” is en gewerkt wordt en 5 boven.
Je kan de Unify AP heel handig van het plafond krijgen. Gewoon een beetje naar beneden trekken en draaien. Probeer maar eens :)
Ah bedankt voor de tip. Enneuhh… is dat een bug of een feature?? 8-)
Volgens mij een feature want ik doe het ook altijd zo :X
Prima review, ik heb 2 6-lites hangen, bij mij hadden een paar legacy 2.4g devices toen ze net uit waren wat moeite met connectie maken, deze bugs zijn er nu uit. super stabiel. Als ik ze niet zou updaten zou ik ze niet hoeven te resetten. Had ze eerst via een cloud key gemanaged, nu via UDM. Allebei probleemloze adoptie, dit was een paar jaar geleden ook wel anders.
Kun je niet gewoon een tweede SSID maken genaamd ‘gast’ op een ander VLAN? Dan heb je niet perse een controller nodig (maar ook geen ‘guess portal’).
Ja dat klopt. In de lopende tekst staat het goed, in de samenvatting ben ik te kort door de bocht; ik zal t aanpassen.