Canon RF 16mm F2.8 STM Review

testmanager 13 oktober 2021, laatste update op 14 oktober 2021, 638 views Product gekocht

Canon RF 16mm F2.8 STM

Lens is compact en licht van gewicht. Wel behoorlijk wat vignettering op F2.8. Er is op het moment van schrijven geen Lightroom (CC) lensprofiel beschikbaar voor lenscorrecties. Autofocus is snel.

Pluspunten

• Compact
  • Betaalbaar

Minpunten

• Aardig wat vignettering op F2.8

Scherpte (open) Score: 3
Vervorming Score: 3
Vignettering Score: 2
AF-snelheid Score: 4
Lens is vandaag binnengekomen bij de winkel, en gelijk opgepikt.

Lens is compact en licht van gewicht. Autofocus is snel.

F2.8

F5.6

F11

F22

F2.8

F5.6

F11

F22

Hier nog een foto met lichte lucht in de hoeken, waar goed ook de vignettering te zien is:

Heb jij ook een Canon RF 16mm F2.8 STM?

Vignettering kan je toch ook corrigeren met een lens profiel in de camera, of DPP?
De JPG's die met in-cam correctie er uitkomen zien er wel prima uit in LR, de CR3 niet.
Maar, zo'n JPG is dan wel gewoon een uitsnede van de CR3 files. Dus of je dan echt kan spreken van een correctie of van een CROP.....

Update: in DPP4 zien de JPG en de CR3 er het zelfde, gecorrigeerd, uit. Dus lijkt dat DPP4 de CR3 wel gelijk "op waarde weet te schatten".

[Reactie gewijzigd door testmanager op 13 oktober 2021 21:49]

Ja, daar heb je een goed punt, met die in-cam correcties. DPP gebruik ik niet, maar ik zal het straks eens testen.

Waarom staat dat eigenlijk standaard niet aan?
Omdat voor nieuwe lenzen een profiel geladen moeten worden in de camera. Ik dacht Lens correctie ook op de raw foto kan worden toegepast

[Reactie gewijzigd door Han_Solo op 14 oktober 2021 00:10]

Ja ja, je had zeker een goed punt! inmiddels heb ik in één dag testen al een heleboel geleerd over RAW-vs-JPG, in-camera correction, lens profielen, cropping, vignetting, en de hele bende. En DPP4 vs Lightroom.

Ik ga morgen her/op-nieuw testen en kom daarna met een update van de review.
To be continued….
Voor zover ik weet doet de in camera lens correctie niets met de CR3 files... volgens mij doen alle in camera zaken als hieronder niets met RAW. (zou wel leuk zijn als die lens abberation correction wel iets met raw zou doen...)

Auto lighting optimizer
Highlight tone
picture style
lens abberation correction, waar dit allemaal onder valt -->
Peripheral illumination correction
Distortion correction
Digital Lens Optimizer
Chromatic aberr corr

Leuke lensje trouwens!!! :)

[Reactie gewijzigd door kingmenno op 26 oktober 2021 16:55]

Klopt. Raw is inderdaad: rauw. De JPG's komen er wel aardig goed gecorrigeerd uit.
Het wachten is nu op de Adobe LR lensprofielen.

En ja, het is echt een heerlijke lens.
Ik ga er binnenkort wat filmpjes/vlogs voor werk mee maken, maar tests hebben nu al uitgewezen dat het heerlijk is om zo'n compacte en lichte lens te hebben met zo'n breed gezichtsveld.
Ik heb de 50 en 35mm RF non-L, deze 16 lijkt me een leuke lichtsterke aanvulling.