MSI GeForce RTX 3070 Gaming Z Trio

Niet beschikbaar
Specificaties Max. 1,845GHz • GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce RTX 3070 Gaming Z Trio Review

Kastermaster 13 oktober 2021, laatste update op 13 oktober 2021, 311 views Product gekocht

MSI GeForce RTX 3070 Gaming Z Trio

Prima videokaart tegen een veel te hoge prijs (zoals alle kaarten op dit moment).

Pluspunten

• Snel in 1080p gaming, óók met RTX aan
  • Blijft koel tegenover lage geluidsproductie

Minpunten

• Lang
  • Led's enkel uit te schakelen met rommelig en groot softwarepakket
  • Duur

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Ik gebruik deze kaart 'hybride': als ik niet game, staat hij te minen. Zo verdient hij de hoge aanschafprijs in ongeveer een maand of 7 terug.

Ik raad mensen ook aan enkel een videokaart te kopen als ze direct willen minen, écht aan een nieuwe toe zijn, of als ze geen reet geven om hun zuur verdiende geld.

Als gezegd is de 3070 een snelle kaart die moeiteloos alle laatste games op 1080p in de hoogste settings draait. Ik draai bijvoorbeeld GTA V met alle settings op Ultra op zo'n 40fps constant en ook Cyberpunk 2077 draait in de hoogste settings stabiel boven de 30 fps, voor zover de framerate in die game stabiel te noemen is. Ik zal deze review later updaten met cijfers.

Wat ik minder vind is dat de kaart erg groot is. Zó groot dat hij niet in mijn oude kast paste, omdat mijn SATA-kabels dan in de verdrukking kwamen. Ook in mijn nieuwe moederbord, een niet misselijke ASUS PRIME X570-PRO, die plek zou kunnen bieden aan 3 videokaarten, waar hij samen met een Radeon RX 580 zijn werk doet, past hij nauwelijks. Ik kan mijn front panel niet aansluiten omdat de kaart zo'n grote koeler heeft dat die connector niet tussen de kaart en mijn moederbord past. Als je hem koopt, zou ik dat dus zeker gelijktijdig doen met een moederbord, zodat je het zelf kunt uitmeten.

Deze specifieke kaart laat het geheugen goed overclocken zodat je er nog wat geld mee kunt verdienen als je geen game speelt. Hij harkt zo een euro of 5 per dag aan ethereum binnen (~63,5 MH/s).
Ik raad iedereen wel af deze kaart te kopen voor enkel minen omdat je daar de markt niet mee helpt en bovendien de koersen snel kunnen veranderen. Let ook op de temperatuur van je videogeheugen als je dat overclockt, want deze kaart heeft geen aparte sensor daarvoor. Of in ieder geval, ik heb die niet kunnen vinden.

Dit gezegd hebbende, ik vind de kaart het geld waard omdat hij zichzelf in enkele maanden terugverdient als je hem gebruikt om te gamen én te minen.

Heb jij ook een MSI GeForce RTX 3070 Gaming Z Trio?