LG CineBeam PF610P

€ 649,-
Specificaties Full HD DLP-beamer • 120" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

LG CineBeam PF610P Review

mythiaTestpanel 16 oktober 2021, laatste update op 16 oktober 2021, 212 views Testpanel

LG CineBeam PF610P

Een zeer compact en daardoor draagbare beamer. De mogelijkheden qua aansluiten zijn reuze en de maximale grootte van 120" is voor de doelgroep (kleine kamers) volgens mij perfect. Ik vond hem persoonlijk wel te zwak voor overdag in de avond prima!

Pluspunten

• FHD resolutie
  • LG WebOS (denk aan Netflix, Youtube, etc)
  • 120" op +/- 2,5 meter
  • WiFi, BlueTooth & Airplay2

Minpunten

• Prijs (€849 MSRP)
  • Geen kabels meegeleverd (HDMI, DP, USB)
  • Helderheid overdag

Contrast / helderheid Score: 3

Ik heb via het Testpanel van Tweakers de mogelijkheid gekregen om deze beamer te testen, iets waar ik wel oren naar had omdat ik eerder in dubio zat tussen een vaste televisie en een mogelijkheid de tv weg te werken. Uiteindelijk is de LG CX 48" toegelaten door de WAF en werd mijn zoektocht afgebroken.

Had voordat ik het in huis had al wat gelezen en vooral de HDR10, projectiescherm tot 120" en de mogelijke draadloze aansluitingen was ik erg naar benieuwd!

What's in the box

In de doos zit een voedingskabel, een afstandsbediening en wat boekjes. Daarnaast een setje AAA-batterijen om de afstandsbediening mee te voeden en natuurlijk de beamer zelf. Verder geen kabels, dus mocht je hem willen gebruiken met een HDMI-apparaat houd hier dan rekening mee.

Dit alles is in een zeer compacte doos geleverd, aangezien de beamer met zijn (22.5 x 19.2 x 6.9) afmeting lekker klein is.

Aangesloten apparatuur

Ik heb de beamer op een aantal apparaten aangesloten, namelijk:Om eerst te beginnen met de telefoons. Deze zijn net als de beamer aangesloten op de WiFi en maken naadloos verbinding met de beamer. Youtube, Prime, AppleTV zijn al voor geïnstalleerd dus je kunt in principe meteen starten.

Aansluiten op de computer en laptop was natuurlijk ook simpel. Aangezien er twee HDMI-poorten op zitten kon ik beide systemen tegelijk aansluiten en via de afstandsbediening de juiste source kiezen. Handig in mijn situatie maar waarschijnlijk ga je er 1 apparaat tegelijk op aansluiten.

Aangesloten op de laptop moest ik even in Windows het scherm instellen als "alleen op projector aansluiten" zodat ik de laptop dicht kon gooien en op de beamer verder gaan. Helaas wel zonder HDR, want de Intel uhd graphics 620 kan dit niet aansturen. Verder is het simpel plug-play.

Op de vaste PC was het wel mogelijk om HDR te selecteren en dat was ook meteen zichtbaar. Foto's hiervan zullen toegevoegd worden. Deathloop en Apex Legends werden meteen tevoorschijn getoverd en zijn toch wel tof om te zien op zo'n groot oppervlakte. Ik kom van een scherm die 4k 120hz ondersteunt dus de framerate is bij alles wat daaronder zit voor mij persoonlijk te laag. Het is dan ook voor mij niet meer een optie om deze beamer als daily driver aan te sluiten.

Featureset

Wat mij erg aanspreekt aan deze beamer is dat hij van bijna alle gemakken voorzien is welke een CX van LG ook heeft. Denk hierbij aan Bluetooth, WiFi, AirPlay2 en Miracast. Naast de 2 HDMI-poorten, 2 * USB en een ethernetaansluiting dus genoeg keuze om de beamer aan te sluiten. Moet ik er wel bij zeggen dat het testmodel wat ik heb mogen reviewen geen HDMI-kabel bijgeleverd had, wat ik toch wel een minpunt vind aangezien niet iedereen deze zomaar heeft liggen.

Contrast & helderheid

10. Wat is de Contrast Ratio?
De contrast ratio van een beamer is het verschil tussen het lichtste punt en het donkerste punt dat geprojecteerd kan worden. Een contrast ratio van 5.000:1 betekent dat het lichtste punt 5.000 keer lichter is dan het donkerste punt. Hoe hoger deze waarde is hoe realistischer de kleuren overkomen tijdens een film of game.
Ik wist hier erg weinig van dus ik heb even een stukje overgenomen van Beamervergelijker.nl. Aangezien de 1000 ANSI lumens helderheid een speerpunt is van de promovideo van LG, had ik hier wel veel van verwacht.

Natuurlijk is het logisch dat het niet de gehele kamer zal verlichten maar toch is het aardig te noemen. vooral in een donkere kamer. De helderheid is daarbij dan ook nog wat aan te passen met de afstandsbediening. Zoals te zien is op de foto's is het in mijn geval goed te gebruiken op een vooral donkere kamer. In het licht kwam je al gauw helderheid tekort en was het dan ook lastig om zwart te zien. Dit was in bijna alle gevallen grijs.

Voor een beamer met een adviesprijs van €849 kan ik zeggen dat er een aantal features opzitten welke ik erg sterk vind voor deze prijsklasse. HDR, WebOS5.0 en de mogelijkheden om draadloos je apparaten aan te sluiten zijn daarbij een erg welkome toevoeging. Het gemis van de kabels, een duidelijke handleiding (je moet alles online vinden) is voor sommige wellicht een minpunt.

Daarnaast heb je andere beamer welke een boel meer lumen kunnen produceren waardoor het geheel dus beter zichtbaar wordt in vooral een donkere kamer.

Update: Foto's zullen nog worden bijgevoegd en eventuele vragen kan ik nog tot de 20e beantwoorden :)

Heb jij ook een LG CineBeam PF610P?

Heeft de WebOS een pointer om te navigeren zoals WebOS op LG TV's?
Thanks voor de vraag, ik denk het niet maar zal het morgen nog even voor je testen!

Update: getest en zit er niet op.

[Reactie gewijzigd door mythia op 24 oktober 2021 08:16]