QNAP QHora-301W

€ 284,18
Specificaties WiFi-ax • 6-poorts switch (max 10Gbps) - Bekijk alle specificaties

QNAP QHora-301W Review

guidostekTestpanel 16 oktober 2021, 1.228 views Testpanel

QNAP QHora-301W

Krachtige WiFi router met VLAN mogelijkheid. 10gb poorten zijn leuk voor je Qnap NAS. Het gehele apparaat is niet voor de leek, kennis is vereist.

Pluspunten

• Sterke Wifi
  • Snelle 10gb poorten
  • Reboot zichzelf wanneer nodig (snel weer online)

Minpunten

• Handleiding beperkt
  • Niet voor de leek
  • Reboot zichzelf wanneer nodig (je hebt geen idee waarom en wanneer)

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5

Inhoudsopgave

Unboxing
Het is een stijlvolle witte doos die mooi samengaat met de witte kleur van menig modem. Het design is voor mij echter van minder belang. Deze router komt niet in het zich te staan. Hij zal in de meterkast onder het modem komen te hangen.

Wat mij wel verbaast is dat er een voeding bijzit met geaarde stekker. De voeding zelf is kleiner dan de kabel die de voeding van stroom voorziet. Ben geen elektricien, maar vraag mij af dit niet praktischer en kleiner kan.
Erg fijn dat ik bij de router een cat6 netwerkkabel aantref. Veel huishoudens en kantoren zullen met cat5e zijn uitgerust en dat is ook wat ik veelal bij apparatuur krijg, als ik het al krijg. In dit geval was ik er erg blij mee voor een goede verbinding met het modem.

Het apparaat ziet er in de basis stevig uit. Je hebt het gevoel een apparaat in handen te hebben, wat je niet zomaar breekt.
Handleiding
De handleiding doet wel goedkoop aan, een klein papieren boekje. Bij de eerste pagina’s doet dit wat fronzen, alleen maar Aziatische tekens. Het doet een beetje aan als een Aziatisch product wat je via Ali of soortgelijken hebt ontvangen. Bij toeval kom ik er achter dat er ook enkele goede Nederlandse zinnen in staan. Later zie ik dat die op de voorpagina zijn gereduceerd tot Snelle, het plaatje van de router is er overheen gedrukt. Handleiding bestaat uit enkele regels, hoewel de ip adressen anders zijn dan mijn range werkt het wel. De handleiding is een gemiste kans, dit is nou net iets wat de ervaring voor een gemiddelde consument toch zou verbeteren.

Installatie

Nadat ik braaf volgens het plaatje de kabel op de correcte wijze heb verbonden en de laptop naast meterkast heb gezet, beginnen we met de eerste ervaringen. De Qhora is nu verbonden met het modem en een laptop voor een optimale eerste test.

Ik ben het niet gewend en kreeg ook enige verbaasde geluiden en gezichten toen ik het apparaat aanzette. Dit is mijn eerste router die geluid maakt om zijn status kenbaar te maken, anders dan poef met rookwolken of een monotoon gezoem van mijn eerste zelfbouw freesco systeem als iemand online ging. Het is een functie die wellicht onderschat wordt. De laatste maanden heb ik regelmatig mijn modem moeten resetten en wacht daarbij tot ik het netwerk wie zie, dit duurt meestal even. Met geluidjes weet je tenminste wanneer je klaar bent, niet te verwarren met de magnetron dan natuurlijk.

De handleiding geeft aan naar een lokaal adres te gaan, dit is geen adres wat in mijn normale ip range hangt, echter door het direct verbinden van de laptop, deert dit niet. We gaan verder met een eerste installatie. Later ga ik wel dieper op de zaken in om te zien welke functionaliteiten dit apparaat allemaal bied.

Feilloos kom ik op de juiste pagina, dit ben ik van concurrenten die leidend in de markt moeten zijn wel anders gewend. Hier moet ik veelal nog ouderwets via het opsporen van een ip nummer inloggen, danwel het apparaat eerst los van internet moet instellen alvorens je het werkelijk mag gebruiken. Het is een voorkeur, ik vind deze wijze prettiger gezien je direct aansluit op je uiteindelijke doel. Het internet op.

De smart installatie guide is handig, maar mag wat vriendelijker hier en daar. Het is een apparaat wat niet voor de beginnende gebruiker is, kom ik achter. Hoewel je net alle kabels hebt verbonden, krijg je de vraag om deze alsnog te verbinden. Gelukkig in het Engels en niet in een niet nader te noemen Aziatische taal. Nu heb ik de kennis in huis en weet wat DHCP of static inhoud, een gemiddelde gebruiker zal dit niet snel weten. Een scheiding tussen een wizard of ik wil alles zelf doen is er niet, maar de wizard is eigenlijk meer alles zelf doen.

Dit wordt nog eens versterkt door een vraag om je country code in te vullen, tegelijk met de opmerking dat ze dit eigenlijk al weten. Blijkbaar is dit een juridisch dingetje. Een gemiddelde gebruiker die het goed wil doen zou nu toch wel een hulplijn inschakelen vermoed ik, de meesten zullen klakkeloos hun land invullen of skippen. Ze willen door, het “TLDR” principe.

Dan komt de vraag om in te loggen in de Qhora en begint een stuk ergernis. Er wordt aangeboden om in te loggen met je QNAP ID, helaas lukt het mij niet om te registreren. Tot in treure moet ik captcha invullen en de voorwaarden accepteren. Het is zondag, ik heb geen zin in een infite loop en probeer dit later. Dan maar inloggen met de meegeleverde gegevens. Juist… de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord… waar zijn die. Nergens wordt er naar verwezen. Uiteindelijk zie ik een sticker onderop de Qhora en na enige zoeken kom ik daar de gegevens tegen. Fototje maken, modem terugplaatsen in de kast en weer door. Het installatie proces duurt niet lang, maar vlekkeloos is anders.

En voilà we zijn online en ingelogd.

Accountregistratie is naderhand wel gelukt. Hoewel ik de fout eerst niet zag, bleek dat er naast een punt geen bijzondere tekens zoals een + in het mailadres mogen van Qnap. Jammer, want Gmail bijvoorbeeld staat dit wel toe, waardoor je met 1 account, oneindig veel aliassen kan maken.

Het lijkt alsof ik hier de meeste tekst aan kwijt ben, dat komt vooral door de omslachtige en weinig klant vriendelijke manier van werken. Gemiste kans. Een gemiddelde IT'r zonder netwerk kennis gaat zich hier aan ergeren.

Snelheidsresultaten (Wifi en bekabeld)

Om mijn netwerk niet teveel van de kook te brengen, begin ik met de QHora in accesspoint modus te testen voor de snelheden. Het omzetten naar deze modus gaat eenvoudig, je verliest echter gelijk ook alle functies om iets te sturen. Ik heb getest met een laptop aan een directe kabel, een OnePlus 6t en een Iphone 11. De Qhora staat direct naast het modem in de meterkast en is met een kabel aan het modem verbonden.
Kabel
Met de kabel verbaas ik me kort over de slechte verbinding, tot ik ga nadenken. Ik besluit om de gebruikte cat5e kabel die ik nog had liggen te vervangen en dan is de snelheid zoals verwacht. Geen verlies ten opzichte van het modem en stabiel. Met mijn 300mb verbinding komt ik hier wonderwel tot 340mb op zijn top. Helemaal tevreden.
Wifi
Wifi is met meerdere apparaten getest. Er zitten 6 antennes in naar begrijp en dat merk je op een aantal punten. Vooral op afstand zonder hindernissen is het bereik beter dan andere routers die ik heb gebruikt.

Helaas kan ik met een iPhone 11, die wifi 6 aankan, niet zien of die ook werkelijk benut wordt. De snelheden naast de meterkast zijn echter zonder enig verlies. Hierbij is de Qnap niet aangepast en managed hij alles zelf, kortom je hebt 1 SSID. Dit merk ik bijvoorbeeld bij een test met een OnePlus 6t, in eerste instantie komen de snelheden niet boven de 38Mbps down en 23Mbps up. Dan beperkt hij zich tot de 2,4ghz band. Een tweede test gaat ongemerkt over op de 5ghz en komt gelijk op 304Mbps down en 30Mbps up. Nette score, gezien de 300MBps verbinding.

Als ik vervolgens op twee andere plaatsen metingen doe met zowel de OnePlus en als de iPhone ontstaan er wat verschillen. Op de eerste etage op kantoor staat reeds een andere router voor de apparatuur daar, deze dient tegelijkertijd als accesspoint. Zodra ik op kantoor zit, krijg ik eerst geen 5ghz verbinding met de Qhora in de huidige stand. Ik heb tenslotte niet ingesteld dat ik twee netwerken wil, dit managed Qhora voor mij. De snelheden op 2.4ghz zijn weliswaar beter dan het modem en stabieler, ik had toch liever snelheden van 5ghz gezien waar het kan. In een speedtest zie ik bij het modem pieken en dalen en bij Qhora een nette rechte lijn. De Qhora is ongeveer een factor 3 sneller. Op een later moment, zie ik dat de Qhora wel op 5ghz zit. Het verschil is dan aanzienlijk, het modem is een factor 10 langzamer dan de Qhora. Bereik is ook nog steeds goed.
Op zolder is het anders, daar kom ik wel op de 5ghz. Wellicht doordat hier minder muren en alleen vloeren tussen zitten met een open trapgat. Ik haal hier ongeveer nog 45Mbps op 5ghz met de Qhora. Het modem komt hier tot ongeveer 15, maar heeft de grootste moeite om op stoom te komen. De verbinding is veelal onder de 5Mbps.

Met een wifi analyzer op de Oneplus zie ik dat de Qhora netjes een vrij kanaal heeft gekozen voor de 5ghz en voor de 2.4ghz er het beste van gemaakt heeft. Er is hier niet veel interferentie van andere woningen, maar toch wat. De Qhora pakt dit ogenschijnlijk goed op.

Al met al zie ik qua bereik dat er af en toe nog een hickup zit in het omschakelen tussen 2.4 en 5ghz. Dit voelt wat vreemd aan. Je weet dat je sneller kan, maar als je alles aan een ander overlaat moet je niet zeuren dat je niet sneller gaat.

Interface

Standaard staat de router in draadloze router modus. Daarbij heb je meer mogelijkheden om je netwerk in te richten, ik heb hem voor de snelheidstest in accespoint gezet. Later ga ik hem testen met het modem in bridge modus. Dan kan de Qhora echt laten zien wat hij kan.

Zoals gezegd is de interface van de accesspoint modus erg beperkt. Ik mis vooral enig inzicht in wat er nu wel of niet verbonden is met de Qhora en wat het doet, welk kanaal gebruikt hij, etc. Er is niks te zien.

Tweede test met gebridged modem

De Qhora alleen als accespoint en switch gebruiken is een beetje duur, daarvoor zijn andere oplossingen beschikbaar. Ik zeg niet beter, ik heb hem naar volle tevredenheid. Ik wil de Qhora eens goed testen door hem als router in te zetten.

Allereerst, ik heb geen zin om alle apparatuur die ik al heb ingesteld om te zetten naar een nieuw netwerk, daarom zet ik de SSID en IP ranges van de Qhora om naar die van de router van mijn provider. Dit is wellicht vragen om problemen, afwijken van de standaard, technisch gezien moet het kunnen. Dit gaat gemakkelijk en met enige foutmeldingen omdat ik iets probeer te doen wat niet kan, heb ik uiteindelijk dit gerealiseerd. Het modem in bridgestand zetten en nog even opletten dat ik het juiste ip nummer gebruik en warempel we hebben weer internet. Dit gedeelte ging vrij eenvoudig, daarbij gezegd omdat ik zelf enige kennis heb.

Al snel blijkt echter dat er toch wat haken en ogen zitten aan het omzetten. Voor de domotica systemen heb ik Home Assistant draaien op een Raspberry Pi. Die benader ik ook vanaf buiten het netwerk en daarom moet ik dus wel even wat instellen. Dit werkt wat omslachtig. Als ik de port forwarding gevonden heb en wil instellen, krijg ik de melding dat ik eerst servicepoorten moet instellen. Waarom is mij niet geheel duidelijk en ik kon er niet veel over vinden. Gezien het zonder niet kan, doen we dit natuurlijk gewoon. Je wordt met linkjes in de interface naar de juiste pagina gestuurd, dus je raakt niet snel de weg kwijt. Het is echter wel jammer dat dit een extra handeling.

De portforwarding is hierna ook snel ingesteld, maar Home Assistant werkt nog maar deels. Kortom daar gaat de zondagmiddag. Uiteindelijk blijkt dat als je port forwarding aanmaakt, dit niet voldoende is. Je moet ze vervolgens ook nog even op groen zetten met en knopje. Iets wat totaal niet intuïtief aanvoelt.

Dat blijft een beetje de rode draad in deze review. Er komt telkens een nieuwe stap in het proces, maar niemand vertelt je dat ze komen. Kortom je struikelt nog al eens voor je bent waar je wezen moet. Je moet flink wat verstand hebben van netwerken om niet te struikelen.

Om toch gebruik te kunnen blijven van mijn domoticasystemen, heb ik er toch even voor gekozen om alles terug te zetten in de oude stand. Het gemis van de helft van je lampen, de schakelingen met je televisie en je thermostaat is toch iets wat ik liever heb dan deze router.

Uiteindelijk lukt het, door het volledig resetten naar fabrieksinstellingen van de router en het accespoint. Ik merk dat het internet stabieler, pagina's laden sneller op de telefoon en op de pc merk ik minder vertraging. Een speedtest zegt iets over hoe snel een bestand gedownload wordt van 1 server. Dat is echter slechts een fractie van een gebruikerservaring. Ik heb liever dat een pagina snel geladen wordt, dan dat een paar honderd mb binnen een seconde hier zijn. Dat doe ik immers niet zo vaak.
Wat opvalt is dat ik wel af en toe een hickup heb van de verbinding. In het log van de router is te zien dat hij af en toe de verbinding kwijt is. Voordeel is ten opzicht het modem, hij reboot zich zelf. Je merkt dit dus als je in een video call zit wel degelijk, maar bent ook zo weer online. Plus puntje, ik zie graag problemen die zichzelf oplossen. Als ze maar niet te vaak gebeuren.

Ook hier is het een nadeel dat de interface toch wat beperkt is. Ik zie wel dat er een reboot is omdat de router de verbinding kwijt is, maar niet of dit nu aan het modem ligt, aan de router of wat dan ook. Dit past niet bij een router als deze die niet voor de leek is. Je verwacht hier meer informatie of op zijn minst waar je achterhalen wat er fout ging. Het hoeft immers niet aan het apparaat te liggen. In de gehele netwerk keten zijn zoveel apparaten, voor mijn part is het de Airfryer die besluit een onoorbaar verzoek te doen.

Vlan voor IOT

Nu voor de reden waar ik echt deze router echt voor wilde gebruiken. Het aanleggen van VLAN’s voor IOT toepassingen. Ik weet best wat, maar dit deel blijkt met de Qhora voor mij nog wat abstract en ik kom er dan ook niet eenvoudig uit. Er is niet een handleiding, een tooltip of wizard beschikbaar die je even op weg helpt. Vooral om een brug te kunnen slaan tussen de VLAN’s waar nodig. Het is niet de bedoeling om alles open te zetten, maar als je niks kan bereiken intern is het ook niet handig. Ik mis dus enige hulp en inzicht hierin.

Dat is het grootste gebrek van deze router, je moet echt op een expertise niveau zitten en weten waarom je deze koopt wil je hiervan profiteren. De handleiding is beperkt, online vind je wel wat, maar niet veel. Ik moet dit gedeelte tijdens de testpanel fase dus nog even laten gaan, maar ga hier in de toekomst zeker mee aan de slag.

Dit is geen router voor huis tuin en keuken gebruik. De functionaliteiten die je met dit apparaat in huis haalt zijn geschikt voor experts die willen knustelen. Als je ervan houd om zelf in control te zijn of een heavy user bent zoals ik, dan is de Qhora zeker het overwegen waard. Je krijgt wel veel stabielere wifi voor terug. Hij presteert vele malen beter dan het modem en beter dan de Netgear R7000 die ik heb staan. Die laatste bied alleen wel gebruikersvriendelijkere software, maar weer minder stabiel. Bij de Qnap is de prijs net te hoog om te zeggen dat je meer waar voor je geld krijgt. Dit is natuurlijk relatief, echter zie ik een verdubbeling van de prijs op dit moment niet als redelijk voor de zeker betere prestaties.

Qua functionaliteiten is deze router een aanrader als gebruik maakt van Qnap NAS systemen die snel veelvuldig data moeten uitwisselen. Daarbij denk ik aan mensen of organisaties die veel met film bestanden bezig zijn bijvoorbeeld. Een netwerk is zo sterk als de zwakste schakel, dus als je tussen je NAS en je router 10x sneller kan dan de standaard kan dat zeker helpen. Je zult het thuis of in je kleine thuis organisatie nauwelijks nodig hebben.

Gezien de prijs zou ik mij twee keer achter de oren krabben of ik hem zou kopen. Als ik besluit om ineens webinars te organiseren en mijn publiek wil opnemen om gelijk terug te spoelen en te laten zien vanaf mijn Qnap NAS, dan doe ik het zeker.

Heb jij ook een QNAP QHora-301W?

Hey mede testpanel-lid! Goede review.. bij mij waren er ook wat vreemde gedragingen rond 2.4 en 5.ghz banden. Lijkt mij dat er dan toch ergens iets vreemd aan de hand is op firmeware-vlak.
Die plotse reboots waarover je spreekt merkte ik echter niet. Kan het eventueel zijn dat het te maken heeft met de smart connect functie die tussen de 2 banden schakelt en even de verbinding verbreekt? In ieder geval fijn om te weten dat ik niet de enige was met issues.
puik werk!
De reboot was volgens het log van de Qhora een complete los van de verbinding met het modem. Ging niet om wisseling in de wifi banden in dit geval, want ik was bekabeld verbonden. Het ging ook alleen om verkeer met internet, intra/eigen netwerk bleef draaien. Ik krijg alerts van homeassistant als er intern verbindingen wegvallen, die had ik in dit geval niet.

Dank voor de complimenten overigens en nee je betn niet de enige die dit apparaat aan een goede test hebt onderworpen. ;)

[Reactie gewijzigd door guidostek op 17 oktober 2021 12:12]