Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart

€ 268,95
Specificaties 24,5" • 1920x1080 (Full HD) • 240Hz • IPS • 0,4ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart Review

skate masterTestpanel 12 oktober 2021, 220 views Testpanel

Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart

Mooi strak vormgegeven beeldscherm dat niet misstaat op je bureau. De snelle reactie tijd en hoge refresh rate maken het een ideaal beeldscherm voor een avondje gamen.

Pluspunten

• kleine bezels
  • grote kijkhoek
  • scherm roteerbaar (90 graden)
  • eenvoudig in hoogte verstelbaar
  • meerdere profielen met instellingen

Minpunten

• matig en blikkerig geluid
  • slecht bereikbare USB poorten
  • slecht bereikbare mini-jack poort
  • wiebelig op relatief kleine voet

Begin september ontving ik een email met het bericht dat ik mocht deelnemen aan het Tweakers Testfest 2021. Super nieuws en erg leuk om eens een beeldscherm van iiyama te mogen testen. Zelf heb ik momenteel uitsluitend Samsung beeldschermen tot mijn beschikking, benieuwd dus hoe dit scherm presteert ten opzichte van de concurrentie.

Eerste kennismaking

Op een zonnige morgen stond de pakketbezorger op de stoep met een pakketje van iiyama. Het scherm werd geleverd in een fraaie glanzende doos met alle product kenmerken duidelijk vermeld.

Na het openen van de doos is het eerste wat je tegenkomt de verschillende kabels. Door het verwijderen van een groot stuk piepschuim kom je bij de monitor en de monitorstandaard. Zowel monitor als standaard zitten nog een keer extra ingepakt in een soort schuimpapier. Kortom goed verpakt om transport schade te voorkomen.

Na het uitpakken moet je even de voet aan de monitor bevestigen met de aanwezige schroef, de kabels aansluiten en je bent klaar om het scherm te gebruiken.

Featureset

Deze Iiyama monitor is voorzien van de belangrijkste aansluitmogelijkheden, 2 USB 3.2 poorten, HDMI poort, Displaypoort en een mini-jack poort. De poorten zitten ietwat verstopt achter de monitor, dit maken de USB en mini-jack poorten minder geschikt om even snel iets in te pluggen. Bij het gebruik heb je de keuze om het geluid via de ingebouwde speakers in het beeldscherm te laten afspelen. Voor een incidenteel filmpje op YouTube of de systeemgeluiden is dit prima, voor overige zaken is dit wat mij betreft geen aanrader. Het geluid komt blikkerig en gedempt uit de speakers. Mocht je het geluid via het beeldscherm willen hebben raad ik aan om een koptelefoon aan te sluiten op de mini-jack poort, dit geluid (afhankelijk van je koptelefoon) is gewoon goed.

Beeld

Voor het testen en vergelijken van de monitor prestaties heb ik gebruik gemaakt van de Eizo monitor test op https://www.eizo.nl/accessoires/software/monitortest/
Om het verschil in Ghosting te testen heb ik gebruik gemaakt van https://www.testufo.com/ghosting
Contrast, helderheid en kleurweergave
Ik ben geen expert op het gebied van kleurweergave en monitor kalibratie, ik heb dit dan ook met mijn leken ogen bekeken en op gevoel aangepast.

Standaard uit de doos vond ik de kleurweergave niet geweldig, foto’s kwamen op mij wat te blauw over. Door wat te spelen met de kleur temperatuur was dit eenvoudig op te lossen. Het contrast van de monitor is prima, hier heb ik verder niets aan gewijzigd. Ook de helderheid is goed te noemen, daar waar een Samsung monitor de helderheid op 100 moet hebben is het beeld op de Iiyama met 70 ook prima af te lezen bij daglicht.
Ghosting
Ik ben geen gamer, maar doe wel veel met 3D visualisaties en grote 3D modellen. Daar waar ik bij andere beeldschermen wel eens het effect van Ghosting waarneem bij het navigeren in de modellen heb ik dit bij dit model nog niet gezien.
Pixeldefecten
Gedurende de test periode heb ik het scherm meerdere keren getest op defecte pixels. Tot op het moment van schrijven heb ik nog geen defecten in de pixels ontdekt, goed nieuws dus.
Monitor instellingen wijzigen
Het wijzigen van de instellingen van de monitor gaat zoals bij elke monitor via een on-screen menu. Bij Iiyama is dit menu eenvoudig en overzichtelijk, het vinden en wijzigen van de instellingen is hierin kinderspel. Pluspunt van het menu vind ik de optie om de instellingen op te slaan in een profiel. In totaal kun je 3 verschillende profielen maken zodat je eenvoudig kunt switchen tussen bijvoorbeeld een game setting en een werk setting.

Bouwkwaliteit en vormgeving

De bouwkwaliteit van IIyama is gewoon prima. Het scherm voelt stevig aan en is eenvoudig te verstellen. Verstellen in hoogte en het draaien van het scherm gaat zonder moeite en levert een soepel ervaring op zonder dat het geheel slap aanvoelt. In de hoogste stand van de monitor wordt het geheel wat wiebelig op de voet, een iets zwaardere voet met pootjes welke iets verder uit elkaar staan zou hierin een verbetering kunnen geven verwacht ik. Qua afmetingen is het een prima monitor. Door de smalle bezels en de ranke voet is de monitor niet overdreven groot. Een mooie strakke monitor die niet teveel ruimte in neemt op het bureau.

Met een prijs van €297,50 op het moment van schrijven is het geen goedkope monitor. Voor het bedrag krijg je echter wel een erg complete monitor met een snelle reactie tijd en een hoge refresh rate.

De iiyama G-Master is een mooi strak vormgegeven beeldscherm dat niet misstaat op je bureau. De snelle reactie tijd en hoge refresh rate maken het een ideaal beeldscherm voor een avondje gamen. Maar ook als monitor op de thuiswerkplek zal de monitor erg goed tot zijn recht komen. Een goede en degelijke monitor met de juiste aansluitingen en accessoires, kortom wat mij betreft een veelzijdig werkpaard.

Heb jij ook een Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart?