Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 2,55" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson X10 Mini Pro Zwart Review

Tuinstoel 11 augustus 2011, laatste update op 11 augustus 2011, 6.678 views

Sony Ericsson X10 Mini Pro Zwart

Pluspunten

• Google Android! (nu 2.1)
  • Klein, maar wel qwerty-toetsenbord
  • Snel, vlot en "volwaardige" smartphone
  • Veel custom ROM's
  • Hoog gadget-gehalte

Minpunten

• Accuduur
  • In sommige gevallen: de stabiliteit

"Lady phone" was de eerste term die ik te horen kreeg over deze telefoon. Ongeacht deze benaming besloot ik toch deze te kopen vanwege zijn handige features: Android, qwerty-toetsenbord en relatief lage prijs. Daar kleven natuurlijk ook wat nadelen aan vast, maar daar kom ik later nog op terug. Ik heb hem sinds augustus 2010 in bezit en heb dus ook de overstap van Android 1.6 naar 2.1 meegemaakt.

Features
De telefoon bevat voldoende features, eigenlijk wel met 'goed' te beoordelen. Ondanks zijn kleine formaat zit er toch alles in wat je mag verwachten van een smartphone. Zelfs touchscreen en een toetsenbord. Dat laatste is overigens de reden voor mij geweest om voor de Pro versie te gaan, en niet de standaard X10 Mini. Omdat de telefoon draait op Android (in den beginne nog 1.6, later 2.1 en zelf vele custom roms geprobeerd) zijn er genoeg 'Apps' om tot het uiterste te gaan met de telefoon. De telefoon is voorzien van 3G internet, Wi-Fi, GPS, bluetooth en een 5MP camera. De inhoud van de doos omvat naast de telefoon een oplader (USB, kan aangesloten worden d.m.v. bijgeleverde adapater op lichtnet), 2GB microSD kaart, een stapeltje boekjes en een in-ear oordopjes. Meer heb je ook eigenlijk niet nodig, wellicht een wat grotere geheugenkaart als je veel muziek er op zet.

Zelf gebruik ik de telefoon hoofdzakelijk voor bellen, texten (sms'en, Whatsapp, Google Huddle), internetten, walkman in de trein en sociale netwerken bijhouden. Spellen speel ik er niet echt meer op.

De Looks
Ik krijg veel reacties op de telefoon zodra ik hem tevoorschijn haal. Zowel positief ("goh wat een leuk ding") als negatief ("wat een klein rotding, daar kun je toch niks op lezen?"). Hate it or love it. Ik vind de telefoon zelf er wel goed uitzien en je kunt er zeker mee voor de dag komen zodra je je 'Pro'-functionaliteit (toetsenbord) uitschuift. Dan lijkt het nog wat. De telefoon voelt (na één jaar) wel stevig aan en heb niet het idee dat hij aan kwaliteit heeft ingeleverd over de tijd. Ik heb zelf nog geen ernstige beschadigingen ontdekt, op het loslaten van zelf toegepast beschermfolie na. Dit beschermfolie is overigens wel een aanrader, ik had binnen één week al rare krassen op het scherm. Het scherm is overigens relatief klein, het bestrijkt slechts 320x240 pixels. Het is bij de standaard ROMS niet multitouch. Het scherm reageert overigens wel goed en nauwkeurig op invoer. Dat een non-widescreen formaat wat bij sommige applicaties niet helemaal jofel uitpakt is jammer, maar niet ernstig. De letters zijn soms klein en je kunt goed merken wanneer ontwikkelaars wel of niet aandacht besteden aan kleine schermen. Ik heb het ook wel eens vergeleken met een HTC Desire HD en S, maar dan is het echt klein. Maar wel genoeg en praktisch alles is wel te lezen, het is alleen wat kleiner. Daarvoor krijg je wel een mooi toetsenbord terug. En een beter geprijsd toestel.

Het absolute pluspunt van dit toestel is het toetsenbord. Echt een must als je veel text of sociale media gebruikt. De toetsen voelen ook goed aan, ze staan iets bol waardoor je er goed grip op kan krijgen en goed door hebt wanneer je een toets indrukt. Ondanks zijn kleine formaat is het toetsenbord ruim opgezet en is het goed te doen om met twee duimen te typen. Het toetsenbord is ook wel een must, want bij typen op het scherm zelf lever je erg veel ruimte in waardoor langere stukken tekst slecht terug zijn te lezen. Als je dan je toetsenbord uitschuift kom je er achter dat je eigenlijk nog netzoveel ruimte overhoudt als een groter toestel met een touchscreentoetsenbord.

Android
Bij aanschaf van de telefoon draaide deze nog 1.6, met de vooraankondiging dat 2.1 gelanceerd zou worden. Dit heeft enige tijd geduurd maar het is er wel gekomen. Dat betekende voor mij dat ik dan eindelijk gebruik zou kunnen maken van WhatsApp, wat een uitvinding! Android biedt naast dit talloze applicaties die voor mij de telefoon helemaal compleet maakt. Na enige tijd ben je daar ook wel op uitgekeken (te veel gadget) maar dan blijf je nog een basispakket gebruiken, waarvan de applicaties van degelijke kwaliteit zijn en ook goed worden onderhouden door de ontwikkelaars. Er zijn dus erg veel functionele applicaties te vinden, naast de talloze niet-nuttige applicaties. Een goede applicatie vind ik bijvoorbeeld Google Navigatie. Deze maakt mooi gebruik van de GPS, die voldoende nauwkeurig is.

Custom ROMS (Stabiliteit)
De standaard launcher van Sony Ericsson werkt met een tegel op elke hoek om een basisbehoefte te starten (bellen, sms'en). Ik vond het van het begin af aan al niet wat en heb deze vervangen met een launcher uit de Market. Omdat ik vond dat de ROM's van Sony Ericsson niet erg stabiel waren, en ik wel van een beetje prutsen houd, heb ik er diverse custom ROMS opgezet. Dit had met name te maken met de batterijduur die ik zeer ondermaats vond. Op GoT loopt een topic waarin veel hierover besproken wordt, erg handig.

Ik heb op dit moment nog niet de ideale rom gevonden (misschien dat ik toch maar eens terug moet gaan naar de default-settings) die zowel stabiel is (geen random reboots) en een goede accuduur heeft. Een goede accuduur heeft de Cyanogen Froyo CM6 ROM, de stabiliteit valt echter weer een beetje tegen. Een zeer stabiele ROM, maar met tegenvallende accuduur is de MiniCM7 Pro V6 Final GingerBread 2.3.5. Verder is er bijvoorbeeld de CyaNoComb v1.4 voorzien van een goede accukwaliteit, alleen de stabiliteit is soms ver te zoeken (gebruikte zelf 1.3).

Waarom neem ik dit hoofdstukje mee in de review? Omdat er een erg grote community is die zich bezig houdt met het uitgeven van ROM's voor dit toetsel, er is blijkbaar veel vraag naar omdat de standaard ROM's niet voldoen. Naar mijn mening is de standaard 2.1 versie die er op hoort te staan prima, maar de accuduur laat soms te wensen over. Daarom ben ik, mede omdat ik het leuk vind om te prutsen, overgegaan op custom ROMS.

Accuduur
Slecht, ik ben er niet tevreden over. Afhankelijk welke ROM je gebruikt (zie hierboven) mag je blij zijn dat je het één dag uithoudt met alleen 2G internet aan (nodig voor WhatsApp enz). Hoogste wat ik gehaald heb is 3 dagen, maar dan staat ook vrijwel alles uitgeschakeld en gebruik je het toestel minimaal. Als je (eenmaal) gewend bent om het toetsel elke dag even aan de lader te leggen, is het geen probleem meer.

Bereik
Hier in de middle of nowhere is prima bereik, je moet alleen geen 3G verwachten en dat ook zeker niet inschakelen (anders gaat hij er constant naar zoeken en ondertussen je accu leegdrainen). Ook de Wi-Fi werkt prima, tot ver buitenshuis.

Opnamekwaliteit camera
De camera bevat 5 megapixel en kan helaas niet in HD-filmen. Toch vind ik de filmkwaliteit ruim voldoende, met autofocus. Ook het geluid is voldoende, je moet alleen niet in een discotheek gaan opnemen. Foto's maken gaat ook prima, de camera is voorzien van flits en presteert ook voldoende (voor TwitPics).

Door een slimme deal (wellicht drukfout) heb ik de telefoon gratis op de kop kunnen tikken bij een abonnement van ca 20 euro per maand over één jaar. Los kostte hij in die tijd circa 270 tot 300 euro. Nu (augustus 2011) kost hij iets tussen de 190 en 230 euro. Prijs is gedaald omdat er ook een opvolger komt (Xperia Pro).

Ik ben tevreden over deze telefoon; heb hem nu een jaar gebruikt en heb mijn abonnement onlangs verlengd met toestelbehoud. Als je overweegt om deze telefoon te kopen, denk er dan aan dat er een opvolger aankomt (Xperia Pro) die wellicht iets beter is op gebied van accuduur en stabiliteit.

Review herschreven op 11 augustus, circa 11 maand na eerste review

Heb jij ook een Sony Ericsson X10 Mini Pro Zwart?

Drie dagen voor android is best lang trouwens ;) Leuke review en een erg leuke telefoon. Volgens mij is de update er over 2 weken toch al?
Q3, dat is dus nog t/m september naar mijn weten :9~ . Heb nog niet echt specifiek naar een exacte datum gezocht, moest het aanhoren van mede x10 (mini) bezitters.
Het is idd best lang voor android, maar het blijft een probleem :)
3 dagen blijft niks vind ik.
Betreft pannen, ik heb de gewone mini, in de browser zijn de plus en min voor zoomen, maar er zit nog een extra button helemaal links waarmee je heel snel over een site kan "pannen" zeg maar.

Ik had ook heel snel een zichtbare kras op het scherm en baalde er enorm van doordat ik het nooit in mijn broekzak met sleutels heb gehad. Toen meteen zo'n Zagg Invisibleshield gekocht, alleen voor het scherm gedeelte, direct via Zagg. Nadat ik deze shield erop had gezet met behulp van het meegeleverde vloeistof, was op een of andere manier het krasje op het scherm niet meer te zien. Alsof het scherm nog krasvrij is XD Bovendien is de shield ook erg kras resistent, maar wel ietsjes stugger oppervlak. Misschien dat deze voor jou ook goed werkt en die krassen wegwerkt.

Ben ook benieuwd naar de 2.* update, hopelijk meteen 2.2!
Je krijgt een update naar 2.1 i.p.v. 2.2 in het 4e kwartaal (eind september) zie ook het SonyEricsson blog hier en hier.
Leuke review!

Ik heb de telefoon nu ook een paar dagen en ben zeer tevreden. Ook over de vormfactor. Ik kom van een touch pro 1 dus een toetsenbord was wel een must. Ik heb niet van die grote handen dus daarom voor een kleine gekozen. Hij is met een duim te besturen. Het scherm is goed genoeg voor mij.

Android is super inderdaad en de batterijduur is om te huilen.

Alle applicaties werken goed (o.a. facebook en youtube), vind zelf alleen de standaard mail client niks, maar daar gebruik ik maildroid voor. Ook opera mini voor browsen.

5meg camera met lampje (gelijk een flashlight!) GPS, google navigatie werkt goed (wel installeren via de market over de al geinstalleerde versie heen) en de interface werkt gewoon snel (voor een 600mh)

Voor €270 (los bij de vodafone winkel Rotterdam) ben ik blij met mijn eerste android (wacht op de desire z)
Mooie kleine telefoon.
Ik heb nu een HTC Touch Diamond (de eerste) die aan vervanging toe is.

Ik wil liever niet veel groter dan de HTC en graag Android. Er blijft dan volgens mij niet veel meer over dan deze SE telefoon(s)

Ik ben alleen bang dat deze weer erg dik aanvoelt in de broekzak. Hoe is de ervaring op dat gebied?
de x10 mini pro is wel dikker door het toetsenbord dan een diamond, Maar ik vind de xperia niet hinderlijk dik in de broekzak.
goeie review mooi ding ga ik meschien ook wel kopen

en wat betreft Ardjet2174 waar kan je dat Zagg Invisibleshield kopen lijkt me erg handig voor mijn bekraste psp en mobiel
Ik gebruik Opera Mini als webbrowser, werkt ook wel aardig op de Mini!
Ik heb hem nu een paar dagen. Erg mooi telefoontje, heb wel Opera geïnstalleerd als browser is toch wat fijner dan de standaard browser. Hoop dat de standaard browser in Android 2.x fijner werkt.

Hoe heb je dat thema veranderd? In de zon is het standaard thema alleen goed te lezen als de helderheid hoog staat. Die Google turn by turn navigatie is trouwens de bom!

[Reactie gewijzigd door robkorv op 12 september 2010 16:05]

Zoeken naar ADW Launcher, die is naar mijn mening beter in te delen (bijvoorbeeld meerdere widget op één screen).

Navigatie is inderdaad maestro! Laatst gebruikt, maar echt zeer accuraat.
Android 2.1 komt voor deze telefoon in Q2010. Ik denk dat ik deze telefoon los ga kopen omdat ik nu een heel relaxt sim only abbo heb. Alleen me SE K800i valt van ellende uit mekaar

Alleen wat ik me dan af vraag is of deze telefoon constant internet verbinding pakt als je (zoals ik hier las) met je GPS zit te spelen of zo iets. Ik wil alleen op internet via een Wlan

anders kost het me wel veel geld ;)

Hopelijk kan iemand nog antwoorden ook al is het toppic beetje oud

[Reactie gewijzigd door VonDyk op 3 november 2010 15:07]

Je kan alle data connecties uitschakelen in het menu of met widgets die op de "desktop" geplaatst kunnen worden.

Als ik alle connecties uit heb staan gaat hij met de net uitgekomen 2.1 update meer dan 2 dagen mee op een volle accu.
op de site van Sony kon ik niet vinden dat deze telefoon over 3G beschikt.

Ik heb je review niet helemaal goed gelezen maar ik kan eruit zien dat je geen verbinding kan maken met 3G omdat je in de middle of no-where woont, is het niet gewoon zo dat die hele telefoon geen 3G kan ontvangen?