€ 279,-
Specificaties Gamingbureaustoel - Bekijk alle specificaties

Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart Review

MarcelRijkTestpanel 12 oktober 2021, laatste update op 4 november 2021, 282 views Testpanel

Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart

De SGS40 zwart is een fijne gaming stoel, voor grote mensen. Dit is absoluut een step-up vanaf mijn vorige bureaustoel (een "gaming" stoel van de Jysk). De SGS40 zit stevig in elkaar en is lekker stil met Sharkoon SW10 75 MM Inline Skates Caster, wat prettig is voor de onderburen!

Pluspunten

• Hoge Kwaliteit, nette afwerking

Minpunten

• Ontbreken van hoofdkussen
  • Stoel is erg groot

Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart

Voor het Tweakers Testfest ben ik als één van de gelukkige gekozen om de Sharkoon SKILLER SGS40 te testen. Hier was ik zeer blij mee gezien mijn eigen gaming stoel aan alle kanten begint te kraken, zoals ik in mijn korte review al schreef; "Dit is absoluut een step-up vanaf mijn vorige bureaustoel (een "gaming" stoel van de Jysk)."
Ik was dus super enthousiast dat ik deze stoel mocht gaan testen.
Ik zit nu ongeveer een week op de stoel en heb al een aantal lange game sessies +-4 uur achter de rug en kan vertellen; ik voel mij als een koning in deze stoel.

Inhoud van de doos

In de doos tref je het volgende aan:
  • Rugleuning
  • Zitting(met gemonteerde armsteunen)
  • Onderstel voor het in hoogte verstellen van de stoel
  • Veer, met omhulsel
  • Onderstel voor de wielen
  • Vijftal wielen
  • Schroeven + extra's
  • Tweetal montage sleuteltjes, voor de kleine en grote schroeven
  • Afdekkers voor de rugleuning + dopjes voor het gaatje voor de schroef
  • Handschoenen voor de montage
Naast de doos van de stoel kregen de testers van het Tweakers Testfest ook 2 accessoires;

Sharkoon Floor Mat (Welke mooi als backdrop heeft kunnen functioneren voor het maken van de foto's voor de review)

Sharkoon SW10 75 MM Inline Skates Caster

Algemene beoordeling

De Sharkoon SKILLER SGS40 is een super comfortabele stoel die redelijk wat afstel mogelijkheden heeft.
Ondanks dat dit een gamingstoel is en hij altijd zo opvallen vind ik dat de zwarte versie welke ik heb ontvangen er netjes uit ziet en een uistraling heeft die niet meteen GAMER roept. Het materiaal waarvan de stoel is gemaakt is duidelijk hoogwaardig en de SGS40 is overal netjes afgewerkt. Geen losse naadjes, geen gepiep, geen gekraak.
Hoe dit op lange termijn zal zijn kan ik niet zeggen, maar so far is de indruk positief.

Montage

Montage van de stoel is zeer eenvoudig, alle schroeven zitten eigenlijk al op hun plek met uitzondering van 2 schroeven om de afdekkers van de rugleuning te monteren.
De bijgevoegde handleiding was duidelijk en alle vermelde onderdelen zaten netjes in de doos.
Omdat alle schroeven al op hun plek zitten is het een kwestie van losdraaien, onderdeel op zijn plek zetten en vastschroeven.
De armleuningen zaten al gemonteerd aan de zitting, dus dat scheelt ook mooi werk.
Met de bijgeleverde montage sleuteltjes heb je de Sharkoon SKILLER SGS40 dus zo in elkaar gezet. (zonder vieze handen met dank aan de handschoentjes :+ )

Terugkijkend op mijn foto's kan ik een hele build-log in elkaar zetten, maar de handleiding is duidelijk zat ;)

Bouwkwaliteit en afwerking

De Sharkoon SKILLER SGS40 zit stevig in elkaar, het is een super robuuste stoel.
Hij is groot en zwaar. Het pakket waarin deze stoel geleverd werd is 30 kg.
Afwerking van de stoel is super netjes alle stiksels zitten goed vast en de geborduurde logo's zien er strak uit.
Zelfs de onderkant van de stoel is helemaal netjes afgewerkt, alles ziet er gelikt uit.
De enige plastic onderdelen zijn de hendels op de stoel te verstellen en de armleuningen van de stoel.
De armleuningen voelen hierbij het minst stevig aan, om de verstelhendels maak ik mij geen zorgen.

Zitcomfort/zitgemak

Algemeen + gemissen
Zoals ik aangaf in de "Korte toelichting", de Sharkoon SKILLER SGS40 is groot, zeer groot.
Ik ben zelf 1,88m en 105kg, een redelijk flinke kerel dus, daarom zit ik prima op deze stoel.
De Sharkoon SKILLER SGS40 is zo breed, hij past niet door de deur, montage van de stoel zou ik dus in de bestemmingskamer doen.
Zelf ben ik een redelijk "laid back" gamer om het zo te zeggen, mijn rugleuning zet ik altijd vrijwel helemaal recht. Vervolgens zet ik dan de zitting van de stoel los, zodat de hele zitting en leuning naar achter kantelen, ik zit dan op deze stoel met bungelende voetjes. Dat komt door een hoogte van minimaal 51,5 cm van de zitting. Persoonlijk vind ik het geen probleem, maar als mensen dezelfde houding als ik aannemen en dat vervelend vinden weet je dat in ieder geval.
Daarbij wil ik meteen zeggen dat ik het een groot gemis vind dat er geen kussentje als hoofdsteun wordt geleverd.
Ik "lig" haast in mijn stoel en zou het dan prettig vinden als ik een kussentje in mijn nek/achter mijn hoofd heb, zodat ik wel recht vooruit kan kijken.
Verstelbaarheid en afmetingen
Voor dit stukje refereer ik even naar de bijgevoegde foto, deze is van de website van Sharkoon zelf.

Zoals je kunt zien is er aardig wat te verstellen aan de stoel, de rugleuning is te kantelen, de zitting "tilt" is in te stellen en eventueel vast te zetten, de armleuning kunnen versteld worden en de zitting kan in hoogte verstelt worden.
Weer ga ik het noemen; de SGS40 is gigantisch, en met een hoogte van minimaal 51,5 cm en een zitting van 53 cm diep is de stoel niet voor iedereen weg gelegd.
De stoel is wat mij betreft op alle manieren die ik wens in en af te stellen.

Wat ook leuk is om te melden is het lock mechanisme op de (standaard) wielen van de SGS40.
Hier zal ik zelf geen gebruik van maken, omdat de standaard wielen meer lawaai maken voor de onderburen dan de voor deze review bijgeleverde Sharkoon SW10 75 MM Inline Skates Caster.
Ik kan mij voorstellen dat voor de Racing Simulator fan onder ons het lock mechanisme een leuke bijkomst is, wel kan ik mij moeilijk bedenken hoe je de lock er gemakkelijk op en af krijgt wanneer je gaat racen. (Terwijl je dus al in de stoel zit)

Referentie afbeelding voor lock mechanisme op de wielen.
Materiaal
Er kan niet gesproken worden over zitcomfort/gemak zonder het ook nog even over materiaal te hebben.
Het materiaal waarvan de zitting en de rugleuning is gemaakt heet "PU Leather", dit voelt prettig aan. Door de hele stoel heen zitten gaatjes voor de ventilatie, zo blijf je niet plakken na een lange zit.
Het harde schuim in de zitting voelt erg prettig, ook al ben ik wat zwaarder, de stoel bied voldoende ondersteuning.
Verder is de hele constructie van Sharkoon SKILLER SGS 40 de van metaal en zover ik van de onderkant kan oordelen zit dit allemaal stevig in elkaar.

Zie ventilatiegaatjes in de stoel

Ik vind het moeilijk om over de prijs/kwaliteit verhouding te praten, omdat ik zelf de pijn van aanschaf natuurlijk niet heb gevoeld.
Een goede bureaustoel is belangrijk, zeker als je er veel tijd in spendeert. Mijn ervaring leert dat je met goedkopere stoelen niet altijd goed uit komt. Zoals mijn vorige stoel, piept en kraakt aan alle kanten, de zitting is helemaal verzakt en hij begint gewoon enorm lelijk te worden.
Dit was dan ook maar een stoel van €150,-.
Ik zou dan ook de Sharkoon SKILLER SGS40 op alle fronten boven mijn oude stoel kiezen, is dat een verdubbeling in het geld waard?
Ja, wat mij betreft wel.
Of de SKILLER SGS40 de absolute "Bang for your Buck" is moet nog blijken op langer termijn.

Ik ben al met al lovend over de Sharkoon SKILLER SGS40.
Hij is stevig, comfortabel en ik vind hem kwa looks gewoon heel tof met zwart leer en witte accenten.
Het ontbreken van een hoofkussen is voor mij wel een echt gemis, maar ik denk dat er zat mensen zijn die deze helemaal niet zullen missen.
Deze stoel is absoluut het overwegen waard! (als je groot genoeg bent :+ )

Bronnen en artikelen waar ik in heb gekeken

Heb jij ook een Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart?