Yamaha MusicCast R-N402D (Zwart)

Niet beschikbaar
Specificaties 2.0-kanaals met 100W versterker - Bekijk alle specificaties

Yamaha MusicCast R-N402D (Zwart) Review

migggel 12 oktober 2021, laatste update op 9 augustus 2022, 671 views Product gekocht

Yamaha MusicCast R-N402D (Zwart)

Fijne receiver met veel aansluit en afspeel mogelijkheden

Pluspunten

• Muziekkwaliteit
  • Bedieningsgemak
  • Aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Kleine display
  • beetje groot apparaat
  • Niet meer compatibel met de nieuwste MusicCast producten

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik zocht een receiver om digitale of steaming media af te kunnen spelen nadat ziggo gestopt was met radio via de kabel aanbieden. Natuurlijk had ik een los "tussenkastje" kunnen kopen en op mijn oude set kunnen aansluiten maar dan heb je diversen apparaten en niet iedereen thuis kan daar even goed mee overweg. De Yamaha bevat alles wat ik zocht. DAB, internetradio, Spotify streaming, Airplay.

De set was vrij snel via de MusicCast app op zowel Ipad als Android aangesloten. Ik heb dat via een bekabelde internet aansluiting gedaan. Die app werkt erg prettig en je hebt binnen no time de app naar je wens ingedeeld (door services die je niet gebruikt weg te halen bijvoorbeeld uit je hoofdscherm) en je favorieten aangemaakt. Vervolgens kun je via de app je set aan of uit zetten en kiezen waarvandaan je wilt afspelen (internet, DAB, Spotify).

De bijgeleverde DAB antenne geeft bij mij thuis een prima ontvangst, geen haperingen oid dus DAB radio klinkt perfect. Wij gebruiken echter de DAB radio maar weinig want de internetradio werkt prettiger.

Spotify kun je via de MusicCast app starten (je moet dan wel de spotify app geinstalleed hebben) en daarna kun je in Spotify streamen naar de Yamaha, volume aanpassen etc.

Airplay werkt ook perfect, je kiest in bijv Youtube of tijdens andere playback om de uitvoer via de Yamaha te laten verlopen en voila. Via MusicCast app kun je ook prima muziek wat op je (android) telefoon staat streamen naar de Yamaha.

Ik heb bluetooth niet uitgetest. Via een optische kabel heb ik mijn TV aangesloten. Dat werkt ansich prima maar het volume van de Yamaha moet dan wel erg hard gezet worden om goed geluid te krijgen. Zal wel met een optisch uitgangsvermogen van mijn TV te maken hebben oid.

Mijn set is aangesloten op 2 Wharfdale diamond 220 speakers via 1.5mm speaker kabels. Klinkt erg goed zo samen. Ik wil nog een keer een Yamaha MusicCast 20 aanschaffen voor het multiroom principe. Dat werkt erg makkelijk weet ik al. Momenteel alleen een "huiskamer" opzet dus.

Enige minpuntje vind ik dat de display van de set wat klein is als je op 5 meter afstand wilt zien welke zender je op hebt staan bijvoorbeeld. Zolang je met de MusicCast app bediend is dat natuurlijk geen probleem. De afstandsbediening kan natuurlijk ook alleen is dat iets minder vanzelfsprekend.

Al met al een uitstekende set voor een redelijke prijs

Edit (Aug 2022): Deze receiver is van voor 2018, schijnbaar heeft Yamaha sindsdien de MusicCast versie aangepast. Hierdoor is het bijvoorbeeld niet mogelijk de Yamaha Sub 100 subwoofer aan te sluiten via het MusicCast netwerk principe. Je krijgt em nooit gekoppeld aan deze receiver. Multi room via bijvoorbeeld de MusicCast 20 moet nog steeds mogelijk zijn.

Heb jij ook een Yamaha MusicCast R-N402D (Zwart)?