Aten Camlive Pro (Dual HDMI naar USB-C UVC video-opname)

€ 278,05
Specificaties Video capture - Bekijk alle specificaties

Aten Camlive Pro (Dual HDMI naar USB-C UVC video-opname) Review

WebHawkTestpanel 19 oktober 2021, laatste update op 19 oktober 2021, 1.161 views Testpanel

Aten Camlive Pro (Dual HDMI naar USB-C UVC video-opname)

De Camlive pro is een klein apparaatje dat een mooie stap omhoog lijkt voor streamers die alles vanuit hun streaming software bedienen. De bediening via de smartphone zorgt dat je erg creatief om kan gaan met composities en scenes.

Pluspunten

• Compact apparaat
  • Eenvoudige interface

Minpunten

• Doet geen 'harde cuts'
  • App verbreekt verbinding bij schakelen

Omdat ik zelf al jaren later als ik groot ben een superbekende streamer ga worden, keek ik vol verwachting uit naar de Camlive Pro. Ik heb deze getest door de ogen van een gamer die zijn capriolen graag de wereld in zou willen sturen. Dat heb ik gedaan door een paar avonden de streamer uit te hangen. Of nouja, te doen alsof, want met mijn geouwehoer is het maar beter dat het allemaal niet is uitgezonden.
Wat is het?
De Camlive Pro biedt een makkelijke manier om tussen videobronnen te schakelen en ze te combineren in composities (zoals het bekende picture in picture-beeld waarbij je de streamer in de hoek van het spel ziet). Je kunt in de app heel makkelijk zelf nieuwe scenes maken waardoor je als er iets spannends gebeurt, of als je in een rustig moment tot je kijkers wilt richten, jezelf groter in beeld kan zetten. Als je een beetje creatief bent kun je door handig te croppen ook tussen landscape en portrait schakelen in je eigen videobeeld, mits je ook je camerastandpunt een beetje handig hebt afgesteld.
Picture-in-picture in actie tijdens mijn wekelijkse stream over verkeersveiligheid:
Het kastje
De mixer is erg compact, wat het makkelijk maakt om hem mee te nemen en hem waar dan ook aan je laptop te hangen. Het kastje is stevig en ziet eruit alsof het tegen een stootje kan. De Camlive is geheel van metaal, met uitzondering van de voorkant waar overigens ook de uitschuifbare smartphone-houder inzit. Dit alles maakt dat ik hem vol vertrouwen in mijn rugzak mee durf te nemen naar een externe locatie.
De app
Een verschil met een professionele videomixer is dat je - los van een enkele schakelknop - geen bedieningspaneel hebt om mee te schakelen. Dit gebeurt via de Android- of iPhone-app. Die werkt gelukkig werkt erg fijn, de knoppen zijn intuïtief en de instellingen zijn vrij duidelijk. Het schakelen gaat vlot en je kunt verschillende snelheden instellen om fade-ins en fade-outs mee te maken, én ervoor kiezen om automatisch te schakelen op basis van de bron waar het meeste geluid vandaan komt. Ik heb zelf een natuurlijke aversie tegen bluetooth omdat ik vaak hakkelende muizen en koptelefoons heb gehad, maar hier werkt het snappy en vlot.
De hoofdinterface van de app

Het gebruik van een touchscreen is aan de ene kant fijn om in scenes te schalen en te croppen, maar op mijn toch vrij forse telefoon was het soms toch nog wat kriegelig. Daarnaast verbrak de verbinding tussen de app en de mixer bijna iedere keer dat ik op mijn telefoon even van app wisselde. Dat is vervelend omdat hij daarna opnieuw verbinding moest maken wat niet alleen niet automatisch gaat (je moet iedere keer opnieuw op een connect-knop drukken), maar ook nog eens zorgt voor een korte onderbreking in de het beeld dat uit de mixer komt. Dit heb ik uiteindelijk opgelost door de app op mijn oude smartphone te installeren.
Schakelen
Het schakelen tussen inputs gaat snel en soepel en zonder haperingen in het beeld. Wel belangrijk nadeel: Tussen inputs schakelen terwijl die fullscreen in beeld staan lukt prima met de 'cut' functie, maar als je een compositie met waarin beide inputs tegelijk zichtbaar zijn dan gaat schakelen altijd met een snelle fade, terwijl ik juist daar graag een directe overgang had gezien.
Chroma Key
Er zit een Chroma-key functie in de app. Die had ik graag uitgebreid willen testen, maar helaas is het groene scherm dat ik online heb besteld uiteindelijk nooit aangekomen. Ik heb het getest met wat groene post-it's en die werden netjes en scherp weggefilterd. De app belooft dat het 'zonder green screen en/of professionele belichting' zou moeten werken. Het is me met veel priegelwerk bijna gelukt de witte wand achter mij weg te werken, maar net als die helemaal verdween verdween ook het puntje van mijn neus mee.
Kantnoot: Als mijn bestelde greenscreen alsnog binnenkomt, dan zal ik mijn ervaringen daarmee aan deze review toevoegen.
Afwerking
Ik krijg het idee dat de ontwikkeling van het product wat vluchtig is geweest. De afwerking is vaak net niet helemaal goed, en dat zie je eigenlijk op heel veel punten terug. In de app bijvoorbeeld, waar je het scherm bij het verbinden een paar keer hakkelend tussen portrait en landscape ziet wisselen en de interface niet altijd goed ingeladen wordt.
De overgangen die alleen maar met fade kunnen en de beloofde functie om achtergronden weg te filteren doen het ook niet naar zoals verwacht. Tot slot kwam ik in de (android-)app een typefout tegen.
Ik zeg het maar eerlijk, ik vind hem op dit moment net toe net aan z'n prijs niet waard. Op het moment van schrijven leg je er iets meer dan 400 euro voor neer, en daarvoor vind ik dat ik net niet genoeg functionaliteit krijg. De matige afwerking hakt er ook in. Ik denk wel dat veel van deze dingen met software-updates (voor zowel de app als het apparaat zelf) kunnen worden opgelost. Als producent Aten daar nog even wat extra liefde in stopt dan kan dat denk ik veel mensen over de streep trekken.
Ik heb gemengde gevoelens over de Camlive Pro. Ik vrees dat deze mixer in zijn huidige vorm maar voor een hele kleine groep streamers echt de ideale oplossing biedt, namelijk voor startende streamers die vanaf een console willen streamen maar nog geen videocapture device hebben en/of niet alles vanaf de computer willen bedienen. Toch blijft hij op mijn bureau staan, omdat het voor tijdens online meetings dan wel een betere presentatie neerzet dan met de ingebouwde webcam van mijn laptop, en hij zijn werk als capturedevice ook erg goed doet.

Tot zover deze aflevering van WebHawk Plays, vergeet niet te abonneren en ring die bel!

Heb jij ook een Aten Camlive Pro (Dual HDMI naar USB-C UVC video-opname)?

Curious about your opinion as to its usability with drones?
If you have a drone with a receiver that supports HDMI output it would be compatible. However, the device is compact and portable because of it's small footprint, but it does need an electrical outlet to operate. This basically limits your options to locations where electricity is available.

[Reactie gewijzigd door WebHawk op 21 oktober 2021 14:52]

Would a powerbank suffice?
Yes, a power bank will suffice for the UC3021
Yes, a power bank will suffice for the UC3021
Thank you.
@witstert For streaming in outdoor environments, have a look our UC3021 This model can be powered with an external battery pack and allows live streaming with the help of your smart phone.
Looks interesting. Thank you.