Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart

€ 268,95
Specificaties 24,5" • 1920x1080 (Full HD) • 240Hz • IPS • 0,4ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart Review

xONetTestpanel 10 oktober 2021, laatste update op 10 oktober 2021, 205 views Testpanel

Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart

Fijne monitor met een goede feature set die nergens slecht op scoort en met een enkele eigenaardigheid of tekortkoming.

Pluspunten

• refresh rate 240 Hz
  • 90 graden roteerbaar (portretstand!)
  • freesync

Minpunten

• te klein om serieus mee te gamen
  • scherm wiebelt op voet
  • toegevoegde waarde HDR 400 beperkt

INTRO

Deze monitor heeft een vast plekje op mijn bureau gekregen naast mijn LG 34UC88-B (ultrawide) en Iiyama ProLite X2483HSU. Ja, ik hou van een overmaat aan screen real estate, maar het is ook gewoon een hele goede monitor voor veel alledaagse taken en wat gamen. Hij heeft daarmee een stokoude Dell verdrongen, snif. Ik mocht de monitor reviewen voor het Tweakers testpanel.

De monitor wordt door Iiyama speciaal voor gamen in de markt gezet en ik snap die gedachte wel met z'n 240 Hz maximale verversingsfrequentie en HDR 400 (1.1). Ik ben geen gamer, ik speel alleen Forza Horizon 4 en ja, daar is deze monitor heel fijn voor, maar eerlijk gezegd wel een tikje klein. Of komt dat verwend over? Ik vind het een perfecte kantoormonitor en ik zal hieronder uitleggen waarom.

Ik heb overigens geen afbeeldingen bijgevoegd omdat ze niets aan het verhaal toevoegen. Laten we beginnen...

SPECS

Advanced contrast 80M:1
Reactietijd (MPRT) 0.4ms
Kleurondersteuning 16.7mln 8bit
SIGNAALINGANGEN & CONNECTIVITEIT
Video ingang HDMI x1 (v.2.0 max. 1920 x1080 @240Hz)
DisplayPort x1 (v.1.4 max. 1920 x 1080 @240Hz)
USB HUB x2 (v.3.0 DC5V, 900mA)
HDCP ja
Hoofdtelefoon ja
KENMERKEN
FreeSync ondersteuning HDMI: 1920 x 1080 @40-165Hz, DP: 1920 x 1080 @40-165Hz
HDR HDR400

UNBOXING

Weinig verrassingen hier: 24,5" scherm, voet, voedingskabel, displayport- & hdmi-kabel, usb-kabel, compleet dus. O ja, en iets wat doorgaat voor een handleiding: een gigantische lap papier in 128 talen. Heren fabrikanten (& dames), wilt u zich beperken tot het verstrekken van een simpele URL naar de site waar ik de reguliere handleiding kan inzien/ophalen?

Na het bevestigen van de voet en het aansluiten op de GeForce GTX 1050 TI (nee, ik ben geen echte gamer, zoals gezegd) meteen aan de slag.

EERSTE ERVARINGEN

Ik begin bij monitoren altijd eerst even met een check van de kleurinstellingen. Iiyama's staan kennelijk standaard net iets te rood afgesteld, maar na correctie is de kleurafstelling prima. Je kunt overigens een krankzinnig aantal zaken in het OSD-menu instellen. De helft zegt me vrijwel niets en je zult het online moeten opzoeken, want de bijgeleverde 'handleiding' helpt niet. Ja van de regen in de drup.

De Iiyama is in hoogte te verschuiven (6,3 - 19 cm boven de voet), hij is enkele graden kantelbaar (max 8,5) en... hij is 90 graden rechtsom te draaien. Een aangename verrassing voor wie veel met tekst werkt graag in de portretstand. Een nadeel is wel dat er geen rotatiesensor in zit en dat Windows (11) dus niet detecteert dat je scherm is geroteerd. Dat moet je dus nog instellen. Dat is niet lastig, maar wel vervelend als je dit regelmatig wisselt. Tweede nadeel van de portretstand: Het is niet mogelijk het scherm om z'n Y-as te roteren, oftewel: Je kunt in de portretstand de onder- of bovenkant niet naar je toe kantelen zoals dat wel kan in de landschapsstand.

Het scherm heeft fijne, smalle bezels (6 mm), veel smallere dan de eerder genoemde Iiyama ProLite en is mat afgewerkt. Het ontwerp is vertrouwd (voor Iiyama), al heeft de voet een facelift ondergaan en is het nu een slanke driepoot. Oogt wel chic, maar je mag hopen dat je een stabiel bureau hebt, want de monitor wiebelt als de tafel enigszins schudt. Ik typ heel veel en op een mechanisch-ergonomisch toetsenbord en dat is noch geluidloos, noch trillingsvrij. Ik ben er nog niet zeeziek van geworden.

HET BEELD

Goed beeld, standaard dus iets te rood en met te veel contrast. Ook mag het beeld iets zachter. Dat alles is goed in te stellen. Het scherm is mat, maar spiegelt mij nog iets te veel. Helderheid en contrast zijn ruimschoots voldoende.

Gamen, zoals gezegd, doe ik weinig op de PC. Forza Horizon 4 (dat HDR ondersteunt) is wel een feestje, overigens. Alleen mis ik gewoon genoeg vierkante centimeters om in het spel op te gaan. Ernaast staat een gekromde 34" LG die dat wel biedt, maar weer geen HDR. Gadver, keuzestress. Leuk detail: Deze monitor ondersteunt AMD Freesync en nou heb ik een GeForce-kaart, maar... die kan ook met Freesync overweg (net als alle NVidia-kaarten in de 10- en 20- reeks, meen ik).

Wat ik wel veel doe, is teksten vertalen, schrijven en corrigeren en daar heb je inderdaad geen 240 Hz voor nodig of HDR, maar man wat werkt dat fijn, met name in de portretstand. Hetzelfde geldt voor fotobewerking en helemaal voor film kijken via Netflix (HDR, maar dus alleen in full HD), of VLC.
HDR
Dit verdient een apart kopje. Deze monitor ondersteunt HDR, maar wel alleen HDR 400 en dat is eigenlijk zo goed als geen HDR omdat de piekhelderheid (die 400) te laag is. Ja, het is een fijne toevoeging, maar vooral een marketing gimmick.

Er gebeurt ook iets vreemds bij HDR in combinatie met f.lux: Er verschijnt een roze waas wanneer het donkerder wordt. De enige oplossing -op dit moment- is f.lux vertellen om het scherm te negeren.

EXTRA FEATURES

• Er zitten 2 USB3-poorten op, die elk 900 mah leveren, niet al te veel dus. Ze zijn vrij slecht bereikbaar aan de onderkant van het scherm.
  • Ingebouwde speakers.Gelieve deze te negeren, m'n telefoon doet het nog beter.

CONCLUSIE

Zou ik dit scherm kopen? Het antwoord is: ja, als ik geld te veel had. Het scherm biedt uitzicht op graziger weiden, maar weet me vooral lekker te maken voor nog betere schermen met een hogere piekhelderheid, meer pixels en eventueel betere speakers. Voor het productiviteitswerk dat ik met name doe, is dit een hele fijne monitor, ja zelfs enigszins overkill, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

Zijn er redenen om deze monitor niet te kopen? Ja, als je serieus gamet en mogelijk vanwege de prijs (€ 275,- op het moment van schrijven). Hij heeft veel features en doet het meeste goed (genoeg) en is in die zin wel een aanrader.

Heb jij ook een Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart?

Beetje rare conclusie om op basis van 1 race game een 240hz monitor een kantoor beeldscherm te noemen. Natuurlijk wil je voor race games een zo groot mogelijk scherm hebben, niet voor niks dat alle simulator race games het beste met een triple screen set up gespeeld worden.
Dat kan, maar dat is ook niet mijn eerste use case. Het heeft dus ook niet zozeer te maken met de refresh rate, maar met zaken als HDR (of het ontbreken ervan), de beperkte omvang van het scherm (en het beperkte aantal pixels). En, zoals ik ook aangeef: Ik ben geen hardcore gamer. Ik gebruik liever één of twee grote schermen, dan drie kleine, al is het maar vanwege de bezels.
KENMERKEN
FreeSync ondersteuning HDMI: 1920 x 1080 @40-165Hz, DP: 1920 x 1080 @40-165Hz

DP lijkt mij tot 240Hz...