Samsung QE65Q60T Zwart

Samsung QE65Q60T Zwart Review

fxs81 10 oktober 2021, laatste update op 8 april 2022, 438 views Product gekocht

Samsung QE65Q60T Zwart

Een waardige vervanger voor mijn 5 jaar oude UE55H6400AW, deze Q-Led instapper geeft een prachtig beeld en maakt de verwachting die wij hadden meer dan waard. Een 65" tv met deze beeldkwaliteit voor 749,- had ik echt niet verwacht. Er zijn echter ook wat min punten.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Kleuren
  • Ambient mode
  • Smart Interface

Minpunten

• Reclame in Smart Interface
  • mogelijkheden Ambient mode
  • One Remote

Wat een verschil met mijn oude TV, op zich ook niet zo raar, de oude had introductiejaar 2014 en deze komt uit 2020. Er is best veel gebeurd natuurlijk op dit gebied de afgelopen 6 jaar.
Uitpakken was een eitje, de 2 nylon banden die om de doos zitten knip je los, de bovenkant van de doos maak je open om de voetjes, afstandsbediening en accessoires eruit te pakken en dan til je de doos er zo af. De tv staat dan (stabiel) in de onderkant van de doos die netjes op de grond blijft staan. Mooi systeem en er was precies genoeg ruimte om de VESA beugel zo tegen de achterkant van de TV te monteren zonder dat je deze dus eerst weer ergens op moet leggen met kans op beschadigingen. De muurbeugel hing ondanks het grotere scherm precies hoog genoeg aangezien de tuner en ziggo XL box er precies onder staan. HDMI, power, chromecast en audiokabel er al ingestoken en eigenlijk hing de TV binnen 30 minuten alweer aan de wand. De TV aangezet en het instellen kon beginnen. Dit gaat erg makkelijk via de smartthings app van Samsung, in een paar minuten ben je klaar om te kijken. De instellingen recht uit de doos vond ik te fel en te kunstmatig dus direct na het eerste instellen de beeldinstellingen aangepakt, ik had van te voren al wel online gekeken wat de beste setting waren voor ons (tv kijken en films/series streamen via diverse aanbieders) en eerst maar de aanbevelingen van Samsung zelf gebruikt, die heb ik hier en daar zelf nog een beetje bij gesteld om zo tot een voor ons optimaal beeld te komen. Dat blijft natuurlijk een beetje persoonlijk dus mocht je deze TV zelf aanschaffen kan ik je aanraden daar gewoon mee te spelen.
Wij hebben niet de Nextbox 4K van Ziggo maar de gewone Mediabox XL en ik kan wel zeggen dat de TV daar prima mee uit de voeten kan, we hebben een duidelijk beter beeld dan bij de vorige TV. Ik heb via het smart gedeelte van de TV wel even Netflix op 4K gekeken en dat ziet er van 2 a 3 meter afstand wel beter uit dan de Full-HD maar we zitten 5 meter van de TV af op de bank en dan is het effect verwaarloosbaar. Wat me wel meteen op viel was dat er reclame in het menu zat, als je er niet op drukt is het gewoon 1 van de tegels maar uitzetten is er helaas niet bij. De oude samsung had dat trouwens sinds de laatste update ook. Verder werkt het Tizen menu gewoon vlotjes en ik heb geen haperingen ondervonden. Ik vind het overzichtelijk en je kan zelf de volgorde van de tegels bepalen of tegels verwijderen als er apps tussen zitten die je niet gebruikt, niet alle apps zijn echt te verwijderen maar ze gaan dan wel uit de balk. Wellicht een stukje gewenning maar ik vind het jammer dat alleen de OneRemote is mee geleverd en niet ook de volwaardige afstandsbediening met numeriek toetsenbord. Bij de oude TV zaten namelijk nog beide. Is geen ramp, we gebruiken een all in one die prima werkt maar toch was het mooi geweest. De kleuren en contrast zijn echt prima, ook over de zwart waarde heb ik eigenlijk niets te klagen, helemaal niet voor de prijs van 749 euro die de TV me heeft gekost. Echt een prachtig beeld. (let niet op de kabels, die moesten nog netjes bij elkaar gedaan worden)

Geluid loopt via de tuner, we gebruiken die van de TV niet dus daar heb ik verder niets over te zeggen. Streamen doen we eigenlijk altijd via de chromecast dus van de reclame zal ik verder geen last hebben, hooguit als ik nog eens in de settings ga rommelen. Er zit een knop op de OneRemote voor de Ambient mode en dat is best een leuke feature.

De TV word een soort van schilderij en gebruikt dan maar ongeveer 40% van de normale stroom.

Tijdens het zoeken naar een vervanger voor de oude TV veel reviews gelezen en daarna bij het uitgezochte model de opties gaan bestuderen. De Ambient mode leek me een leuke toevoeging en als je de diverse filmpjes en foto's her en der online ziet krijg je zin om daar eens flink mee te gaan spelen. Helaas viel het me wel een beetje tegen, de mooiste en leukste opties (klok, bewegende dingen en meer geinige snufjes) zijn blijkbaar voorbehouden aan de duurdere modellen QLed's en zijn zelfs locatie afhankelijk. Samsung support kon me geen duidelijk antwoord geven of bv het topmodel van de QLED deze opties in NL wel allemaal heeft, food for thought als deze feature een must is voor je. Wellicht is "The Frame TV" dan een betere optie.
Al met al toch leuk als het erop zit en er zijn wel diverse opties met eigen foto's en een dag of maand kalender. Ook een foto maken via de smartthings app zodat je eigen muur (inclusief structuur) als achtergrond word gebruikt werkt prima, je kan daarna kleuren, contrast en saturatie aanpassen zodat het goed in de buurt komt.
Ik ga nog een beetje spelen met de ingebouwde apps om te kijken of 4K toch meerwaarde heeft voor ons en zal dan overstappen op een 4K chromecast maar zoals ik er nu tegenaan kijk laat ik het even voor wat het is. Tot zover mijn review, dank voor het kijken ;)

Aanvulling: Ik kwam er net achter dat ik via de Netflix app ipv de chromecast ook de TV zelf kan kiezen als ik op het cast icoontje klik, dan opent de app op de tv en heb je de bediening gewoon via je mobiel net als met de chromecast het geval is. Ideaal, nu dus altijd 4K (mits beschikbaar) en toch het gemak van de bediening via je mobiel wat wij erg prettig vinden. Top!

Update 08-04-2022 vandaag kreeg ik een update van samsung omtrend de privacy instellingen. Meteen maar even gaan zitten om overal nee op te zeggen, dit heeft dik een half uur in beslag genomen, waar je met 1 knop overal akkoord mee kunt gaan zal je als je dat niet wil alles handmatig op nee moeten zetten. SCHANDALIG!!! Zoals je op de foto aan het kleine witte stipje (da's de scrollbalk) kunt zien zijn het er nogal wat. Heb je ze dan allemaal gedaan dan moet je eerst terug naar het menu en een andere optie kiezen om de google ads uit te zetten, dat gaat niet via hetzelfde scherm. Samsung kiest er dus bewust voor het de consument zo moeilijk mogelijk te maken en op deze manier dus vele euro's binnen te harken om over gegevens nog maar te zwijgen.

Ik ben benieuwd of alles na een nieuwe update weer aan staat, ik ben bang van wel.
Wat de TV zelf betreft ben ik nog steeds spinnend tevreden, prachtig beeld en een snelle interface op het smart gedeelte. Wilde jullie dit echter niet onthouden. Goed weekend allemaal.

Heb jij ook een Samsung QE65Q60T Zwart?

Tot m'n verbazing geen reacties op je review. Bij deze dank! Leuk om te lezen met veel info voor als je in de markt bent voor een nieuwe plak voor aan de muur :)
O joh, dat geeft niet, je moet maar net dezelfde tv nemen, deze is trouwens beperkt beschikbaar door de nieuwe modellen. Dank voor je reactie, uiteindelijk maak je een review voor anderen en niet jezelf, tof.