Logitech MX Master 3 Grafiet (met Unifying-ontvanger)

€ 97,99
Specificaties Bluetooth muis en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master 3 Grafiet (met Unifying-ontvanger) Review

Sp3ci3s8472 10 oktober 2021, laatste update op 10 oktober 2021, 583 views Product gekocht

Logitech MX Master 3 Grafiet (met Unifying-ontvanger)

Prima muis zolang je niet meer dan 2 machines aansluit. Bij een derde machine werkt het scrollen niet meer na behoren zonder de muis aan en uit te zetten. Indien je de keuze hebt raad ik iedereen aan om voor de MX Master 2S te gaan.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Op pink na ergonomisch
  • Lange batterij duur

Minpunten

• Skippend scrollwiel als er meer dan 2 devices zijn gepaired
  • Rechter pink valt bij grotere handen van de muis af

Nadat mijn MX Master 2S na een aantal jaar na tevreden gebruik kapot is gegaan (volgens mij een defect connectie) ben ik op zoek gegaan naar een vervanger.
Gezien de MX Master 3 uit was leek mij dit een goede keuze nadat ik een aantal reviews heb bekeken. Ik las dat er problemen waren met het scrollen en heb daarom er op gelet dat ik de verpakking van de muis zorgvuldig behandelde met uitpakken zodat het product eventueel terug kon worden gestuurd.

Na een aantal weken met plezier de muis te hebben gebruikt werd het tijd om een derde laptop aan te sluiten ter vervanging van een andere. Pairen ging prima.
Na een tijdje moest ik van device wisselen en schakelde ik over naar machine 2. Helaas kreeg ik gelijk last van scroll problemen. In plaats van dat er 3 regels gescrolled werend scrolde hij 9 of meer regels met als gevolg dat ik de muis niet meer kon gebruiken voor mijn werkzaamheden.
De enige manier om het probleem op te lossen is de muis aan en uit te doen. Helaas, op het moment dat ik van machine wissel dan krijg ik weer het probleem.

Setup is als volgt:
  • Dell XPS 15 Win 10 - Werkt prima (laatste security updates)
  • Dell Latitude 5410 Win 10 - Heeft het scroll probleem (nu de laatste updates van alles)
  • Dell Alienware M15 PopOS - Werkt prima (laatste updates)
De Latitude had ik via de unified receiver aangesloten; om te kijken of dat voor een probleem zorgde heb ik deze ook op de ouderwetse manier gepaired. Helaas, het probleem blijft bestaan.
Eerst volgende stap was de laptop met problemen van de laatste updates voorzien en de firmware van de muis te updaten. De muis had al de laatste firmware updates en de updates van de laptop hadden geen invloed.
De volgende stap was Logitech support. Ze falen enorm, je berichten worden niet goed gelezen waardoor je in de herhaling valt. Daarnaast lijken de antwoorden iets aangepasate kopie paste berichten.
Voor de geïnteresseerden mijn thread daar:

Los van dit probleem is het een fijne muis maar ergonmisch is de MX Master 2S op sommige punten beter en de MX Master 3 weer op andere.
  • MX Master 3 forward en backward knop, en knoppen zijn snappier
  • MX Master 2S scroll wheel is fijner en mijn pink ligt meer op de muis.
Je zal voor jezelf moeten beslissen of de MX Master 3 de meerprijs boven een MX Master 2S waard is en als je meer dan 2 devices gaat pairen dan raad ik iedereen de MX Master 2S aan.

Pas als Logitech zijn firmware update en dit probleem fixed zal de score worden verhoogd naar 4 sterren; de 5 sterren zullen ze niet meer halen deels door de belabberde support en deels door de eerder besproken ergonomie.

Heb jij ook een Logitech MX Master 3 Grafiet (met Unifying-ontvanger)?

Ik denk dat dit te maken heeft met de smooth scrolling functie, die heeft mij eerder ook wel eens problemen gegeven.
Die staat overal uit zover ik weet in ieder geval in PopOS Hetzelfde als mouse acceleratie.
Ik zal het nog even nagaan, bedankt voor de tip.
Rechter pink valt bij grotere handen van de muis af
Je moet ook wel vreselijk kleine handen hebben om met je pink op de muis te kunnen komen.
Ik kan niet eens mijn ringvinger op de muis leggen.
Linker muisknop bedien ik met de wijsvinger en de rechter muisknop bedien ik met de middelvinger.
waardeloos, hier koop je toch geen dure muis voor.