AVM Fritz!Repeater 6000 (Internationale versie)

€ 199,-
Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 6Gbps - Bekijk alle specificaties

AVM Fritz!Repeater 6000 (Internationale versie) Review

nospam_Z 9 oktober 2021, laatste update op 14 september 2022, 4.364 views Product gekocht

AVM Fritz!Repeater 6000 (Internationale versie)

Tijd voor mij om in te stappen op wifi6 (ax), en omdat ik een AVM Fritz mesh heb, is dit een logische koop. Zoals altijd is het twee knopjes drukken en hij maakt onderdeel uit van de Mesh. Snelheid is (op 5m) van 50 naar 68MB/s gegaan. Stabiel als altijd.

Pluspunten

• Past naadloos in Fritz mesh
  • Installatiegemak
  • Snelheid tov wifi5
  • Zeer stabiel

Minpunten

Beheerbaarheid Score: 5
Hier in huis een Mesh, op elke verdieping een kabel naar een accesspoint allemaal AVM/Fritz. Deze 6000 beneden (zwaarste belasting) een 1200AX en de 7530AX op 2 hoog met de router Fritz!box 4060 als Mesh master.
Het aantal devices is inmiddels naar 45(!) gegroeid, dus draadloos betrouwbaarheid en snelheid is wel belangrijk.
Bij de stap naar wifi6 heb ik in eerste instantie ook andere merken bekeken, die vaak aanzielijk goedkopere accesspoints aanbieden. Toch maar voor de 6000 gegaan, voornamelijk vanwege het mesh, een ander merk laat zich uiteraard minder makkelijk/niet integreren.

Installatie is een kwestie van even land en taal kiezen en dan knopje op de repeater, WPS knopje op de router en hij werkt. Magisch. Uiteraard neemt hij dan alle settings over van de standaardinstellingen voor Mesh van de router, zoals gebruikelijk bij de Fritzbox ( als je daarvoor kiest).
Hij hangt weer bekabeld aan het lan, dus ik gebruik alleen de 1Gbe poort, de 2.5Gbe poort heb ik uitgeschakeld, daar is in mijn huis nog geen infrastructuur voor.

Qua snelheid:
Mijn Macbook M1 doet ax theoretisch tx tot 1200mbps.

Blackmagic test (4GB file, Macbook op 5meter van acces point) naar een andere schijf in huis:
op de Fritz Repeater 3000: 50MB/s; (400mbps)
op de Fritz Repeater 6000: 69MB/s (560mbps)

Op 1 m van de repeater meet ik tot 82MB/s (660mbps) op dezelfde 4GB file.
In deze testen zie ik nauwelijks snelheidsverschil tussen lezen en schrijven.

Ik heb geen testgegevens van gebruik als wireless repeater. Die moeten wel bovengemiddeld zijn, want deze repeater heeft een apart 5GHz kanaal om met de andere repeaters of router te communiceren. Hierdoor blijft het datakanaal vrij voor data.

Een mooie overdrachtsnelheid toename, en vrij dichtbij de maximale LAN snelheid van ongeveer 100MB/s.
Dus blij mee, kan hem in elk geval aanbevelen ondanks de prijs, als je al in Fritz ecosysteem zit.

Heb jij ook een AVM Fritz!Repeater 6000 (Internationale versie)?

Beknopte maar nuttige review!

Toch nog even /mierenneukmodus: de bits en Bytes gaan wat door elkaar in de review. Kan autocorrectie of typo zijn hoor! Ethernet werkt op 1000 of 2500 megabit per seconde. Afgekort Mbps of Mb/s. De conversie van byte naar bit gaat met factor 8, dus theoretische max voor gigabit ethernet is 125 MegaByte/s. Ik neem aan dat doorvoer snelheden die genoemd zijn naar de schijf wel in MegaByte per seconde zijn, ofwel MB/s. En WiFi zal dan 1200 Megabit zijn, of 1,2Gigabit. 1200 Gigabit draadloos zou wel super chill zijn :)
Je hebt helemaal gelijk, ik heb de 1200 even aangepast.
Mooi review, ik zit ook in het AVM ecosysteem met een 4040 router, 2400 & 3000 repeater.
Allemaal super stabiel, instellen piece of cake.
Ik ben echter fan van bedraad internet en sluit dus zoveel mogelijk bedraad aan. Alleen de laptop, Androidtelefoons (4x), ipad, harmony hub en wat keukenapparatuur hangt aan de wifi.

Ik vind ruim 200,- echter wel heeeeeel erg veel voor repeater.
Voor mijn wifi clients voegt wifi 6 in ieder geval niets toe.
Ja ben het wel met je eens, als het bekabeld kan, altijd doen.
Wij hebben nu 7 devices die ax ondersteunen, en grotendeels draadloos zijn, dan wordt het de moeite.
Jammer dat die Fritz! Boxen steeds een ontzettend lelijk design hebben. Die toestellen zijn gemaakt om in een gesloten kast ver weg te stoppen en laat dat nu net niet de bedoeling zijn van WiFi.
Heeft het zin om deze aan te schaffen naast de fritzbox 5490, die nog geen wifi 6 ondersteunt, of kan je dan net zo goed de fritz repeater 3000 nemen?
Ik denk het wel, de router hoeft geen wifi6 te ondersteunen, dat doet die repeater6000.
Mijn fritzbox 7385 heeft zelf ook geen Wifi6.
Als je hem bedraad aansluit dan wel anders niet. :) :)
Sinds 2 maanden ben ik ook het tijdperk van de fritzbox 5790 gestapt.

Heb een KPN abonnement en sinds eind vorig jaar eindelijk glasvezel. Dacht er al een tijd aan om mijn abonnement ook naar deze tijd te brengen. Maar heb nog een Compleet pakket met voordelen van een gratis mobiel data nummer die in een mifi zit voor onderweg. En elke aanpassing zou dit veranderen.

Ook wilde ik doordat KPN ook de fritz levert. Maar zeker niet met een abonnement op service voor 7,50 per maand. Snap als leek dat mensen dat wel doen. Maar ik geloof dat ik (net) genoeg kennis heb om het zelf te kunnen beheren. Heb dus de 5790 gekocht. Maar had er achteraf toch nog iets beter over na moeten denken en gelijk de AX moeten nemen voor de wifi6.

Maar goed installeren was echt geen probleem. De uitdaging werd mijn wifi in huis. Ik heb/had de super wifi van KPN waar ik echt wel tevreden over ben, maar die komen niet in het mesh netwerk van de fritz terecht. Dus ik had ook geen direct toegang meer tot de interface.

uiteindelijk ook de repeaters 6000 genomen en gelijk 2. Allebei via bekabeling in huis verbonden. En nu werkt het als een zonnetje. Door die wifi6 heb ik overal dit in huis, behalve de slaapkamer omdat de 5790 daar vlakbij staat. Denk nog wel eens om toch de AX te nemen. Maar 260 ongeveer voor wifi6 in de slaapkamer ging toch te ver. hahahah

Waar ik nog wel mee zit is dat ik me ring videodeurbel 4 nog niet perfect heb. Signaal wifi zegt soms slecht. vaak goed. Ik haal zowel bij de deurbel en in huis met een speedtest met gemak de 400mbps.
En toch (sinds ik weer op kantoor werk) kan ik de persoon die belt niet horen. Hij/zij mij wel maar volgens mij ook niet super.. Als ik het dan ga testen (woon alleen) dan is dat best lastig met je telefoon ring app en dan buiten. Maar dan vind ik het geluid wel goed over komen.

De router staat op nog geen 1,5 tot 2 mtr afstand van de deurbel aan de buiten deur. En als die nog dichterbij moet dan kan ik hem net zo goed buiten op de trap hangen. Hahahah

de RSSI is gemiddeld 69 dus als dat nog kan verbeteren. Maar heb geen flauw idee of dat wel mogelijk is. Maar goed ik raak of topic. De Fritz is echt super. hahaha