Apple iPhone 12 128GB Groen

€ 787,80
Specificaties 6,1" • 2532x1170 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 12 128GB Groen Review

steffersma 9 oktober 2021, laatste update op 17 juli 2022, 366 views Product gekocht

Apple iPhone 12 128GB Groen

Sterk (check de bend-tests op youtube). Het valt me op hoeveel mensen lovend zijn over de batterijtijd; het is ook niet echt slecht, maar bij intensief gebruik/zware apps merk je dat het toch maar 2815 mAh is. Ik was nu zeker voor de 13 gegaan.

Pluspunten

• Lekker licht gewicht in vgl met de 12 pro.
  • Oerdegelijke bouwkwaliteit.
  • Gezichtsherkenning werkt lekker soepel.
  • Zeer lange gegarandeerde updates in vgl met Android.
  • Snelle processor, nooit haperingen.
  • Gezichtsherkenning werkt inmiddels ook met mondkapje!

Minpunten

• Accu niet indrukwekkend.
  • Reageert niet op touchscreen handschoenen!
  • Geen optische zoomlens.
  • Erg duur ten opzichte van VS-prijzen.
  • Sneu beleid mbt lightning connector.
  • Laadkabel komt niet deugdelijk over.
  • I-Cloud backup snel vol en dan moet je betalen voor backup van apps.

Het is niet mijn doel om een complete review van alle aspecten te geven, maar ik wilde wat meer zeggen dan ik kwijt kon in de beknopte beschrijving.

Edit: (Juli 2022): na meer dan 1.5 jaar een paar aanpassingen (in de tekst en in de plus en minpunten).

Na ongeveer 10 maanden gebruik vind ik het gewoon een hele prettige telefoon die heel soepel werkt, voor alledaags gebruik.

Door het lagere gewicht zit hij wat prettiger in een jasje of een broekzak dan de pro (niet-max-versie), die ik even heb geprobeerd en erg zwaar vind voor zijn grootte.

Ik verbaas me over alle positieve opmerkingen over de batterij. Het is zeker acceptabel, maar bij CPU/scherm intensieve apps zoals navigatie en youtube loopt de accu toch wel hard terug. Zeker nu de 13 uit is met een aanzienlijk betere batterijtijd zou ik daar eerder voor gaan. Vooral als je wat jaartjes wil doen met de telefoon, en de batterij na verloop van tijd slechter wordt.

Wat ik nu in de winter ook super jammer vind is dat mijn Northface E-tip handschoenen, die echt heel goed werkten met mijn Android telefoon, totaal niet werken met de Iphone. Best een domper.

Foto's vind ik goed. Edit (juli 2022): voorheen klaagde ik dat de foto's er een beetje klinisch uitzien (apple houdt zich verre van oververzadiging e.d., dus op zich heel integer). Maar tegenwoordig kun je dat zelf achteraf aanpassen, zodat deze klacht eigenlijk grotendeels vervalt. Alleen moet je de instellingen even uitvogelen.

Verder lukt alles eigenlijk altijd (goede autofocus dus). De afwezigheid van een optische zoomlens is wel wat magertjes, zeker ten opzichte van gelijk geprijste Android alternatieven. Voor op vakantie dwingt dit je bijna om nog een aparte camera mee te nemen, als je graag foto's maakt. Nachtmodus werkt goed, maar ik vind wel dat de lucht altijd een eigenaardige bleke tint krijgt. Er zijn bij de nachtmodus altijd wat groenzige stipjes die worden veroorzaakt door felle lichten in het donker, zoals straatverlichting en dergelijke.

Het enige wat ik wel irritant vind is dat de live-view tegenwoordig automatisch aanstaat als er foto's genomen worden. Dit levert zeer grote bestanden op, en heb hier niet altijd behoefte aan. Bovendien, als je de live-view uitschakelt, dan maakt de camera ineens geluid bij afdrukken, als je dit in eerste instantie had uitgezet.

Als je in direct zonlicht de helderheid op maximaal zet dan is het scherm voldoende afleesbaar.

Beklagenswaardig vind ik de dubbele moraal van enerzijds geen lader meegeven "vanwege milieu overwegingen" en tegelijkertijd wel een hele nieuwe technologie (magsafe) te implementeren die verleidt tot het aankopen van allerlei gadgets en de dure magsafe lader.

Wat me verder heeft geërgerd, maar dat is dan voor Apple in het algemeen, is dat soms niet heel duidelijk is dat je voor bepaalde apps meteen betaalt, of automatisch betaalt na een korte trial periode.

Edit (Juli 2022): Ook een bron van ergernis is dat heel veel zaken (inclusief foto's) automatisch op de icloud worden gegooid. Zeker als je ook nog een ipad hebt zit je icloud binnen de kortste keren vol, en worden ook de basale instellingen van de apps niet meer gebackuped (zoals van je whatsapp). En dan mag je gaan betalen voor een grotere i-Cloud opslag ruimte (het goedkoopste abonnement is dan 0.99 Eurocent per maand, momenteel). Bij Android werden gewoon de apps gebackuped, en had je verder niet van dit soort praktijken, waarbij je ineens onverwacht kunt gaan betalen, terwijl je alleen je basale instellingen gebackuped wil hebben.

Verder werkt alles tot nog toe heel soepel en ben ik nooit tegen vervelende bugs aangelopen. Navigatie werkt altijd; ik gebruik hem veel voor dat doel bij het autorijden. Het grotere aantal negatieve punten wekt misschien de indruk dat ik per saldo ontevreden ben over deze telefoon, maar dat is zeker niet het geval. De soepele gebruiks-ervaring zonder bugs en oerdegelijke bouwkwaliteit in een niet al te groot formaat maken dit voor mij een fijne alledaagse telefoon.

Heb jij ook een Apple iPhone 12 128GB Groen?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Om misverstanden te voorkomen, de klacht over onduidelijkheden bij betaalde apps slaat op sommige apps die in de Appstore te vinden zijn, niet op de apps die al op de telefoon staan bij aankoop.