Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart

€ 287,-
Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart Review

SeikbalTestpanel 14 oktober 2021, laatste update op 14 oktober 2021, 1.024 views Testpanel

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart

Eigenlijk nooit naar dit soort schijven gekeken omdat ik erg tevreden was en kon leven met "even moeten wachten tijdens gebruik". Deze wijze van security en snelheid in combinatie met een mooi robuust aanvoelend produkt heeft me enorm blij verrast. Zeker een overweging waard om aan te schaffen.

Pluspunten

• Degelijk design
  • Secure (256-bits AES-XTS-hardwareversleuteling en NIST P-256 elleptisch op curven gebaseerd sleutelbeheer)
  • Snel
  • Goede kabellengte (30 cm)
  • Weer en water bestendig (IP 67)
  • Snelle schijf (volgens laatste standaarden)
  • Schokbestendig
  • Simpele en handige applicatie

Minpunten

• App benodigd voor unlocken (evt. ondersteuning)
  • Prijs aan de hoge kant (misschien qua prijs/kwaliteit het wel waard)

Mobiliteit Score: 5

Introductie

Zoals zo vaak zag ik de website de mogelijkheid om deel te nemen aan het Tweakers Oktober Testfest 2021, en ook deze keer zag ik een aantal produkten die me zeer interessant leken. Gelukkig werd ik deze keer dus ook uitgenodigd om de review te schrijven. Nog niet eerder heb ik een review gedaan, meestal lees ik de anderen als ik zelf een produkt zoek. Deze Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart leek me interessant om te reviewen. Mede ook omdat ik deze disk qua prijs eigenlijk zelf nooit zou overwegen. Als ik een externe harde schijf zoek, kijk ik toch meestal in het lagere segment.

Bedankt Tweakers en SanDisk voor het mogelijk maken van deze review en ik hoop anderen een goed beeld te kunnen geven over de disk en de mogelijkheden.

Bijzonderheden vanaf de website en de verpakking

Voordat ik de disk in ontvangst mocht nemen (en nadat ik had gehoord dat ik deze mocht reviewen) heb ik al even gekeken op de website van de fabrikant. Ook kwam ik op een paar hele mooie simpele video's terecht hoe je de disk kan gebruiken en koppelen. https://youtu.be/z6XUbnJ15PM

Toen ik de disk daadwerkelijk kreeg en ik het doosje bekeek vielen me de volgende punten toch echt wel weer even op:
NVMe en USB 3.2 Gen 2
Supere hoge snelheden door het gebruik van NVMe en USB 3.2 Gen 2.
IP67 Rating
Heeft je apparaat een IP67-gradatie, dan is deze volledig stofdicht en waterdicht tot 1 meter diepte. Dieper dan 1 meter zal je apparaat ook niet meteen stuk zijn, maar dan is de druk van het water zodanig dat deze onderdelen in je apparaat kan beschadigen. Gevolg hiervan is dat water binnen kan dringen op plekken om vervolgens blijvende schade aan te richten.
Multi-User Management
Via de app kun je gemakkelijke de disk zelf koppelen maar ook andere users toevoegen, op afstand maar ook lokaal. Zo kun je dus de disk veilig verzenden en iemand toch toegang geven. Er is ook de mogelijkheid om ze niet Admin rechten te geven maar alleen User.

Lokaal MultiUser: https://youtu.be/lgtbu-0p5ow
Afstand MultiUser: https://youtu.be/rbUcFmVm0vs
Maximale druk weerstand
Op de website wordt het in het Nederlands omschreven als pletbestendigheid. Geweldige omschrijving natuurlijk. Maar deze disk is pletbestendig tot maximaal 450 kilo.
Val hoogte
Er staat dat er bij een valhoogte van 3m geen schade op zal treden. In de kleine lettertjes staat wel dat dit een val op tapijt gelegd over een betonnen vloer is.

Het product zelf

Unboxing
De schijf met toebehoren zit goed verpakt, er is weinig extra ruimte in de verpakking.

De disk zelf ziet er echt stoer en robuust uit met een zichtbare koperkleurige heatsync welke zorg moet dragen voor lagere temperaturen tijdens file transfers.

Bijgeleverde kabels zijn mooi lang genoeg om de disk handig weg te kunnen leggen.

Inhoud van de doos:
  • G-Drive ArmorLock NVMe SSD
  • Handleiding
  • Technical Support, Safety, and Warranty Guide
  • USB A -> USB C kabel
  • USB C -> USB C kabel

Kabellengte -> 30cm

Disk aangesloten en gekoppeld volgens de instructies, ging allemaal heel gemakkelijk. Zonder dat je de app installeert heb je inderdaad geen toegang tot de schijf. Bij het toevoegen van de disk aan de app heb je Bluetooth connectie nodig.

Handleiding is super simpel:
Daadwerkelijke koppelen de stappen:
Naam invoeren: SSD
Bestandssysteemindeling kiezen: Windows NTFS (maar exFAT of HFS+ mag ook)
Locatie bijhouden (gaat via de telefoon / app) - Aan / uit
Drive formatteren
Formatteren duurt ongeveer 30 seconden
Herstelcode kun je bewaren of versturen... (is een PDF bestand)
Er word heel duidelijk aangegeven deze offline ergens op te slaan

De disk is klaar voor gebruik.
[Prestaties
De disk heb ik getest op mijn HP EliteBook 850 G5 en de app op mijn iPhone Xr

Heb een ISO gekopieerd vanaf mijn pc naar de schijf:
Test kopie van een file 5,5 GB -> USB-C -> 19,88 seconden
Test kopie van een file 5,5 GB -> USB-A -> 2 minuut 25 seconden

Dus via de USB-C gaat het echt heerlijk snel. In andere reviews zag ik ook de CrystalDiskMark voorbij komen dus die heb ik ook voor deze disk gedraait. Heb als referentie alleen een WD Elements HDD (500Gb) waar ik, tot ik deze disk kreeg, eigenlijk heel tevreden over was qua performance.

SanDisk Portable via reguliere USB-A

SanDisk Portable via SS10 (USB-C 3.1)

WD Elements HDD
Robuustheid en waterdichtheid
Het voelt een beetje zonde om de disk hier ook op te testen, maar voor de review is het belangrijk. Heb de disk in een bak water gestopt en daarna even laten drogen en weer aangesloten. Disk reageerd alsof er niets is gebeurd. Ook heb ik er flink mee staan schudden (terwijl deze aangesloten was), geen probleem. Het lijkt de disk niet te deren. Mijn volle gewicht (~100 kilogram) op de case, hij geeft geen krimp. Wat dat betreft komt de fabrikant dus zijn beloftes waar.
Warmteproductie
Ik heb geen specifieke apparatuur om de temperatuur van de disk te kunnen meten, maar ik kon de disk ten allen tijde gemakkelijk vastpakken en dan heb je niet het idee dat deze heel warm is geworden. De stekker van een oplader van bijvoorbeeld je laptop wordt warmer.
Mobiliteit en featureset
Hij is wat aan de grote kant, als je kijkt naar andere disk die ook op Tweakers al zijn gereviewed die je zo als sleutelhanger meeneemt of in je broekzak stopt. Aan de andere kant past hij in een fatsoenlijke binnenzak van een jas en in mijn laptoptas is er ook prima ruimte voor deze schijf. Qua meenemen van de kabeltjes en opletten dat je die niet kwijt raakt, zou nog eens over nagedacht kunnen worden.

Disk formaat

Het mooie van de disk vind ik dat alles precies dat doet wat het moet doen en je niet allerlei extra's hebt. De app zorgt voor het unlocken en de disk is puur voor de opslag. Dat kan ik erg waarderen.
Geluidsproductie
Er zitten geen bewegende delen in de behuizing en de disk is daardoor ook super stil.
Persoonlijk vind ik de prijs aan de hoge kant, maar dat komt meer omdat je kijkt naar andere disks. Bij andere disks heb je alleen veel minder robuustheid of een lagere IP rating. Mocht je het dus heel belangrijk vinden dat je de disk door de regen mee kan nemen of je auto er per ongeluk overheen laten rijden, dan lijk je met deze disk een hele goede aankoop te doen.

De disk heeft me enorm verrast en ik ben heel blij dat ik hier een keer kennis mee heb mogen maken. Alles simpel en heeft maar 1 taak, vind ik een hele goede formule. Daarnaast is de disk zeer betrouwbaar en robuust, dus als je veiligheid en zekerheid belangrijk vind is deze disk zeker een aanrader. De prijs is wat aan de hogere kant, maar qua waar-voor-je-geld is dat het waard.

Heb jij ook een Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart?