Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart

€ 287,-
Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart Review

GhettoTestpanel 9 oktober 2021, laatste update op 11 oktober 2021, 342 views Testpanel

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart

Voor het Tweakers Oktober Testfest 2021 mocht ik de SanDisk Professional G-Drive ArmorLock reviewen. De G-Drive is een supersnelle, veilige en robuuste NVMe SSD. De schijf voelt stevig en degelijk aan en is razendsnel. Met zijn 256 bit AES-XTS hardware kun je hier gerust veilig al je data op kwijt.

Pluspunten

• Snel (USB3.2)
  • Robuust (IP67)
  • Eenvoudig in gebruik
  • 256bit AES-XTS hardware-encryptie
  • Goede applicatie

Minpunten

• Prijzig
  • Beperkt aantal bestandssystemen

Mobiliteit Score: 5

Eerste indruk

Getest op een HP Zbook G6 (USB 3.1) in combinatie met de POCO X3 nfc voor de ArmorLock app.

De doos bevat:
  • G-Drive ArmorLock NVMe SSD
  • Handleiding
  • Technical Support, Safety, and Warranty Guide
  • USB A -> USB C kabel - Kabel is 30cm lang
  • USB C -> USB C kabel
De G-Drive heeft een kunstof behuizing en voelt erg stevig aan. Bij het schudden van de schijf kon ik geen losse onderdelen horen, dit gaf mij meteen het gevoel dat het een degelijk product is. Opvallend is de goudkleurige heatsink die door de behuizing is te zien. Deze heatsink zorgt ervoor dat de SSD zijn warmte kwijt kan, maar is in mijn ogen ook zeker een prachtige ontwerpkeuze. Aan de voorzijde zijn 2 led's aanwezig om de status van de SSD aan te geven. Geel/oranje is locked, wit is unlocked. Aan de onderzijde is 1 status-led aanwezig. Led aan betekent: schijf actief. Knipperende led betekent: schijf aan het werk. Op de achterzijde is de technische informatie (serienummer e.d.) te vinden. Ook is hier de QR-code te vinden die nodig is om een device te koppelen met de schijf, hierover zo meer.

Featureset

Applicatie:
Tijd om aan de slag te gaan met de G-Drive! Omdat we te maken hebben met een schijf met hardware-encryptie is het net even iets meer dan plug-and-play. Gelukkig is de handleiding erg duidelijk en vertelt deze je hoe te verbinden in zes stappen:
  1. Download de applicatie in de Play of App Store
  2. Verbind de G-Drive met je laptop/computer
  3. Open de applicatie
  4. Voeg een schijf toe
  5. Druk op ontgrendel
  6. Klaar voor gebruik!
Na het downloaden van de app in de Google Play Store kan het configureren beginnen!
Stap 1: geef je device een naam, standaard wordt de naam van de telefoon ingevuld.
Stap 2: voeg een drive toe. Om de G-Drive toe te voegen heeft de applicatie ten eerste een paar permissies nodig. De app vertelt je keurig waarom hij deze permissies nodig heeft. Camera: nodig om de QR-code te scannen. Bluetooth: verbinding maken met de G-Drive om de hardware encryptie uit te schakelen en toegang tot de schijf te verlenen. Location: (optioneel) om de "last-known location" van de drive te kunnen achterhalen.

Vervolgens vraagt de applicatie je om de QR-code aan de achterzijde van de schijf te scannen om de G-Drive te koppelen. Na het scannen geeft de app je drie opties:
  1. Setup as new
  2. Use recovery key
  3. Request Access
Omdat dit de eerste keer is dat ik de G-Drive gebruik, kies ik voor "Setup as new". Nu wordt het tijd om belangrijke keuzes te maken. De G-Drive moet een naam krijgen en er moet een bestandssysteem worden gekozen. Voor iemand zonder technische achtergrond zou het lastig kiezen kunnen zijn wat nu het beste te kiezen bestandssysteem is. Er is keuze uit HFS+, NTFS en exFAT. Om het geheel iets duidelijker te maken staat erbij voor welk besturingssysteem het geschikt is:

Thuis maak ik gebruik van Linux en Windows. Omdat Linux bijna alle bestandssystemen ondersteunt en Windows gebruik maakt van NTFS, heb ik voor NTFS gekozen. Verder is het hier mogelijk om location tracking aan te zetten en enkele advanced options in te stellen. Wat ik jammer vind is dat er een belangrijke optie, namelijk User Authentication, verstopt zit onder een drop-down menu. Met User Authentication moet de gebruiker zich eerst authenticeren voordat de schijf, of haar instellingen, ontgrendeld worden. In mijn geval met mijn vingerafdruk. Je krijgt wel een waarschuwing: mocht je de "phone-security" uitzetten dan verlies je ook de pairing mogelijkheid met de G-Drive, je zult dan je recovery-key moeten gebruiken. Overigens is het ook na de initiële configuratie mogelijk om User Authentication aan te zetten.

Na deze configuratie moet de schijf worden geformatteerd. In mijn geval was dit in zo'n 10 seconden klaar. Nu komt er wederom een belangrijke stap, het genereren van de Recovery Key. De Recovery Key is nodig om alsnog toegang te kunnen krijgen tot de schijf op het moment dat het via de reguliere manier niet meer kan. De app maakt ook goed duidelijk dat je deze recovery key goed op moet slaan en niet moet delen met derden. Wanneer ik op save druk, wordt er een PDF gegenereerd met daarin de recovery key. Ik berg deze veilig op en wil doorgaan naar de volgende stap waarop ik een pop-up krijg met: "bevestig dat je de key goed opgeslagen hebt". Door deze melding wordt de urgentie nogmaals benadrukt. Dan is het zover. Een groot, schermvullend vlak geeft mij de optie om de G-Drive te ontgrendelen! Ik kon de verleiding niet weerstaan en drukte op het slotje. Het gevolg: de LED op de G-Drive sprong van links naar rechts, locked werd unlocked! Onmiddellijk nadat ik de G-Drive ontgrendel, wordt de schijf gemount aan mijn Linux Mint systeem en is hij klaar voor gebruik.

Terug naar de applicatie. Opvallend is dat wanneer ik naar de settings van de G-Drive ga er opeens een configuratiemogelijkheid bij is gekomen, namelijk de mogelijkheid om de "Drive Indicators" uit te zetten. Nu vind ik de led's wel heel stijlvol verwerkt in het ontwerp, maar omdat dit een product gericht op security is, kies ik er toch voor om de indicators uit te zetten. De status van de schijf is ook in de applicatie uit te lezen, door de Drive Indicators uit te zetten is het voor de voorbijganger niet te zien in welke staat de G-Drive zich bevindt. Zulke details maken voor mij het verschil en geven aan dat er goed is nagedacht over de beveiliging en dat 'security' niet slechts een belofte op de verpakking is.

Mocht je als gebruiker toch willen kiezen voor meer gebruikersgemak, dan is er de optie voor Auto Unlock. Deze optie zorgt ervoor dat gekoppelde drives automatisch ontgrendelen wanneer ze worden aangesloten. Hiervoor moet je telefoon wel binnen bereik van het bluetoothsignaal zijn. Deze optie is niet mogelijk wanneer eerdergenoemde User Authenticatie aanstaat. Wat mij betreft had deze optie achterwege kunnen blijven om nog meer de nadruk op security te leggen.
Prestaties
Note vooraf: al mijn devices hebben USB 3.1 aansluiting daar waar de G-Drive USB 3.2 ondersteunt. Het gebruikte filesystem heeft invloed op de tests. Op de verpakking zegt SanDisk dat de G-Drive “Up to 1000 MB/s ” leessnelheid kan halen. Om deze bewering te testen heb ik allereerst gebruik gemaakt van de Disk Utility van Linux Mint. Hierin is het mogelijk om een partitie te benchmarken. Resultaat:

Met een leessnelheid van 987,4MB/s kan gesteld worden dat deze bewering waar is. Vervolgens heb ik ook nog test gedaan met de tool hdparm. Met een leessnelheid van 984,58MB/s, een vergelijkbaar resultaat.

Omdat de snelheid afhankelijk is van de data die naar de schijf gaat, heb ik de G-Drive door KDiskMark gehaald. Ik heb twee runs gedaan, eenmaal via de USB-A en eenmaal via de USB-C aansluiting. Tijdens de test valt op dat wanneer ik gebruik maak van de USB-C aansluiting de G-Drive bijna tweemaal zo snel is als bij USB-A.

Voor de volledigheid heb ik ook AS SSD uitgevoerd om mijn Windows 10 machine (USB 3.1). Resultaat:

Compatibiliteit
Tijdens het instellen van de G-Drive krijg je de vraag welk bestandssysteem je wilt gaan gebruiken. Er is keuze uit HFS+, NTFS en exFAT. Ik heb gekozen voor NTFS omdat ik gebruik maak van Windows en Linux en NTFS wordt op beide besturingssystemen ondersteund. Met deze drie bestandssystemen kun je in de meeste gevallen prima uit de voeten, al had ik graag ondersteuning voor meerdere bestandssystemen gezien zoals ext4. Omdat je gebonden bent aan de applicatie voor het ontgrendelen van de schijf, ben je ook gebonden aan de drie geboden bestandssystemen.

Geluids- en warmteproductie

Tijdens de benchmark heb ik de temperatuur van de ArmorLock opgenomen met behulp van een infrarood thermometer. De temperatuur kwam niet boven de 30 graden Celsius uit. Ook nadat de G-Drive een paar uren met de laptop verbonden was, kwam de temperatuur niet hoger dan 36 graden.
In tegenstelling tot eerdere externe HDD’s die ik heb gebruikt, maakt de G-Drive geen geluid. Dit is natuurlijk te verklaren door het feit dat de G-Drive geen mechanische onderdelen bevat. Omdat er geen geluidsproductie is, is het niet duidelijk of er activiteit is om de G-Drive. Aan de onderzijde van de G-Drive zit een status-led die de diskactiviteit weergeeft.

Stabiliteit, mobiliteit en betrouwbaarheid

De G-Drive heeft een IP67 rating, Dit betekent dat de schijf stofdicht is en in ieder geval 30 minuten onder water kan blijven tot een meter diep, de G-Drive mag dus gerust nat worden zonder dat je data in gevaar komt. Volgens de verpakking moet de SSD een val kunnen overleven van 3 meter, gemeten op tapijt met een betonnen ondervloer.

De G-Drive weegt zo'n 194 gram. Hiermee is hij zo zwaar als de gemiddelde mobiele telefoon. Met zijn ongeveer 8cm bij 13cm heeft de G-drive ook een vergelijkbare afmeting met een telefoon, het voelt dan ook heel vertrouwd om de G-Drive in de hand te houden. De schijf past prima in je broekzak, waardoor je hem makkelijk overal mee naartoe kan nemen. De 30cm lange kabel wordt er los bijgeleverd, dus die zal dan in een andere broekzak moeten. Mijn vermoeden is dat dit met de IP67 rating te maken heeft.

De G-Drive heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten. De schijf wordt, na het verbinden, vlot herkend in de app en het ontgrendelen gaat altijd soepel. Mocht dit in de toekomst nog veranderen, dan vul ik deze review aan.

Met een prijs van rond de 400,- euro voor de 1TB versie, zit de G-Drive duidelijk in het hogere segment. Vergelijkbare producten zoals bijvoorbeeld de Samsung Portable SSD x5 of LaCie rugged USB-C bieden vrijwel dezelfde features voor een vergelijkbare prijs. De G-Drive onderscheidt zich dan ook vooral in stijlvol en solide ontwerp en een IP67 rating. Voor deze prijs ontvang je een schijf met goede prestaties, duidelijke handleiding en goed doordachte app.

De SanDisk Professional G-Drive ArmorLock is een pocketsized snelheidsduivel gericht op security en robuustheid. Door deze laatste twee features onderscheidt de G-Drive zich ten opzichte van bijvoorbeeld de Samsung Portable SSD T5 1TB. Dit zie je wel terug in de prijs. De G-Drive zit in het hogere segment en richt zich op professionals die gaan voor betrouwbaarheid en security. De app werkt prettig en legt bij alle stappen duidelijk uit wat er moet gebeuren en waarom. De app beperkt je ook meteen in je mogelijkheden, zo is het alleen mogelijk om te kiezen uit drie bestandssystemen. De SanDisk Professional G-Drive ArmorLock is een aanrader voor de gebruiker die een stijlvolle, veilige en robuuste datadrager zoekt en bereid is daarvoor te betalen!

Heb jij ook een Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart?