MSI MAG X570S Torpedo MAX

€ 196,-
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI MAG X570S Torpedo MAX Review

PCJoost 8 oktober 2021, laatste update op 21 november 2021, 1.268 views Product gekocht

MSI MAG X570S Torpedo MAX

Bordje gekocht omdat ik geen gezeik wilde met BIOS updates icm met mijn nieuwe 5900x en ook graag wat betere memory support wilde. Ook wilde ik een betere VRM gezien de CPU en OC's die ik doe. Tot nu toe tegen geen enkel probleem aangelopen en alleen maar lof.

Pluspunten

• Weinig dingen waar ik zo verliefd op ben als mn moederbord
  • Fijne bios om mee te werken
  • Geen fan, minimale onzin op het bord zelf

Minpunten

• Had graag nog een m2 heatsink gehad
  • Wat meer cutout voor je gpu zou chill zijn achterin mja riser kopen dan
  • MSI software triggert anticheat (Easy, Faceit) XD

Layout Score: 4
23.4k op cb23 met PBO/CO ;)

ps: dit bord heeft een 'nieuwe' audiochip ALC4080 echter als je deze gebruikt heb je zo nu en dan (at random, soms tijdens game launch, soms tijdens YT videos) last van een verdomd harde ruis, dit is op te lossen door naar een normalere sample rate te wisselen.

O en ja, dit bord heeft zo nu en dan last van USB disconnects (disconnect sound 1x per 2-3 dagen), al vraag ik me keer op keer af wat er nou gedisconnect is aangezien alles nog werkt. Zou mn RGB kunnen zijn al maakt dat vgm geen USB disconnect geluid.

De cashback die MSI je zou geven, krijg je niet. XD

Dont ask me why, heb alles gedaan, maar ze maken t maar niet over.

Sterretje of 2 eraf en dan denk je, staat los van t product toch? Nope. Get your stuff together. Gij ken mij zo'n moederbordje verkopen, dan kende ook ff 2 donnies overmaken. Toch?

Edit: waardeloze customersupport, kan alleen maar in het Engels mailen naar mensen die er toe doen, en anders krijg je een gebrekkige Nederlander aan de lijn die je NERGENS mee kan helpen. Lekker MSI, goed bezig

Heb jij ook een MSI MAG X570S Torpedo MAX?

Hmm jammer, dit leek me wel een mooi bordje, maar als ik lees over harde ruis en usb disconnects en dat je je in allerlei bochten moet wringen voor een workaround... toch even verder kijken.

Btw, wat is volgens jou een 'normalere' sample rate? En weet je toevallig of dat ruisprobleem ook speelt als je een digitale uitgang gebruikt?

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 28 januari 2022 00:24]

Het is zeer zeker een heel tof bordje, en om eerlijk te zijn denk ik dat die USB disconnects te maken hebben met de RGB, waar je in principe pas last van hebt nadat je ze instelt mbv msi center. Heb verder geen last van random muis uitval of headset disconnects etc. Schijnt ook een AM4 probleem te zijn, niet perse specifiek MSI.

De harde ruis heb je pas last van als je de audio sample rate zelf gaat veranderen.

Maar, wat wel echt een zwaar minpunt is, waar ik afgelopen maand flink hersenpijn van heb gehad, is dat als je je bios update mbv MSI center, je je moederbord brickt.

Gelukkig hebben we in NL een fijne garantieafhandeling, maar dat moet ik je wel ff op het hart drukken.

Los van dit alles, wat in principe allemaal te vermijden valt, een super tof bordje.

Maar tis alsnog je eigen keus, Gigabyte was geen optie meer voor me, Asrock schijnt crashende RGB software in bios te hebben, en ASUS schijnt last te hebben van moeilijk instelbare fancurves.

De keuze is aan jou, maar nogmaals, verder 0 problemen met het bord.

[Reactie gewijzigd door PCJoost op 28 januari 2022 00:27]

Normale sample rate is in mijn optiek gewoon de standaard die hij je geeft als je het voor het eerst inplugt.

Ikzelf gebruik een headset via de Aux poort, en oortjes via een hyperx dock dus daar kan ik geen antwoord op geven.

Maar heb sinds dat ik met m'n poten van samlle rate af ben gebleven, er geen last meer van gehad.
Bedankt, hier kan ik iets mee :). Ik vraag nog even op het forum hoe het nu precies zit met het usb probleem en dan wordt het misschien toch dit bordje.
Zag dit al aankomen met die ALC4080 chip..

Vandaar ik zelf ook niet voor een moederbord zou kiezen met deze chip erop.

Ik weet dat het een oudere ALC1220 nogwat is.. Alleen de ALC4080 zou via intern USB zijn aangesloten.
Maar dat je dan je sample rate moet aanpassen naar lager is dan om te huilen.
Msi heeft een maandje (vgm) geleden een firmware update gereleased (welke eerst een weekje als een virus geflagged werd) die vrijwel alle issues omtrent dit fixt.

De rgb issues heb ik simpelweg uitgezet door de schakelaar van mn moederbord over te halen.

Voor de verder rest, een top bord!
kan je rating dan weer omhoog?
Nee, de reden waarom staat hierboven.

Daarnaast, de nieuwe biosupdate fixt alle random usb disconnects, wat eigenlijk gewoon je RGB is die erin en eruit klapt.
Heb alle software op de laatste versie, bios en firmware erin gezet en nog steeds last van dips/skips op toslink. CRINGE!

Windows 11 current
Bios 7D54vA3 2022-06-01
Realtek HD Universal Driver 6.3.9600.2326 2022-07-13
MSI USB Audio FW Update Tool 2022-04-14

fysieke led switch op mobo staat uit
bios (.30 2.0.7) rbg led knop staat ook uit

Ik denk dat ik een pcie geluidskaartje ga kopen.
Dips/skips op toslink? Wat bedoel je hiermee?

Ikzelf heb na alle firmware updates eigenlijk alleen nog last van heeeeel soms (1/100) dat ik een gare ruis heb, maar dit ia alleen op de hoogste samplerate en die is alleen haalbaar via mn front aux.

Dat en ik heb zelf ook niks met Windows11, misschien dat het daaraan ligt?
de toslink output (optical digital out), kabel ook vervangen geen verschil
je hoort skips in de playback kleine dips, een beetje als een cd skip of kort robotting, (gebeurt bij meerdere bronnen dus is geen player buffer probleeem)

[Reactie gewijzigd door privacybeleid op 22 juli 2022 16:55]

Hmm hier maak ik zelf geen gebruik van dus kan je helaas mijn visie erop niet geven.

Hoop dat je er iets op vindt en anders gewoon lekker een garantie aanvraagje doen?
tis een algemeen issue met de 4080 heb geen zin om de zaak om te bouwe, koop wel een pcie geluidskaartje
Ik luister nu even op headphones (line out) geen skips, mooi constant geluid