Nokia N97 Mini Bruin Review

BakkerM 9 september 2010, 2.158 views

Nokia N97 Mini Bruin

Pluspunten

• Gratis navigatie
  • Design telefoon

Minpunten

• Trage input respons
  • Accu snel leeg bij internet
  • Zeer matige standaard internetbrowser
  • Bouwkwaliteit beeldscherm
  • Te duur voor hetgeen de telefoon brengt. Er zijn betere alternatieven!

Disclaimer:

Ik schrijf hier een stukje over mijn eigen ervaringen van de afgelopen 6/7 maanden. Voor technische informatie en vragen, gebruik google of het N97 topic op GOT.

De Nokia N97mini, waar te beginnen. Vorig jaar heb ik deze telefoon gekozen bij een Hi 30 abonnement, met daarbij onbeperkt internet. Destijds euforie, nu frustratie.

Trage input(verwerking)
Het grote probleem mijn inziens is dat de N97mini een hoop beloofd, maar lang niet allemaal levert. Deze 'super snelle' smartphone is over het algemeen lang zo snel niet en al helemaal niet zo smart. Een voorbeeld: wanneer je de telefoon openklapt dan reageert het toetsenbord pas na 0.5-1 seconde. Direct een nummer intoetsen is niet mogelijk omdat de software niet direct reageert. Klik je op de menu knop, danbegint het menu met opstarten en ook dat kost weer even tijd.Vanuit standby, ook minimaal een halve seconde. Eigenlijk bij alle handelingen duurt het even voor de telefoon reageert. Een contact selecteren, voor sms kiezen en beginnen met typen: standbytijd (1sec) - contactgegevensladen (1,5sec) - SMS mode kiezen (1,5 sec). Nu klinkt 4 seconde misschien niet voor iedereen lang, maar probeer het zelf eens op je telefoon. *zucht*

Dit gevoel heb ik op welke manier ik de telefoon ook input geef (toetsenbord, touchscreen of headset), er is altijd vertraging. Bij intensief gebruik is dit gigantisch frustrerend, zeker wanneer je af en toe in aanraking komt met een Samsung Wave of een iPhone 3G(S?). Waar deze telefoons direct aanvoelen, is de N97mini traag. Alsof je een schietspel speelt met lag, je klikt en pas later gebeurt er iets.

Dit input-probleem speelt bij mij ook veel op, tijdens het luisteren van muziek. Het afwisselen van FM-radio en mp3 via de 'muziekspeler' wil nog weleens te veel zijn voor de telefoon. Totale non-respons gevolgd door het verwijderen van de accu is dan het gevolg. Voor een gebruiker van het OV is dit vrij waardeloos, de telefoon moet toch gewoon/simpelweg vlekkeloos wisselen tussen radio en mp3.

Het beeldscherm
Het beeldscherm is goed, maar niet zo goed als bijv. een Samsung Wave of een iPhone. De meeste kleuren doen toch wat mat aan. De bouwkwaliteit is een lastig punt: na 8 maanden is het nog kras vrij, maar zit er ook speling tussen het scherm en de telefoon. Waar ik vaak kom (links onder, menu) zit al speling, waardoor het scherm daar lichtjes kraakt tijdens gebruik. Beetje dubieus - maar ik durf ook niet uit te sluiten dat ik soms te hard druk, omdat die telefoon weer es niet reageert.

De accu
De accu, helemaal prima wanneer je geen internet gebruikt. Op vakantie ging de accu ruim 6 dagen mee, voornamelijk in standby.

Maar dan, je zit in de trein en je wilt kortstondig internetten. Vergelijk het maar met het eruit trekken van de stop in een bad. Utrecht - Hoofddorp en je hebt 25% accu over. Waar alle energie blijft, ik heb geen idee, maar de accu die loopt leeg. Intensief internet gebruik is dan ook niet mogelijk, na 2 uur is de accu dood en mag de lader weer gezocht worden. De accu is overigens wel vlot op te laden.

Internet
Het werkt, maar daar blijft het ook bij. De standaard meegeleverde browser gebruikt veel meer data dan Opera, tot 3x meer data om een pagina te laden. Bijvoorbeeld: als ik Geenstijl (oei, scheldwoord) open met de standaard browser dan is dat 1.27MB, en met Opera lite is dat 300kb.

Het beheer van de toegangspunten is me niet helemaal duidelijk, maar als leek/luilak verwacht ik dat de telefoon me toch enigsinds bijstaat. Maar nee, ook hier zitten fouten in. Ik zat vanmiddag in de bus (Utrecht) en wilde op internet. Ondanks dat de telefoon zelf zegt 'geen netwerk gevonden', probeert de browser verbinding te maken met een WAN uit Groningen. *hele diepe zucht* Annuleren tijdens het verbindingen maken is niet mogelijk, wederom non respons. Dus ik 10 secs wachten tot de telefoon toch in de gaten had dat er geen WAN verbinding mogelijk was. En overspringen naar WAP, vergeet het maar. Opnieuw proberen (zelfs handmatig naar WAP zetten), en de browser zoekt weer naar de WAN. Wederom, accu dr'uit, diepe zucht.

Navigatie
Het mag wel gezegd worden, de navigatie is prima. Let wel op dat assisted GPS uit staat, want anders kost het geld. De navigatie is wat traag met het zoeken naar een GPS peiling, maar als gratis service hier geen klachten over. Het werkt uiteindelijk prima, en de kaarten zijn volledig.

Goed, hierboven mijn ervaringen. De telefoon is m.i. een miskoop, voornamelijk door de trage input-verwerking. Zeker in vergelijking met de concurrentie is deze telefoon absoluut geen aanrader - voor hetzelfde geld kan je simpelweg iets beters in huis halen.

Dus, zoek je na het lezen van deze review alsnog een N97mini: dan is deze hier af te halen voor een schappelijke prijs, en koop ik een echte telefoon :)

Heb jij ook een Nokia N97 Mini Bruin?

Ik was toch benieuwd naar deze telefoon. Heeft een firmware-update de 'traagheid' niet omlaag gebracht?
Dat lijkt mij ook. Welke firmware gebruik je nu? (*#0000#)
Ik heb geen enkele last van traagheid hier, enkel heel even .5s bij het opstarten van apps...
Ik heb ook niet zo'n last van de traagheid, gewoon je menu's goed inrichten, en niet alles onder Toepassingen laten staan.
Toevallig crashte mijn telefoon net toen ik wilde testen hoelang het openen van een app duurt, de eerste crash die ik ook echt meemaak.
Ik ben de phone pas gaan gebruiken met de laatste (huidige) firmware, dus geen ervaringen met de oude firmwares.

Wat betreft de accu, die is echt bar en bar slecht. Heb continu Mail for Exchange draaien en kan max 1 uur bellen en dan is hij aan het einde van de dag echt leeg. Moet hem echt elke dag aan de lader hangen.
Ow en bij gebruik van JoikuSpot is de accu in 2uur echt leeg 8)7

Tip voor wat snelheid, zet de sensor voor het draaien van het scherm uit. Dan draait het scherm niet meer als je de telefoon scheef houd, en dit scheelt je weer onnodig wachten en dus irritatie. Voor mij hoeft het scherm alleen te draaien als ik het toetsenbord open, en dat is nu ook het geval.
Verder, hang je meest gebruikte apps in het root-menu, en hang al de onnodige apps in een submap.

ik kijk toch stiekem weer uit naar de volgende firmware, het kan altijd nog beter :)