AEG FiberPro T9DENS87

€ 999,-
Specificaties Warmtepompdroger met 8kg laadvermogen - Bekijk alle specificaties

AEG FiberPro T9DENS87 Review

ThinkPad 7 oktober 2021, laatste update op 12 mei 2022, 2.908 views Product gekocht

AEG FiberPro T9DENS87

Erg zuinig (+/- 0,6 kWh per droogbeurt), goed droogresultaat. Drogen duurt niet extreem lang (+/- 1h45 min.). Filter houdt veel pluis tegen en is makkelijk te reinigen. Condens kan via slangetje afgevoerd worden naar riool.

Pluspunten

• Was komt er goed droog uit
  • Extreem zuinig (+/- 0,6 kWh per droogbeurt)
  • Droogt nog vrij snel voor warmtepompdroger
  • Niet al te lawaaiig (64dB)
  • Slang kan in rioolafvoer zodat je geen condensbakje hoeft te legen
  • Draairichting deur kan omgedraaid
  • Verlichting in de trommel

Minpunten

• Prijzig
  • (Te)veel programma's, in de praktijk gebruik je er hooguit 2 ?
  • Even snel één item drogen lukt niet binnen 20-30 min.
  • Sommige knoppen zijn touch-knoppen

Energieverbruik Score: 5
Droogresultaat Score: 5
Met de komst van een baby leek het ons wel handig om een droger aan te schaffen. Dat bleek na geboorte een goede keuze want we wassen ons suf inderdaad :+ Gezien ik erg de focus heb op duurzaamheid en energiebesparing had het de voorkeur om een warmtepompdroger aan te schaffen.

Waar ik na het lezen van reviews wat huiverig voor was bij een warmtepompdroger, is de droogtijd en hoe droog de was eruit komt. Dit blijkt erg goed bij deze AEG, hij meet namelijk hoe nat de was nog is en past daar de programmaduur op aan. Een gemiddeld programma duurt bij ons zo'n 1h15 - 2h. Onze wasmachine centrifugeert de was met 1200-1400 toeren waardoor het wasgoed sowieso niet nog drijfnat de droger in gaat.

Ik heb met een energiemeter even het verbruik gemeten van deze AEG gemeten. Tijdens het 'katoen eco' programma was hij zo'n 1h45 min. bezig en heeft toen maar een verbluffende 0,62 kWh gebruikt. Ik vind dat bizar zuinig! :o Toch komt de was er goed droog en lekker warm uit. Een aparte stroomgroep voor de droger is naar mijn mening niet nodig, tijdens het programma heb ik het maximale verbruik niet hoger gezien dan 580W. Bijgevoegd een grafiek van het stroomverbruik. Het laatste halfuur gaat hij in 'anti-kreuk' stand (kun je uitschakelen), hij verwarmt dan niet meer en laat de trommel zo nu en dan even draaien.

Hij staat bij ons op de zolder met een open trap. Om hem 's nachts te laten draaien vind ik hem wat te rumoerig, maar overdag heb ik er in de woonkamer met de kamerdeur dicht, geen last van. Als je hem ook in een aparte ruimte zet waar een deur dicht kan dan is het geluid prima te doen.
De NIOSH SLM decibel app voor de iPhone geeft op 1 meter afstand 63-64dB aan.

Heb hem met wat transportschade (paar krasjes) gekocht als 'tweedekans' voor €780 en AEG bleek nog een cashback te hebben van €50. Vergeet ook niet om te registreren bij AEG zodat je een certificaat krijgt voor 10j inverter motor garantie.

Wat wel een klein nadeel is: doordat alles zo zuinig werkt kun je niet even snel één kledingstuk drogen (natgeregende spijkerbroek o.i.d.). Duurt toch wel 30+ min. voordat het wat droger begint te worden. Met een condensdroger gaat dit toch wel een stukje vlotter weet ik nog vanuit m'n ouderlijk huis.

Heb jij ook een AEG FiberPro T9DENS87?

Volgens andere reviews, en de gebruiksaanwijzing is de deur wel degelijk om te draaien
In de gebruiksaanwijzing wordt er met geen woord over gerept, maar in de volledige specificaties zie ik het staan inderdaad! Zal nog eens goed kijken bij het apparaat of ik het voor elkaar kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 6 november 2021 17:45]

Zag het inderdaad als opmerking in de gebruiksaanwijzing, bekeken op de AEG site, stond bij:
zie aparte folder.
Die kon ik op de site alleen niet vinden.
Maar moet inderdaad mogelijk zijn, succes!
Ik heb AEG even gevraagd en heb een link naar de instructies gekregen:

Heb de instructies voor dit model uit de review ook maar even toegevoegd als afbeelding aan de review.

Deur heb ik inmiddels omgedraaid :*)

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 8 november 2021 21:49]

Nou top! zo zou het moeten lukken!
Heb deze droger ook sinds kort, als vervanger van een 19 jaar oude Miele afvoerdroger.
Ik moet zeggen, alles komt er perfect droog, en wat ons opviel, veel zachter uit dan uit de afvoerdroger!
Misschien komt dit ook omdat hij niet zo heet wordt als de Miele.
Kan je de droogkast ook bedienen wanneer je niet thuis bent via 4g of zo?
Ik bedoel, moeten beide apparaten verbonden zijn met dezelfde Wi-Fi of kan je 'm ook bedienen als je niet thuis bent?
Ik zou de droogkast willen klaarzetten en als de zon schijnt deze starten wanneer ik niet thuis ben.
Het model wat ik heb is geen ‘connected’ variant. Volgens mij moet je dan de CC variant hebben.
Merci ThinkPad voor je feedback.