be quiet! Shadow Rock Slim 2

€ 45,25
Specificaties 135mm diameter met 23,7dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Shadow Rock Slim 2 Review

aropopTestpanel 5 oktober 2021, 359 views Testpanel

be quiet! Shadow Rock Slim 2

Goede cooler voor mensen met een iets krachtigere CPU. Presteert naar behoren en is vrij eenvoudig te installeren. Pas zeker op dat hij qua hoogte in je case past!

Pluspunten

• Prestaties
  • Alles meegeleverd
  • Installatie
  • Mooi vormgegeven

Minpunten

• Minimale beschadiging
  • Instructies bevestigen fan

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Geluidsproductie (min) Score: 4
Voorwoord
Als deel van het Tweakers testpanel kreeg ik deze be quiet! Shadow Rock Slim 2 toegestuurd. Na het schrijven krijg ik deze cooler ook. Desondanks probeer ik deze cooler zo objectief mogelijk te reviewen.

Mijn ervaring met het bouwen van desktop PC's is gelimiteerd, al heb ik wel een IT achtergrond en grote interesse hierin. Ik zou mezelf omschrijven als bovengemiddeld ervaren in dit domein.
Product en unboxing
Het product werd geleverd met 2 zakjes gummi's, iets wat ik als lekkerbek zeker weet te appreciëren! Verder was de verpakking volledig intact, zonder deuken of dergelijk. De cooler zat er vrij straight forward in verpakt met de handleiding en accessoires. Niets uitzonderlijk, maar dat hoeft uiteraard ook niet. De installatiebenodigdheden zitten in kleine ziplock zakjes, deze zijn gelabeld "Intel" en "AMD" zeer makkelijk en duidelijk. Verder zat er ook een klein spuitje thermal paste bij, deze heb ik ook gebruikt voor de tests.

Bij mijn cooler was er ook een kleine vervorming langs 1 van de kanten van de cooler. Dit speelt een beetje in op de symmetrie van de cooler, maar ik kan mij niet inbeelden dat het enige impact heeft op de prestaties. Ik heb het dan ook niet terug gestuurd of gemeld. Op de foto hieronder is die te zien links boven op de cooler.

Verder vind ik dat de cooler wel mooi vorm gegeven is, het oog wil ook wat natuurlijk. De beste test hiervoor is even aan de vriendin vragen wat ze ervan vindt :P Ze vond hem mooier uitzien dan de vorige zonder bombastisch te zijn. Ik vind dit zeker een stap vooruit voor mijn build.
Installatie
Zoals te zien op de foto's, kom ik van een standaard cooler model dat gewoon in het moederbord klikt en slechts beperkte cooling biedt. Het verwijderen van de cooler ging dus vrij eenvoudig. Ik heb ook een mini-ITX moederbord, wat best klein is in vergelijking met de cooler, maar op zich geen probleem heeft gevormd bij de installatie. Enkel een kruischroevendraaier is nodig om deze te installaren, deze is niet meegeleverd.

Eenmaal het moederbord uit de behuizing is gehaald (ik ben niet zeker, maar ik denk dat deze stap kan overslagen als je reeds een backplate hebt geïnstalleerd). De installatie begint met het bevestigen van de backplate, dit gaat adhv 4 vijsjes met vierkante basis die je in het juiste (verschillend voor de verschillende intel sockets) vierkante gaatje moet steken. Je kan je hier bijna niet in vergissen, want als ze in het verkeerde gaatje steken, passen ze niet in het moederbord. Dit staat ook duidelijk aangegeven op de papieren instructies

De backplate wordt bevestigd met tussen stukjes (stand-offs?) waarin langs beide zijden een vijsje inpast. Door deze goed aan te draaien, zit de backplate goed vast.

Nu moeten de 2 meegeleverde steunen voor de cooler op deze 4 moeren gevezen worden. Deze pasten net naast het geheugen van mijn moederbord.

Hierna kan je de thermal paste op je cpu die doen, de cooler erop zetten en deze met het rechte stukje vastmaken aan de 2 steunen. Hierbij moet je wel opletten van de vijsjes afwisselend aan te schroeven. Anders gaat de cooler langs 1 kant hangen.

Hierna moet de ventilator er nog op. Dit proces vond ik een beetje minder goed aangegeven. Het komt erop neer dat er 2 verschillende lengte ijzeren draadjes worden meegeleverd (voor wanneer je zelf een dikkere fan hebt). Deze klikken vast tussen de fins van de cooler. Het verschil tussen de 2 lengtes is zeer subtiel en ook het klikken tussen de fins voelde niet echt natuurlijk aan. Na een beetje prutsen is het me wel gelukt, maar dit kan denk ik toch eenvoudiger en/of beter aangegeven worden in de handleiding?

De fan sluit eenvoudig aan op de 4 pin CPU fan connectie van het moederbord. Door de hoogte en breedte van de cooler moest ik wel de bovenzijde van mijn case losmaken om alle vijsjes vast te krijgen en de kabels er makkelijk terug in te pluggen. Bekijk zeker of dit kan bij je case!

Eenmaal volledig geinstalleerd besefte ik me dat mijn case misschien niet toe zou geraken gezien de hoogte. Dit is iets waar ik niet had bij stilgestaan gezien de toch vrij ruime case die ik heb. Echter paste het glazen paneel er nog vlot op. Er is zelf geen contact tussen het glas en de koeler. Wel iets om voor op te letten voor je hem aanschaft.

De hele installatie heeft me ongeveer 1 uur gekost. Ik denk dat een meer geoefend PC bouwer hier waarschijnlijk sneller vanaf is. Ik vond het ook niet storend of ergelijk, vergelijkbaar met een klein lego pakketje in elkaar steken.
Prestaties
De specificaties van mijn computer zijn als volgt:
* Moederbord: Asrock Z370M-ITX/ac
* CPU: I7 9700K standaard clock
* GPU: Gigabyte 5700XT
* RAM: 16GB DDR4
* Overige koeling: 1 pwm fan van de case en 2 3-pin fans van artic.

Ik ga de prestaties vergelijken met de vorige cooler, zo weet een startende gebruiker wat een bonus zou opleveren als je van een instap of meegeleverde cooler zou upgraden.
Voor installatie
Zoals je kan zien in de geekbench CPU score (1201 tov 1282 referentie score ~93%) valt er nog wat performance te winnen met de huidige cooling setup. Onder een constante load (hiervoor maakte ik gebruik van prime95) wordt ook duidelijk dat de cooling alles behalve adequaat is. Er treedt vrij snel een thermische limiet op. De case werd ook vrij warm bij langdurig gebruik of gamen.

Na installatie
Het zal niet verbazen dat de be quite! shadow rock slim 2 met zijn grotere koel oppervlakte en fan het veel beter doet. Maar het verbaasde me toch dat het verschil zo groot is. Geekbench scoorde 1266, meer dan 5% beter dan de oude koeler.

Ook onder load kan de CPU langer en hoger clocken. Dit resulteert ook in dat de fan minder hard moet werken onder een gaming load.

Met deze cooler lijkt het mij ook mogelijk om de CPU licht te overclocken. Hoewel ik die nood voorlopig nog niet voel, vermits er meer dan voldoende performance uit de CPU komt. Maar toch fijn om te weten dat dit kan.
Bij het schrijven van deze review gaat de be quiet! shadow rock slim 2 voor ongeveer €45. Gezien de grootte en goede compabiliteit (zover ik ervaren heb), lijkt mij dat geen onredelijke prijs. Gezien het feit dat deze cooler toch wel een stevige CPU aankan, lijkt het mij zeker een aanrader voor de mensen die in een hoger segment een CPU aankopen of denken aan het overclocken van hun huidige CPU.

Voor mensen die het bescheidener houden vind ik het moeilijker te verkopen. Daar hangt het ervan af of ze tegen hun thermische limiet lopen en ze ruimte hebben voor deze cooler.
Geluidsproductie
Gezien het feit dat ik 2 3-pin fans heb, blaast de computer heel de tijd na opstarten. Voor mij is dit op zich geen probleem omdat de computer in een andere kamer staat en ik in house stream wanneer ik hem gebruik. Om toch het geluidsniveau te testen heb ik deze even uitgetrokken. Ik moet zeggen dat de fan meestal uitstaat bij licht gebruik. Eenmaal je een load zet, valt het geluidsniveau best mee. De fan maakt ook geen irriterend geluid, al ben ik daar misschien ook niet zo gevoelig aan.
Deze koeler is zeker een aanrader voor enthousiastelingen. Met deze upgrade won ik maar liefst 5% CPU performance. Voor een prijs van €45 op moment van schrijven is dit ook een relatief eenvoudige en goedkope upgrade, zijn de temperaturen op de CPU ook gevoelig gedaald. De koeler installeert vrij vlot en laat nog een tweede fan toe langs de achterzijde, hiervoor wordt ook alles meegeleverd, moest je in de toekomst van team blauw naar team rood overstappen of omgekeerd.

Heb jij ook een be quiet! Shadow Rock Slim 2?

Prima review, je zou nog iets kunnen vertellen over de temperatuur verschillen.
Die kan je nu met wat moeite wel uit de afbeeldingen halen, de maximale temperaturen zijn lager.
Maar we kunnen niet alles zien en een percentage hoeveel hij koeler blijft is altijd welkom.
Hey Remag22,

Max temperaturen liggen rond de 70°C.