1 review

€ 225,69

Røde NT1-A Review

Cas van Dongen 5 oktober 2021, 383 views Product gekocht

Røde NT1-A

Goede microfoon met een heldere en warme soundstage. Zie mijn uitgebreide review voor details.

Pluspunten

• Accurate geluidsweergave
  • Uitstekende background-noise filter
  • Warm & heldere stemweergave

Minpunten

• Geen plug n play
  • Benodigdheden rondom mic. maken het duur

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik gebruik deze condensator microfoon nu ongeveer 1 jaar.
Gekocht samen met de Røde microfoonarm PSA1.
Ik gebruik de NT1-A alleen voor spraakopnames, dus kan geen mening geven over instrumentopnames.

Houdt er rekening mee dat je een audio interface met 48v en een microfoonarm nodig hebt om deze microfoon te gebruiken. Het is niet de meest kost efficiënte optie voor mensen die een stream setup willen aanschaffen.

Als je deze microfoon wilt gebruiken voor teams, discord of zoom, houd er dan rekening mee dat de je gelimiteerd bent aan de bitrate en daarom zou ik zeggen dat deze microfoon voor zulke doeleindes overkill is. Wellicht is dit ook het geval voor streamen, maar dit doe ik persoonlijk niet dus hier kan ik niks over zeggen.

Geluid van de microfoon is accuraat, merk geen distortion in mijn opnames.
Het voegt wel een warm laagje toe aan je stem, wat ik persoonlijk wel prettig vind.
Ik vind persoonlijk zelfs dat mijn stem beter klinkt door deze microfoon.
Ik zou zeggen dat deze microfoon warm en helder klinkt.

In het begin is het even spelen om te kijken welke afstand van jou tot de microfoon fijn is en hoeveel gain je nodig hebt. Ik zou beginnen met een gain op 12 uur.
Dit is nog best even kijken wat voor jou het fijnst werkt, dus verwacht niet dat je meteen de ideale soundstage hebt gevonden voor jezelf.

Dit is een cardioid microfoon en hij filtert geluid uitstekend weg, ik moet de muziek echt hard afspelen wil ik achtergrondgeluid hebben.

De bouwkwaliteit van de microfoon is uitstekend. Ik zou niet besparen op een XLR kabel en voor neutrik connectors gaan, het zou zonde zijn als je de microfoon vaker meeneemt en de aansluiting gaat kapot door een goedkope XLR connector.

Heb jij ook een Røde NT1-A?

Vraag & Aanbod

Net gekocht, solide aankoop voor podcast hoop ik. €145 (bax) is niet echt een aderlating op mijn portemonnaie. Heb ook een SE-1. Ben benieuwd wat het verschil in geluidsopname is. Volgens mij is het de beste koop onder de €200,- . Je krijgt er ook nog een plop filter en een shockmount en een 6m xlr kabel bij.

[Reactie gewijzigd door josje22 op 20 april 2022 15:53]