Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij)

€ 149,99
Specificaties Draadloze buitencamera - Bekijk alle specificaties

Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij) Review

WusserTestpanel 5 oktober 2021, laatste update op 11 oktober 2021, 1.908 views Testpanel

Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij)

Een mooie camera die aansluit mooi aansluit bij eerdere versies. Eenvoudige installatie en configuratie met de Google Home app.

Pluspunten

• Mooi design
  • Zowel indoor als outdoor
  • Batterij en bedraad

Minpunten

• Om hem ergens neer te kunnen zetten is een extra accessoire nodig
  • Richting aansluiting kabel onhandig
  • Extra diefstal gevoelig door magnetische bevestiging

Kwaliteit Score: 5
Door Tweakers ben ik uitgekozen voor Smart Home Heroes. Hierdoor heb ik de Nest Doorbell en Nest Cam gekregen om te reviewen en hiermee mijn Smart Home uit te breiden. De video die we hebben opgenomen verschijnt binnenkort.

Design

De nieuwe Nest Cam heeft een mooi design wat goed aansluit bij de bestaande lijn van camera's van Google. Hij is mat afgewerkt en heeft een goed gewicht, niet te licht en zeker niet te zwaar. Standaard wordt de camera geleverd met de magnetische basis om de camera aan de muur of het plafond te bevestigen. Dit is dus met name geschikt voor buiten gebruik.

Om de camera binnen te gebruiken heb je het standaard voor de camera nodig. Deze kost €34,99 (https://store.google.nl/product/nest_cam_stand) en moet je dus los aanschaffen. Het standaard is ook mooi vormgegeven en heeft een aardig gewicht wat de camera goed op zijn plek houd. Het standaard klikt magnetisch aan onder onderkant van de camera vast op de plek waar ook de voedingskabel aan de camera bevestigd kan worden.

Een minpuntje met betrekking tot het ontwerp is de voedingskabel en de manier waarop deze aan de camera hoort te zitten. De kabel gaat niet recht omlaag of naar achteren zodat deze makkelijk tegen de muur bevestigd kan worden of door de muur kan gaan. Hij steekt echter naar voren toe waardoor de kabel altijd in een bocht naar voren gaat en dat ziet er niet fraai uit.

Installatie

Ik ben al in het bezit van een Nest Cam Outdoor welke aan mijn garage zit en mijn volledige oprit in beeld brengt. Ik heb er daarom voor gekozen om de camera binnen te testen en met name om mijn hond in de gaten te houden ;)

De configuratie van de camera is vergelijkbaar met andere apparaten van Google. Een verschil met vorige camera's is dat je niet meer de aparte Nest app nodig hebt maar de camera rechtstreeks in de Google Home app kunt toevoegen. De camera moet om op te starten aan de stroom worden gehangen, je scant vervolgens met de Google Home app de QR code die op de voorkant van de camera zit geplakt. Er zijn een aantal stappen die je doorloopt, het zijn er aardig wat maar het kost uiteindelijk niet veel tijd voordat de camera klaar is en hij in gebruik kan worden genomen.

In gebruik

Omdat ik de camera binnen heb gezet op het standaard is het mogelijk om de camera zowel op batterij als bedraad te gebruiken. Bij het standaard zit een kabel met voldoende lengte om hem op zijn plek te zetten. Ik heb hem op batterij laten staan omdat het dan de vrijheid geeft hem overal in huis neer te zetten. Aangezien ik hem met name wil gebruiken om een oogje in het zeil te houden als mijn hond alleen thuis is, is het dus prettig dat de camera zonder gedoe op een andere plek kan worden gezet.
Beeld
Het beeld is in 1080P met HDR, het levert genoeg detail en goede belichting. Net als de nieuwe deurbel kan de Nest Cam personen, dieren en voertuigen herkennen. Zoals hier te zien herkent de camera mijn hond en registreer het als dier.

Batterij
Ik kan nog niet veel zeggen over de batterijduur. Google zegt dat hij gemiddeld 3 maanden mee zou moeten gaan, maar dat is natuurlijk afhankelijk van het aantal meldingen de camera moet verwerken en instellingen zoals lengte van de video en kwaliteit. Ik ben begonnen met een batterij van 75% en na een week had ik nog maar 2 dagen over. De camera heeft in die week wel erg veel bewegingen moeten registreren en hij was niet 100% vol dus is dat te begrijpen. Het is helaas niet mogelijk om de camera in- en uit te schakelen met een schema, iets wat mijn andere Nest Indoor camera wel kan. Dit zou de batterij kunnen sparen als je niet altijd de camera aan wilt of hoeft te hebben.

Ik heb de camera volledig opgeladen toen ik de melding kreeg dat ik nog maar een paar dagen had. Nu staat hij standaard uit en schakel ik hem alleen in wanneer ik hem nodig heb. Nu geeft hij dan ook aan dat hij nog 3 maanden mee gaat met 92% batterij.

In basis kost de camera 199 euro, wat geen slechte prijs is en deze is vergelijkbaar met concurrenten. Wat echter wel tegenvalt is dat je toch nog extra moet investeren om de camera daadwerkelijk goed binnen te kunnen gebruiken en als je de camera bedraad buiten wilt gebruiken is een lange weerbestendige kabel ook geen overbodige luxe. Wat betreft het laatste, deze kost € 34,99 voor een lengte van 5 meter en € 39.99 voor een lengte van 10 meter.

Je bent dus toch al snel 234 euro kwijt als je de camera binnen of bedraad buiten wilt gebruiken.

De Nest Cam is een goede camera met veel features. De mogelijkheid om hem op batterij te gebruiken is een mooie toevoeging aan dit type camera. In vergelijking met de Nest Cam Outdoor die ik al in bezit heb is het voordeel dat deze ook binnen gebruikt kan worden weliswaar met het nog te kopen standaard.

Een groot voordeel t.o.v. de oude Nest Cam Outdoor is het herkennen van personen, voertuigen, dieren en bekende gezichten dit is overigens alleen mogelijk met een Nest Aware abonnement maar je hebt deze mogelijkheden al met het laagste abonnement waarbij de oude Nest Cam deze mogelijkheid niet eens tot zijn beschikking had.

De prijs is goed, maar jammer dat je om de camera goed te gebruiken toch nog snel 35 euro bij moet leggen voor het standaard of een weerbestendige kabel.

Extra

Een leuke extra voor sommige is dat er van de makers van de antidiefstalbevestiging (https://store.google.nl/product/wasserstein_anti_theft_mount) ook een PoE adapter is zodat je niet een enorm gat in de muur hoeft te maken om de connector er door te kunnen voeren. Helaas nog niet direct beschikbaar in NL maar hopelijk wel in de toekomst: https://wasserstein-home....tery-made-for-google-nest

-----
Mocht je vragen of opmerkingen hebben over de review dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij)?

Vraag & Aanbod

Wat ik mis bij de nadelen van dez review is dat dit de eerste nest camera is waarmee je geen continue opnames meer kan mee maken.Zelfs als je hem op de lader aansluit. Hetzelfde met de nieuwe deurbel. geen continue opnames meer. Dat is zeer vervelend als de algoritme iets niet detecteerd als beweging maar dat het wel was...maar ook omdat de opnames gelimiteerd zijn en je dus altijd een stuk zal missen van wat er gebeurd is.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 11 oktober 2021 09:54]

Hi Sebastien,

Wat betreft het continue opnemen heb je gelijk als het gaat om de deurbel. De Nest Cam kan dit wel, mits deze op de netvoeding is aangesloten en je een Nest Aware Plus abonnement hebt. (Bron: https://support.google.co.../9681538?hl=nl#3-hour-ebr)

Ik zie het niet direct als een nadeel omdat ik al alleen maar gebeurtenissen opnam.

Ik denk dat het ook afhangt van waar je de deurbel of camera plaatst. Mijn deurbel staat zo gericht dat hij pas opneemt als er echt iemand voor de deur staat, maar ik zie wel dat vaak het lampje al groen is (dus opneemt) als ik nog het beeld in moet lopen. Daarnaast heb ik nog geen ongedetecteerde momenten meegemaakt met mijn deurbel. Ik kan die matchen met de camera die mijn oprit overziet.

Ik heb het idee dat Google zijn algoritme aardig goed heeft afgesteld al ziet mijn deurbel wel vaak een pakketje terwijl deze er niet is. Met name met nachtzicht, wat denk ik komt door de extra lichtbron naast de voordeur.
De deurbel zelfs neemt idd continue op naar zijn intern geheugen, en voor de timeframes waar beweging gedetecteerd werd, zal hij clips maken die dan verstuurd worden naar google cloud (nest premium subscription) Hij neemt dus wel continue op ,maar de recordings zijn niet continue (enkel clips)
Oh man, ik zou deze zo graag willen kunnen gebruiken. Ik heb 'm al vanaf de eerste dag, maar ik heb ook een Nest Hello - met Aware - die ervoor zorgt dat ik de camera nog niet kan gebruiken. Om eenvoudig contact te maken met mijn wifi wil Google Home dat via de Hello sturen, maar dat werkt niet. Serieus alles geprobeerd en gereset, gebeld met Google, etc.
Dus ik wacht nog steeds op een update van Google Home waarin ze dit hebben gefixt, dat ik mijn netwerkgegevens gewoon kan invoeren.
Workaround volgens Google: tweede huis aanmaken in Google Home. Maar dan heb ik geen Aware. Workaround 2: Hello verwijderen, camera toevoegen, Hello toevoegen. Maar dan ben ik al mijn video's van mijn Hello kwijt, plus alle gezichten. Ook geen optie voor me.

Dus ik moet maar afwachten... |:(
Oh dat is goed balen. Bij mij wordt er bij een nieuw apparaat vaak alsnog om de WiFi gegevens gevraagd wel gek dat hij dat bij jou niet doet. Ik heb het ook niet eerder meegemaakt. Hopelijk wordt het snel voor je opgelost.