Google Nest Doorbell (batterij) Review

WusserTestpanel 5 oktober 2021, laatste update op 11 oktober 2021, 776 views Testpanel

Google Nest Doorbell (batterij)

Goede en mooie deurbel welke makkelijk is te installeren (batterij) en te configureren met de Google Home app.

Pluspunten

• Mooi design
  • Eenvoudige montage
  • Op batterij en bedraad
  • Herkenning (personen, dieren, pakketten, etc)

Minpunten

• Echo door huis bij aankondiging
  • Lichte vertraging met aankondiging Nest Hub & Audio

Kwaliteit Score: 5
Door Tweakers ben ik uitgekozen voor Smart Home Heroes. Hierdoor heb ik de Nest Doorbell en Nest Cam gekregen om te reviewen en hiermee mijn Smart Home uit te breiden. De video die we hebben opgenomen verschijnt binnenkort.

Design

De Nest Doorbell heeft een mooi design. Hij is lang en redelijk smal, het is wel een bakbeest vergeleken met de simpele (oude) bel die we hadden. Het formaat went wel snel. De deurbel voelt daarnaast ook degelijk aan en is verre van fragiel ondanks dat hij zo goed als volledig van kunststof is gemaakt.

Het enige puntje van kritiek op het ontwerp is dat de knop van de deurbel beter op zou mogen vallen. Wanneer iemand in de buurt/in beeld komt dan licht de ring om de knop op om te laten zien waar je moet drukken, maar bij veel ligt valt dit minder goed op.

Installatie

De installatie en configuratie van de deurbel was erg eenvoudig. Je doorloopt de stappen in Google Home om een apparaat toe te voegen, scant de QR code op de achterkant van de deurbel en je wordt stap voor stap geholpen om de deurbel in te stellen. Misschien logisch, maar ik vond het gek dat de deurbel aan de lader moet liggen om aan te gaan en te kunnen configureren. Na de eerste stappen van de configuratie komt de installatie. Ik heb er omwille van tijd en gemak voor gekozen om de deurbel niet bedraad te installeren. Daarnaast was ik benieuwd hoe hij op de batterij het doet. Goed om te melden is dat de deurbel met zowel een 8, 12 en 24V AC trafo werkt. Bij de installatie heb ik ervoor gekozen om de wig te gebruiken. Het kozijn van de voordeur valt iets terug waardoor de muur rechts van de deur in beeld was. Tevens zou dit bij de nachtmodus zorgen voor een vervelend beeld doordat de infrarood op de muur valt.

Hieronder een aantal screenshots van de stappen die te zien zijn in de Google Home app.

Na alle stappen te hebben doorlopen is de bel geconfigureerd en geïnstalleerd en is hij klaar voor gebruik.

In gebruik

Na de snel doorlopen configuratie en installatie is de deurbel meteen klaar voor gebruik en communiceert hij meteen met mijn Nest Audio's, Home Max en Hubs. Bij de eerste druk op de knop galmde de tekst "Er staat iemand bij de deurbel" door het huis met een enorme echo. Meteen een pijnpuntje met deze setup. Ik heb dus een aantal Nest Audio's, Nest Hubs en een Home Max, deze kondigen automatisch melding aan zoals die van de deurbel en niet synchroon. Vooralsnog is het niet mogelijk om dit goed af te stellen. De oplossing voor nu is om een deel van mijn apparaten op "Niet storen" te zetten zodat deze geen meldingen meer geven.
Beeld
Het beeld van de camera is in 3:4 verhouding. dit zie je niet veel bij andere deurbellen, maar maakt het wel mogelijk dat je personen van top tot teen kunt zien op beeld. Het beeld is daarnaast scherp en geeft voldoende detail.

Ook de nachtmodus geeft een goed beeld als kunnen andere lichtbronnen het soms wat moeilijk maken.

Meldingen
Om even terug te komen op de meldingen. Wanneer er wordt aangebeld zit er een kleine vertraging van max 5 sec. totdat er een melding op je telefoon verschijnt of een Google apparaat omroept dat er iemand op de deurbel heeft gedrukt. Wanneer je de deurbel bedraad aansluit dan is het mogelijk om de bestaande bel (geluid) ook aan te sluiten waardoor je meteen een "melding" krijgt wanneer er op de deurbel wordt gedrukt.

Naast een melding voor wanneer er op de deurbel wordt gedrukt zijn er een aantal extra opties voor meldingen. Zo is het mogelijk om meldingen te krijgen van beweging. Dit kan een persoon, dier, pakket of voertuig zijn. Je kunt instellen dat wanneer een van deze dingen wordt geregistreerd dat er beeld wordt opgenomen en daarnaast dat je er dus een melding van krijgt. Handig :)

Wat betreft de meldingen en aankondigingen loop ik ook nog ergens anders tegen aan. Wij hebben een zoontje van 1 welke op tijd naar bed gaat en wanneer hij thuis is, overdag nog 1 a 2 slaapjes heeft. Naast de mogelijkheid om een apparaat (Hub of Audio) op niet storen te zetten via de instellingen van het apparaat heb ik nog manier ontdekt om alle apparaten op "Niet storen" te zetten wanneer het mij uitkomt zonder ze stuk voor stuk na te lopen. De nachtstand die bestaat bied tot op zeker hoogte soelaas maar naar mijn mening niet genoeg. Dit is niet zozeer een tekortkoming van de deurbel, maar eerder van Google Home en het ecosysteem.

Batterij
Over de batterij ben ik tot nu toe best te spreken. Ik ben begonnen op 75% en heb hem niet opgeladen naar 100% omwille van de opnames. Hij hangt er nu 2 weken en heeft nog 47% batterij en zegt dat hij nog zo'n 3 weken meegaat dat zou totaal neerkomen op 5 weken. Niet slecht (concurrerende deurbellen doen het soms slechter in vergelijkbare omstandigheden uit ervaring) voor 75%.

Google Home
Wat ook prettig is aan deze nieuwe deurbel is dat je niet langer een aparte Nest app nodig hebt voor de configuratie en beelden en meldingen. Ik was al in bezit van een Cam Outdoor en Indoor waardoor ik alsnog 2 apps heb, maar de Nest app is helaas wat verouderd en het is fijn om te zien dat alles naar een app gaat waar je weet hoe het werkt en makkelijk de instellingen, enz. kan vinden. Ook prettig hieraan is het overzicht van de gebeurtenissen die de deurbel heeft vastgelegd.

Om te beginnen ben ik blij met de Nest Doorbell. Het is een mooie toevoeging aan mijn Smart Home en zeker in combinatie met de Hubs. Het werkt erg prettig om meteen te zien wie er aan de deur staat. Daarnaast de integratie met mijn andere Google apparaten is ook fijn. Om een voorbeeld te noemen ik gebruik ook nog de nieuwste Chromecast en deze gaat netjes op pauze wanneer er dus iemand voor de deurstaat. Ideaal want hij staat op tijd stil voordat mijn andere apparaten aankondigen dat er iemand is.

De installatie en configuratie gaat snel en gemakkelijk en zorgt ervoor dat je hem snel kunt gebruiken.

Het instellen welk apparaat wanneer aankondigt dat er iemand aan de deur staat laat nog te wensen over, maar ik heb hoop voor de toekomst. Ook de meldingen op mijn telefoon kunnen beter, maar de korte GIF in de melding biedt wel snel een blik zonder dat je de Google Home app hoeft te openen

De batterij gaat voor de korte periode dat ik hem heb hangen goed mee en tot mijn verbazing houdt hij het nog een paar weken zeker vol. Ik ben dan ook benieuwd wat hij op een volle lading laat zien (wordt vervolgd).

Prijstechnisch vind ik €189 veel geld voor een deurbel, maar dat is hij gezien de vele features, design en gemak in gebruik wel waard.

Kortom een goed product dat goed samenwerkt met zijn broertjes en zusjes voor een prima prijs.

Update 11-10: Aankondiging bekende personen

Iets wat ik in eerste instantie niet gemeld heb in de review is dat mijn Nest Hubs en Audio's bekende personen niet aankondigden. Ik hoor simpelweg "Er staat iemand bij de deurbel" ipv "Wouter staat bij de deurbel". Ik heb bij andere Tweakers die de deurbel hebben getest nagevraagd en op een enkeling na werkte het daar wel. Aangezien ik al twee Nest camera's had met een Nest Aware abonnement was ik in eerste instantie in de veronderstelling dat het probleem daar lag.

Na een zoektocht op Google en wat oude issues te hebben gelezen kwam ik niet veel verder. Vervolgens heb ik nog maar eens gekeken naar de uitleg bij Google (https://support.google.com/googlenest/answer/7672451?hl=nl). Hier stond bij 1. Stel je producten in "Zet persoonlijke resultaten aan". Die link heb ik gevolgd en vervolgens deze stappen doorlopen (https://support.google.co...tdisplays-en-smartklokken). In dit scherm kreeg ik een melding om met een aantal stappen met uitleg dit aan te zetten. Deze stappen doorlopen en hiermee persoonlijke resultaten voor al mijn apparaten binnen mijn huis aangezet en voor de Hub's op Proactief laten zien.

Dit heeft het niet aankondigen van bekende personen opgelost voor mij.

-----
Mocht je vragen of opmerkingen hebben over de review dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Google Nest Doorbell (batterij)?

Vraag & Aanbod

Prima review. Wat volgens mij belangrijk is voor potentiële kopers (en je benoemt dit kort) is het feit dat je een Nest Aware abonnement hebt. Dit betekent dat je alle functies kunt gebruiken. Zonder abonnement is er naar mijn idee in ieder geval één vrij grote tekortkoming.

Zelf heb ik deze deurbel namelijk ook aangeschaft, in eerste instantie zonder abonnement. Vooral gezien ik ook andere Google producten gebruik zoals de Nest hub, mini en Home Max. Een andere belangrijke reden van aanschaf was omdat ik gelezen had dat deze deurbel ook zonder abonnement nog tot 3 uur kon opnemen op de lokale opslag.

De eerste maand kreeg ik een Nest Aware proefabonnement waardoor alle functies zoals gezichtsherkenning e.d. werkten. Na het verlopen van dit abonnement van een maand (waarin overigens ook de capaciteit van de batterij terugliep naar 0%) kwamen een aantal functies te vervallen.

Op een aantal zaken had ik uiteraard gerekend (gezichtsherkenning) maar wat me erg tegenvalt is dat met de 'tot 3 uur opnametijd' bedoelt wordt dat je beelden tot maximaal 3 uur geleden kunt terugzien.

Ik was er zelf vanuit gegaan dat er in totaal 3 uur aan beeldmateriaal kon worden opgeslagen, verdeeld over meerdere dagen. Wat echter het geval is, is dat alleen opnames bewaard worden die in de afgelopen 3 uur zijn opgenomen.

Stel dat er 's nachts een opname start, dan is die niet meer te bekijken zodra je wakker wordt.
Ik begrijp dat het in de basis geen beveiligingscamera is maar ik kan me voldoende situaties bedenken waarin het voor mij niet mogelijk is om de beelden binnen 3 uur te bekijken. Een Nest Aware abonnement lijkt dus wel een vereiste te zijn tenzij je er genoegen mee neemt om deze relatief dure deurbel in te zetten als domme deurbel met videomogelijkheden.