1 review

LG Tone Free DFP9 (Zwart)

€ 124,95
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

LG Tone Free DFP9 (Zwart) Review

thefal 4 oktober 2021, laatste update op 7 oktober 2021, 4.548 views Product gekocht

LG Tone Free DFP9 (Zwart)

In de basis prima oordopjes, die prima zitten. Verbinden met een apparaat zonder Bluetooth is geweldig en werkt ook prima. ANC en zelfs de passive noise cancelling werken echter voor geen meter en zijn van niveautje originele Airpods. App werkt ook niet fijn.

Pluspunten

• Verbinden met fitnessapparaten of oude audioapparaten
  • Zitten goed
  • Zien er goed uit
  • Stabiele verbinding
  • Ambient Sound mode klinkt goed
  • Find My
  • Bediening aan te passen

Minpunten

• Dempt totaal geen geluid, zelfs niet met ANC
  • Moeilijk goed te zetten
  • App werkt erg slecht
  • Doosje gaat niet dicht met andere rubberen tips

Omdat LG een aanbieding had, en omdat deze DFP9 een hele interessant feature had waar ik naar op zoek was, heb ik ze gekocht via de site van LG zelf.

UNBOXING

De unboxing verloopt als verwacht. Bij opening van de doos wordt je meteen gegroet door het doosje van de oordopjes. Wanneer je het karton eruit haalt, vind je de handleiding, garantieinformatie, en in een zakje de oplaadkabel voor het doosje. In dit zakje vind je ook de kabel die de unieke mogelijkheid van deze set mogelijk maakt: een USB-C naar 3.5mm kabel.

De eerste keer verbinden gaat erg makkelijk: Je opent het doosje en gaat op je telefoon naar je Bluetooth instellingen. Wel werkt dit proces alleen als je de oordopjes in het doosje laat zitten, ik had deze er al uitgehaald en toen wilden ze niet koppelen. Even de oordopjes terug in het doosje doen was de oplossing.

PASVORM en COMFORT

In eerste instantie leken de oordopjes helemaal niet in mijn oren te passen, gedurende een seconde of 3 gleden ze langzaam mijn oren uit. De truc bleek uiteindelijk te zijn om de oordopjes in je oren te draaien. Het is moeilijk uit te leggen, maar sommige oordopjes kan je direct in je oren doen zonder draaiactie, bij deze moest ik zeg maar het stokje (the "stem") recht naar beneden laten wijzen, en ze dan naar voren te draaien als ze in mijn oren zaten. Ze moeten zo'n 30 graden naar voren draaien, en dan zitten ze bij mij in ieder geval erg goed. Sterker nog, dit zijn de meest comfortabele oordopjes die ik ooit heb gehad!

Ik heb ze 3 dagen lang meer dan 6 uur per keer ingehouden en je vergeet gewoon dat je ze in hebt. De enige andere oordopjes waar ik dat mee had waren de originele Airpods, bijna alle andere oordopjes "voel" ik gewoon zitten. Bij de Airpods Pro had ik dit ook, al vielen die snel uit mijn oren, en het schuiven voelde ik op een gegeven moment ook.
Groot pluspunt voor de LG's hier dus, al is het de eerste keer dus even moeilijk met ze op de goede manier in je oren doen (voor mij althans).

TONE FREE APP MOEILIJKHEDEN

LG biedt ook een app, namelijk de TONE free app. Deze had ik al geïnstalleerd staan omdat ik hiervoor de LG Tone Free FN6 had. Hoewel deze app genoeg mogelijkheden biedt, en mij erg deed denken aan de app die Samsung heeft voor hun Galaxy Buds, valt er erg veel op te merken aan de app.

De eerste keer had ik de oordopjes verbonden via het Settings menu van mijn iPhone. Muziek afspelen ging prima, maar de app wilde de oordopjes niet herkennen. Ik ontkoppelde ze, en drukte in de TONE app op de verbinden knop. Helaas konden de oordopjes niet worden gevonden. Ik heb de app toen opnieuw geïnstalleerd. Nog steeds konden de oordopjes niet worden gevonden. Ik verbond de oordopjes weer via het Settings menu van iOS, en toen ik daarna terug naar de app ging konden ze eindelijk gevonden worden. Toen ik na een half uur de app weer wilde gebruiken, werkte het weer niet, "Geen headset beschikbaar"! Dit keer hielp het om de oordopjes weer in hun doosje te doen, deze dicht te klappen, en weer open te klappen.

BEDIENING

Wanneer je in de app zit kan je de controls van de oordopjes aanpassen. Hierbij kan je single tap, double tap, en triple tap aanpassen. Helaas.. De eerste 5 a 6 keren dat ik de app opstartte waren alle tekstveldjes leeg en kon ik niks aanpassen, ook al werden de oordopjes wel herkend. Nog een minpunt voor de app dus.

Toen het wel werkte: heb ik het volgende ingesteld:
Single tap (beide kanten): Play/Pause
Double tap links: Vorige
Double tap rechts: Volgende
Triple Tap links: Volume omlaag
Triple Tap rechts: Volume omhoog

Deze mogelijkheden zijn redelijk uitgebreid en helemaal naar wens aan te passen, erg fijn!

Standaard staan alleen Play/Pause, volume, en next ingesteld. Gelukkig blijven jouw eigen instellingen bewaard op de oordopjes zelf!

NOISE CANCELLING OPTIES

In de app is ook de geluidsmodus aan te passen. Je hebt hier 3 modussen: Transparantie, Normaal, Active Noise Cancelling.
Daarnaast heb je bij 2 van de modussen extra opties:
Bij Transparantie kan je kiezen voor extra focus op omgevingsgeluid of extra focus op stemmen.
Bij Noise Cancelling heb je de keuze uit minimale noise cancelling of maximale noise cancelling.

Omdat ik de oordopjes bij fitness wilde gebruiken, waar de muziek extra hard staat (Ik heb geklaagd maar helaas...) wilde ik oordopjes met ANC. Ik heb in het verleden de Airpods Pro gehad en die waren hierin subliem. Ik heb recent ook de Galaxy Buds Pro uitgeprobeerd, en hoewel er minder werd weggefilterd, was de ervaring hier ook goed.

Elke vorm van Noise cancelling op deze LG DFP serie.. was niet bruikbaar. Ik begin met de Normale modus.

PASSIVE NOISE CANCELLING

Omdat deze oordopjes werken met rubberen tips, verwachte ik enige mate van passieve noise cancelling. Ik heb in het verleden verschillende oordopjes gehad, zoals de Galaxy Buds+, beide versies van de Gear IconX, Airpods Pro, en enkele goedkope chinese oordopjes zoals de QCY T2C, Anomoibuds, en de Syllable D15, naast nog enkele oudere bedrade oordopjes met tips. In alle gevallen hoorde ik veel minder omgevingsgeluid met de oordopjes in, en bij sommige hoorde je zelfs helemaal geen achtergrondgeluid meer, enkel zaken als stemmen en auto's (en bij fitnesschoolmuziek hoorde je alles maar niet verstaanbaar).

Wanneer ik echter de LG Tone Free DFP9 in doe, hoor ik nauwelijks verschil tussen ze in hebben en ze niet in hebben. Stemmen zijn nog perfect te verstaan, ik hoor het geluid van de loopband, ik hoor de fietsen schuin achter me. Ik zit momenteel op kantoor en de enige collega's die op mijn verdieping zitten, zitten op zo'n 20m afstand. Je raadt het al, zelfs die kan ik nog steeds verstaan met de oordopjes in! Hierbij heb ik de grote, medium, en kleine oortjes geprobeerd, evenals die van mijn QCY en Anomoibuds.

Volgens mij is dit fenomeen makkelijk te verkleren door te kijken hoe diep de oordopjes in je oren gaan. Aan onderstaande foto is te zien dat het gedeelte die daadwerkelijk je oren ingaat erg klein is, wat betekent dat ze niet ver gaan en er veel geluid langs kan. Ook de rubberen tips zijn erg klein vergeleken met andere. Onderstaande foto laat de small tips zien van 2 andere merken, de Mediums van LG zijn nog véél kleiner.

ACTIVE NOISE CANCELLING

Gelukkig hebben de oordopjes ANC. Deze is aan te zetten via een lange druk op de oordopjes of, zoals gezegd, in de app. Nu weet ik nog dat ik de eerste keer de Airpods pro probeerde in de Apple store. Ik zeg niet gauw dat technologie magisch is zoals Apple altijd claimt, maar dit kwam toch wel erg dicht in de buurt. Het filterde bijna alle ruis weg, en stemmen werden zo omgevormd dat ze zachter klonken en niet te verstaan meer zijn. De Airpods Pro waren dan ook de reden dat ik op zoek ging naar nieuwe oordopjes met ANC! (De Airpods Pro zelf vallen uit mijn oren helaas).

Het aanzetten van ANC gaat gepaard met een geluidje, die laat weten dat ANC aanstaat. En gelukkig maar, want ik hoor geen enkel verschil met ANC aan of uit! Ik merk letterlijk 0 verschil. Het schuiven tussen maximale ANC en minimale ANC maakt hier ook geen verschil in. Dit betekent helaas dat deze oordopjes wat mij betreft onbruikbaar zijn voor de fitnessschool waar ik heen ga. Dubbel jammer, want de case van de oordopjes heeft een functie die daar juist bijna special voor gemaakt lijkt te zijn!

AMBIENT SOUND / TRANSPARENCY MODUS

Eerst Transparency modus. Hier heb ik ook ervaring mee met oa de Airpods Pro en de Samsung Galaxy Buds+ in het verleden. Bij de Airpods Pro klonk deze zo natuurlijk dat het lijkt alsof je helemaal geen oordopjes in hebt. BIj de Buds+ werkte dit ook aardig goed, al hoorde je wel windruis op de fiets en klonken langsrijdende auto's erg blikkering, bijna totaan het pijne aan toe.

Ik kan met een gerust hart zeggen dat de Transparency modus erg goed werkt. Het geluid klinkt erg natuurlijk en het blikkigere van de Samsung is hier niet aanwezig. Zelfs bij redelijk harde geluiden clippen ze niet en klinjkt alles nog prima.

1 probleempje echter...

Zoals gezegd is er totaal geen geval van passieve noise cancelling. Bij Transparency modus wordt omgevingsgeluid door de oordopjes afgespeeld. Dat betekent dus dat je alles dubbel hoort, namelijk in het echt én door de oordopjes! Daarnaast zit er een kleine delay in de audio die door de oordopjes komt. Deze is erg klein, waarschijnlijk milliseconden, maar omdat je 2 geluidsbronnen tegelijk hoor valt deze minieme delay direct gigantisch op!

De 2 opties van Transparency werken wel goed, je kan de focus verleggen op achtergrondgeluid en op stemmen. In het eerste geval wordt alle omgevingsgeluid door de oordjopes afgespeeld, bij de 2e gok ik dat bepaalde frequenties meer worden doorgelaten dan anderen, waardoor stemmen nog wat meer dan in het echt boven de achtergrondgeluid uit komen.

Helaas in het nut van Transparency, door bovengenoemde problematiek, nagenoeg nutteloos. Sterker nog, deze is helemaal niet nodig, omdat ik alle omgevingsgeluid nog steeds goed hoor zonder Transparency aan.

EDIT: Tone free icm andere rubberen tips

Omdat de passieve Noise Cancelling zo slecht was, heb ik geprobeerd de tips om te wisselen met die van mijn andere oordopjes. Nadat ik dit heb gedaan was de passieve Noise Cancelling iets beter. Ook maakte dit keer ANC wel degelijk een verschil. Helaas is zelfs actieve ANC nog steeds echter dan passieve NC bij bijvoorbeeld de Buds+. Daarnaast is er nog een probleem: Met andere tips gaat het doosje niet meer dicht! Zie onderstaande video.

PLUG AND WIRELESS

Het doosje van de oordopjes bied, samen met de USB-C naar 3.5mm kabel, een functie die ik nog nooit eerder had gezien: Door het doosje op een audiobron aan te sluiten, kan er naar muziek worden geluisterd op apparaten die geen Bluetooth hebben! Ik denk dan aan oude MP3 spelers zoals de Sandisk Sansa die ik nog heb liggen, of oude iPods, zoals de Shuffle die ik nog heb liggen. Bij mijn fitnessschool werken ze nog met oude apparaten (met 30pins connectoren bijvoorbeeld :+ ) en ook daar komt deze feature goed van pas.

Dit is ook de onderscheidende feature van de DFP9 tov de DFP8 en DFP5. Momenteel is dit een feature waar je, samen met de UV-Nano techniek, €70 extra voor betaalt tov de DFP5.

De feature werkt erg simpel en doet precies wat het moet doen. Op het doosje schuif je de switch van Bluetooth naar Plud And Wireless. Vervolgens steek je de USB-C kant van de kabel in de poort, en de 3.5 mm kant in de poort van het apparaat waar je naar wilt luisteren. Meer is er niet nodig en zoals gezegd werkt het erg goed! Het enige jammere is dat het zo'n 15 seconden duurt voor het geluid start. Ik liep de eerste keer dus een beetje klooien omdat ik dacht dat het niet werkte, maar geduld is een schone zaak.

GELUIDSKWALITEIT

De geluidskwaliteit is prima. Ik hoor zelfs geen verschil tussen redelijke en sublieme audioapparaten, dus ik kan er helaas niet veel meer over zeggen dan: Voor mij voldoet het.

OVERIGE

• De app biedt een Find My Earbuds functie, waarmee je individuele oordopjes terug kan vinden via de app. Dit werkt prima.
  • In de app kan je equalizer instellingen aanpassen.
  • In de app kan je het batterijpercentage zien
  • Op het doosje in in grote lijnen het batterijpercentage van het doosje te zien: rood <20%, geel <80%, groen >80%.
  • UVnano maakt het doosje schoont met UV-licht. Meningen zijn verdeeld over of het echt iets toevoegt.
  • Het doosje heeft een "Mood light". Het is puur sier en dus niet de UVNano techniek, al doen ze dat in hun marketing wel zo voorkomen!
  • Ik heb bij sommige oordopjes soms dat ze kort verbinding verliezenals ik mijn telefoon in mijn zak heb. Geen last van bij deze.

CONCLUSIE

Al met al ben ik redelijk teleurgesteld in deze oordopjes, al hangt het er vanaf hoe je ernaar kijkt:

Als basic oordopjes voldoen ze prima. Geluidskwaliteit is goed, ze zitten héél goed in mijn oren, het doosje is compact, de bedieningsmogelijkheden zijn goed en zelfs uit te breiden, en ze zijn te gebruiken op oude apparaten zonder Bluetooth.

Wanneer je de oordopjes echter op de extra features beoordeelt, zijn ze echter uitermate teleurstellend. De Passive Noise Cancelling is nutteloos en de Active Noise Cancelling lijkt hier niks aan te doen. De app werkt net zo vaak niet als wel, en zelfs als de app het doet, werken niet altijd alle functies van de app. Plus And Wireless werkt goed, maar het duurt zo lang voordat ze beginnen te spelen dat je nooit weet of het nou wel of niet werkt.

Voor de €200 die ze momenteel kosten kan ik ze niet aanraden. De Airpods Pro zijn voor een vergelijkbaar bedrag te krijgen, en de Samsung Galaxy Buds Pro en Buds 2 zijn allebei goedkoper. De Sony WF1000XM3 is al 1 generatie oud, maar biedt ook betere ANC en is momenteel een stuk goedkoper.

Daarnaast heb je de Jabra Elite 75t, OnePlus Buds Pro die ook goedkoper zijn en ook ANC hebben, maar waar ik zelf geen ervaring mee heb.

De Buds+ zijn nog goedkoper en voor een euro of 15 heb je de QCY T2(C). In theorie slechter op elk vlak, maar ik merk de laatste dagen dat ik toch liever deze pak dan de LG, omdat de passieve noise cancelling van beide veel beter is dan alles wat de LG te bieden heeft.

Het enige selling point is Plug and Wireless, maar ik heb dit ding https://www.amazon.nl/dp/B08T9CQ976/ gekocht in de hoop deze functionaliteit te dupliceren. Dat lijken ze inderdaad te doen (moet er nog steeds achterkomen hoe het precies werkt, maar heb het 2x aan gepraat gekregen, waardoor deze LG niet meer nodig is en teruggezonden, dan wel doorverkocht gaat worden (na schoonmaken natuurlijk!)

Heb jij ook een LG Tone Free DFP9 (Zwart)?

Thx! Mooie uitgebreide review 👍 Zit écht te twijfelen om ze aan te schaffen met name voor die bedraade functie ivm het aansluiten op m'n digitale piano. Ik heb sowieso oordopjes nodig voor m'n smartphone maar er zijn goedkopere alternatieven op dit moment. Probleem is alleen dat ik dan ook weer een aparte kwalitatieve koptelefoon moet aanschaffen voor de piano. Dilemma dus....
Bluetooth oordopjes hebben altijd een vertraging, dat gaat je bijzonder snel tegen staan als je piano speelt.
Goede review, ik heb ook DFP9's en voor mijn eerste draadloze pods vind ik ze meer dan prima
Hoi Storm-Fox,

Ervaar jij dezelfde perikelen omtrent Active Noise Cancelling?
ANC werkt in mijn ervaring het beste in een omgeving met monotoom geluid
zoals in een Datacenter, vliegtuig, auto, etc.
Om ANC van de lg's echt eerlijk te kunnen beoordelen moet je deze vergelijken met andere earpods, maar
helaas heb ik dit nog niet kunnen doen en dus is mijn ervaring beperkt.
Bedankt voor de reactie! ik zal kijken of ik wat vergelijkingen kan vinden :)
Hoe werken de oortjes samen met Windows?
Bij be de EarPods 2019 is het geluid mega slecht wanneer je gaat bellen met de oortjes in op een Windows machine.
Dat heeft voor zover ik weet te maken met Windows zelf en het Bluetooth protocol. Het bluetooth protocol bestaat (onder andere) uit een profiel voor het luisteren van muziek en een profiel voor bellen. De bandbreedte wordt in dit 2e profiel zo verdeeld over spraak en audio dat audio een lagere bitrate krijgt, waardoor de kwaliteit inderdaad een stuk slechter wordt. Dit heb ik bv ook in de auto of met mijn QCY oordopjes: als ik in een call zit en ik in een wachtrij wordt geplaatst, kan ik alsnog Spotify aanzetten terwijl ik wacht, maar de muziek klinkt dan tijdelijk heel slecht, tot ik ophang en dan wordt de kwaliteit weer beter. Daar is voor zover ik weet niks aan te doen tot zowel de oordopjes als Windows een update krijgen om dit te verhelpen. MacOS en Airpods doen dit bv wel goed omdat Apple hier een oplossing voor gemaakt heeft.
Bedankt. De slechte audiokwaliteit van BT oortjes (zoals deze of die van Apple) komt dus* door Windows.

[Reactie gewijzigd door JeroenD92 op 11 februari 2022 15:12]

Ja en nee. Het komt wel door Windows, maar die houdt zich gewoon aan de bluetooth standaard, net als bv mijn auto. Tot er een nieuwe versie van bluetooth komt die dit fixt zal Microsoft het waarschijnlijk ook niet in Windows fixen en zullen de makers van oordopjes dit ook niet doen. Apple heeft een soort van extensie erop gemaakt en die ingebouwd in zowel macos als Airpods, waardoor het in hun ecosysteem wel goed werkt.
Je ziet aan hoe verschillende draadloze headsets werken die een eigen protocol gebruiken, dit best verholpen kan worden. Maar dan zal MS een eigen protocol moeten toepassen, of de bluetooth SIG de spec moeten veranderen, wat backwards compatibility zou kunnen schaden. (zoals @thefal al zegt).

Windows heeft best wat slimme zaken ingebouwd zitten om het aardig te laten klinken. Zo klinkt het opnemen van geluid via bluetooth headsets veel beter dan op telefoons. Het is puur wanneer ingaande en uitgaande audio moeten werken, dat de audio in de hands-free AG-audio modus gaat en je een matige geluidservaring hebt.

Ben benieuwd of bijv. een Samsung (enige fabrikant die ik kan bedenken die zowel notebooks als audio maken) iets in hun notebooks heeft zitten die rekening houdt met dit nadeel.