Dynabook Satellite Pro C50-H 11E

€ 686,30
Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Dynabook Satellite Pro C50-H 11E Review

dalverianTestpanel 4 oktober 2021, 126 views Testpanel

Dynabook Satellite Pro C50-H 11E

Het touchpad is twitchy. Het toetsenbord is redelijk. Accu is prima Snelheid valt tegen. Hapert bij normale bezigheden. Bloatware is bijna niet aanwezig. licht. Ook in bouw. Kraakt en flext. Prima voor de prijs. mist wat features.

Pluspunten

• prijs
  • formaat toetsenbord
  • accu
  • scherm

Minpunten

• bouw
  • features

Via het tweakers testpanel ben ik benaderd om deze laptop uitgebreid te testen.
Natuurlijk wil ik hier aan mee doen, en deel hier graag mijn bevindingen.

Het uitpakken

Het uitpakken doet precies wat je er van verwacht. Je krijgt een simpele doos. Deze is voorzien van de standaard opdrukken en stickers. Merk, model en een sticker die duidelijk maakt dat dit merk Dynabook, voorheen Toshiba was. Grappig, dat wat mij nog niet bekend.
Verder nog wat technische specificaties en serienummers.

De inhoud is wat je vermoed. Een laptop, een paar boekjes, en een lader. Weinig poespas Meer heb je ook niet nodig. De kleur valt op. Niet standaard zwart, maar een diep donker blauw.

Eerste indrukken

De laptop pronkt met een relatief groot logo op de klep. Niet storend, wel aanwezig. Maar ja, reklame maken moet je toch kunnen?
Het uitpakken van de laptop gaat snel. Weinig echt overbodig inpak materiaal. De laptop is niet zwaar. Voelt erg plastic maar toch relatief degelijk.
Als ik de laptop op mijn bureau zet en open klap, valt het meteen op dat de bouwkwaliteit wat matig is. In principe voldoende voor de prijs, maar het valt wel op. Hij kraakt wat bij het openen, en voelt flex in de klep.
Ook het toetsenbord en de pols steunen zijn dun en goedkoop. Dit voel je als je je pols er op legt. Ook hier zit iets aan flex en kraak in.
De toetsen zijn dun, en voelen prima aan. Het is een full size toetsenbord. Dat vind ik erg prettig werken.
Het numpad is zeer welkom
Tijdens mijn gebruik is het kraken niet erger, of minder geworden. Dus of het van nieuwigeit of van bouwkwaliteit is , kan ik slecht bepalen.

In gebruik nemen

het aanzetten is even zoeken. Er zitten geen extra knoppen bovenop, of rondom. Eigenlijk niets anders dan een toetsenbord, een mousepad, en 3 lampjes links boven het toetsenbord.
De aan/uit knop is een onderdeel van het toetsenbord. Rechts boven het numpad. Mijn laptop ging niet direct aan. De accu was leeg. Of dit was wegens een demo model, of dat dat een bewuste keuze was kan ik niet direct zeggen.
Na het aankoppelen van de meegeleverde oplader was de laptop snel opgestart. Even de windows installatie doorlopen, en ik kon gelijk aan het werk.
De mate van bloatware viel erg mee. Een link naar de support website, en een vpn service.
Niks schokkends.

Dagelijks gebruik

Na een sloot software op de laptop te hebben geinstalleerd voor het verdere gebruik van de laptop, ben ik vol goede moed aan mijn werkdag begonnen.
De laptop gaat mee, en dat gaat helemaal prima. Deze weegt niet veel, en is niet erg dik. dus is geen hinder in de tas.
Op kantoor is de laptop prima te gebruiken. Voor de normale werkzaamheden ruim voldoende.
In mijn geval betreft dat veel browsen. Informatie zoeken. Webmail. Kleine website aanpassingen. Foto`s en videos bekijken en plaatsen. PDF documenten openen, verwerken, printen, scannen etc.
Ook de zwaardere videobestanden zoals 10bit H265 is geen probleem.
Een foto bewerken gaat prima, maar een video bewerken doe ik toch beter op mijn thuis machine. Daar is deze laptop echt niet voor geschikt. In ieder geval niet waar ik mee werk.
Het valt op dat het touchpad twitchy is. Doet soms waar het zelf zin in heeft. Spontane muisbewegingen zijn een standaard onderdeel van mijn dag. Soms, niet vaak. Maar helaas te vaak voor mijn smaak.
Het toetsenbord doet mee aan de prijs/kwaliteitsverhouding van het toestel.
Een relatief lichte aanraking, met een prettige travel, maar voelt voor mijn gevoel erg goedkoop. Misschien ben ik verwend.
De knoppen van de touchpad zijn wat stug. en de palmdetectie lijkt ook niet altijd even goed te werken.

Het gene waar ik het meest last van had, waren de haperingen. Tijdens het normale gebruik, van het browsen van een website, het openen van mn webmail, en het openen van documenten.
Een moment van geen-reactie van de laptop. Dit heb ik proberen op te lossen door het installeren van de laatste drivers van de website, maar dit lijkt niet geholpen te hebben.

Wat meer over de hardware

De laptop is redelijk voorzien.

CPU: 10e generatie Intel Core i5-1035G1 (1.00 GHz base tot 3.60 GHz)
Werkgeheugen: 8192 MB DDR4 geheugen op 3200 MHz. Uitbreidbaar tot 16348MB

USB-C Gen 1
Ethernet poort
Micro SD kaart lezer
3.5mm audio aansluiting

(geleend van andere reivew ;) )

Wat mij opvalt is dat er geen Full size SD kaar slot in zit. Dit is voor mij een dealbreaker. Het leek voor mij alsof het vrij standaard werd, maar misschien heb ik mij daar in vergist. De Micro SD is voor mij echt niet voldoende in het dagelijkse gebruik. Dus moet er een kaartlezer mee.
Gelukkig is er een USB C aanwezig.
Deze leek mij niet heel erg snel. Hij had moeite de SD kaart op volle snelheid te copieeeren naar de SSD.
Nu ben ik grote snelheden gewend met de apparatuur die ik gebruik, maar dit was de halve snelheid van wat ik op mijn vaste machine haal. Dezelfde Kaart, en lezer die ik vast gebruik.

Het scherm is een IPS Scherm, wat voor grote kijkhoeken en goede kleuren zou moeten zorgen.
De kijkhoek is prima. Is mogelijk om van alle kanten van het kantoor mee te kijken. Misschien niet altijd even ideaal, maar als je dat wilt, is dit perfect :P
De kleuren... Gemiddeld. Niet spetterend, maar het is een mat scherm. De kleuren zijn out of the box niet heel goed afgesteld als je daar eisen aan stelt, maar voldoende voor de doelgroep.

Voorlopige conclusie

Ik vond het fijn de machine te kunnen testen. Deze voldoet aan de verwachtingen de ik had, maar niet de eisen die ik stel.
De laptop heeft een goede prijs kwaliteit verhouding.
Betaalbaar en voldoende prestaties voor de doelgroep.
De bouwkwaliteit is matig. Goed voor kantoor, thuis werken of zo nu en dan meenemen. Ik vermoed dat hij bij dagelijks vervoer te kort gaat komen. De behuizing flext. kraakt, en is relatief dun.
Dit zorgt er wel voor dat hij licht van gewicht is.
Erg warm worden doet hij ook niet. Bij standaard gebruik is er geen hinderlijk geluid, en blijft de laptop voldoende koel.
Goed uitgerust, en prima accu zorgen voor een uitstekende laptop voor de doelgroep.
Ik twijfel aan de kwaliteit over een lange gebruiksperiode. Maar desondanks, ken ik genoeg mensen waar deze laptop aan aan te raden valt.
Voor mij, een voldoende.

(fotos volgen)

Heb jij ook een Dynabook Satellite Pro C50-H 11E?

" De accu was leeg. Of dit was wegens een demo model, of dat dat een bewuste keuze was kan ik niet direct zeggen."
Wat had je dan verwacht? Iemand die de doos openmaakt om hem speciaal voor jou op te laden? :+
Die laptop is niet gisteren uit de fabriek gerold, eerste keer moet je hem sowieso volledig opladen.

Verder goede review ;)
Bedankt!
Ik had verwacht dat er iig enige spanning in de accu zou zitten, gezien een lege accu slechter is dan een gedeeltelijk geladen accu.
Mijn ervaring tot nu toe is dat alle apparatuur die met een accu komt, in ieder geval iets aan spanning hebben. Deze was gewoon echt leeg leeg.
Laptops. Drones. Cameras. Electrisch gereedschap. Etc. Dus vandaar deze opmerking.
Maar goed. Kan zijn dat er wat veranderd is in de ideeën hierin. Ik ben geen expert. Of fabrikant 😊.