LG Ergo 27UN880-B Zwart

€ 399,-
Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG Ergo 27UN880-B Zwart Review

thylacine 23 oktober 2021, laatste update op 27 oktober 2021, 1.224 views Product gekocht

LG Ergo 27UN880-B Zwart

Bedoeld als ergonomische monitor voor tekstschrijven, presentaties maken en webbrowsen met zowel een Mac als Windows-laptop. Kabels is een zoektocht. Input switchen is wat ongemakkelijk. Het beeld en de ergonomie zijn uitstekend!

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Design
  • Materiaal
  • Soepel verstellen
  • Usb-hub i.c.m. TB3-kabel

Minpunten

• Bevestigen op dun bureaublad
  • Input switchen

Monitor gezocht die geschikt is voor dubbelgebruik met een Mac en een Dell Latitude laptop. De 3840x2160 pixels (4K) past goed bij mijn Office-gebruik. Letters en lijnen zijn haarscherp. Kleuren zijn prachtig. Op mijn vorige monitor met 2560x1440 (Quad HD) zag je duidelijk de upscaling.

De LG Ergo 27UN880-B met UltraFine display komt in een forse doos. Reden is de extra meegeleverde monitorstandaard/-statief. Kijk op youtube voor leuke unboxing-video's.

Plaatsing
De meegeleverde Ergo-monitorstandaard kan op twee manieren aan een bureau worden bevestigd. Met de default C-Clamp past past deze niet op mijn dunne bureaublad (18mm). De handleiding noemt dit bevestigingstype A. Omdat ik geen gat wil boren (type-B), heb ik extra plankjes multiplex tussen de klem en het bureau geplaatst... Dat werkt ook prima. Het geheel moet wel goed strak zitten, want de monitorstandaard zelf is best al wel zwaar: 3-4 kilo. Daaraan komt dus nog eens het display van 7-8 kilo te hangen.

Monitor klikt vervolgens eenvoudig in de standaard en hangt dan stevig. Het zwart gemoffelde staal van de standaard is degelijk en oogt zakelijk. Overgang naar de monitor is vloeiend. In vergelijking met de zware kwaliteit van de standaard is de monitor verrassend soepel te bewegen. Niet te licht en ook niet te zwaar; erg prettig.

Volgens mijn opticien moet een monitor minimaal een halve meter en liefst zo ver mogelijk van je af staan. Deze staat nu dus ook zo ver mogelijk naar achteren. Hierdoor staat de standaard aan de linkerzijde van de monitor; aan de zijkant, zoals op de productafbeelding hier op Tweakers. Tijdens driftig typen op mijn draadloze toetsenbord trilt de monitor daardoor net iets. Het is zeker niet storend. Bij rustig typen hangt de monitor vrijwel stil. Het doorgeven van trillingen zal vast ook worden beïnvloed door mijn dunnere bureablad.

Kabelmanagement
Kabelmanagement loopt via de buis van de standaard. Plastic kapje van de buis afpakken en strip omhoog schuiven (zie handleiding). Daarna stekker van de kabel in de monitor, kabel van onder naar boven door de opening in de zwenk-arm, via de bovenkant van de standaard, door de groef (achter de strip) en dan aan de onderkant eruit. Kabels komen iets boven het bureaublad weer uit de standaard.

De uitgespaarde ruimte aan de achterkant van de buis en vooral bij de in- en uitvoer is nét genoeg. Met een beetje moeite kreeg ik er de kabels in van de adapter, hdmi, usb-c, displayport en nog een dunne usb-a kabel van mijn webcam. Vooral bij de uitgang aan de onderkant was het even prutsen. Als ik review lees, heeft bijna iedere monitor dit probleem. Vijf kabels is aardig wat. Zorg ervoor dat de draden evenwijdig naar elkaar door de groef van de standaard naar beneden lopen en niet elkaar gaan kruisen of draaien. Eenmaal erin en met het klepje er weer op, oogt het wel netjes.

De meegeleverde kabels (adapter-verleng, hdmi en usb-c) hebben een verdikking/ring op ongeveer 40 cm van één kant. Na wat denkwerk kwam ik er op uit dat deze in de bovenkant van de standaard moet blijven. Hierdoor houdt de kabel altijd voldoende lengte over om mee te bewegen bij het naar voren trekken van de monitor. Eerst vroeg ik me af waarom de kabels niet achter een klepje in de monitor waren weggewerkt. Bij het naar voren trekken van de monitor wordt duidelijk waarom. Rechtuit naar achteren hebben de kabels beduidend meer lengte om mee te werken.

Beeld
Bij het aansluiten op mijn Mac zie ik gelijk dat het beeld prachtig is. superscherp en mooie, gevulde kleuren. Tijdens de dodepixeltest werkten ze allemaal als bedoeld. Ik zie daarbij niet echt kleurverschillen tussen de verschillende delen van het scherm. Vooral het contrast tussen de zwarte letters en de witte achtergrond is erg goed. Daar heb ik 'm mede voor gekocht.

HDR heb ik even uitgeprobeerd. Ik vond de kleurverschuiving lelijk.

Geluid
Het geluid van de ingebouwde speakers is wat blikkerig. Muziek klinkt echt niet lekker. Voor (video)bellen is het echter prima. Doordat ik een externe webcam bovenop de monitor gebruik, is het wel fijn dat het geluid uit dezelfde richting komt. Het volume van deze ingebouwde speakers hebben een eigen regelaar in het menu. Zie hieronder.

Verbinding met computers
De meegeleverde usb-c 3.2-gen1 / thunderbold 3 kabel kan 60W vanuit het display leveren aan een aangesloten MacBook of laptop. Dit blijkt meer dan genoeg te zijn om mijn MacBook Air M1 (30W) en mijn Dell Latitude laptop (60W) op te laden.

Qua kabels heb ik verschillende opstellingen geprobeerd. De meegeleverde hdmi kabel is een 2.0a. De hdmi-standaard ondersteunt 'slechts' 3840x2160 bij 30Hz. Om het maximale eruit te halen, ben ik voor een extra DisplayPort naar usb-c kabel gegaan. Belangrijk daarbij is de ondersteuning voor DP Alt-mode voor de extra videosignalen.

Met de Dell laptop aan de usb-c en de (ondertussen aangeschafte Mac Mini aan de langere displayport-kabel, merkte ik iets irritatants. Bij het wegschakelen van de usb-c input (Dell laptop) naar de displayport input (Mac) raakte de Dell laptop de verbinding met de monitor kwijt. De applicaties verschoven allemaal terug naar het laptopscherm. De Macs hadden dit probleem niet met de usb-c kabel. Om niet nog weer een langere usb-kabel te hoeven kopen, heb ik de Dell nu toch weer aan de meegeleverde hdmi-kabel hangen. De usb-c is nu vrij voor als ik mijn MacBook wil gebruiken.

Switchen inputs en standby
Switchen tussen de inputs kan via het menu. Hiertoe zit onderop de monitor een mini-joystickje. Wanneer beide computers actief en aangesloten zijn op de monitor, vereist het wat gepiel met dat fummeltje om te switchen. Uiteindelijk heb ik de snelste manier gevonden: <druk> menu, <links> input, <down/up> om van hdmi-2 naar displayport te gaan, en dan nog een <druk> om de input te bevestigen. Je zou hopen dat de monitor weet welke aansluitingen actief zijn en daar direct tussen switcht, maar dat is dus niet zo.

Steek je een niet-gebruikte kabel in een andere computer, terwijl een andere kabel de actieve input levert, dan stelt de monitor je de vraag of je wilt switchen naar dit display. Deze vraag bevestig je door de menu-knop onderop het display één keer in te drukken.

Omgekeerd is het iets omslachtiger. Bij het uittrekken van een kabel, vraagt de monitor wel of je naar een andere actieve aansluiting wilt. Deze moet je dan nog wel uit de lijst selecteren; ook al is er slechts één input actief.

Aangezien ik regelmatig moet switchen, hoop ik maar dat de bouwkwaliteit van dat joystickje goed genoeg is. Het is niet echt fragiel, maar of het nu geschikt is voor veelvuldig gebruik... We gaan het zien!

Na inactiviteit valt de monitor in slaap. Zonder kabels in en uit te steken, haalde mijn Dell-laptop het display uit de slaapstand. Daarna kon ik verder werken als daarvoor. Wanneer het display in slaapstand staat, herkent het niet dat er een kabel in een andere computer wordt gestoken. De nieuwe input-source moet dan via het menu worden geselecteerd. Zoals hierboven aangegeven is dat wat gedoe.

Als fabrieksinstelling staat de 'smart energy savings' geactiveerd. Dit is conform EU-regelgeving. Deze heb ik uitgeschakeld. In een aparte instelling kan de 'automatic standby' ingesteld worden op 4, 6 of 8 uur dan wel worden uitgezet. Ik heb deze op de standaard 4 uur laten staan.

Om eenvoudig te kunnen switchen had ik eerst een BenQ EX2780Q monitor besteld. Deze heeft een afstandbediening én twee softkeys die hiertoe kunnen worden geconfigureerd. De upscaling naar 2560x1440 beviel mij echter niet. Tijdens het lezen raken letters dan vervormd. Ook lijkt alles iets onscherp te zijn. Verder heeft die BenQ ook een prachtig beeld voor video's/gaming. Maar dat zou een eigen review moeten zijn. In dit geval vermeld ik het, omdat de 3840x2160 een betere resolutie geeft bij mijn type gebruik.

Rest menu
Het geluid van de monitor is te regelen door de joystick naar links en rechts te bewegen (dus zonder eerst de joystick in te drukken en daarmee het menu op te roepen). Door de joystick daarna naar voren te halen zijn de interne luidsprekers van het display ook te muten.

Met de fabrieksinstellingen zijn de letters van het menu vrij klein op het scherm. Door in het menu de optie 'general' en 'OSD Size' op large in te stellen, krijg je GROTE letters en iconen bij het popup-menu. Ik vind dit fijner.

In het menu is onder 'general' en 'information' te zien onder welke resolutie en verversing de monitor actief is. Bij zowel de Mac via TB-3 was dit 3840x2160 bij 60Hz en de Windows-laptop via hdmi 3840x2160 bij 30 Hz. Die lagere verversingssnelheid heeft weer te maken met de hdmi 2.0a standaard.

Er zijn nog diverse instellingen voor de kleuren, helderheid, contrast, enz. Uit zichzelf staan deze steeds op 'custom'. Ik vermoed dat de monitor deze aanpast op basis van de input-source. Ik heb deze dan ook niet aangepast en uitgeprobeerd. Lees: ik ben te bang dat ik het ontregel. Voor mij zijn ze goed zo.

USB-hub
Met de twee usb-a aansluitingen aan de achterkant ga ik nog wat spelen. Via de TB3-kabel herkende mijn Mac de externe Logitech webcam die aangesloten was op één van deze ingangen achterin het display. Dit lukte niet naar mijn Windows 10 laptop via de meegeleverde hdmi-kabel. Na wat google'n blijkt dat de specs van de hdmi 2.0 standaard dit ook niet ondersteunt. Met de nieuwe displayport versie 1.2 kabel werkte dit ook niet. Ergens meende ik gelezen te hebben dat dit met displayport versie 1.4 wel zou werken. Gezien de prijs van deze kabels heb ik daar maar vanaf gezien. Let bij het gebruik van een displayport naar usb-c kabel erop dat deze DP Alt Mode ondersteunt en dat er op de usb-c ingang op je computer een D-tekentje ernaast laat zien (van Displayport).

Software
LG levert een CD mee. Volgens mij komt iedere computer die 4K aankan tegenwoordig zonder cd-speler... Worden er überhaupt nog computers met cd-spelers geleverd!? Kijk daarom gewoon op de product support site.

Op deze support site staan twee softwarepakketten:
1. LG Calibration Studio
2. On Screen Control

De Calibration Studio geeft na installatie een wat onduidelijke melding dat er een USB-A/USB-B koppeling tussen de computer en de monitor nodig is. De meegeleverde usb-c/tb3 kabel is nu te kort om de Mac Mini aan te sluiten. Deze is nu met een langere usb-c naar displayport kabel verbonden. Dat lukt dus niet meer.
De On Screen Control start op met een overzichtscherm met verschillende schermindelingen. Geen idee hoe het

Meeste hardware-leveranciers zijn beter in hardware dan in software. Met deze ervaring versterkt LG mijn ervaringen. werkt. De helpfunctie helpt niet. Kom er niet verder mee.
Beide softwarepakketten dus weer met AppCleaner verwijdert.

Op de Windows-machine heb ik geen beheerrechten. Dus over de werking van de LG-software onder Windows kan ik sowieso niks zeggen.

Sticker
Na lang nadenken ben ik er over uit waar de meegeleverde sticker voor is. Mijn bureau staat midden in de ruimte. Vanuit de kamer kijk je dus ook tegen de achterkant van de monitor en de standaard. Aan de onderkant daarvan - onder het bureau, bevat de monitorstandaard gaten voor muurbevestiging en schroeven om het aansluitsysteem (type A/B) te wisselen. De sticker past hier precies overheen. Van achteren is de standaard nu ook mooi egaal zwart. De kleur van de sticker past erg goed bij de gepoedercoate standaard. Ik zie de sticker niet zitten. Dit aandacht voor detail kan ik wel waarderen!

Heb jij ook een LG Ergo 27UN880-B Zwart?

Bedankt voor mooie review!

Als je een toetsenbord en muis aansluit op de usb poorten van je scherm, wordt de input dan via usb c doorgegeven aan een Windows laptop, ja toch?

Enig idee of g-sync werkt op deze?

[Reactie gewijzigd door SoulShot op 21 september 2022 13:34]