Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart

€ 268,95
Specificaties 24,5" • 1920x1080 (Full HD) • 240Hz • IPS • 0,4ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart Review

bterstegeTestpanel 3 oktober 2021, 914 views Testpanel

Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart

Over het algemeen is dit gewoon een zeer prima monitor met een mooie kleurweergave en een snelle refresh rate. Mooi uiterlijk en uitstekende verstelbaarheid en stevigheid.

Pluspunten

• Verstelbaarheid
  • Bouwkwaliteit/stevigheid
  • Contrast en kleurweergave
  • Uitstraling/vormgeving

Minpunten

• Speakers

Een paar weken geleden kreeg ik het bericht dat ik de iiyama G-Master GB2590HSU Gold Phoenix mocht gaan testen voor het Tweakers Testfest 2021. Het is niet mijn eerste review, maar wel op Tweakers en ook voor het eerst een monitor.
Ik bekijk deze monitor vanuit mijn eigen referentiekader en mijn voorgaande en huidige monitor liggen qua prijsklasse een stuk lager dan de Gold Phoenix. Mijn huidige monitor is een LG 29WP60G en mijn voorganger een qua specificaties relatief gelijke, maar kleinere Philips monitor (waarvan ik de specs niet voor handen heb). De LG gebruik ik met name voor het thuiswerken en daarnaast game ik ook nog beperkt (inmiddels wat ouder, dus minder tijd). Gamen is met name race gerelateerd. Het grootste verschil qua specificaties, waarvan ik verwacht wat te gaan merken, is dan ook de refresh rate.

Algemene beoordeling

Over het algemeen is dit gewoon een zeer prima monitor met een mooie kleurweergave en een snelle refresh rate. Of de 240Hz refresh rate noodzakelijk is lastig te beoordelen voor mij, maar ik kan mij zeker een use-case voorstellen. Zelf ben ik heel tevreden over het uiterlijk van de monitor, omdat deze strak/modern is te noemen zonder dat het overal gaming schreeuwt (ik ben daar zelf niet zo van). Dus je kan deze monitor ook prima op kantoor neerzetten. Ook qua verstelbaarheid is deze monitor meer dan prima, dan vind ik toch echt een enorm pluspunt ten opzichte van mijn oude “fixed” LG (kan ik eindelijk die oude studieboeken weggooien, die als verhoger dienden).

Unboxing

Ik vind het altijd heerlijk om nieuwe spullen uit te pakken, maar meestal maak ik er geen foto’s van. Dat heb ik nu wel gedaan!

Iiyama is niet kinderachtig in het verschaffen van bijbehorende kabels, dus er zit (uiteraard) een stroomkabel in, maar ook een USB, HDMI en DisplayPort-kabel. De oude LG was op dat vlak kariger uitgerust. Al blijf ik de kabels altijd aan de korte kant vinden, maar dat is wellicht een persoonlijke situatie.
Daarnaast zit er ook nog een Quick Quide en veiligheidsblad in, maar wie leest die nog tegenwoordig?
Op het eerste gezicht vind ik het een mooie monitor met dunne bezels, vergelijkbaar met de bezels van de LG. De voet is opgebouwd uit een bekende V-vorm, maar voelt wel behoorlijk solide aan. De monitor kan eigenlijk op alle mogelijke manieren worden ingesteld (naar boven en beneden, het scherm 90 graden draaien en verticaal tilten), dus ik had eigenlijk verwacht dat dat ten koste zou gaan van de stevigheid. De G-Master voelt echter steviger aan, dan de LG, die een fixed stand heeft. Enorme meevaller wat mij betreft, want het instellen is echt een groot pluspunt voor mij. Het instellen gaat ook behoorlijk “traploos” en je hoeft geen afzonderlijke onderdelen vast of los te maken.

Featureset

De Iiyama GB2590hsu-B1 Gold Phoenix (geen idee waar het typenummer vandaan komt). Gold Phoenix klinkt in ieder geval wel goed. Het is een 24.5” Full-HD scherm, die voor een retail prijs van EUR 319 op dit moment online staat.
Iiyama schermt op haar website met een aantal mooie termen, namelijk:
  • 240Hz Fast IPS scherm
  • Een Moving Picture Response Time van 0.4ms
  • Freesync Premium Technology (gelukkig heb ik een videokaart die dit ondersteunt)
  • Black Tuner om de helderheid van donkere schaduwplekken gemakkelijk aan te passen
  • Voorgedefinieerde gaming modes
  • Hoge kwaliteit geïntegreerde luidsprekers (meestal vallen die hoge kwaliteit luidsprekers wat tegen)
Snelheid van het scherm
Ten opzichte van mijn andere monitoren (die allebei 75Hz) waren merk ik een enorme verbetering qua spelbeleving, maar eigenlijk ook bij het reguliere scrollen. Ik heb het gamen getest met Assetto Corsa, Dirt en Fortnite en ik merk echt dat er een meer soepele spelbeleving is. Nu is mijn referentiekader natuurlijk al redelijk beperkt met 75Hz, dus wellicht dat dat ook bij 144Hz al het geval zou zijn. Ik ben natuurlijk geen e-Sport topper, dus ik vraag me persoonlijk af of ik het verschil tussen 144Hz en 240Hz zou opmerken. Hieronder heb ik bij de Ghosting nog de TestUfo site gebruikt. Daar lijk ik wel enig verschil op te merken, maar dat is wel een geïsoleerde situatie. In-game heb ik 60Hz, 144Hz en 240Hz geprobeerd en dan merk je dat de stap van 60Hz naar 144Hz heel groot is.

FreeSync
Ik heb de beschikking over een 5700XT-videokaart en er werd ook direct aangegeven dat FreeSync gebruikt kon worden. Dus het wordt in ieder geval automatisch gedetecteerd, maar ik kan vooralsnog niet goed duiden wat het verschil is, aangezien de monitor naar mijn wensen het gewoon erg goed doet.

Luidsprekers
Laat het hoge kwaliteit geïntegreerde luidsprekers maar weg. Klinkt behoorlijk blikkerig. Al denk ik dat weinig gebruikers daadwerkelijk de luidsprekers van een beeldscherm gebruiken. Ze werken in ieder geval.

Connectiviteit

De Golden Phoenix heeft de beschikking over twee video ingangen, namelijk een HDMI (2.0 @ 240Hz) en een DisplayPort (1.4 @ 240Hz). Niet overdreven veel, maar voor mij is het eigenlijk meer dan prima.
Daarnaast zijn er nog twee aansluitingen voor USB (3.0, 5v). Deze worden met de meegeleverde USB B-kabel verbonden met de pc. Het nadeel van de USB-aansluitingen vind ik dat deze zich aan de onderzijde bevinden in plaats van aan de zijkant. Dat zou voor mij persoonlijk wat eenvoudiger plaatsen zijn. Nu ze aan de onderzijde zijn moet het wat meer op gevoel. Ze zitten echter niet direct ter hoogte van de onderzijde van het scherm, dus het is wat priegelen.

Contrast & Helderheid

De helderheid van de monitor is 400 nits. Wat voor mij in een redelijke lichte omgeving meer dan voldoende is (in combinatie met het matte scherm). Voor mijn gevoel was bij het kantoorwerk de helderheid soms wat veel van het goede. Met name de witte kleuren kwamen fel over, maar dat werd redelijk makkelijk opgelost door de HDR optie in Windows. Daarnaast heb je nog voldoende mogelijkheden om via de OSD zelf presets aan te maken, die je relatief eenvoudig weer kan wijzigen.
De contrastratio is volgens de specificaties 1000:1. Dat zegt mij zelf eigenlijk vrij weinig als gemiddelde gebruiker. Wat voor mij van belang was dat de kleuren goed van elkaar te onderscheiden waren en dat gevoel had ik wel. Ten opzichte van de LG heeft deze monitor gewoonweg “rijkere” (of minder flets) kleuren en dat merkte je bijvoorbeeld ook bij het gamen.

Pixeldefecten

Bij de aankoop nagegaan of er pixeldefecten waren, dat zou je in ieder geval niet hopen bij een nieuwe monitor. Ik ben dat nagegaan via de website https://lcdtech.info/en/tests/dead.pixel.htm en kwam tot de conclusie dat deze monitor perfect is en geen onvolkomenheden vertoont.

Kleurweergave

Het betreft een IPS-paneel met een zeer goede kijkhoek. Ik had eigenlijk helemaal geen problemen met de kijkhoek wanneer ik bijvoorbeeld tijdens het werken wat verschoof aan het bureau. Ik werk/game op zolder, waarbij er een behoorlijke lichtinval kan zijn i.v.m. de dakkappel en vanwege de matte finish bleef het beeld eigenlijk goed presteren. Er zijn behoorlijk wat verschillende presets te kiezen voor verschillende situaties, zie ook hieronder bij de ODS. De aangeprezen Black Tuner is wellicht handig voor donkere shooters, maar voegde voor mijn persoonlijke use-case niet heel veel toe.
Er is ook een HDR-400 optie in Windows, die maakte de kleuren iets minder fel, maar dat vond ik dan zelf wel weer prettig voor het kantoorwerk.

Ghosting

Ghosting heb ik getest op de TestUfo. Daarbij heb ik het beeldscherm getest op 60Hz, 120Hz, 144Hz en 240Hz en ik moet zeggen dat het verschil tussen 60Hz en 144Hz echt zéér groot is. De stap van 144Hz naar 240Hz is op de website merkbaar, maar ik zie het verschil niet in-game. De ufo’s zijn bij zowel 144Hz en 240Hz super strak. Wat mij betreft geen enkele ghosting merkbaar.

Bouwkwaliteit en afwerking

Zoals ik bij de unboxing al aangaf, vind ik de bouwkwaliteit van een zeer behoorlijk niveau. De voet is stevig en de monitor wiebelt naar mijn gevoel totaal niet. Als ik de monitor een tik geef in de hoek, dan merk je dat er weinig speling is.

De verstelbare as voor zowel de 90-graden stand en de verstelbare hoogte werkt fijn. Geen additionele handelingen, maar gewoonweg omhoog/omlaag en draaien.
De afwerking is met een zwart plastic. De voet is daarbij niet glad afgewerkt, maar met een soort hele fijne structuur. En de onderzijde van de monitor is afgewerkt met een brushed aluminium, maar dan van kunststof zeg maar.

Een mooie, maar simpele optie, vond ik de kabelhouder aan de achterzijde van de monitor. Op die manier kan je op een simpele manier je kabels eenvoudig wegwerken. Lui als ik zelf ben, heb ik dat natuurlijk nog niet gedaan.

Vorming

Mijn LG heeft een ietwat game-achtig uiterlijk, wat mij eigenlijk niet aanspreekt. Deze monitor heeft meer een premium uitstraling (met name ook door het fake brushed aluminium), ondanks dat toch met name de game-wereld wordt aangesproken. Je kan deze monitor echter ook gewoon op kantoor neerzetten zonder dat iemand vermoed dat je, als iedereen naar huis is, met e-sports bezig houdt.

On screen display

Het OSD is met vijf verschillende knoppen te bedienen en is gebruiksvriendelijk. Binnen het OSD vind je de gebruikelijke opties terug voor het aanpassen van het beeldscherm. Opties zijn voor de weergave, audio en de kalibratie van het scherm. Vervolgens is er nog de mogelijkheid om 3 verschillende user-presets aan te maken, voor als je bijvoorbeeld een verschillende instelling verlangt van je kantoorwerk en gaming.

Deze zijn dan ook eenvoudig toegankelijk onder de i, dus je hoeft dan niet het hele menu door te klikken. Naast de user-presets zijn er presets voor Off, Standard, Sport Game (beetje geelachtig), FPS (beetje blauwachtig), Strategy Game, Text. Zelf was ik nog wel benieuwd naar de “text-modus”, maar eerlijk gezegd maakt het de tekst niet scherper of iets dergelijks.

De prijs is ongeveer EUR 100 meer voor hetgeen ik betaalt heb voor mijn huidige monitor. Ik vind de G-Master qua beeldkwaliteit een behoorlijke stap naar voren ten opzichte van de LG. Wat ik op zich wel jammer vind, is dat in de prijsklasse van de G-Master ook goede 1440p met 144Hz beeldschermen te vinden zijn. De vraag is dan of de stap naar 240Hz merkbaar is of dat een 1440p met 144Hz een betere keuze is. Ik kan mij goed voorstellen dat in veel gevallen de laatste optie voor de meer casual tot serieuze gamer, maar ook waarschijnlijk voor de kantoorfanaat een betere optie is.

De G-Master Golden Phoenix is een monitor die je thuis of op kantoor kan neerzetten zonder dat je direct gaming schreeuwt, terwijl je wel de voordelen van een snellere refresh rate daarvoor terug krijgt. Ook de flexibiliteit in het instellen en de stevigheid van het geheel was voor mij een pluspunt. Qua prijs vind ik het lastig en moet je voor zelf je eigen afweging maken. De casual gamer, zoals ik, zal waarschijnlijk meer gebaat zijn bij een 1440p/144Hz monitor, dan een meer hardcore eSport-gamer.

Heb jij ook een Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart?