Dell Alienware M15

Niet beschikbaar
Specificaties 15,6" • 3840x2160 • 2TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Dell Alienware M15 Review

JT888 3 oktober 2021, laatste update op 3 oktober 2021, 591 views Product gekocht

Dell Alienware M15

Beoordeling M15 R6, Intel® Core™ i7 11800H, NVIDIA® GeForce RTX™ 3070 8 GB GDDR6

Pluspunten

• Design lekker dun
  • Gsync + optimus plus 2560x1440
  • redelijk portable 15 inch laptop
  • Helderheid scherm
  • Extra slot voor een SSD incl. houder
  • Snelle levertijd van pre selected model
  • Bezel rondom scherm is MAT zwart
  • Geheugen vervangbaar (niet gesoldeerd)

Minpunten

• Standaard adapter log en zwaar
  • Levertijden van verschillende configuraties
  • Standaard geheugen is single rank
  • 2 fans i.p.v 4 zoals X15, X17

M15 R6 heeft enige verbeteringen tegenover het vorige model zoals een matte bezel rond om het scherm.

Een dunne laptop voor het oog maar weegt meer dan je zou denken als je hem ziet 2.5KG.

De top deksel is van aluminium ofzo de onderkant is van kunstof gemaakt. De standaard adapter is groot en zwaar... raad iedereen aan om de kleine vormfactor adapter erbij te nemen.

Dit was bij mij helaas geen optie (pre selected build voor snelle levering). Het 2560x1440 scherm met ComfortView Plus, NVIDIA G-SYNC en Advanced Optimus is erg mooi die kan ik je zeker aanraden.
Het scherm is lekker helder en scherp.

Het touchpad voldoet voor mij maar ben sowieso geen fan van touchpads en gebruikt gewoon een muis bij de laptop.

De reden om voor Alienware te gaan was het design en omdat ik vroeger een Alienware m15x (rode) heb gehad en daar goeie herinneringen aan heb.

De pre selected laptop build was het snelste leverbaar uit alle de mx15 r6 configuraties .
Ik heb helaas geen tijd om een maand te wachten op de laptop.

De kleine vormfactor adapter en het mechanische toetsenbord waren geen opties tijdens het bestellen maar die zijn wel beschikbaar bij andere configuraties met een langere levertijd mocht je dat willen.

Gekozen voor de M15 R6 i.p.v. de X15 omdat je bij de M15 R6 wel het geheugen kan veranderen de modules zijn NIET gesoldeerd zoals bij de X15 wel het geval is. De x15 heeft daarin tegen een betere koeling (4 fans i.p.v 2) en is dat model nog dunner en iets lichter. Maar ook de levertijd speelde hier weer mee in die keuze.

Het geheugen wat bij de laptop geleverd word is single rank. Deze heb ik dan ook direct vervangen voor 32GB dual rank geheugen van Crucial. En het XMP profile ingesteld in de bios werkt perfect.

De andere keus die in kon maken was een X17 ook een gave laptop (goeie koeling 4 fans en wisselbaar werkgeheugen) maar vond ik zelf niet handig om mee te slepen op reis. Gezien de afmetingen en gewicht van 3KG. Daarnaast heb ik in NL geen Desktop vervanger nodig aangezien ik een Desktop heb staan daarvoor en de laptop puur voor mobiliteit (reizen) gebruik.

Specs van mijn configuratie

Intel® Core™ i7 11800H
Windows 10 Home (64-bits)
NVIDIA® GeForce RTX™ 3070 8 GB GDDR6
15.6" QHD (2560 x 1440) 240 Hz 2 ms met ComfortView Plus, NVIDIA G-SYNC en Advanced Optimus
16 GB, 2 x 8 GB, DDR4, 3200 MHz
1 TB PCIe M.2 SSD
Killer™ Wi-Fi 6 AX1650 (2 x 2) 802.11ax draadloos en Bluetooth
Alienware mSeries, 4-zone, AlienFX RGB-toetsenbord - VS/internationaal

Basisgewicht vanaf 2,42 kg

Heb jij ook een Dell Alienware M15?

Je noemt dat 2 fans een nadeel is. Maar volgens mij is de M15 r6 koeling toch beter in performance.
De X15 is wel lichter en dunner.