MSI MEG X570 UNIFY

€ 400,-
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI MEG X570 UNIFY Review

S2KGoon 2 oktober 2021, laatste update op 2 oktober 2021, 122 views Product gekocht

MSI MEG X570 UNIFY

MSI is toch niet meer wat het was

Pluspunten

• Ontwerp
  • I/O
  • Overzichtelijke bios
  • Veel ruimte tussen cpu socket en ram voor grotere AIO koelers
  • Werkt met paar aanpassingen met AlienFX

Minpunten

• Iedere bios versie had een probleem
  • Kwaliteit
  • Support

Layout Score: 5
Dit moederbord voornamelijk gekocht wegens ombouw van een Alienware Area51 R2 , Alienware gebruikt MSI made moederborden voor meer compatibiliteit met de extra aanwezige Logo en Pogo boards en de plaats van I/O op de Unify zitten deze ongeveer op dezelfde plaats als het oem bord.

Na de installatie dacht ik dat alles inorde was maar kreeg sporadische screenfreezes en continu zelf reboot om de 2-3 minuten als pc in slaapmodus ging toen las ik dat er een bios update nodig was voor compatibileit Ryzen 5000 series cpu´s -> nieuwste stabiele bios versie erop en toen gaf ie in bios aan dat mijn RTX3080Ti op PCI-e lane 2 x8 terwijl deze in werkelijkheid in PCI-e lane 1 x16 4.0 was geplaatst
GPU-Z gaf verassend genoeg wel x16 4.0 aan.
RTX3080Ti wou ook niet booten als ik de switch van Silent naar Gamingzette -> zwart scherm bij booten alsook bleven de random screenfreezes tijdens gebruik gebeuren..

Op aanraden van MSI support de beschikbare beta bios update gedaan en nu gaf bios wel de correcte PCI-e lane aan en 4.0 maar alle overige problemen bleven jammer genoeg bestaan. En ze duwden door dat ik een CPU probleem had.

Na het bericht te krijgen over de dringende AMD PSP update stootte ik hier weer op een probleem want in apparaatbeheer geen AMD PSP aanwezig en bij chipsetdriver gaf ie ook geen PSP driver in het pakket aan om te installeren en in bios ook niks te vinden nogthans is dit een cpu feature dus het zou moeten aanwezig zijn.( toch misschien een CPU probleem ??)

Tijdens het zoeken naar dit probleem (alle bios versies geprobeerd tijdens dit nog andere problemen gekregen ) merkte ik een nieuw probleem op met de chipsetfan op het moederbord , deze begon namelijk te ratelen en dit was toen ook het punt waar ik dit moederbord heb terug gestuurd en volledige refund . Dit is namelijk het 4de MSI onderdeel na elkaar die faalde bij me (de RTX3080Ti moet ook retour voor herstelling 1 van de 3 fans is defect )

Een Asus X570 VIII Dark Hero aangekocht en alle problemen waren opgelost... tot zover het CPU probleem die ik dus niet heb zoals MSI aankaartte: PSP aanwezig , GPU starte op in gaming vbios , geen screenfreezes , GPU en CPU werken koeler etc

Heb jij ook een MSI MEG X570 UNIFY?