Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart

€ 733,-
Specificaties 6,7" • 2640x1080 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart Review

no113Testpanel 6 oktober 2021, laatste update op 7 oktober 2021, 766 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart

Opvouwbare smartphone met goede specs en high-end prijskaartje. Open- en dubbelklappen coole en unieke feature. Wordt steeds moeten open klappen op den duur niet irritant?

Pluspunten

• Clamshell phone!
  • 2e scherm op buitenkant
  • "compact" in je broekzak
  • Aantrekkelijk design

Minpunten

• Samsung account nodig voor sommige functies
  • Openklap-handeling?
  • Buitenkant van glas; glad en breekbaar
  • Samsung spraakinvoer ondersteunt geen NL

Van Tweakers de mogelijkheid gekregen om de Samsung Galaxy Flip 3 te testen. Op het gebied van smartphone gebruik ben ik een beetje een aparte. Mijn huidige ‘daily driver’ is een Google Pixel 4a (met Android 12 bèta), wat een heerlijk toestel blijkt te zijn. Echter tot deze Pixel ben ik een hardcorefan van smartphones met fysiek toetsenbord geweest. Ja, ik heb vele uitvoeringen van BlackBerry toestellen met toetsenbord gehad. Thuis gebruik ik de BlackBerry Key2 nog steeds voor onder andere aansturing smarthome.
Dit houdt in dat ik wel gewend ben dat mensen verbaasd kijken bij de aanblik van mijn smartphone en daar regelmatig leuke gesprekken over kan voeren. Dat is bij deze Flip 3 niet anders. Dit is behoorlijk bijzonder en uniek. Een ouderwetse clamshell telefoon! In deze gesprekken komen ook steeds 2 aspecten aan bod; het dichtklappen van de telefoon en het wel/niet zien van de knik in het midden van het scherm. Daarna wordt vaak de stevigheid van het toestel en met name het scharnier gewaardeerd.

Algemene beoordeling
Wat mij in de 1e paar dagen is opgevallen:
  • 2e scherm aan de buitenkant is handig. Bijvoorbeeld voor de tijd en/of meldingen lezen
  • Bij het licht geknikt gebruiken van het toestel is het scroll effect erg leuk om te zien (om een hoekje scrollen)
  • Opgevouwen in je zak is het vooral klein. Dat het toestel dikker is merk je nauwelijks
  • Toestel is erg glad door toepassing van glas (?) op de buitenzijden
  • Samsung spraakinvoer (speech to tekst) ondersteunt (nog) geen Nederlands
  • Geen koptelefoonaansluiting
  • Samsung account nodig voor sommige features, bijvoorbeeld ‘Zoek mijn mobiel’ en ‘Thema’s’
Featureset
Features? Tsja, het is een smartphone en daarmee kan je alle dingen die je met smartphones kan doen. Oh ja, had ik al vermeld dat het ding kan dubbelklappen? ;-) En dat is dus de echt unieke feature van deze smartphone. Dat in combinatie met het 2e kleine OLED touchscreen aan de achterkant.

Bereik
Simkaart van Youfone in de telefoon gestopt. Enkele gesprekken op verschillende locaties gevoerd. Dit verliep goed. Geen bijzonderheden op het gebied van bereik en/of ervaren kwaliteit van het gesprek. Bij dit toestel is het ook mogelijk om een e-sim te gebruiken.

Accuduur
Waar ik met mijn Pixel 4a regelmatig 2 hele dagen zonder opladen door kan gaan ervaar ik met de Flip 3 een vergelijkbare gebruiksduur. Opladen met een reguliere lader van ±15% tot 100% duurde ongeveer 1,5 uur.

Gebruiksgemak
Na het openklappen van het toestel is het ofwel de gezichtsherkenning ofwel de vingerafdrukherkenning die het toestel ontgrendeld. Gezichtsherkenning verliep de 1e 2 dagen erg snel. Werd later minder nauwkeurig, onduidelijk hoe dit kwam. Maar door het registreren van meerdere vingerafdrukken was het aanraken van de aan/uit knop (met de sensor daarin) voldoende om het toestel altijd snel te ontgrendelen.
Het toestel houdt lekker vast als het licht gebogen is, geeft ook mooi effect tijdens scrollen.
Het moeten openklappen van het toestel om je telefoon echt te kunnen gebruiken is een extra handeling die je met andere smartphones niet hoeft uit te voeren. Dit zal na verloop van tijd wel in je ‘muscle-memory’ komen te zitten.

Scherm
Scherm is van soort plastic. Als je dit niet zou weten zou je het nauwelijks zien. Toestel wordt standaard geleverd met al bevestigde hele dunne passende screenprotector. Scherm is helder en de hoge verversingsnelheid zorgt voor een zeer soepele ervaring. Het scherm is in vergelijking tot veel andere toestellen langer. Dit zorgt voor meer informatie tijdens scrollen op bijvoorbeeld Tweakers.net. Bij het kijken van een video wel flinke ongebruikte ruimte links en rechts van de video (in landscape modus).
De knik in het midden van het scherm is duidelijk te zien als het scherm uit staat. Met scherm aan in combinatie met donkere achtergrond is de knik nog steeds zichtbaar maar zeker niet storend. Bij scherm aan met lichtere achtergrond is de knik in het geheel niet te zien. In dagelijks gebruik is deze knik in het scherm nooit storend.

Design/bouwkwaliteit en afwerking
Wanneer het toestel voor ongeveer driekwart opengeklapt op tafel ligt is het een erg cool en uniek ding! Ziet er dan erg bijzonder uit. Bij volledig dichtklappen van de telefoon blijft er op het midden van het scherm een ruimte over ter hoogte van het scharnier, dit zal nodig zijn omdat het scherm altijd een lichte curve zal moeten houden om duizenden keren te kunnen worden dubbelgevouwen zonder kapot te gaan.
Toestel ziet er in het geheel heel degelijk (en sexy?) uit. Het ‘scharnier’-gedeelte is van aluminium en oogt stevig en sterk. Grootste gedeelten van de achterkant van de telefoon zijn van glas, dat oogt juist weer erg breekbaar en is zoals eerder genoemd glad. Gewicht voelt goed, niet te licht, niet te zwaar maar precies goed. Ook weer degelijk.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
In de 2 weken van gebruik geen enkel moment gehad dat er sprake was van vastlopers of uitvallend toestel. Ondanks de Samsung-schil wel een zeer herkenbare en erg vlotte Android ervaring.

Beeldkwaliteit opname
Out-of-the-box stonden de ‘scène-optimalisatie’ instellingen van de camera-app ingeschakeld. Vergelijkende foto’s tussen de Pixel 4a en de Flip 3 lieten toen duidelijke verschillen zien. In het voordeel van de Pixel. De ‘scène-optimalisatie’ van de Flip zorgde voor een smooth-effect van bijvoorbeeld huid of andere texturen zoals stof van de bank of kleding. Wat mij betreft geen verbetering. Na het uitzetten van deze setting waren de foto’s meer realistisch en wat mij betreft van goede kwaliteit. Ik heb geen uitgebreide vergelijken gedaan. Als ik maar redelijk tot goede foto’s kan maken met mijn smartphone is het al snel goed genoeg.

Op moment van schrijven (1e week van oktober 2021) staat de Samsung Galaxy Flip 3 als goedkoopst vermeld voor € 1000. Dat ze iets bijzonders en op dit moment redelijk unieks hebben gemaakt is duidelijk. Omdat ik zelf dergelijke bedragen niet over heb voor een smartphone zou ik het er niet voor betalen. Vouwbaarheid van de telefoon maakt het toestel uniek. Lekker klein in je zak en op sommige momenten ook handig wanneer je het toestel gedeeltelijk opengeklapt neer kan zetten. Ik kan mij voorstellen dat er een kleine doelgroep is die dit toestel zou willen hebben voor de vouwbaarheid, het compacte karakter als hij dubbelgeklapt is en de verder prima specificaties.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

mooie review dank je wel _/-\o_