Dynabook Satellite Pro C50-H 11E

€ 686,30
Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Dynabook Satellite Pro C50-H 11E Review

NewClassicTestpanel 1 oktober 2021, 915 views Testpanel

Dynabook Satellite Pro C50-H 11E

De Dynabook is een prima laptop met een goede prijs/ kwaliteitverhouding. Lange accuduur en licht genoeg om onderweg mee te werken. Voor het schoolleven zou ik deze laptop niet kopen vanwege de bouwkwaliteit, maar voor op kantoor is hij perfect!

Pluspunten

• Touchpad
  • USB-C aansluiting voor stroom & data
  • Design
  • Numpad

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Proprietary lader

Ik heb de Dynabook (Toshiba) Satellite Pro mogen testen dankzij de actie van Tweakers. Tijdens deze twee weken dat ik hem gebruikt heb, heb ik de laptop vergeleken met mijn eigen Macbook Pro. Toshiba adverteert met de tekst: “Prachtige vormgeving. Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding”. Kunnen ze dat waarmaken?
Unboxing
De laptop komt in een eenvoudige bruine kartonnen doos wat voor deze prijsklasse redelijk standaard is volgens mij. Hij zit stevig verpakt in kartonnen steuntjes en in een apart vakje zit de power adapter. Bovenop de laptop nog een plastic verpakking met daarin een quickstart en garantie informatie.

Wat opvalt is dat er een proprietary oplader wordt gebruikt, terwijl de USB-C poort ook power delivery ondersteunt. Mocht de oplader kwijt of defect geraakt zijn kan je dus ook een USB-C power adapter gebruiken.
Design/ behuizing

Aan het uiterlijk is goed te zien dat de doelgroep vooral de zakelijke markt wil bereiken. Geen grote opdrukken of RGB verlichting, maar gewoon een nette donkerblauwe kleur met als enige uitzondering het grijze logo. Ook wanneer de laptop is opengeklapt blijft hij strak zwart. Daarnaast zit er naar het schijnt nog een antibacteriële verf coating overheen. Ik heb dit niet kunnen testen, maar de behuizing heeft wel een gekke textuur waar ik aan moest wennen. Wellicht dat dat het is. Persoonlijk vind ik dit soort laptops wel het mooist, ik heb niks met schreeuwerige game laptops dus wat design betreft hebben ze het goed aangepakt.

De behuizing is met zijn net geen 2 centimeter vrij dun te noemen. Helaas merk je daardoor wel dat de stevigheid van de behuizing niet al te best is. Dichtgeklapt gaat het wel goed en lijkt hij stevig, maar zodra je de laptop optilt wanneer deze is opengeklapt hoor je veel gekraak. Het toetsenbord is wel stevig en kun je niet indrukken zonder veel kracht te zetten.
Specificaties & Performance
  • CPU: 10e generatie Intel Core i5-1035G1 (1.00 GHz base tot 3.60 GHz)
  • OS: Windows 10 Home Editie 64bit
  • Werkgeheugen: 8192 MB DDR4 geheugen op 3200 MHz. Uitbreidbaar tot 16348MB
  • Opslag: 256GB M.2 SATA
  • Beeldscherm: 15.6” 1080P mat IPS paneel
  • Draadloos: Wireless Lan 802.11ac dual band en Bluetooth 4.2
Aansluitingen:
  • Full size HDMI
  • 2 x USB 3.0 (aan beide kanten eentje)
  • USB-C Gen 1
  • Ethernet poort
  • Micro SD kaart lezer
  • 3.5mm audio aansluiting
Op papier zijn de specificaties niet denderend en klinkt een CPU met een clockspeed van 1.0 GHz traag, maar in de praktijk is het meer dan voldoende. Ik kan zonder probleem meerdere Excel sheets openen met daarnaast nog een browser en Word. Daarbij heb ik geen vertragingen gemerkt en bleef de laptop responsive aanvoelen. Bij full load was dit wel anders. Tijdens het draaien van Prime95 merkte ik wel dat de muis wat haperde dus ik kan mij voorstellen dat bij het openen van zware programma's je dit ook zal merken.

Een spelletje als Counter Strike Global Offensive was op low settings wel speelbaar. Ik had uiteraard geen top prestaties verwacht, aangezien de laptop hier niet voor is gemaakt, maar met gemiddeld 30 fps was het wel te doen. Wat simpelere spellen zullen dus geen probleem zijn om even te relaxen.

Voor de goede orde ook Crystal Disk laten draaien om de snelheid van de SSD te testen en deze haalt goede snelheden.

Dagelijks gebruik
Ik heb deze laptop tijdelijk als daily driver gebruikt in plaats van mijn Macbook Pro en dit was wel even wennen. Niet zozeer vanwege de laptop, maar vanwege windows. Wat die overgang van laptops wat makkelijker maakte is dat ik toch wel een aantal punten zie waar de Dynabook even goed scoort als de laptop van Apple, namelijk: de accuduur, touchpad en toetsenbord (al staat de Macbook Pro uit 2017 niet echt bekend om zijn goede toetsenbord).

Ik heb lang geen windows laptops meer gebruikt, maar wat ik mij van vroeger kan herinneren is dat de touchpads altijd van die kleine brakke dingen waren. Gelukkig is dit touchpad erg prettig om mee te werken en kan zich prima meten met die van de Macbooks. De oppervlakte is erg groot en glad en registreert alle aanrakingen goed.

Het toetsenbord is prima, maar ergonomisch is hij niet echt. Al is dat bij een erg groot deel van de laptops natuurlijk. De toetsen hebben weinig travel, maar het typt wel prettig. Wanneer je er echt hele dagen op gaat werken zou ik toch overwegen om een extern toetsenbord erbij aan te schaffen. Gelukkig zit er wel een numpad in het toetsenbord verwerkt en kunnen knoppen als Home en End worden gebruikt door middel van de Fn toets. Wat ik wel erg mis is een verlicht toetsenbord, dat zou voor deze prijsklasse nog wel moeten passen.

Wat ook erg prettig is, is het feit dat de USB-C poort ondersteuning heeft voor gegevensoverdracht en power delivery. Ik kon dus makkelijk met 1 kabel de laptop aansluiten op mijn monitor en daarmee gelijktijdig hem op te laden. Dat opladen hoeft gelukkig niet zo vaak: bij normaal gebruik (tekstverwerken/ internet browsen) en de helderheid zo rond de 50% dan haal ik er makkelijk 7/ 7.5 uur mee.

Misschien ben ik wat verwend geraakt door de hoge resolutie schermen, maar daardoor valt het beeldscherm een beetje tegen. Wellicht komt het door het matte scherm, maar de kleuren van foto’s spatten er niet uit terwijl ik dat wel gewend ben van een IPS paneel.
Geluidsproductie & warmte
Ik heb geen apparatuur om het geluid en de warmte goed te meten dus dit zijn puur mijn persoonlijke bevindingen. Bij lage load produceert de laptop eigenlijk geen geluid en wordt hij passief gekoeld. Als test heb ik prime95 gedraaid om zo de cpu maximaal te belasten. Zodra de ventilatoren aanspringen hoor je wel een zachte lage toon welke in een kantoor niet te horen is. Thuis zou je het eventueel wel horen als er geen muziek of iets dergelijks speelt, maar ik kan het niet storend noemen.

Het ventilatierooster zit aan de onderkant, dus wanneer je met de laptop op schoot aan het werken bent voel je het wel langzaamaan warmer worden. De warmteproductie is ook merkbaar in het midden van het toetsenbord, maar ik heb in deze korte testperiode nog niet meegemaakt dat dit te heet werd.
De Dynabook Satellite Pro is een fijne laptop om mee te werken. De indeling van het toetsenbord was in het begin erg wennen, maar daarna typte hij lekker weg. De laptop is dun en licht genoeg om gemakkelijk mee te nemen en mee te werken in de trein. Met zijn lange accuduur kom je in ieder geval in de Nederlandse treinen geen stroom tekort.

De performance is prima. Voor de doeleinden waar hij voor bedoeld, werkt de laptop erg goed. Je kan eenvoudig meerdere instanties van Word of Excel open hebben zonder dat hij trager wordt. Zelfs simpele spellen kunnen er op gespeeld worden, weliswaar op low/ medium instellingen.

Waar ik minder over te spreken ben is de bouwkwaliteit. Het toetsenbord geeft gelukkig niet mee, maar de randen van de behuizing voelen niet zo solide aan. Wanneer ik de laptop oppak hoor ik best wat gekraak, dus hier is zeker nog wat te verbeteren. Ook kan de proprietary lader wel achterwege gelaten worden gezien hij laden via USB-C ondersteund.

Ondanks de bouwkwaliteit is de adviesprijs van €590 prima te verantwoorden en krijg je daar een fijne laptop voor terug.

Heb jij ook een Dynabook Satellite Pro C50-H 11E?