QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven)

QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven) Review

jvwou123Testpanel 12 oktober 2021, laatste update op 3 november 2021, 120 views Testpanel

QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven)

Fijne NAS, veel features, maar voelt plastic aan (niet direct gek voor de prijsklasse).

Pluspunten

• plug en play (alle normale benodigheden meegeleverd. Schijven er in, kabels er in, en aanzetten, en NUF)
  • veel features (naast standaard bestanden delen, ook DHCP server, en backup (enzovoorts))
  • Docker op ARM in een nas (en zelfs gewone linux containers!)

Minpunten

• fan redelijk hoorbaar (net te veel om naast je op je bureau te hebben)
  • interface niet altijd even logisch (althans voor mij als verstokte Synology gebruiker)

Kwaliteit voeding Score: 5

Als verstokte Synology (ik heb even geteld: 15 actieve synology's onder beheer) gebruiker kreeg ik van Tweakers, via het Oktober Testfest, de kans om een QNAP te testen. Deze kans liet ik niet gaan.. Een mooie gelegenheid om eens te kijken wat een QNAP is. En er zit verschil tussen. ;) . Je zult in deze review ook regelmatig vergelijkingen horen.

Wat zit er in de doos

Wat er in de doos zit is uiteraard de NAS zelf (duh). Verder uiteraard een voeding, een redelijk standaard powerbrick, met een stroomsnoertje naar je stopcontact. Ook zit er een er netwerkkabel in de doos. Daarnaast nog wat toekomstig oud papier in de vorm van een papiertje met: registreer voor uitgebreide garantie, en een quickstart guide (met een paar tekeningen van de nas en de tekst: ga verder op onze site om de handleiding te downloaden).

De NAS zit strak in een soort plastic zak. En vervolgens in een stootkussen. Redelijk beproefde methode om ongeschonden vervoerd te worden.

Specs

Hier onder een tabel, redelijke copy/paste vanaf de site van QNAP
CPUAnnapurnaLabs, een Amazon company Alpine AL314 4-core 1,7 GHz processor
CPU-architectuur32-bit ARM
Floating Point Unit☑︎
Encryptie-engine☑︎
Systeemgeheugen2 GB SO-DIMM DDR3
Maximale hoeveelheid geheugen8GB DDR3
Geheugen sleuf1 x SO-DIMM DDR3
Flash-geheugen512 MB (Dual boot OS-bescherming)
Schijfhouder2 x 3,5-inch SATA 6Gb/s, 3Gb/s
Gewicht (netto)1,46 kg
Voedingseenheid60 W/65 W adapter, 100-240 V
Stroomverbruik: HDD slaapstand8,46 W
Stroomverbruik: Bedrijfsmodus, typisch15,6 W
Getest volledig gevuld met schijven.
SysteemwaarschuwingZoemer
Kensington beveiligingsslot☑︎

Inmiddels het bankje geheugen van 2GB vervangen door een exemplaar met 8GB, deze wordt netjes herkend, en nu zullen de containers een stuk soepeler werken.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is voor de prijs redelijk. De NAS voelt plastic aan, maar is wel stevig. Wat ook fijn is, zijn de HDD trays waar bij de hardeschijven te plaatsen zijn zonder schroevendraaier nodig te hebben. Om het geheugen te upgraden moet je wel de hele NAS uit elkaar schroeven. Met mijn Synology 918+ kun je het geheugen upgraden door de harde schijven uit de NAS te halen, en dan kun je bij het geheugen komen. Bij deze TS-231P3 moet de hele NAS compleet uit elkaar worden gehaald. Om de NAS uit elkaar te halen, schroef je eerst de twee schroefjes aan de achterkant open waarmee de behuizing vast zit. Hierna kun je met 6 schroefjes de HDD cage los schroeven, en als deze los is, kun je de HDD cage uit de NAS halen, en kun je bij het geheugen.

Installatiegemak

Als primair macBook gebruiker, probeerde ik eerst via de macOS software van Qnap de NAS te zoeken, echter bleef deze vol houden dat er niets te vinden is. Uit eindelijk via de DHCP server het IP gevonden, en op die manier de installatie gedaan. Later onder Windows geprobeerd, en daar werd de NAS wel gevonden.
Overigens begint de NAS op http://$IP/ en probeert daarna naar https te gaan met javascript, maar het certificaat is uiteraard niet geldig, dus die gaat niet verder. Dus direct naar https://$IP/ en dan, na het accepteren van certificaat, gaat het prima, tot je de naam van de nas wijzigt, en dan mag je opnieuw het certificaat accepteren.

Beheersinterface

De beheersinterface op https://${IP} ziet er overzichtelijk uit.

Bij bijna ieder scherm dat je voor het eerst opent krijg je een soort van quick guide te zien hoe dit scherm werkt, en wat je met het scherm kunt doen. Bij voorbeeld het scherm dat je opent bij Opslag en Snapshots verwelkomt je met een aantal screenshots met daarbij wat je allemaal doen kunt:

Opslag

Het aanmaken van volumes is redelijk het zelfde als bij de Synology. Althans in mijn optiek. Je maakt eerst een opslagpool, en daarna een volume. Het fijne van een Synology is dat de interface er wat soepelere uitziet. Een QNAP ziet er wat Spartaanser uit, maar het lijkt er wel op dat je meer kunt doen wat je wilt, b.v. het is makkelijker om verschillende volumes te maken op dezelfde opslag pool. Bij Synology wordt bijna gedwongen om een volume te maken die de volledige opslag pool beslaat, terwijl je bij QNAP vrijer bent om te bepalen hoe je de volumes indeelt.

Beveiliging

Op de Qnap kun je een app installeren met de naam: Security Counselor. Met deze app heb je een dashboard waarin je kunt zien of je nog instellingen kunt aanpassen om het geheel veiliger te maken, of je antivirus en malware remover het nog goed doen. Ook kun je hier de firewall aanpassen.

Geluidsproductie

Omdat ik geen professionele geluid meetapparatuur heb, heb ik alleen een subjectieve mening. Het geluidsniveau is prima in de meterkast, maar voor op het bureau is de fan net te hard. Bij een Synology hoor je bij het opstarten de fan zacht. Wat betreft piepjes: een synology heeft helemaal aan het eind van het starten één piepje. Bij deze QNAP gaat bij het aanzetten van de NAS de fan eerst een aantal seconden op vol vermogen, daarna hoor je een piepje, dan een minuut later nog een piepje, en dan als het opstarten klaar is, een lange piep. Niet onoverkomelijk, maar als de NAS 's nachts update doe is het misschien hinderlijk als je ipv 1 klein piepje, er 3, waar van 1 best lang en hard. De piepjes zijn eventueel uit te zetten.

Gegevensback-up van eindapparaten

Een van de redenen om een NAS aan te schaffen is omdat je, in wat voor vorm dan ook, een backup wilt hebben. Als Synology gebruiker dacht ik, laat ik beginnen met de foto's. Dus de QPhoto (zo wat lijken de icoontjes van QPhoto en Synology Photo Station (pre DSM7) op elkaar zeg..) geïnstalleerd op mijn telefoon, en zoeken naar de backup functie. Nergens te vinden. Blijkt dat QNAP bedacht heeft dat je de automatisch sync functie moet aanzetten in de app QFile. In deze app kun je de backup van je foto's naar je NAS regelen. Dit is een simpel proces. Redelijk NUF (Next Until Finish) gehalte. Wat ik hier wel mis is de optie om automatisch submappen aan te maken, zodat niet alle foto's in 1 grote bak terecht komen. Zowel op Android als op iOS ben ik niet een optie tegen gekomen om de bestanden/fotos in submappen te zetten op basis van jaar/maand.

Snapshots

Bij een Synology heb je de opties voor Snapshots alleen op de plus modellen. En dan ook nog als losse "app". Hierdoor zijn er een aantal drempels om het te gaan gebruiken. Bij een QNAP is het standaard aanwezig. Bij de eerste keer dat je de snapshot aanzet geeft de NAS wel een waarschuwing dat de prestaties wel kunnen verminderen met 5-30%. Zodra je de snapshot ingeschakeld hebt zal de NAS ieder uur een nieuwe snapshot maken van het volume. Het fijne hier van is dat je op deze manier altijd een uur terug kan in tijd, of langer, afhankelijk van je instellingen. Het fijne van een snapshot is, dat je makkelijk terug kunt gaan in de tijd wat bestanden betreft. Uiteraard is het geen volwaardige backup. Mogelijk kun je deze functie gebruiken voor het terug zetten van bestanden na een ransomware aanval. Echter: er is geen garantie dat de ransomware niet de snapshot aan kan tasten. Vandaar de opmerking: het is geen volwaardige backup.

2.5GbE.

Nog niet getest, omdat ik nog geen 2,5Gb netwerk heb. Alleen deze nas is nu >1Gb.
Met de MikroTik 305 en 10Gb SFP+ met koper kreeg ik niet meer dan 1Gbit/s uit de NAS.
[update 3 november 2021]na veel getest te hebben, en online zoeken naar mogelijke oorzaken, bleek een firmware update van de Mikrotik er het probleem te verhelpen. Er was nu een stabiele 10GB tussen de Mikrotik en mijn PC, en een stabiele 2,5Gb tussen de NAS en de Mikrotik. De eerste test:

~130MB/s, dat is ongeveer 1,01Gbit/s. Reken er wat overhead bij, en we hebben 1,2Gbit/s
Nog niet echt het resultaat waar je op hoopt als je een NAS met 2,5Gbit/s poortje wil testen.
Wat me opviel is dat met name de harde schijf veel herrie veroorzaakte. Dus in mijn archief gezocht, en daar kwam ik nog een paar 128GB SSD's tegen. Dus deze er ingestopt. Geformatteerd, en er achter komen dat een volume minimaal 144GB groot moet zijn. Dus ik heb er een Raid0 van gemaakt. Daarna weer getest:

Bij deze test heb ik mijn pc, en mijn laptop tegelijkertijd dezelfde ISO's laten downloaden vanaf de NAS. En volgens mij is dat ook een beetje de gedachte achter een NAS met 2,5GB poort: meerdere verbindingen tegelijkertijd snel kunnen afhandelen. Maar dan moet je schijf het wel aankunnen.

Conclussie

De QNAP is voor mij, als Synology gebruiker is het wennen hoe de QNAP werkt. Alles ziet er uiteraard anders uit, en werkt anders. Je zou het bijna kunnen vergelijken met het verschil tussen iOS en Android. De ene is niet direct beter dan de ander. Het is gewoon anders. Bij de een ziet de interface er net even wat leuker uit, bij de ander kun je net wat meer instellen.

changelog

- 3-11-2021: 2,5gb stukje geupdate.

Heb jij ook een QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven)?

Duidelijk verhaal, dank je voor dit overzicht.