Sony WF-1000XM4 (Zwart)

€ 177,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WF-1000XM4 (Zwart) Review

REDFISH 1 oktober 2021, laatste update op 1 oktober 2021, 782 views Product gekocht

Sony WF-1000XM4 (Zwart)

Oordoppen met goede geluidskwaliteit en noise cancellation maar niet geschikt voor gaming of films vanwege Bluetooth delay.

Pluspunten

• goede noise cancellation
  • audio kwaliteit prima
  • lange batterij duur
  • coole looks
  • pairt met vrijwel alles

Minpunten

• LET OP: niet geschikt voor gaming of desktop use ivm audio delay
  • prijs
  • app niet heel intuitief en te beperkt
  • niet echt waterdicht (geen garantie op waterschade)
  • touch controls beperkt instelbaar
  • niet genoeg vertrouwen dat doppen blijven zitten bij sport
  • geen multipoint bluetooth

Als hoog sensitief persoon die vaker last heeft van omgevingsgeluid deze doppen vooral gekocht om in lawaaiige omgevingen meer gefocust te kunnen zijn. Zelf ben ik niet zo'n muziekliefhebber dus dat gedeelte was niet zo belangrijk voor mij. Ik heb de over ear versie 2 van Sony een paar jaar geleden geprobeerd, maar was niet blown away en had geen zin om een extra tas mee te nemen zodat ik mijn hoofdtelefoon kon meenemen.

Noise cancellation
Bij het eerste in doen van de oordopje direct een wow ervaring. De noise cancellation staat standaard aan ook als je geen muziek luistert. Het verschil is zeer merkbaar en geeft een prettig gevoel van rust om je heen. Geroezemoes van mensen en omgevingen, constante geluiden zoals auto motor, vliegtuig of trein gezoem worden goed uitgefilterd. Als 1 persoon tegen je praat is het lastig om deze persoon te horen. Ook hardere geluiden waar je normaal een lichte schrikreactie van ervaart zijn nooit dusdanig hard dat ze onprettig zijn.

Je merkt echter dat de technologie nog niet helemaal volwassen is. Bepaalde dingen worden gewoon niet goed uitgefilterd:
- mensen die hard praten in de trein, ook de stations die omgeroepen worden zijn duidelijk hoorbaar. Kun je nagaan hoe hard dat is...
- geroezemoes van een drukke straat achter een dicht raam (misschien onder een bepaalde drempel)
- ambulance sirene
- onregelmatige geluiden zoals een rammelende wasmachines en andere geluiden die geen regelmaat hebben

Toch is het verschil dusdanig dat als je de doppen uit doet, je denkt: wow, dat is een groot verschil.

De ambient modus bevalt me echter niet. Voelt erg kunstmatig en staat veel te hard in het begin. Je kunt dit terugschroeven naar minimum, maar ook dan voelt het heel kunstmatig. De oordoppen vangen het geluid op via de microfoon en spelen het intern af. Er is dan ook een lichte ruis te horen, maar dat is blijkbaar 'normaal'.

Geluidskwaliteit
In bepaalde muziek dingen gehoord die ik nog niet eerder gehoord heb dus dat is prima.
Ook wordt er heftig gepromoot voor 360 reality audio. Helaas is dit weer een betaalde dienst, dus geen gebruik van gemaakt. Wel zijn de samples indrukwekkend. Stemmen zijn extreem goed gescheiden, net als instrumenten en ik werd meerdere malen extreem de muziek ingezogen. Wel hoor je dat het ook wat onnatuurlijk is soms (omdat er waarschijnlijk filters zitten die bepaalde frequenties als zanger aanduiden) en dit niet altijd even goed gaat. Ouder materiaal is sowieso niet opgenomen in 360 reality, dus het is kunstmatig toegevoegd.
Standaard komen de dopjes met teveel bas, maar dit is makkelijk te regelen via de software equalizer. Op android kom je dan weer het issue met te weinig volume levels tegen. Hiervoor moet je dan weer naar een software oplossing grijpen.
Voor meetings zijn de dopjes prima, de delay maakt dan niet zoveel uit. Ook merkte ik dat mensen mij prima konden horen (als ik me niet in een zeer luidruchtige omgeving bevond). In reviews zie je dat de geluidskwaliteit van de microfoon matig/redelijk is, maar voor conference calls heb je altijd de optie om je laptop microfoon te gebruiken als fallback.

Draagcomfort
De mediums zitten redelijk goed bij mij, maar het was misschien beter geweest als er inderdaad 5 maten waren geleverd. Large sluit net iets beter, maar wordt oncomfortabel na 1 uur.
Ikzelf zou niet met deze doppen sporten. Ze zitten gewoon niet stevig genoeg in het oor, en ik kan me voorstellen dat je ze kunt verliezen. Daarvoor zijn ze gewoon te duur.
Ook zijn de oordoppen niet echt waterdicht. Beter dan de vorige generatie en ze kunnen wat hebben, maar je krijgt er instructies bij dat als ze nat worden je ze moet uitschudden, en als je dit niet doet het niet binnen de garantie valt als ze alsnog kapot gaan. Niet echt vertrouwenswekkend.

Batterijduur
De batterijduur was voor mij een Unique Selling Point aangezien dit op dit moment met kop en schouders boven de rest uitsteekt. voor mij is het niet logisch om oordopjes te hebben die minder dan 4 uur mee gaan als een werkdag 8 uur is.
Vanwege de batterijcapaciteit heb ik nog nooit issues gehad dat de dopjes leeg waren, en als je ze netjes in het doosje stop voelt het alsof ze 'altijd' vol zijn.

App
De app is so-so. Redelijk veel settings, maar overlappende settings in menus, of opties die je aan kunt zetten terwijl de hoofd optie ook aan moet zetten, dus geen effect hebben.
Ook zitten er veel dingen in de software die ik niet logisch vind. Er is een optie als je zelf praat de noise cancellation uitgezet wordt zodat je een gesprek kunt voeren. Dit klinkt handig, maar als je zelf een keer je keel schraapt gebeurt het ook. Het beste zou zijn als gedetecteerd wordt dat iemand tegen je praat en dan de noise cancellation uit. Of een simpele tik op de dopjes. Dat laatste kan nu ook, maar je moet deze knop 5 seconden inhouden en vasthouden, en dan gaat de ambient volume naar max, dus is niet prettig.
Ook zijn er opties om op basis van locatie en snelheid modi te switchen. Klinkt ook weer logisch, maar hiervoor moet je een telefoon bij je hebben en locatie toestaan. Iets met privacy? Niet heel handig dus. Het werkt redelijk vlekkeloos.
Een ander software issue dat ik heb is dat de controls niet genoeg te configureren zijn. Er zijn 4 acties: 1, 2, 3 tikjes of lang vasthouden en dat per oortje. Dus er zijn 4 x 2 acties mogelijk. Je kunt echter maar kiezen uit bepaalde presets. Volume up, down, of track forward, back, play/pause.
Mooiste zou zijn als je het helemaal kon customizen en niet hoefde te kiezen.

Ook kun je gebruik maken van de assistants, wat soms handig kan zijn. Maar dat is ook software die nog niet heel erg useful is.

Bluetooth delay en range
Dan wat mij betreft een van de grootste nadelen van deze oordopjes. Omdat het via bluetooth gaat en er sound processing plaatsvindt is er een aanzienlijke delay tussen het verzenden en afspelen van de audio. De oordopjes met de PC verbinden en dan een film afspelen gaf mij een delay van 170ms wat erg veel is. In films kun je dit compenseren via je player, maar op youtube niet, en zeer zeker in games ook (vaak) niet. Dit heeft als gevolg dat deze doppen niet geschikt zijn als complete vervanging van een vaste koptelefoon wat erg jammer is. Gebruik voor een VR headset gaat dus ook niet werken. Misschien dat niet iedereen hier even gevoelig voor is, maar ik vind het erg irritant als mijn karakter iets doet en ik dan duidelijk pas daarna hoor dat hij op de grond landt of schiet.
Ook de range is erg kort en wordt gauw verstoord. 2 meter verder de hoek om lopen heeft al tot gevolg dat je geen geluid meer hebt. Eventjes koffie zetten in een andere kamer is er dus niet bij terwijl je je telefoon laat liggen.

Heb jij ook een Sony WF-1000XM4 (Zwart)?

Nog een bugje gevonden blijkbaar. Als je dopjes in hebt, en je speelt audio af, maar zet het volume op 0 (in windows bijvoorbeeld), dan stopt de noise cancellation.

[Reactie gewijzigd door REDFISH op 13 oktober 2021 14:20]

Bedankt voor je review, erg informatief! Zijn er uberhaupt draadloze inears die geen (merkbare) lag hebben? Ik had eigenlijk van Sony's LDAC codec verwacht dat er niet 170ms op zat. Overigens zit er op AAC van bijvoorbeeld Bose 270ms delay, dus daar wint Sony wel.
Ik heb het opgezocht nav mijn ervaring, maar lees veel over Bluetooth lag op internet. Ik denk dat het inherent is aan het feit dat audio gecodeerd, verzonden en gedecodeerd moet worden.
Ik heb ge√ęxperimenteerd met windows settings, audio optimalisaties uit, maar geen verschil.

Ik zou zeggen dat dit standaard meegenomen zou moeten worden in reviews, net zoals input lag op een scherm bijvoorbeeld.
Ik heb gelezen dat soms de software (of OS) correctie hiervoor uitvoert. Op mijn telefoon youtube op android kijken lijkt een kleinere delay te hebben.

[Reactie gewijzigd door REDFISH op 13 oktober 2021 14:21]

Thanks, ook mijn ervaring inderdaad!

Wat op telefoons/tablets gebeurt is dat daar volgens mij automatisch de desbetreffende app (bijv YouTube) de video delayed, zodat het weer in sync is. Voor chrome is hier ook wel een tool voor, maar eigenlijk is het jammer dat het nodig is.

Die extensie stel ik in op 270ms, zodat ik in sync ben. Die sync activeert hij automatisch als ik mijn oortjes draag: https://chrome.google.com...mjljhpccebpnplhicmcfjkgbk
Vandaag dopjes ingedaan in regen en bij rennen. De regen hebben ze overleefd, maar omdat de dopjes door het rennen als het ware in de gehoorgang 'stuiteren', krijg je bij elke stap een doffe dreun te horen. Niet heel handig dus voor sport, maar nog steeds beter dan luidruchtig verkeer.
Zelfde met Samsung Galaxy Buds. Denk dat dat met ANC te maken heeft.
Ik heb inmiddels ook nog een ander bugje: het lijkt alsof de noise cancelling mijn hartslag of bloed dat door mijn oren gaat oppikt en denkt dat het geluid is. Er ontstaat dan op langere termijn een soort van ruis dat steeds harder lijkt te worden. Vooral storend als het stiller is. Ik heb al andere dopjes, ander formaat, full reset gedaan, maar het blijft terugkomen. Hopelijk met de volgende firmware wordt er iets aan gedaan.