Dynabook Satellite Pro C50-H 11E

€ 686,30
Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Dynabook Satellite Pro C50-H 11E Review

SieteTestpanel 3 oktober 2021, laatste update op 3 oktober 2021, 141 views Testpanel

Dynabook Satellite Pro C50-H 11E

Niemand wil teveel betalen voor een laptop, maar de prestaties mogen er niet onder lijden. Ik heb deze 15-inch Dynabook een aantal weken mogen testen voor het Tweakers Testpanel. Concluderend is het een veelzijdige laptop die geschikt is voor werknemers en studenten, maar wel gehorig. Is de laptop voldoende onderscheidend?

Pluspunten

• Gewicht
  • Prijs / kwaliteitsverhouding
  • Kijkhoeken
  • Smalle schermranden
  • Mooie kleur

Minpunten

• Gehorige ventilatie
  • Plastic behuizing
  • Geen USB C lader
  • Enorme mousepad
  • Groot logo

Inleiding:
Afgelopen weken kreeg ik de eer om de Dynabook Satellite Pro te testen. Ik was niet op de hoogte dat Toshiba een naamswijziging hadden doorgevoerd. Vroeger had mijn moeder een Toshiba laptop waarop ik vaak het spel SIMS had gespeeld en dat brengt leuke herinneringen naar boven. Helaas heb ik op de Dynabook tijdens de testperiode geen SIMS gespeeld, maar wel allerlei andere aspecten getest.

Wat zit er in de doos:
Opvallend weinig zit er in de doos. Een lader, een laptop, boekjes en wat verpakkingsmateriaal. Ik weet niet wat ik nog meer zou moeten verwachten, maar mijn gevoel zei is dit alles? Het belangrijkste is in ieder geval aanwezig en zit goed verpakt. Ik hou niet zo van grote merken op producten, maar Dynabook inclusief logo staat groot op de achterkant van het beeldscherm. Dit is iets wat mij meteen opviel en ik niet zo kan waarderen.

Waaraan ben ik gewend?
Van werk heb ik een Lenovo Thinkpad X1 tot mijn beschikking gekregen en dit is ook mijn referentiekader. Niet helemaal eerlijk wat het is een andere prijsklasse en bevat wat extra functionaliteiten die bij deze Dynabook ontbreken. Desondanks ben ik onwijs te spreken over beide laptops.

Bouwkwaliteit/uiterlijk:
Dynabook probeert met deze laptop de zakelijke markt en schoolgaande studenten aan te spreken. Het is een prachtige matzwarte laptop zonder al te veel poespas. Het merk en het logo is duidelijk aanwezig en ik zou dit het liefst kleiner zien. Het beeldscherm bevalt erg goed met de dunne schermranden, goede kijkhoek en is in de zon nog goed zichtbaar. Ermee (thuis)werken in de tuin is absoluut mogelijk, dit in tegenstelling tot veel duurdere varianten. Om het moederbord, CPU en werkgeheugen zit veel plastic, wat de laptop lekker licht maakt, maar ook wat goedkoop doet aanvoelen. Wanneer je de laptop optilt kraakt het, tijdens het typen zijn de toetsen duidelijk hoorbaar en sommige gedeeltes zijn in te drukken. Echter krijg je niet het gevoel dat de laptop fragiel, hij kan wel tegen een stootje. Je vraagt je af waarom fabrikanten voor een enorme mousepad kiezen, terwijl je maar een klein gedeelte nodig hebt. Ook dit is een persoonlijke voorkeur, maar niet mijn favoriet. Als laatste vind ik het jammer dat er geen backlight onder de toetsen zit.

Prestaties:
CPU: 10e generatie Intel Core i5-1035G1 (1.00 GHz base tot 3.60 GHz)
Werkgeheugen: 8192 MB DDR4 geheugen op 3200 MHz. Uitbreidbaar tot 16348MB

USB-C Gen 1
Ethernet poort
Micro SD kaart lezer
3.5mm audio aansluiting

Ik ben geen gamer en daardoor minder veeleisend. Zolang ik niet te lang hoef te wachten tijdens het opstarten of dat er problemen ontstaan terwijl er veel taken naast elkaar openstaan, ben ik tevreden. Het moet gewoon werken en waarschijnlijk geldt dit hetzelfde voor het gros van de mensen. De basis dient op orde te zijn en die basis moet staan als een huis. Dat is het geval bij deze laptop. Ik heb wel een aantal stresstesten gedraaid en tegelijkertijd was de laptop gewoon bruikbaar.

Geluidsproductie & warmte
De interne apparatuur moet gekoeld worden. Wanneer hij niet belast wordt is de laptop compleet stil en hoor je alleen de toetsen of de mousepad als ze gebruikt worden. Op het moment dat de laptop enigszins wordt belast dan hoor je de ventilator koelen. Helaas ben ik gewend aan compleet stille laptops en vind ik deze ventilator een storende brom produceren. Begrijp mij niet verkeerd, het valt enorm mee en zal ongetwijfeld snel wennen, maar ik wil dit wel benadrukken. De ventilator koelt wel goed en je zit niet met een extra verwarming op schoot.

Conclusie:
Concluderend is het een goede laptop die het qua prestaties onwijs goed doet, maar waar wat is bespaard op de behuizing. Zoals ik aangaf zijn er wat dingetjes die niet mijn voorkeur genieten. Wat wil je voor deze prijs? De vraag die ik mijzelf stel is: heeft deze laptop voldoende in huis om te kunnen concurreren met het enorme aanbod in deze prijsklasse? Zou ik deze laptop kiezen mocht ik opzoek zijn in deze prijsklasse? De organen zitten op zijn plek en pompen de nullen en enen voldoende snel door het lichaam. Het omhulsel heeft echter wat oneffenheden en wanneer het wat warmer/lastiger wordt dan hebben de longen teveel zware Van Nelle shag geconsumeerd.

Heb jij ook een Dynabook Satellite Pro C50-H 11E?