Festool TS 55 REBQ-Plus-FS Review

AWeirdo 30 september 2021, 165 views Product gekocht

Festool TS 55 REBQ-Plus-FS

Festool, het merk voor de professional! Of toch niet?

Pluspunten

• Ergonomisch
  • Handige uitbreidingen
  • Zeer stevig
  • super goeie rails
  • nog nooit een stofje gezien icm stofzuiger

Minpunten

• verstek op 45 graden is niet alles, valt om
  • erg duur
  • accessoires nog duurder
  • Vroeg stuk gegaan

10-2016 heb ik de TS 55 REBQ-Plus-FS aangekocht. Toen heb ik voor festool gekozen vanwege de naam en de zeer goeie reviews. Ik werk niet in de bouw oid, maar heb wel een klushuis. Gemiddeld wordt de zaag zo'n 1x in de twee maanden voor een klusje gebruikt en dit nu 5 jaar lang. Nu na vijf jaar gebruik is het apparaat stuk gegaan.

Normaliter zou ik me hier niet druk over maken maar dit is toch een festool. En deze ervaring staat voor mij inmiddels niet meer alleen mbt festool. En dat is zonde, alle apparatuur van Festool lijkt het te begeven (allen motorisch) terwijl de veel goedkopere Makita apparatuur (die ik overigens veel vaker gebruik) nog nergens last van heeft.

Voor mij de pluspunten,
Goede behuizing
Ergonomisch
'Sterk' met een beetje zaagblad ga je overal doorheen als boter
De rails vindt ik prettiger dan van de concurrentie (al betwijfel of dat in 2021 ook nog zo is)
De stofzuiger functie werkt absoluut perfect

De minpunten,
Levensduur is een stuk minder dan de verwachting
Duur in aankoop
Accessoires nog duurder

Mijn conclusie mbt to festool (en dus dit apparaat) gecombineerd met mijn ervaring met Makita apparatuur is dat er weinig of geen verschil meer is mbt wat ze kunnen. En dan is festool gewoon te duur gezien de levensduur gelijk (of in dit geval, korter) lijkt te zijn.

Heb jij ook een Festool TS 55 REBQ-Plus-FS?

Heb zelf een Festo ATF55, al 25 jaar en nog steeds doet ie het als een zonnetje, zijn al 3 klushuizen mee opgeknapt... vrees dat je pech hebt gehad met deze machine...
of ze zijn gewoon een regulier bedrijf geworden dat kwantiteit over kwaliteit zet :-)
Kan beide. Wat is er precies kapot gegaan? En wat repareren niet mogelijk, of te duur?